Kvinnor och radar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Kvinnor och radar

Inlägg av tommyjonason » 12 februari 2015, 19:00

Läser en intressant bok av David Zimmerman: Radar. Britain's shield and the defeat of Luftwaffe.
Från några blippar på ett oscilloscop byggde man under några år upp ett väl fungerande övervakningssystem med RDF, som de kallade radarn, och det blev någorlunda färdigt i allra sista minuten, sommaren 1940. En enorm insats.
Storbritannien hade inte så mycket till försvar, men man satsade på rätt områden: jaktflyg och radar. Vilket vi ska vara tacksamma för idag.
Uppbyggnaden skedde med stora steg och plötsligt insåg man att det behövdes några tusen människor som skulle sköta övervakningen av radarskärmar. Var skulle man hitta dom? Jamen, varför inte använda kvinnor, kom någon på.
Man radade upp kvinnors förträfflighet för denna enformiga syssla:

1./Higher power of sustained concentration on a limited field of observation devoid of "entertainment value" (as in RDF indicator in the absence of targets) and a lower liability to boredom in an unchanging routine.
2./Higher average finesse in relatively delicate setting of light moving parts involved in making and communicating the observation.
3./Higher scale of conscientiousness.
4./Lower average tendency to magnify individual importance by partial disclosure of secrets specificially confided.
5./Longer period of individual availability for specialized duty in comparison with normal period of posting of service personel.
6./Release of man-power for duties for which women are not yet suitable.

Men jag hävdar fortfarande att kvinnor inte klarar av att läsa kartor!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnor och radar

Inlägg av Hans » 12 februari 2015, 20:21

6./Release of man-power for duties for which women are not yet suitable.
Min understrykning. De var ju förutseende.

Mycket intressant, tack. Kan ju väcka till liv genusdebatten på skalman :wink:

Faktum är att jag läst någonstans att simultankapaciteten är mer utvecklad hos kvinnor men rumsuppfattningen sämre - vilket inte torde vara en nackdel för att vara radaroperatör, då.

Jag kände för ett par år sedan en kvinna från Rwanda, förutom att vara flytande i halvdussinet språk så kunde hon blixtfort läsa in sig på en karta och ge klara vägbeskrivningar. Hon är liksom beviset för att fördomar om kön och hudfärg är fel och ja, lite betuttad blev jag nog.

MVH

Hans

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Kvinnor och radar

Inlägg av tommyjonason » 13 februari 2015, 08:03

väcka till liv genusdebatten
Den första punkten var inte så smickrande. Att kvinnor är mer lämpade utföra enformiga och tråkiga arbeten utan underhållningsvärde. Det törs man inte påpeka för Fi.

Min åsikt att kvinnor inte kan läsa kartan bygger på kanske lite för få observationer för att dra några statistiska slutsatser - nämligen min fru.

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Kvinnor och radar

Inlägg av Sensemaker » 13 februari 2015, 09:42

tommyjonason skrev:
väcka till liv genusdebatten
Den första punkten var inte så smickrande. Att kvinnor är mer lämpade utföra enformiga och tråkiga arbeten utan underhållningsvärde. Det törs man inte påpeka för Fi.
Det kan du nog göra, bara du inte påstår att det är medfött. Att män i görligaste mån dumpat tråkiga, monotona, repetitiva sysslor på kvinnor i århundraden är väl tämligen okontroversiellt. Att kvinnor därmed nödgas lära sig hantera tristessen är väl inte förvånande.

Ifall du däremot påstår att kvinnor medfött är bättre på att hantera tristess så kommer nog FI att se dig som ett stycke patriarkat som vill rättfärdiga dumpandet av trista uppgifter på kvinnor (även om du hade med dig en bergskedja av vetenskapliga bevis).

Tankegången att kvinnor hanterar tristess bättre är inte alls ny. Jag har aldrig sett någon vetenskaplig undersökning som bekräftar det eller någon sorts undersökning ifall det kan vara medfött eller inte -så jag har ingen åsikt.

Sensemaker

Skriv svar