Tunnelbanestation till salu

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Tunnelbanestation till salu

Inlägg av Martin Lundvall » 11 augusti 2013, 15:54

Till försäljning, men varför äger försvarsministeriet en sådan här sak. Överläts den för att användas som bunker?
Frågan är vad en eventuell köpare ska ha den till

http://www.dn.se/ekonomi/tunnelbanestat ... don/?brs=m

/Martin

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Tunnelbanestation till salu

Inlägg av Per Andersson » 11 augusti 2013, 16:09

Av texten att döma så ser det ut som om att den övertogs av försvardepartementet i samband med WWII.
Men varför behölls den efter kriget?
Och ägs de övriga 30-talet 'spökstationer' också av försvarsdepartementet?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Tunnelbanestation till salu

Inlägg av lampros » 11 augusti 2013, 18:32

Jag gissar att brittiska försvarsdepartementet hade den under kalla kriget som skyddsrum i händelse av hett krig.

Och som civil köpare kan jag tänka mig flera användningsområden: nattklubb, restaurang, lyxaffär, porrklubb... allt som är lite så där batcave, gotiskt och dannt.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanestation till salu

Inlägg av Wooster » 12 augusti 2013, 10:34

Det är framförallt stationsbyggnaden som varit av intresse för försvarsdepartementet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brompton_Road_tube_station

Just prior to the outbreak of World War II, the street-level building together with the lift shafts and lower western passages were sold to the War Office for use by the 1st Anti-Aircraft Division. During the War, it was the Royal Artillery's anti-aircraft operations room for central London. This use was discontinued in the 1950s. It was subsequently used as the town headquarters (THQ) of the University of London Air Squadron, the University of London Royal Naval Unit and 46F (Kensington) Squadron Air Training Corps

Med tanke på hur centralt stationen ligger är jag mest fascinerad över att man inte sålt av fastigheten förrän nu.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9780
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Tunnelbanestation till salu

Inlägg av Amund » 12 augusti 2013, 22:20

lampros skrev:Jag gissar att brittiska försvarsdepartementet hade den under kalla kriget som skyddsrum i händelse av hett krig.
Eller underrättelsetjänsten? :D Det var någon Bond-film där Bond beger sig ned till Q som håller till i en övergiven tunnelbanestation?
James Bond.jpg

Skriv svar