"Am Arsch der Welt"...
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
"Am Arsch der Welt"...
Vid de inte alltför ofta besöken i fosterlandet slår det mig, igen och igen, hur mycket det svärs i Sverige. Offentligt. Det är knappast något nytt - så var det, så är det och kommer väl att så förbli. Inte helt unikt, hela världen svär, men jag har en känsla av att i Sverige känner många människor varken egna eller lagliga spärrar att sätta in svordomarna i det dagliga samtalet...
Tankar som dök upp vid ett besök häromsistens i Heilbronn, Tyskland, och dess Stadtmuseum. Hade hoppats att hitta lite material från Heilbronn-förbundet från 1633, men det var tyvärr knappt.
Istället blev det utställningen om andra världskriget, vad som hänt i stad och region. Nyinstallerad, med den mängd och öppenhet som man mer och mer hittar i Tysklands små och stora museer.
Och där dök de upp, tankarna över "svordomarna"...vid en vitrin med bara ett objekt - och att det finns s.k. kraftuttryck där svensken och hans språk ligger klart i lä.
August Müller hade en stämpelfabrik i Heilbronn.
För sin brorson som var pilot och 1943/44 stationerad i Kirkenes, i norraste Norge, gjorde han en stämpel...
...föreställande en piprökande man (sjöman?). Hans kropp blev Skandinavien, och mannens ädlaste del ligger just "vid världens ände" - eller som det mer målande och drastiskt på tyska heter..."Am Arsch der Welt"...! Säger allt!
Stämpelfabrikören dog f.ö. den 4 december 1944. Dagen då 282 Lancaster-bombare skickade sin last över staden - 62% av Heilbronn förstördes, 6.500 människor dog i infernot...
Hans K
Tankar som dök upp vid ett besök häromsistens i Heilbronn, Tyskland, och dess Stadtmuseum. Hade hoppats att hitta lite material från Heilbronn-förbundet från 1633, men det var tyvärr knappt.
Istället blev det utställningen om andra världskriget, vad som hänt i stad och region. Nyinstallerad, med den mängd och öppenhet som man mer och mer hittar i Tysklands små och stora museer.
Och där dök de upp, tankarna över "svordomarna"...vid en vitrin med bara ett objekt - och att det finns s.k. kraftuttryck där svensken och hans språk ligger klart i lä.
August Müller hade en stämpelfabrik i Heilbronn.
För sin brorson som var pilot och 1943/44 stationerad i Kirkenes, i norraste Norge, gjorde han en stämpel...
...föreställande en piprökande man (sjöman?). Hans kropp blev Skandinavien, och mannens ädlaste del ligger just "vid världens ände" - eller som det mer målande och drastiskt på tyska heter..."Am Arsch der Welt"...! Säger allt!
Stämpelfabrikören dog f.ö. den 4 december 1944. Dagen då 282 Lancaster-bombare skickade sin last över staden - 62% av Heilbronn förstördes, 6.500 människor dog i infernot...
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör emeritus
Re: "Am Arsch der Welt"...
Intressant post! Uttrycket förekommer även på andra fronter, som här på östfronten 1942:
Foto från min privata samling.
Foto från min privata samling.
-
- Stödjande medlem 2020
Världens ända, helt enkelt.
-
Intressant.
http://www.stadtgeschichte-heilbronn.de ... usbewohner
Typsnittet var ovanligt modernt.
MVH
Hans
http://www.stadtgeschichte-heilbronn.de ... usbewohner
Typsnittet var ovanligt modernt.
MVH
Hans
-
-
- Medlem
-
Just det, precis vad jag menar, lite konfirmationsmässigt och utan större (bak)tryck...millgard skrev:Världens ända, helt enkelt.
Hur många svenska skyltar (tack för fotobidragen!) med text "Vid världens arsle" såg vi under andra världskriget i de svenska fjällen (eller skånska kusten, för den som tycker så...)...?
När jag kommer att tänka på det, kan inte minnas att jag sett några skyltar med liknande bildlika beskrivningar på engelska, franska eller andra språk - under 2 vk, nota bene...Nog med djävulusiska orter som de hamnade på och i under utförande av sitt påtvungna handverk fanns det säkert!
Men där låter jag mig gärna "belehren" !
Hans K
De Bläck Föss - tysk grupp - skrev, tror det var på åttiotalet en härlig parodi på temat "Am Arsch der Welt". Svårförståelig men kul, och än en gång...det är en parodi!
...och för varjag...https://www.youtube.com/watch?v=TMn5xbJjcpM
-
- Stödjande medlem 2020
Det heter ju om Göteborg att det är Sveriges "framstjärt", så även ickegöteborgare kan ju vara vitsiga ibland.
-
- Medlem
Jag har för mig att Trosa kallas för världens ände.
-
- Stödjande medlem 2020
Har jag aldrig hört, däremot den gamla ordvitsen:Der Löwe skrev:Jag har för mig att Trosa kallas för världens ände.
"-Vet du vad som ligger mellan Trosa och Fittja?
-?
-Handen."
-
Den tyska tidningsläsande publiken fick sig också till godo...hur långt borta sovjetparadiset egentligen låg...
Hans K
Hans K
-
- Redaktör emeritus
Jag har bloggat om den där skylten: https://wordpress.com/post/ww2inphotos. ... s.com/3977
-
- Medlem
"Kennst du das Land, wo die Zitronen blühn", Goethe dikt som alla tyska skolpojkar kände till, skrevs om av soldater i norra Finland och Lapland. Den nya texten var i samma anda som skylten.
När finska författaren Paavo Rintala skrev sin bok om bl.a. Leningrads belägring reste han staden och lärde känna ryska kolleger. På så sätt kom han på att se några handskrivna exemplar som hade funnits i fickorna av tillfångatagna eller fallna tyska soldater och som alltså hade varit populär och gjort intryck hos läsarna.
Jag minns inte om han citerade bara enstaka versrader eller en hel "lokaliserad" version, men jag skall kolla.
När finska författaren Paavo Rintala skrev sin bok om bl.a. Leningrads belägring reste han staden och lärde känna ryska kolleger. På så sätt kom han på att se några handskrivna exemplar som hade funnits i fickorna av tillfångatagna eller fallna tyska soldater och som alltså hade varit populär och gjort intryck hos läsarna.
Jag minns inte om han citerade bara enstaka versrader eller en hel "lokaliserad" version, men jag skall kolla.
-
- Saknad medlem †
sveahk skrev:
kommenderingar.
Och i handelsflottan om nöjesfria hamnar dit man var destinerad - men bara 1-2 man ombord besökt förut
Varjag
Det inte ovanliga svenska uttrycket - ''världens rövhål'' hördes både bland värnpliktiga, avseende avskyddaHur många svenska skyltar (tack för fotobidragen!) med text "Vid världens arsle" såg vi
kommenderingar.
Och i handelsflottan om nöjesfria hamnar dit man var destinerad - men bara 1-2 man ombord besökt förut
Varjag
-
- Medlem
Jag har ofta hört uttrycket "bumfuck Egypt" på jobbet, vilket är lite udda på amerikansk engleska, nomalt borde det heta buttfuck. Jag undrar om man lärde sig det uttrycket av engelsmännen?