Officersutbildning i Tyskland 1933-1945

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Officersutbildning i Tyskland 1933-1945

Inlägg av Artur Szulc » 18 april 2002, 16:44

Hej!

Jag har några frågor rörande de tyska officerarnas utbildning under åren 1933-1945. Om Ni kan rekommendera bra böcker i ämnet så tar jag gärna emot dem också.

- Hur organiserades officersakademierna (efter vapenslag eller fanns det en gemensam kunskapsplattform som alla tog del av?

- Vilka sökte till akademierna? Antagningskrav?

- Hur var utbildningarna utformade rent praktiskt?

- Hur såg utbytet med andra länders officersutbildningar ut (både före 1939 och efter)?

- Vilka var de mest eftertraktade utbildningarna?

- Och, slutligen, hur bra var de tyska officersutbildningarna rent kvalitetsmässigt (visst, så här i efterhand vet vi att tyska officerare och soldater var förträffliga krigare, men var tyskarna medvetna om sin överlägsna förmåga 1939)

Vissa av frågorna är tämligen banala, men jag skulle uppskatta om Ni delgav mig Era kunskaper. Eller bara gav boktips.

Tack på förhand!
mvh artur

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 19 april 2002, 09:34

Kolla: Arméer, flottor och flyg : uppgifter om utländska försvarsorganisationer / utarbetad av Försvarsstaben. Underrättelseavdelningen. Vol. 1-4. (Militärlitteraturföreningens förlag, 184-187) Stockholm 1939-1941.

I den volym som behandlar Tyskland redogörs noga för den fredstida officersutbildningen. Den förändrades starkt under kriget. Blev mycket kortare och mer praktiskt inriktad.

Såvitt jag vet var tyskarna pionjärer för psykologiska uttagningsmetoder och urval efter ledarskapsförmåga.

Skriv svar