Auschwitz bokhållare inför rätta

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Auschwitz bokhållare inför rätta

Inlägg av sonderling » 5 februari 2015, 12:58

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ausch ... 304667.svd

Blev lite förvånad när jag läste den här nyheten idag. läste för ett tag sedan Laurence Rees bok om Auschwitz där Grönings vittnesmål kändes unikt då det var från "förövarnas" sida. Borde ju vara värdefullt tycker jag. Har de inget system som i USA där man får amnesti mot att man vittnar.

Sedan undrar man ju varför det kommer först nu? Det måste ju varit en officiell hemlighet i minst tio år. Rees bok kom ju 2003 om jag inte missminner mig.

Artikeln är kort så mycket mer än så info får man inte.

Sonderling

PS det här kanske ska va i nutidstråden?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Auschwitz bokhållare inför rätta

Inlägg av Kapten_Gars » 5 februari 2015, 14:24

Gröning intervjudades och uttalade sig öppet i BBC serien "Auschwitz" som har haft stor internationell spridning både via tvkanaler och som DVD, Rees bok gavs ut som ett komplement till serien samma (2005). Vad som gör honom ovanlig är ju att han självmant valt att exponera sig för att motverka förintelseförnekelse och han verkar ha varit helt okänd för Zentrale Stelle der Landesjustizverwaltungen zur Aufklärung nationalsozialistischer Verbrechen innan dess. Åtalet som åklagarmyndigheten lagt fram mot Gröning verkar bygga på Demjanjuk-domen där domstolen godtog ett åtal som byggde på att tjänstgöringen i Sobibor i sig var nog för att vara skyldig till medhjälp till massmord.

Med tanke på hur många man låtit komma undan med verkliga förbrytelser så framstår åtalet mot Gröning som udda, ett sista minutenförsök att bättra på statistiken med ett åtal som inte kräver något större arbete.

Skriv svar