Blixtkrig

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Blixtkrig

Inlägg av gostap » 2 juni 2013, 19:49

Så har då en Ding-Ding-Värld....f'låt Aftonbladet avslöjat framgången bak Tysklands blixtkrig...
Suck
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16889047.ab
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Re: Blixtkrig

Inlägg av Battler » 2 juni 2013, 20:11

Adolf och nazism säljer 8O

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 3 juni 2013, 21:16

Jag har läst att amfettaminliknande preparat testades vid marschförsök i mellankrigstiden. De förkastades eftersom de visserligen kunde få en soldat att marschera längre vid enstaka marschdagar, men försämrade den framryckta sträckan över en längre tidsperiod. Men det är väl klart att vid läget där soldater lägger sig ner för att dö i snön och kan fortsätta med lite uppåt tjack så kan det ha ett värde. Sedan är det ju kanske inte så konstigt att en del soldater blev "deprimerade" efter flera års krig, droger eller inte droger.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 3 juni 2013, 22:08

Jag trodde det var välkänt att tyskarna använde benzedrin vid kritiska lägen för att pigga upp trupperna?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 3 juni 2013, 23:07

Artikkelen virker noe merkelig. "Nazisoldater" er en noe tendensiøs om enn vanlig begrepsbruk om jeg får si det. Jeg ser ikke helt nyhetsverdien, selv om det er en bokpresentasjon som egentlig gjøres i artikkelen.

Amfetaminer, som vi snakker om her, var i utstrakt bruk også i Japan og Storbritannia, og er det fortsatt i mange lands væpnede styrker. At man kan få sterke bivirkninger av inntak er riktig, men det gjelder de fleste stimulanter. Når det står at utmattede soldater la seg ned i snøen for å dø, så forstår jeg at avdelingslegen prioriterte slik han gjorde.

Studier har vist at f. eks. flyvere har stor nytte av amfetaminer for å bevare sine fulle sanser og bekjempe trøtthet, og så vidt jeg vet er det brukt bl.a. i Afghanistan for perioder med høyt operativt tempo.
http://www.nbcnews.com/id/3071789/ns/us ... a0DVEA5kkU

En annen ting er at man bruker amfetaminer for behandling av blant annet ADHD hos barn i dag.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 3 juni 2013, 23:32

von Adler skrev:Jag trodde det var välkänt att tyskarna använde benzedrin vid kritiska lägen för att pigga upp trupperna?
Inte bara tyskarna, väl?

Ola Häggström
Medlem

Inlägg av Ola Häggström » 4 juni 2013, 00:05

Kan det inte ha varit så enkelt att soldaterna skulle vara vakna när trängande behov av vakenhet förelåg?
Nåja, förutsätt att AB:s vinkling är riktig:
Allt var drogernas fel!
Aftonbladdret skrev:Många soldater led av depression eller hallucinationer. Vissa dog av hjärtproblem eller sköt sig till och med.
Då väntar jag bara på reportagen om de brittiska partydrogerna som användes 1915-1918...

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 4 juni 2013, 07:42

Ola Häggström skrev:Kan det inte ha varit så enkelt att soldaterna skulle vara vakna när trängande behov av vakenhet förelåg?
Nåja, förutsätt att AB:s vinkling är riktig:
Allt var drogernas fel!
Aftonbladdret skrev:Många soldater led av depression eller hallucinationer. Vissa dog av hjärtproblem eller sköt sig till och med.
Då väntar jag bara på reportagen om de brittiska partydrogerna som användes 1915-1918...
:lol:
Mvh

Gostap

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 juni 2013, 08:12

gostap skrev:Så har då en Ding-Ding-Värld....f'låt Aftonbladet avslöjat framgången bak Tysklands blixtkrig...
Suck
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16889047.ab
Ja jag brydde mig inte ens om att läsa artikeln. En Ding Ding värld var ordet. :D

Sonderling

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 juni 2013, 12:45

von Adler skrev:Jag trodde det var välkänt att tyskarna använde benzedrin vid kritiska lägen för att pigga upp trupperna?
Fanns även tillgängligt i svenska handelsflottan :D - och säkert andras oxå.

Efter en 48-timmars orkan - som spänt allt och alla - till bristningsgränsen ''hörde vi'' att Kapten, Maskinschefen och Förstestyrman - alla hade ''tatt piller''......
Vadåförpiller??
''Benzedrin! - det finns i livbåtarna oxå....''

Varjag

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 6 juni 2013, 13:31

Ävenså gick de finska fjärrpatrullerna ofta på Pervitin (metamfetamin), och visst förekom det annars också inom krigsmakten.

En del veteraner gick efter kriget under i drogträsket, eftersom de sas. blivit introducerade under kriget.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 6 juni 2013, 18:45

Dock, men att detta skulle varit avgörande som Ding-ding värld skriver?.... :lol:
Mvh

Gostap

Signalvargen
Medlem

Inlägg av Signalvargen » 31 mars 2014, 23:38

Jag läste för flera år sedan en biografi om Rommel (Knight's Cross hette den vill jag minnas). Där skildras hur Rommel som divisionschef under Frankrikefälttåget 1940 knaprade piller för att hålla sig vaken. Under det kritiska skedet när Meuse korsades vid Dinant och Rommel personligen ledde flodövergången, fanns det ingen tid till sömn. Sedan kom rekylen och han fick knoppa i ett dygn. Så bruket av piller fanns högt och lågt inom Wehrmacht.
Sammanfattningsvis har krigen sedan början på 1900-talet haft sin beskärda del av polyfarmaci. Det har fortsatt in på detta sekel också. I boken Generation Kill om andra Gulfkriget är det en ganska underhållande episod om hur en av Hummer-förarna tuggar centralstimulerande medel av någon sort och förvandlas till en riktig pratkvarn, varpå plutonchefens sinne rinner till och skäller ut honom duktigt.

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 16 oktober 2014, 23:02

Når vi snakker om blixkrig (blitz-krig)som konsept,så er den først kjente blitz-krig i moderne krigshistorie gen Shermans "Marsjen gjennom Georgia" under den amerikanske borgerkrig, med en operasjonsform som introduserte den totale krig med ødeleggelse av fiendens land og tropper med basis i hurtige fremstøt ved hjelp av mobilkrigføringen slik den foregikk i slutten av det 19.århundre dvs i et tett samvirke mellom inf og kaval.
Jeger

Skriv svar