Tungvattenaktionen Rjukan

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 oktober 2014, 11:31

Jag har försökt att skriva om Allan, men han var ju så förtegen. Jag har haft kontakt med hans dotter och en systerson. Lite fick vi väl fram gemensamt. Det räckte till en artikel. Det är allt.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av jeger » 19 oktober 2014, 16:24

Til orientering, oblt Knut Haukelids siste kommando var som ansvarlig for Oslo, Norges hovedstad i egenskap av sjef for Stor-Oslo Forsvarsavsnitt 02 under FDI4/IR4 (Jegerkorpset)
Jeger

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av tommyjonason » 8 januari 2015, 17:35

Efter Operation Freshman i november 1942 infördes undantagstillstånd i Rjukanområdet och en gisslan på 12 personer togs, möjligen sattes de på Grini.
Anmärkningsvärt är att Einar Skinnarlands två bröder Thorstein och Olav ingick i gisslan, liksom fadern till Gunnar Sönsteby, Gustav.

Men de måste ha släppts innan sprängningen av elektrolysanordningarna för tungt vatten 27/28 februari 1943

Rudolfroffe
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 januari 2012, 17:02

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Rudolfroffe » 31 januari 2016, 21:17

Grille skrev:"Hjältarna från Telemarken" var nog den första film jag såg med kompisar. Bör ha varit i 5:e klass och vi hade redan biljetter genom en kompis pappa som jobbade på Europafilm och ålderskollen var nog inte så stor. Var på 70-talet så filmen var redan "gammal". På den tiden körde man något som hette "Non-stop" från ca kl 12. Man kunde se filmen hur många gånger man ville. Vi såg den 2 och halv gång..... den som gjorde mest intryck var den onde tyske officeren med de isblå ögonen. Han utstrålade pur ondska. Bästa naziofficeren på film någonsin?

Gick ett program om den sjunkna färjan. Antingen tog man upp en tunna eller tog prov. Vattnet var av så låg kvalite att man inte kunnat använda det i atomprogrammet. De på färjan dog förgäves. Märkligt att tyskarna inte hade bättre koll.
Anton Diffring menar du säkert...

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av stillen » 21 februari 2016, 22:17

Sandhero skrev:
Så, då uppstår ju frågan - om man nu visste att vattnet var dåligt, varför skeppade man då i väg grejorna?
"Halvtungt" vatten är bättre än vanligt kranvatten om man tänkte sig att processa det vidare i Tyskland.

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Grille » 21 februari 2016, 23:12

Man visste nog inte det då. Något man konstaterar i modern tid. Det som fanns vid denna tid.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av sonderling » 22 februari 2016, 12:42

Det här med tungvattnet är jag osäker på om man visste eller inte visste om det fungerade eller ej i de allierades läger. Men helt klart verkade Tyskarna tro på det och om jag inte minns fel så uppmuntrade man också det från allierat håll.

Sedan undrar jag efter gårdagens avsnitt om man hade så stora samvetskval över sänkningen av färjan som det framstod. Jag har haft för mig att detta var mer en efterkrigsdebatt och hela den scenen kändes lite anakronistisk? Jag misstänker annars att det bara var "all in a days work" för SOE m.f.l.
Och andra sidan är det först på senare tid (typ senaste decenniet) som jag blivit varse om att det faktiskt fanns en Engelsk opinion mot massbombningar av tyska städer under VK2.

Sedan så tänkte jag redan på en sak efter för förra avsnittet och det var att den traditionelle tyske gaphals Nazisten ersatts av en gaphals Amerikan. Kan det vara ett tecken i tiden? :D

Sonderling

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Grille » 22 februari 2016, 15:13

Precis och det var forskning i sin linda. I alla fall för tyskarna som nog anses ha varit ett bra bit från en bomb?

Härligt med en serie där alla helt naturligt pratar sitt modersmål. Kändes bara bra. Att sedan Tyskland och kanske också USA kommer att dubba allt får vara deras problem.. ;)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Hexmaster » 22 februari 2016, 17:26

Tyskarna lade ner sin bomb ungefär när amerikanerna började på sin.

Det som återstod var reaktorn. Givet några år, mycket mer resurser och gärna bibehållen infrastruktur hade tyska atomubåtat kunnat bli ett reellt hot. Spekulationer...

Detta visste man naturligtvis ingenting om i den allierade ledningen.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av tommyjonason » 27 februari 2016, 23:10

I alla fall för tyskarna som nog anses ha varit ett bra bit från en bomb
Ja så var det nog. Men jag har aldrig sett några beräkningar hur lång tid det skulle ta att i reaktorer få fram tillräckligt med Plutonium-239. Det var inte helt lätt, för det blev kontaminerat med Plutonium-240, som inte duger alls. Och tillräckligt med Uranium-235 var det helt orealistiskt att de skulle kunna få fram. Tyskarna, med Heisenberg, hade mycket vaga begrepp om hur mycket Plutonium som skulle behövas. Uran (som i Hiroshima) sköt man ju ihop en kritisk massa med en kanon, vilket inte alls passade för Plutonium. Där behövde man använda en implosions teknik med en sfär av explosiva "linser" som sprängde ihop massan, vilket användes i "Fat Man" över Nagasaki. Och att framställa en sådan fungerande anordning var mycket invecklat och tog mycket vetenskaplig kraft. Tyskarna hade ju sett till att "exportera" alla ledande judiska kärnfysiker.
Ryssarna, under ledning av Beria, fick ju utmärkt hjälp av Klaus Fuchs, och andra spioner. Bland annat tekniken för implosion.
Och man byggde dessutom en exakt kopia av en Boeing B-29 som nödlandad efter en nödlandning på rysk mark.

Sprängningen av Vemork var strålande som ett mycket skickligt genomfört sabotage (som ett av många exempel på hur skickliga de norska SOE, kommunistiska organisationen och Milorg opererade). Men betydelsen av tungt vatten därifrån, för hur Tyskarna skulle ha lyckats med sin atombomb, har nog överdrivits. Det blir ju mer spännande på så vis. Jag har en norsk bekant som nog är den som vet det mesta om fr.a. SOE i Norge, och han beklagade att TV-serien visades utomlands för den bara spädde på glorifieringen. Jag fick rätta honom och hävda att en viss konstnärlig frihet gav en mycket välgjord och spännande TV-serie

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Grille » 29 februari 2016, 13:16

Den var klart bra. Den hade bla fått klagomål på avrättningsscenen av de störtade commandosoldaterna som ägde rum på snön vid kraschplatsen. Historiskt fel men slutresultatet blev det samma. Nu kommer alla yngre och inte historieintresserade att minnas att det var så man agerade. Så lite frihet tycker jag man kan ta. Tillägg: hade varit svårt att få in i serien annars. Denna avskyvärda händelse

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av stillen » 1 mars 2016, 21:59

Nej det är inte så lätt att komprimera långa historiska förlopp till en TV-serie, ännu mindre en spelfilm, The Imitation Game är ett riktigt dåligt exempel, men visst en bra film.
I sista avsnittet sådär en 20 minuter in, om jag minns rätt, är det en scen där Heisenberg helt apropå kommer på att han räknat fel på mängden U235 för en uranbomb. Det där stämmer inte alls, det kommer han på först efter hiroshimabomben, när han och de andra fysikerna diskuterar bomben på Farm Hall, lantegendomen i England där dom hålls internerade. Det intressanta börjar på sidan 70 i följande dokument.
https://books.google.se/books?id=pzNjnt ... %257B%257D

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av tommyjonason » 3 mars 2016, 10:41

Samtalen från Farm Hall är intressanta och avslöjande. Förutom Heisenberg och någon mer, var det närmast ett kärnfysiskt B-lag som satt där. A-laget var alla de judiska forskare som man tvingat ut.
Som ett exempel kan man ta Hahns och Fritz Strassmans epokgörande uppsats om hur de lyckades klyva Uran, som är grunden för en fissionsbomb. Men det förstod man aldrig. Det var bl.a den landsflyktige judinnan Lise Meithner (i Sverige) och hennes systerson Otto Frisch som förstod innebörden av vad man upptäckt, nämligen att den energi som frigjordes i förlängningen innebar en atombomb.
Några av de internerade var ruggiga nazister. Men Heisenberg är övervärderad och anses väl inte ha haft kapacitet att kunnat ha lett en framställning av en bomb, han var mest en teoretiker.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av tommyjonason » 8 mars 2016, 14:05

Här ett intressant föredrag där det hävdas att tyskarna hade atomvapen.
Fantastiskt, men intressant!
https://www.youtube.com/watch?v=GdrH6zhR9es

Skriv svar