Auschwitz fråga

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Lalaland
Ny medlem

Auschwitz fråga

Inlägg av Lalaland » 9 februari 2003, 03:54

Hej! jag har läst några Auschwitz skildringar och jag grubblar över följand: den nyanlände fången frågar en annan medfånge "hur kommer man härifrån?" varvid personen svarar: "ser du skorstenen där? det är den enda vägen ut" Denna historia har jag läst i flera olika böcker. Sa man detta till alla eller plagierar författarna varandra?

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 9 februari 2003, 11:53

Skulle kunna tänka mig att det är nåt man använder i böckerna bara för att det känns som en "bra" mening. (kvalificerad gissning).

Tror inte att man pratade om döden sådär, visst visste man vad som hände, men tror ej att man var så rakt på, dom var ju under extrem psykisk press jämt, tror knappast att man orkade med att tänka på döden. Tror att dom flesta var ganska avtrubbade efter ett tag. Man måste ju på något sätt bli avtrubbad efter att ha levt ett tag med ständig döds ångest eller liknande.

Sturmgeschütz
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sturmgeschütz » 9 februari 2003, 12:59

Jag tror att det absolurt inte går att känna hur det var där genom böker.
Jag tror att man måste varit där eller möjligen vara där i nutid, själv var jag där (auschwitz/Birkenau) för ca 3 veckor sedan.

Stefan
Medlem

Alla eller någon?

Inlägg av Stefan » 9 februari 2003, 16:40

Lalaland ställer frågan "Sa man detta till alla eller plagierar författarna varandra? ".

Nej, jag tror inte detta var den stående repliken, inte till nykomlingar i varje fall. Och tyskarna själva föredrog ju i allmänhet att inte ta bort sista hoppet för överlevnad förrän så sent som möjligt, så deras utkommenderade medhjälpare måste också ha fått sina stränga instruktioner.
Fast det är ju ytterst rimligt att tro att detta har sagt mer än en gång, den måste ha varit ett vanligt talesätt bland dem som har varit med ett tag och insett hela sanningen.

- Så det är klart. Ju mera jag tänker på saken, desto mera funderar jag på att de utkommenderade medhjälparna brukade nog försöka varna ibland, så att de som var friska skulle till varje pris försöka se till att ställa sig i rätt kö, och så, och leva litet till. Vi vet ju att sådana räddningsförsök förekom.

Jag skulle aldrig använt uttrycket ovan om plagiering av varandra, den kan lätt misssförstås och missbrukas; men jag kan tänka mig att samma slående historia kan mycket väl återberättas av flera, utan att det är något egentligt fusk. Historien HAR förekommit minst en gång, och skulle mycket väl kunna förekomma flera gånger. Detta är iofs ett vanligt grepp inom halvdokumentära romaner.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 10 februari 2003, 08:18

Jag förhåller det inte för otroligt att kommentaren om "skorstenen" användes som en inofficiell välkomst hälsning av veteranfångar i lägrena. Överhuvudtaget så tror jag att kännedomen om vad som hände i öst var mera känd än vad som önskats. Det är ju trots allt så att vad fler en två personer känner till är ingen hemlighet. :wink:

Sonderling

Skriv svar