Vad är det för stridsvagnar på Moltkebron?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Vad är det för stridsvagnar på Moltkebron?

Inlägg av Probstner » 19 april 2014, 23:25

Vad är det för stridsvagnar som syns på detta foto från Moltkebron i Berlin, taget 29 april 1945? Anledningen till att jag undrar är för att jag tycker att de liknar IS-3, som enligt de flesta uppgifter jag kunnat hitta på nätet inte användes i strid under andra världskriget.
Bild

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 755
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Vad är det för stridsvagnar på Moltkebron?

Inlägg av Urban » 21 april 2014, 09:00

IS-3 hade väl inte det "torn" som stridsvagnschefen hade i IS-2, så då bör detta ha varit IS-2

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Belar ... tion-5.jpg


IS-3 deltog i segerparaden den 7 september 1945 där den påstås ha visas för västmakterna för första gången, men det lär ha funnits 29 st byggda den 24 maj.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Re: Vad är det för stridsvagnar på Moltkebron?

Inlägg av Probstner » 30 april 2014, 04:14

Tack för svar och beklagar att jag dröjt med tacket. Du har säkert rätt. Tyckte inte att profilen på tornet stämde, men det kan vara saker stuvade bakom tornet som ger en mer IS-3-liknande silhuett. Har också alltid läst det du skriver, och har inte stött på myter om IS-3 i Berlin (däremot i Wien) före krigsslutet.

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Vad är det för stridsvagnar på Moltkebron?

Inlägg av Ola Häggström » 2 maj 2014, 16:23

Ibland spelar mitt minne mig spratt, men jag har i en fysisk bok läst att det lilla fåtalet IS-3 skulle ha haft uppgift att försvara (behövdes aldrig) någon av sovjetmarskalkernas staber under offensiven mot Berlin 1945. Google ger inte mycket napp dock, och måfåbläddring i Hastings och Beevors böcker har inte lyckats än.

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Vad är det för stridsvagnar på Moltkebron?

Inlägg av Ola Häggström » 2 juli 2014, 16:09

Jag har hittat en länk http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/s ... IS-III.php
som beskriver att tre IS-3 hann fram till Berlin i maj 1945 efter vapenstilleståndet. Om det var så har IS-3:or rullat bland Berlins ruinmassor (trots att de inte deltog i stridigheter).
Men trådtartarens bild har, som nämnts tidigare, inget kaffekoppstorn.

Skriv svar