Snårigt i Ardennerskogen?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av tommyjonason » 1 mars 2014, 14:09

Som vi vet genomförde tyskarna sitt anfall mot Frankrike genom att låta 2400 pansarenheter ta vägen över Ardennerskogen. Ingen verkar på allvar trott detta var möjligt. Och lika överraskande var det under "The Battle of the Bulge" från julen 1944.
Jag har aldrig varit i Ardennerskogen och kan därför inte bedöma hur svårt det kan ha varit.
Någon som kan berätta mer?
Hur var det med vägar, skogar och berg? Liknar terrängen någon del av Sverige?
Bilder? Kartor?

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av hasse lindquist » 1 mars 2014, 16:21

Jag har rest en del i området. Dock - vägnätet är naturligtvis helt annorlunda idag jämfört med senhösten 1944. Jag misstänker att det snarast var en militär dogm under WWII att stridsvagnar skulle hålla sig i öppna landskap.
En sak, som storligen förvånar mig, är att SS-chefen Heinrich Himmler anförtroddes ledningen av Ardenneroffensiven. Himmler gällde visserligen som en skicklig organisatör, men han var ingen militär fackman. Litade Hitler inte längre på sina generaler?

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av tommyjonason » 1 mars 2014, 20:00

Hittade lite mer fakta i Guido Knopps Hitlers Krigsmakt (inköpt på bokrea. Bra bok).
Det var nog bristen på bra vägar som var bekymret.
Han skriver att vägarna från uppmarschområdet i Eifel, Limburg och Wetzlar/Giesen-områdena till Ardennerna proppades snart igen. Den 13 maj var 250 km väg fyllda av grå stridsvagnar och militärfordon. Det var Armegruppe A som bestod av Panzergruppe Kleist - fem pansardivisioner och ett motoriserat infanteriregemente med sammanlagt 41 140 fordon varav 1 222 stridsvagnar. Pansarförbandet som ledde attacken stod under befäl av generalöverste Guderian. Målet var att gå över floden Maas.
Märkligt nog upptäcktes de tydligen aldrig av spaningsflyg.

Men jag undrar fortfarande hur det ser ut i Ardennerskogen!

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av Konigsberg » 1 mars 2014, 20:31

Ledde Himmler Ardenneroffensiven? Övergripande chefer var väl von Rundstedt (i alla fall på pappret) och Model där Sepp Dietrich ledde 6.SS Pansararmén och Hasso von Manteuffel 5. Pansararmén?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av CvD » 1 mars 2014, 20:46

tommyjonason skrev:
Men jag undrar fortfarande hur det ser ut i Ardennerskogen!
Hmm, tänkte skog med kullar av den något store modellen med vägar som vindlar sig fram i dalarna mellan kullarna. Här och där skärs området genom av floder och med några byar/mindre städer utspridda lite här och var.

Närmaste terräng I Sverige jag kan tänka på är antigen delar av Dalarna/Hälsingland eller möjligen runt Vättern.

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av CvD » 1 mars 2014, 20:53

En bild från Ardennerna. Ger en aning av terrängen.
Något som lätt gloms bort i allt snack om Ardennerna och kriget så rullade tyskarna fram i området redan 1940.

/CvD
Bilagor
IMAG0826.jpg

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av hasse lindquist » 1 mars 2014, 21:14

Konigsberg skrev:Ledde Himmler Ardenneroffensiven? Övergripande chefer var väl von Rundstedt (i alla fall på pappret) och Model där Sepp Dietrich ledde 6.SS Pansararmén och Hasso von Manteuffel 5. Pansararmén?

Albert Speer omnämner i sina memoarer Heinrich Himmler som chef för ardenneroffensiven. Men det torde inte ha rört sig om operativt befäl.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av tommyjonason » 1 mars 2014, 21:16

Utmärkt foto. Då vet jag ungefär. Tycker det liknar Dalarna innan man kommer till de riktiga fjälltopparna.
Himmler blev åtminstone utsedd till befälhavare för Armegruppe Vistula under krigets slutskede i april 1945. Till allas förvåning eftersom han inte visste ett dugg om krigföring. Men Hitler hade väl gjort slut på alla generaler. Men som tur var fick han ont i magen så han kunde, med en suck av lättnad, lämna över befälet.
Det finns förstås foton på Ardennerna maj 1940 på nätet.
ardenne-forest-1940.jpg
ardenne-forest-1940.jpg (47.36 KiB) Visad 7355 gånger
attack-france-panzers.jpg
attack-france-panzers.jpg (48.2 KiB) Visad 7355 gånger

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av Grille » 2 mars 2014, 00:23

Nu hittar jag inte länken men läste precis en trevlig blogg om några som nyligen kört genom uppmarschområdet och vidare. Lagt in gamla bilder med nytagna. Det såg inte ut som någon bra terräng för stora stridsvagnar. Inte ens idag.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av Battler » 2 mars 2014, 15:55

__________________________________
MVH

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av Christer Bergström » 8 mars 2014, 19:17

Battler skrev:Haka på och kolla på plats :wink:

http://www.bergstrombooks.se/Ardennerresa.pdf
Japp! Häng med oss! Det blir ett minne för livet, en riktig special-VIP-resa! :milsmile:

Kolla länken som Battler länkade till ovan. (Tack, Battler, whoever U are!)

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
www.bergstrombooks.se

L. Törni
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 1 augusti 2009, 16:59

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av L. Törni » 25 mars 2014, 13:47

tommyjonason skrev: Märkligt nog upptäcktes de tydligen aldrig av spaningsflyg.

Men jag undrar fortfarande hur det ser ut i Ardennerskogen!

Det var sannolikt p g a att allierade slarvade med spaning. Dessutom var det dålig flygväder på området - har jag för mig. De allierade hade börjat lita på Ultras uppgifter så pass mycket, att de planerade sin krigsföring nästan 100% på det och spanade för lite.

Hitlers manöver i Ardennerskogen lyckades överraska allierade då man använde inte alls "Funkschlüssel-Machine" (eng. Enigma) för att distribuera Führers orders till sina kommanders. De första orders distribuerades per brev. Senare under Ardenner-operation började man använda radion och Enigma. Det tillsammans med bränslebrist ledde till en katastrof för tyskarna. Även flygvädret hade blivit bra.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av Der Löwe » 28 mars 2014, 23:37

Ardennerna öster om Meuse var ju inte alls trupptomt. De främsta tyska pansarförbanden fick slå sig fram under de första dygnen. Att tyska förband förstärkta med stridsvagnar ryckte fram genom Ardennerna var ingen hemlighet, men omfattningen av styrkorna var okänd. Det fanns även flygspaningsrapporter om många fordon längst vägarna i ardennerna. Men sammantaget var ju rapporterna från norr, där man förväntade sig det tyska anfallet, betydligt skarpare. Tyska pansarförband, luftlandsättningar, Eben-Emael, allt pekade norrut. Det är lätt att döma de franska befälhavarna i efterhand. Det fanns ju underättlserapporter som med facit i hand lätt kan kopplas ihop med det skeendet som kan följas timme för timme med facit så här i efterhand. Men där och då så var fortfarande bedömningen att inga stora anfallsförband kan passera Ardennerna för att kunna anfalla över Meuse inom rimlig tid.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av Dalmas » 29 mars 2014, 23:16

Apropå Dalarna, så har jag åkt genom Ardennerna ett antal ggr och jag tycker inte det liknar Dalarna. Skogen är mörkare och tätare i Ardennerna, mer som Bergslagen.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Snårigt i Ardennerskogen?

Inlägg av jeger » 16 oktober 2014, 15:46

Ardennerskogen ?
Stor,tung,dyster skog
Kartfarge:Mørk grønn
Jeger

Skriv svar