Tungvattenaktionen Rjukan

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Magnum12 » 10 september 2013, 21:55

Hej!
Bifogar en länk där jag håller med skribenten av artikeln om att händelsen är okänd för många ...
Flera aktioner i samband med sabotaget i Rjukan är nästan helt okända för de flesta då fokus enbart varit inriktad på själva aktionen, men det har inte skrivits så mycket om de civila som omkom i bombningen av Rjukan eller vid sprängningen av färjan på Tinnsjöen eller hur många tyska soldater som omkom på färjan eller vid bombningen av fabriken och om den säkert strapatsrika flykten till Sverige (som säkert är minst 30 mil) genom "fiendeland" som delar av motståndsgruppen gjorde.
/Magnum
Och ... om det är sanningsenligt vet jag inte, men ett av de amerikanska flygplanen som bombade Rjukan skulle ha störtat i Norge på återfärden hem.
http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/290640

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Marcus » 10 september 2013, 21:58

Ett boktips är "Operation Freshman: Jakten på Hitlers tunga vatten" av Jostein Berglyd.

/Marcus

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Stellan Bojerud » 11 september 2013, 00:40

När filminspelningen av "Hjältarna från Telemarken" ägde rum i Rjukan gick en del statister utklädda som tyska soldater in på kafeet för att äta lunch. När föreståndarinnan såg dem komma in i lokalen ropade hon:
- Hilmer! Löp till skogs! De har kommit tillbaka.

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Grille » 11 september 2013, 07:41

"Hjältarna från Telemarken" var nog den första film jag såg med kompisar. Bör ha varit i 5:e klass och vi hade redan biljetter genom en kompis pappa som jobbade på Europafilm och ålderskollen var nog inte så stor. Var på 70-talet så filmen var redan "gammal". På den tiden körde man något som hette "Non-stop" från ca kl 12. Man kunde se filmen hur många gånger man ville. Vi såg den 2 och halv gång..... den som gjorde mest intryck var den onde tyske officeren med de isblå ögonen. Han utstrålade pur ondska. Bästa naziofficeren på film någonsin?

Gick ett program om den sjunkna färjan. Antingen tog man upp en tunna eller tog prov. Vattnet var av så låg kvalite att man inte kunnat använda det i atomprogrammet. De på färjan dog förgäves. Märkligt att tyskarna inte hade bättre koll.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av tommyjonason » 11 september 2013, 09:31

Operation Freshman var ett vansinnigt projekt. Man hade aldrig tidigare bogserat så stora glidflygplan långa sträckor. Och hur skulle dessa Commandos tagit sig till Sverige? De var dödsdömda på förhand. Ett förslag var att de skulle ha cyklar med sig. Tror inte de var skidåkaree, men snöskor hade de visst med sig.
Den norska gruppens sprängning var förstås väldigt spektakulär och ett av de mest våghalsiga och lyckade sabotagen under kriget. Inte underligt att det väckt sån beundran. Men resultatet var lite magert, tror att tillverkningen av tungvann var igång igen efter nårgra månader. Dessutom var ju tyskarna ljusår från att framställa en atombomb.

Colin Gubbins, chefen för SOE, graderade betydelsen av de sabotage som utfördes i Norge under kriget. Vemork kom först på fjärde plats. Först kom svavelkisgruvorna i Orkla (som var livsviktig för tyskarnas framställning av t ex svavelsyra), sen sprängningen av torpeder och sprängämnen i Horten. En man sprängde sådär 250 torpeder i luften, det fanns bara sex kvar i sydNorge sen. Det tredje sabotaget var mot SKF i Oslo.

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Magnum12 » 11 september 2013, 20:06

Grille skrev:"Hjältarna från Telemarken" var nog den första film jag såg med kompisar. Bör ha varit i 5:e klass och vi hade redan biljetter genom en kompis pappa som jobbade på Europafilm och ålderskollen var nog inte så stor. Var på 70-talet så filmen var redan "gammal". På den tiden körde man något som hette "Non-stop" från ca kl 12. Man kunde se filmen hur många gånger man ville. Vi såg den 2 och halv gång..... den som gjorde mest intryck var den onde tyske officeren med de isblå ögonen. Han utstrålade pur ondska. Bästa naziofficeren på film någonsin?

Gick ett program om den sjunkna färjan. Antingen tog man upp en tunna eller tog prov. Vattnet var av så låg kvalite att man inte kunnat använda det i atomprogrammet. De på färjan dog förgäves. Märkligt att tyskarna inte hade bättre koll.
Bifogar en länk till original filmen ...
http://www.youtube.com/watch?v=Qfn2OyUbBD8
/Magnum

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Magnum12 » 14 september 2013, 00:59


Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Sandhero » 14 september 2013, 13:10

De senaste länkarna tackar man för. Gjorde en weekendresa till Rjukan för andra året i rad förra helgen. Förmodligen blir det ett återbesök nästa år igen. Har läst igenom en hel del material om händelserna, och vad jag kan minnas så tyckte sabotörerna själva att filmen HJÄLTARNA FRÅN TELEMARK var en riktig skitfilm. Det är väl ofta en åsikt när händelser blir återspeglade i Hollywood. Tycker att filmen är sevärd och det känns ändå som om den återspeglar många av händelserna i någon slags kort sammanfattning, men den allierade bombningen av Rjukan framgår väl inte alls om jag minns rätt. Inte heller nämns något om glidflygningarna. Norsk Arbeidermuseum kompletterar helt klart filmen, och rekommenderas varmt till den som ännu inte varit där. De har massor med foton, vapen, kläder och andra pinaler att bese. Där finns ju en del monument utspridda i trakten, fortsätter man österut så kommer man ju till färjeläget i Mael som ligger strax utanför Rjukan, där utskeppningen av det tunga vattnet startade. Halvägs utmed sydsidan av Tinnsjöen (där Hydro sänktes) finner man även en minnessten och en stor infotavla med god information om hur de bosatta tog sig ut för att assistera överlevande. Vidare finns Tinnosets färjeläge att bese vid sydändan av sjön, men där finns ingen direkt information att läsa.

Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Sandhero » 14 september 2013, 15:00

Grille skrev:
Gick ett program om den sjunkna färjan. Antingen tog man upp en tunna eller tog prov. Vattnet var av så låg kvalite att man inte kunnat använda det i atomprogrammet. De på färjan dog förgäves. Märkligt att tyskarna inte hade bättre koll.

Kanske hade man koll ändå, nedan saxat från Wikipedia. Suess bedömning var att vattnet var av för låg kvalitet för att användas militärt.
Heavy water occurs in very low concentrations (1 part in 6,000) in normal water but is more concentrated in the residue of water used as an electrolyte. An analysis of the residues from the Norwegian Vemork hydroelectric plant, run by Norsk Hydro, near Rjukan in the Telemark region, a large-scale hydrogen production plant using electrolysis of water for ammonia production,[10] showed a concentration of 1 part in 2,300.[11] Leif Tronstad, then a lecturer at the Norwegian Institute of Technology and Jomar Brun, head of the hydrogen plant put forward a proposal in 1933, the year heavy water was first isolated, for a project, which was accepted by Norsk Hydro and production started in 1935.

The technology is straightforward. Heavy water (D2O) is separated from regular water by electrolysis because the difference in mass between the two hydrogen isotopes translates into a slight difference in the speed at which the reaction proceeds. To produce pure heavy water by electrolysis requires a large cascade of electrolysis chambers, and consumes large amounts of power. Since there was excess power available, heavy water could be purified from the existing electrolyte. As a result, Norsk Hydro became the heavy water supplier for the world's scientific community, as a byproduct of fertilizer production, for which the ammonia was used.[12]

Hans Suess was a German advisor to the production of heavy water. Suess had assessed the Rjukan plant as being incapable of producing militarily useful quantities of heavy water in less than five years at its then current capacity
Så, då uppstår ju frågan - om man nu visste att vattnet var dåligt, varför skeppade man då i väg grejorna?

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Grille » 14 september 2013, 21:14

Intressant frågeställning. Min lite otydliga skrivning om "dålig koll" avsåg att det är lite märkligt att man kunde sänka färjan. Borde kanske haft rejälare avspärrningar och dessutom genomsökt färjan grundligare. Eller är det bara nu i fotöljen 70 år senare som man tycker att färjan var en högrisksträcka?

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Magnum12 » 14 september 2013, 22:35

Hej!
I mitt första inlägg i tråden skrev jag:
Och ... om det är sanningsenligt vet jag inte, men ett av de amerikanska flygplanen som bombade Rjukan skulle ha störtat i Norge på återfärden hem.
Nu har jag fått info om att det störtade flygplanet var ett av de två bombplan som bogserade glidflygplanen.
/Magnum
http://tihlde.org/~ktsorens/flyvrak/helleland.html

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Magnum12 » 21 september 2013, 20:14

Hej!
Lite mer info från Wikipedia om aktionen
http://no.wikipedia.org/wiki/Vemork-aksjonen
Jag kan verkligen rekommendera ett besök i Rjukan där det finns många minnen från WWII att besöka och förutom Vemork m.fl. så finns det runt "byn" flera fundament kvar från artilleriställningar men som endast vara i bruk i början av kriget där artilleriet sköt mot överflygande tyska plan ... om de träffade något plan vet jag inte :roll:
/Magnum
Området har en mycket vacker natur, men under vinterhalvåret lär väl solen knappast nå ner till dalgången där Rjukan ligger.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av jeger » 16 oktober 2014, 17:53

Som ung offiser hadde jeg en av de tidligere tungtvanns-sabotørene som sjef,daværende oblt Knut Haukelid.
På mitt spørsmål om hvordan og hvorfor man lyktes med senkingen av fergen "Hydro" på Tinnsjøen med resten av tungtvannet tross alle tyske sikkerhetsforanstaltninger svarte han; "Fordi vi gjorde det utenkelige!"
Jeger

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 oktober 2014, 01:44

Knut Haukelid lärde jag känna genom Allan Mann. Det var i Normandie 1981. Knut hade väl varit chef IR 3. Han var den som elev den till levnadsåren äldste som någonsin hade utexaminerats från Krigsskolen.
allan-mann-och-knut-haukelid.jpg
allan-mann-och-knut-haukelid.jpg (67.62 KiB) Visad 8198 gånger

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Tungvattenaktionen Rjukan

Inlägg av tommyjonason » 17 oktober 2014, 09:47

Stellan, när ska du skriva en biografi om Allan Mann?
Den borde bli en utomordentlig läsning.
Har just läst Alf R Jacobsens böcker om slaget vid Narvik, mycket god läsning. Allan Mann var visst med där. Vilket norskt förband tillhörde han?

Skriv svar