Vad hade samtiden för namn på kriget?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Vad hade samtiden för namn på kriget?

Inlägg av Amund » 2 januari 2015, 17:58

När blev VK2 ett världskrig, och när blev det världskriget det andra i ordningen?

Läste nyligen i KG Noréns bok om Tobruk 1941 hur en tysk soldat i Nordafrika 1941 skriver hem till sin fru, där han beskriver spårljusen och signalskottens inverkan på natthimlen:

”Ett sånt fyrverkeri har det väl bara funnits under världskriget. Det blixtrar av eldgivning längs hela horisonten.”


Det fick mig att fundera över att han så långt in i kriget talar om Första Världskriget som ”Världskriget”, och att de pågående striderna tydligen inte var ett världskrig, och än mindre ett ”Andra” världskrig.

Jag har svårt att tänka mig någon journalist eller politiker säga i september 1939 att; Gott folk – Nu har det andra världskriget brutit ut. Var det kanske först efter Pearl Harbour och krigsförklaringen mot USA som man tänkte att det här var storkrig nummer två, eller var det kanske först i krigets slutskede som man insåg den historiska omfattningen?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Vad hade samtiden för namn på kriget?

Inlägg av dc » 2 januari 2015, 18:07

Nu har jag ingen källa på det här, men min uppfattning är att redan innan krigets utbrott var det en del som pratade om det kommande världskriget. Tror till och med jag har läst sådana utsagor här på Skalman
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad hade samtiden för namn på kriget?

Inlägg av sonderling » 2 januari 2015, 18:19

Nu fick jag deja vu? Har vi inte diskuterat detta förrut? Hade iallafall samma fundering för ett par år sedan ang Vinterkriget och det bizarra att Nazi-Tyskland bistod sin allierad Sovjet i att blockera Finland med Ubåtar. Samt att NF fortfarande fanns och försökte medla eller nått.

Jag tror tanken om 2:a världskrig växte fram och blev ett faktum 41 med att Sovjet och USA drogs in i kriget.

Kanske nån tråd som fanns 2009-2010?

Sonderling

Edit: försökte söka lite men lyckades inte. Men jag är nästan säker på att frågan kommit upp tidigare.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Vad hade samtiden för namn på kriget?

Inlägg av Göstring » 2 januari 2015, 18:53

dc skrev:Nu har jag ingen källa på det här, men min uppfattning är att redan innan krigets utbrott var det en del som pratade om det kommande världskriget. Tror till och med jag har läst sådana utsagor här på Skalman
Med tanke på att "förra världskriget" ger fem träffar från 1938 så kanske det inte är så osannolikt.
Frra vrldskriget.jpg
http://tidningar.kb.se/?q=%22f%C3%B6rra%20v%C3%A4rldskriget%22&from=1935-04-28&to=1959-06-12
Frra vrldskriget.jpg (43.19 KiB) Visad 4817 gånger

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad hade samtiden för namn på kriget?

Inlägg av sonderling » 8 januari 2015, 18:45

I den boken jag läser nu, Auschwitz av Laurence Rees, så säger Hitler i ett tal efter hans krigsförklaring att judarna nu tvingat på honom ett Världskrig, bla bla. Och Göbbels skriver i sin dagbok 13 dec 1941 att Judarna nu tvingat in Tyskland i ett Världskrig bla bla.

Så åtminstone de herrarna verkar tycka att "Världskriget" börjar då? Andra eller inte.

Sonderling

qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Vad hade samtiden för namn på kriget?

Inlägg av qw12 » 10 januari 2015, 17:21

Norstedts uppslagsbok fr 13 nov 1945 har artikeln under bokstaven S, "Stormaktskriget (el. Andra världskriget)"

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Vad hade samtiden för namn på kriget?

Inlägg av Ro/Lt » 16 januari 2015, 13:15

Liten fotnot delvis off topic är att första världskriget oftast kallades det stora kriget / "The great war". Mer info på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst ... rldskriget under "etymologi".

Skriv svar