Blixtkrig
Blixtkrig
Så har då en Ding-Ding-Värld....f'låt Aftonbladet avslöjat framgången bak Tysklands blixtkrig...
Suck
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16889047.ab
Suck
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
Re: Blixtkrig
Jag har läst att amfettaminliknande preparat testades vid marschförsök i mellankrigstiden. De förkastades eftersom de visserligen kunde få en soldat att marschera längre vid enstaka marschdagar, men försämrade den framryckta sträckan över en längre tidsperiod. Men det är väl klart att vid läget där soldater lägger sig ner för att dö i snön och kan fortsätta med lite uppåt tjack så kan det ha ett värde. Sedan är det ju kanske inte så konstigt att en del soldater blev "deprimerade" efter flera års krig, droger eller inte droger.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag trodde det var välkänt att tyskarna använde benzedrin vid kritiska lägen för att pigga upp trupperna?
Artikkelen virker noe merkelig. "Nazisoldater" er en noe tendensiøs om enn vanlig begrepsbruk om jeg får si det. Jeg ser ikke helt nyhetsverdien, selv om det er en bokpresentasjon som egentlig gjøres i artikkelen.
Amfetaminer, som vi snakker om her, var i utstrakt bruk også i Japan og Storbritannia, og er det fortsatt i mange lands væpnede styrker. At man kan få sterke bivirkninger av inntak er riktig, men det gjelder de fleste stimulanter. Når det står at utmattede soldater la seg ned i snøen for å dø, så forstår jeg at avdelingslegen prioriterte slik han gjorde.
Studier har vist at f. eks. flyvere har stor nytte av amfetaminer for å bevare sine fulle sanser og bekjempe trøtthet, og så vidt jeg vet er det brukt bl.a. i Afghanistan for perioder med høyt operativt tempo.
http://www.nbcnews.com/id/3071789/ns/us ... a0DVEA5kkU
En annen ting er at man bruker amfetaminer for behandling av blant annet ADHD hos barn i dag.
Amfetaminer, som vi snakker om her, var i utstrakt bruk også i Japan og Storbritannia, og er det fortsatt i mange lands væpnede styrker. At man kan få sterke bivirkninger av inntak er riktig, men det gjelder de fleste stimulanter. Når det står at utmattede soldater la seg ned i snøen for å dø, så forstår jeg at avdelingslegen prioriterte slik han gjorde.
Studier har vist at f. eks. flyvere har stor nytte av amfetaminer for å bevare sine fulle sanser og bekjempe trøtthet, og så vidt jeg vet er det brukt bl.a. i Afghanistan for perioder med høyt operativt tempo.
http://www.nbcnews.com/id/3071789/ns/us ... a0DVEA5kkU
En annen ting er at man bruker amfetaminer for behandling av blant annet ADHD hos barn i dag.
- Per Andersson
- Medlem
Inte bara tyskarna, väl?von Adler skrev:Jag trodde det var välkänt att tyskarna använde benzedrin vid kritiska lägen för att pigga upp trupperna?
-
Ola Häggström
- Medlem
Kan det inte ha varit så enkelt att soldaterna skulle vara vakna när trängande behov av vakenhet förelåg?
Nåja, förutsätt att AB:s vinkling är riktig:
Allt var drogernas fel!
Allt var drogernas fel!
Då väntar jag bara på reportagen om de brittiska partydrogerna som användes 1915-1918...Aftonbladdret skrev:Många soldater led av depression eller hallucinationer. Vissa dog av hjärtproblem eller sköt sig till och med.
Ola Häggström skrev:Kan det inte ha varit så enkelt att soldaterna skulle vara vakna när trängande behov av vakenhet förelåg?
Allt var drogernas fel!Då väntar jag bara på reportagen om de brittiska partydrogerna som användes 1915-1918...Aftonbladdret skrev:Många soldater led av depression eller hallucinationer. Vissa dog av hjärtproblem eller sköt sig till och med.
Mvh
Gostap
Gostap
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja jag brydde mig inte ens om att läsa artikeln. En Ding Ding värld var ordet.gostap skrev:Så har då en Ding-Ding-Värld....f'låt Aftonbladet avslöjat framgången bak Tysklands blixtkrig...
Suck
Sonderling
Fanns även tillgängligt i svenska handelsflottanvon Adler skrev:Jag trodde det var välkänt att tyskarna använde benzedrin vid kritiska lägen för att pigga upp trupperna?
Efter en 48-timmars orkan - som spänt allt och alla - till bristningsgränsen ''hörde vi'' att Kapten, Maskinschefen och Förstestyrman - alla hade ''tatt piller''......
Vadåförpiller??
''Benzedrin! - det finns i livbåtarna oxå....''
Varjag
Ävenså gick de finska fjärrpatrullerna ofta på Pervitin (metamfetamin), och visst förekom det annars också inom krigsmakten.
En del veteraner gick efter kriget under i drogträsket, eftersom de sas. blivit introducerade under kriget.
En del veteraner gick efter kriget under i drogträsket, eftersom de sas. blivit introducerade under kriget.
Dock, men att detta skulle varit avgörande som Ding-ding värld skriver?.... 
Mvh
Gostap
Gostap
-
Signalvargen
- Medlem
Jag läste för flera år sedan en biografi om Rommel (Knight's Cross hette den vill jag minnas). Där skildras hur Rommel som divisionschef under Frankrikefälttåget 1940 knaprade piller för att hålla sig vaken. Under det kritiska skedet när Meuse korsades vid Dinant och Rommel personligen ledde flodövergången, fanns det ingen tid till sömn. Sedan kom rekylen och han fick knoppa i ett dygn. Så bruket av piller fanns högt och lågt inom Wehrmacht.
Sammanfattningsvis har krigen sedan början på 1900-talet haft sin beskärda del av polyfarmaci. Det har fortsatt in på detta sekel också. I boken Generation Kill om andra Gulfkriget är det en ganska underhållande episod om hur en av Hummer-förarna tuggar centralstimulerande medel av någon sort och förvandlas till en riktig pratkvarn, varpå plutonchefens sinne rinner till och skäller ut honom duktigt.
Sammanfattningsvis har krigen sedan början på 1900-talet haft sin beskärda del av polyfarmaci. Det har fortsatt in på detta sekel också. I boken Generation Kill om andra Gulfkriget är det en ganska underhållande episod om hur en av Hummer-förarna tuggar centralstimulerande medel av någon sort och förvandlas till en riktig pratkvarn, varpå plutonchefens sinne rinner till och skäller ut honom duktigt.
Når vi snakker om blixkrig (blitz-krig)som konsept,så er den først kjente blitz-krig i moderne krigshistorie gen Shermans "Marsjen gjennom Georgia" under den amerikanske borgerkrig, med en operasjonsform som introduserte den totale krig med ødeleggelse av fiendens land og tropper med basis i hurtige fremstøt ved hjelp av mobilkrigføringen slik den foregikk i slutten av det 19.århundre dvs i et tett samvirke mellom inf og kaval.
Jeger
Jeger