Svenska polisen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Lalaland
Ny medlem

Svenska polisen

Inlägg av Lalaland » 2 februari 2003, 20:49

Jag har för mig att jag så en journalfilm i min ungdom som handlade om svenska poliser som fångade in tyska flyktingar (eller desertörer) i Sverige som skulle deporteras till Sovjet. Är det någon som vet något om detta ämne?

Stefan
Medlem

Baltutlämningen?

Inlägg av Stefan » 2 februari 2003, 21:06

Kan det vara baltutlämningen du menar? Med scener när polisen går in i deras flyktingförläggning, de lägger sig i en jättehög och håller i varandra, poliserna pucklar lite och drar isär dem, några av dem försöker skära av pulsådrorna? Då är det baltutlämningen.
(Såvitt jag minns så överlevde de flesta av dem, även om det givetvis var småtufft. De har i varje fall inte ställts omedelbart efter återkomsten inför exekutionspatrull).

Men om du minns att polisen tog dem en och en eller i smågrupp, då är det något annat, och flera minnesgodas inlägg önskas!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 2 februari 2003, 21:52

Om det du tänker på är Baltutlämningen så inträffade den i början av 1946, och skedde efter krav från Stalin om att sovjetiska medborgare som deltagit i tysk tjänst skulle återbördas till Sovjet.
Det var ursprungligen tänkt att de runt 3000 tyska soldater som fanns i Sverige - som främst flytt undan striderna i Ostpreussen och Baltikum - skulle utlämnas, men Stalin krävde även att balterna (runt 150 stycken) som fanns i Sverige också de skulle utlämnas.

Baltutlämningen är - trots att det gått nästan 60 år - fortfarande omstridd, men till försvar för regeringen så kan man väl konstatera att Sverige på inget sätt var ensamma om att återbörda "sovjetiska" medborgare till "hemlandet".
Även de allierade "återbördade" hundratusentals ryssar, kossacker, ukarinare o.s.v. som de under striderna i västeuropa stött på antingen i fångläger, i tyska armén eller som slavarbetare.

Scout
Medlem

Inlägg av Scout » 6 februari 2003, 11:22

Dessutom kan man begrunda Polens öde. De allierade startade krig till landets försvar för att sedan lämna det åt Sovjets främste tyrann?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 6 februari 2003, 17:10

SMB säljer en bok som heter Internerad i norra Sverige av Siv Rehn. Den handlar bla om utlämningen av desertörer, som dom visste skulle avrättas av tyskarna.

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem

Inlägg av Johan S » 6 februari 2003, 17:12

Patrik skrev:Det var ursprungligen tänkt att de runt 3000 tyska soldater som fanns i Sverige - som främst flytt undan striderna i Ostpreussen och Baltikum - skulle utlämnas,
Lämnades tyskarna ut till ryssarna?
//Johan

Scout
Medlem

Inlägg av Scout » 6 februari 2003, 19:10

Vet att jag har läst om polacker som varit så besvikna efter att ha slagits ett helt krig med brittiska styrkor för att överges sedan överges, borde ha fått asyl, målet för kampen snuvades dem på iofs.men har för mig att det förekom självmord. Å andra sidan tog ryssarnas allvarligt på folk med motståndsrörelse aktiviteter på meritlistan, innebar inte sällan en dödsdom (internering åtinstone) då de sågs som farliga för ockupanterna från öst, har för mig att även kommunistiska motståndsmän låg pyrt till ofta.

Skriv svar