Brev med svensk anknytning från andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Amund
Stödjande medlem

Re: Brev med svensk anknytning från andra världskriget

Inläggav Amund » 06 nov 2016 16:39

sveahk skrev:En titel som kanske lockar även andra att presentera försändelser från 2 VK med tangerat svenskt intresse...?[

Detta brev ska ha hittats i en tysk uniform som hittats på en polisstation i en norrländsk stad. Eftersom brevet är avsänt 29/1 -43 från en liten ort utanför Leipzig (enligt vad jag hittat), nästan på dagen samtidigt som 6:e armén går under i Stalingrad, är man nästan böjd att hitta dolda budskap i texten som berättar om katastrofen men som ska klara censuren. Brevets mottagare - Willy, Helga och Margerethe låter konstigt…

tyskbrevet.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Stödjande medlem

Inläggav sveahk » 06 nov 2016 21:51

Intressant brev Amund med ett par frågetecken...

Brevet följde alltså med i ett paket, som en ung flicka på väg till Norge tog med sig - alltså förmodligen inget Feldpost-brev eller -paket, utan privat medfört. Möjligtvis skulle hon försöka avbörda sig paketet direkt till adressaterna, eller lämna det till någon soldat på permittent-tåget som skulle dit paketet skulle gå.

Jag satsar på den andra varianten, och här blir det lite elegant gissning :roll: - soldaten öppnar paketet, inmundigar det som finns i paketet, beger sig till närmaste polisstation och säger att han har nog av kriget - en desertör med andra ord. Möjligtvis har han gjort sig av med uniformen redan tidigare, i närheten av polisstationen får man hoppas - det är januari i norra Sverige!

Dolda budskap om Stalingrad har jag svårt att se...men den svenska översättningen, gjordes den då eller nu? Låg den också i den tyska uniformen?

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 07 nov 2016 20:06

sveahk skrev:Intressant brev Amund med ett par frågetecken...

Brevet följde alltså med i ett paket, som en ung flicka på väg till Norge tog med sig - alltså förmodligen inget Feldpost-brev eller -paket, utan privat medfört. Möjligtvis skulle hon försöka avbörda sig paketet direkt till adressaterna, eller lämna det till någon soldat på permittent-tåget som skulle dit paketet skulle gå.

Jag satsar på den andra varianten, och här blir det lite elegant gissning :roll: - soldaten öppnar paketet, inmundigar det som finns i paketet, beger sig till närmaste polisstation och säger att han har nog av kriget - en desertör med andra ord. Möjligtvis har han gjort sig av med uniformen redan tidigare, i närheten av polisstationen får man hoppas - det är januari i norra Sverige!

En gissning som låter väldigt trovärdig, ett brev är ju oftast något väldigt personligt som man inte gärna lämnar ifrån sig hur som helst.

sveahk skrev:
Dolda budskap om Stalingrad har jag svårt att se...

Jag var nog lite konspiratorisk där, eller som de duktiga poliserna i deckare säger, man ska hata slumpen.

sveahk skrev: den svenska översättningen, gjordes den då eller nu? Låg den också i den tyska uniformen?

Nej översättningen är gjord för bara några år sedan men inskannad tillsammans med brevet.

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"