Hur agerade Canaris i Spanien?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Hur agerade Canaris i Spanien?

Inlägg av Amund » 27 september 2014, 18:27

Amiral Wilhelm Canaris gjorde flera besök i Spanien där hans uppdrag var att förmå Franco att gå med i kriget samt planera för en tysk erövring av Gibraltar, detta var på uppdrag av den högsta tyska militärledningen. Jag har länge [vetat] att Canaris spelade under täcket, han avrådde Franco från att gå med på Axelmakternas sida eftersom de skulle förlora kriget, han försökte även övertyga Hitler om det dumdristiga med att erövra Gibraltar.

Som sagt har jag länge [vetat] detta… Men nu ställer jag mig frågan hur har det i så fall kunnat fastslås att det var så? Om man tänker efter så måste Canaris ha haft en bra kristallkula om han sommaren 1940 så säkert kunde förutse Tysklands nederlag, dessutom måste han ha tagit en stor risk även utan tolkar om han varnade Franco för att hjälpa Tyskland, Franco mötte Hitler senare i oktober 1940 på järnvägsstationen i den lilla staden Hendaye.

Jag påstår inte att Canaris beteende är en efterhandskonstruktion men jag undrar hur hans svek mot Hitler kan fastslås historiskt, finns det biografier, protokoll eller andra källor som styrker det hela?

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Hur agerade Canaris i Spanien?

Inlägg av Julianus » 27 september 2014, 19:34

Ingen aning om källorna men någon risk att bli förrådd tog han inte. Han och Franco var och hade länge varit bästisar. Det var Franco som tog hand om fru Canaris efter kriget.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Hur agerade Canaris i Spanien?

Inlägg av jeger » 16 oktober 2014, 14:46

Det er mange måter å si nei på,og Canaris var en mester til å påvirke Franco. Da f.eks.Hitler ønsket Francos deltakelse i WWII, var det for Spania om å gjøre å finne en måte å takke nei på uten å utsette seg for Hitlers vrede. Etter råd fra Canaris gjorde derfor Franco så store territoriale krav gjeldende for at Spania skulle gå med på tysk side at det til slutt var Hitler som takket nei til spansk deltakelse delvis av hensynet til Mussolinis Italia. Unntaket var den "frivillige" spanske "Blå Divisjon" på Østfronten.
Jeger

Skriv svar