Guillou i blåsväder igen

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Guillou i blåsväder igen

Inlägg av gostap » 3 september 2014, 08:41

Sveriges mest uppblåste och självgode journalist i blåsväder igen....

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... n-guillou/
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av Sensemaker » 3 september 2014, 09:34

Senast väckte han uppseende genom sitt ännu knasigare påstående om att det vore bättre ifall Tyskland vann första världskriget. :roll: Båda påståendena är uppenbart knas. Vi vet att Guillou kan göra bättre research än så. Misstanken uppstår att han vill skapa uppmärksamhet kring sina böcker och inte är så noga med medlen.

Sensemaker

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av gostap » 3 september 2014, 10:03

Sensemaker skrev:Senast väckte han uppseende genom sitt ännu knasigare påstående om att det vore bättre ifall Tyskland vann första världskriget. :roll: Båda påståendena är uppenbart knas. Vi vet att Guillou kan göra bättre research än så. Misstanken uppstår att han vill skapa uppmärksamhet kring sina böcker och inte är så noga med medlen.

Sensemaker
Eller att han tror han är Gud Fader Själv... 8-)
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av Sensemaker » 3 september 2014, 10:06

gostap skrev:
Sensemaker skrev:Senast väckte han uppseende genom sitt ännu knasigare påstående om att det vore bättre ifall Tyskland vann första världskriget. :roll: Båda påståendena är uppenbart knas. Vi vet att Guillou kan göra bättre research än så. Misstanken uppstår att han vill skapa uppmärksamhet kring sina böcker och inte är så noga med medlen.

Sensemaker
Eller att han tror han är Gud Fader Själv... 8-)
Kan Gud ändra på det förflutna? Jag tror inte alla definitioner av vad "allsmäktig" innebär inkluderar detta.

Sensemaker

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av millgard » 3 september 2014, 10:59

Sensemaker skrev:Senast väckte han uppseende genom sitt ännu knasigare påstående om att det vore bättre ifall Tyskland vann första världskriget. :roll: Båda påståendena är uppenbart knas. Vi vet att Guillou kan göra bättre research än så. Misstanken uppstår att han vill skapa uppmärksamhet kring sina böcker och inte är så noga med medlen.

Sensemaker
Vad hade varit sämre då?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av varjag » 3 september 2014, 13:02

OjOj - han har rört vid en mycket öm böld här....... :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av gostap » 3 september 2014, 13:24

varjag skrev:OjOj - han har rört vid en mycket öm böld här....... :roll:

Varjag
:)
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av BOPE-RJ » 3 september 2014, 14:22

Den alltid så blyge Guillou svarar idag i DN och passar samtidigt på att använda ett par härskarmetoder; förlöjligande och tolkningsföreträde gentemot sin motståndare.

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/ja ... verdrivet/

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av sonderling » 3 september 2014, 15:56

Nu kan jag vara jäkligt trött på Karln men han har ju en poäng, och boken heter ju: Att inte vilja se.
Och det var nog det som det handlade om på den tiden, en del ville inte se men information fanns där och rykten gick. Sedan föll täcket under våren 45 när de allierade befriade läger efter läger.

Det är som nu när ISIS (eller al-Qaida) "plötsligt" bara finns där men vi som läser och intresserar oss för ämnet har ju hört talas om dem i flera år.

Härskarteknik eller inte men lite överdrivet är det.

http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrec ... 9468329.ab
En annan artikel om boken.

Sonderling

Tillägg: Det var visst en het debatt i Aktuellt igår. Förintelsehistorien är ingen lekstuga :säger Arnstad.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av sonderling » 5 september 2014, 09:56

Mer i ämnet: http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... r-poangen/

Har en känsla av ett storm i ett vattenglas samt att som så ofta att bägge parter talar om två olika saker.
Frågan om vad man i Sverige visste om Förintelsen är till exempel inte avgjord av forskningen, som Henrik Arnstad felaktigt påstod i Aktuellt i onsdags kväll.
Jag reagerade också på det här tvärsäkra påståendet av Arnstad. (Debatt tricket presentera ett påstående som fakta borde ha en term?)

Sonderling

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av Sensemaker » 5 september 2014, 10:01

sonderling skrev:Mer i ämnet: http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... r-poangen/

Har en känsla av ett storm i ett vattenglas samt att som så ofta att bägge parter talar om två olika saker.
Jag får intrycket av att Guillou vet att han har sakfel och försöker byta samtalsämne för att slippa erkänna det.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av Hans » 5 september 2014, 10:10

Vår kära Hex har skrivit lite om ämnet: http://faktoider.blogspot.be/2014/09/va ... elsen.html

MVH

Hans

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av JohnT » 5 september 2014, 15:26

Klas Åmark skriver i DN idag ( paperstidiningen än så länge)

Min inte helt korrekta citering ( Professorn är mer exakt i sitt språkbruk:
"Guillou hänvisar till min bok "att bo granne med onskan", bland annat min metodiska kritik av "Sverige och förintelsen",
Jag visar hur de bygger upp en bild av vad man visste genom att välja de artiklar som var bäst underbyggda...
Och att sådan metod leder till en överdriven uppfattning av vad man visste i sverige.
Forskaren blir den perfekta läsaren som läst allt i tidningspressen....

Om inte Guillo vore så nonchalant generaliserande kunde han haft en poäng där
Och sedan tycker professorn att de som kritiserar Gouillo bord ha byggt sin argumentation på Åmarks bok istället för "Sverige och förintelsen" :)


Men i sak så har den gode professorn en bra slutkläm om vad debatten handlar om i sak
... att förstå skillnaden mellan att veta och att förstå...

Mvh
/John

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av ERland » 5 september 2014, 16:10

Det är väl möjligt att en flitig tidningsläsare, som noggrant läste många tidningar, skulle haft en rätt god uppfattning om judeutrotningen. Men om man nu var en vanlig medelsvensson, som kanske läste några få tidningar och inte särskilt noga, skulle man då ha känt till det? Jag tvivlar på det. Jag tror inte det förmådde tränga igenom det mediala bruset när tiden ändå var så rik på dramatiska händelser.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Guillou i blåsväder igen

Inlägg av Amund » 5 september 2014, 18:39

Hans skrev:Vår kära Hex har skrivit lite om ämnet: http://faktoider.blogspot.be/2014/09/va ... elsen.html

MVH

Hans
Det var en klok analys tycker jag. :)

Vill minnas att Jan Myrdal skrev något i stil med; Jag visste mycket klart vad som pågick redan som 16-åring 1943 så att högt uppsatta ämbetsmän inte skulle ha vetat är rent befängt.


Fast hemma hos familjen Myrdal hade man kanske bättre underrättelser än i de flesta andra svenska stugor?

Den viktigaste aspekten i denna alltid lika heta fråga anser jag sällan kommer fram, samtiden har oftast en annan syn på händelser än senare tiders generationer som länge matats med eftervärldens dom. Med detta menar jag inte att samtiden var likgiltig, men däremot att ”Brott mot mänskligheten” inte var ett lika etablerat begrepp som det är idag, och särskilt inte ”Förintelsen”.

Skriv svar