Allierade krigs förbrytelser ?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Brill_Mongo
Medlem

Allierade krigs förbrytelser ?

Inlägg av Brill_Mongo » 27 januari 2003, 20:24

Hej jag är ny på Skalmans forum så jag får börja med att ursäkta om detta topic varit aktuellt vid tidigare tillfälle.

De flesta av oss vet säkerligen om en stor del av de tyska krigsförbrytelser som begicks under andra världs kriget.

Men något som jag har funderat på mycket är de Allierades krigsförbrytelser. Jag vet inte riktigt när en handling blir krigsförbrytelse under rådande krig men man måste ju anta att de allierade soldaterna inte direkt var änglar de heller.

Frågan/orna i korthet.

; Hur definierar man en krigs förbrytelse under (och för den delen efter) krig?

; Hur omfattande var de allierades krigsförbrytelser (på ett ungefär) hur många fälldes etc.

; exempel på Allierade krigsförbrytelser önskas ( utöver våldtäkter och andra
”mindre” fall ) både bevisade exempel och för den delen sådana som kanske fortfarande diskuteras är uppskattat.

tacksam för svar och vidare diskussion i ämnet MvH//Brill_Mongo

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 27 januari 2003, 20:32

Ett bra exempel på en krigsförbrytelse som de allierade var ansvariga för var massakern vid Katynskogen utanför Smolensk. 1939 avrättades här 14,700 polska officerare och 11,000 andra (varav 700- 900 polska judar) av NKVD för att sen begravas i massgravar.

mvh/ Daniel

Lasse
Medlem

Re: Allierade krigs förbrytelser ?

Inlägg av Lasse » 27 januari 2003, 20:38

Brill_Mongo skrev:Hej jag är ny på Skalmans forum så jag får börja med att ursäkta om detta topic varit aktuellt vid tidigare tillfälle.

De flesta av oss vet säkerligen om en stor del av de tyska krigsförbrytelser som begicks under andra världs kriget.

Men något som jag har funderat på mycket är de Allierades krigsförbrytelser. Jag vet inte riktigt när en handling blir krigsförbrytelse under rådande krig men man måste ju anta att de allierade soldaterna inte direkt var änglar de heller.

Frågan/orna i korthet.

; Hur omfattande var de allierades krigsförbrytelser (på ett ungefär) hur många fälldes etc.

”mindre” fall ) både bevisade exempel och för den delen sådana som kanske fortfarande diskuteras är uppskattat.

Vad jag vet så hade amrikanarna order om att inte ta SS fångar, finns en sektion på skalman om allierades krigsförbrytelser.

Men om några blev dömda vet jag ej.

Ps. välkommen till forumet.

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 27 januari 2003, 20:42

En handling som bryter mot följande torde vara en defintion av krigsförbrytelse.
http://www.hrweb.org/legal/undocs.html#Geneva

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 27 januari 2003, 20:43

Här är skalman delen jag snacka om, men det är allierade krigsförbrytelser mot waffen SS: http://www.skalman.nu/waffen-ss/brott-mot-ss.htm
Senast redigerad av 1 Lasse, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 27 januari 2003, 20:43

En handling som bryter mot följande torde vara en defintion av krigsförbrytelse.

Genevekonventionen såg inte likadan ut 1939-45 som den gör idag.

mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 27 gånger.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 27 januari 2003, 20:45

Fel av mig! Minnet sviktade lite, var visst inte hela amrikanska armen.
328 regementet ur 26 infanteri divisionen av US Army hade en skriftlig order att "inga SS-trupper ... skall tas till fånga utan omedelbart skjutas".
Från skalman.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 januari 2003, 21:32

daniel l skrev:Ett bra exempel på en krigsförbrytelse som de allierade var ansvariga för var massakern vid Katynskogen utanför Smolensk. 1939 avrättades här 14,700 polska officerare och 11,000 andra (varav 700- 900 polska judar) av NKVD för att sen begravas i massgravar.

mvh/ Daniel
Du menar väl dom sovjetiska trupperna! :wink:

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Re: Allierade krigs förbrytelser ?

Inlägg av tobbe » 27 januari 2003, 21:41

Brill_Mongo skrev:Hej jag är ny på Skalmans forum så jag får börja med att ursäkta om detta topic varit aktuellt vid tidigare tillfälle.

Frågan/orna i korthet.

1. Efter geneva konventionen

2. Från den sovjetiska sidan var den ganska omfattande med våldtäkter,mord på oskyldiga,plundringar,använding av flyg och artelleri mot civila byggnader,våldtäker var väldigt vanligt,sänkingarna av flyktingbåtar i Östersjön. På den allierade sidan var det inte alls lika mycket men bombingarna av städer som Dresden,Berlin,Hamburg och flera andra städer var väldigt omfattande och flera hundratusen civila miste liven. Det är nog ingen som har dömts för dessa brott.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 27 januari 2003, 23:11

daniel l skrev:Ett bra exempel på en krigsförbrytelse som de allierade var ansvariga för var massakern vid Katynskogen utanför Smolensk. 1939 avrättades här 14,700 polska officerare och 11,000 andra (varav 700- 900 polska judar) av NKVD för att sen begravas i massgravar.
Liten korrigering, massakern lär ha skett någon gång under 1940 (troligen i mars eller april) och inte 1939.

För mer info:
Katyn massakern.

Det är dessutom tveksamt om Katynmassakern verkligen kan sägas vara ett krigsbrott begågna av de allierade eftersom pakten mellan Sovjet och Tyskland fortfarande var aktiv, sålunda är det frågan om Sovjet i detta fall kan räknas till de allierade.

Vad gäller Västallierade krigsförbrytelser så rör det sig främst - iaf de vanligast förekommande - terrorbombninbarna av Dresden, Hamburg o.s.v., avrättandet av krigsfångar, order av skjuta på piloter som lämnat sina flygplan o.s.v.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 28 januari 2003, 00:02

Du menar väl dom sovjetiska trupperna!
Det är dessutom tveksamt om Katynmassakern verkligen kan sägas vara ett krigsbrott begågna av de allierade eftersom pakten mellan Sovjet och Tyskland fortfarande var aktiv, sålunda är det frågan om Sovjet i detta fall kan räknas till de allierade.
Eftersom det var världskrig och Sovjet senare blev medlem av de allierade och avslutade kriget som allierade räknade jag dem som det.

Sen finns ju alltid historien om de brittiska commandosoldater vid St. Nazaire som tog tillfånga två tyskar som bands och dog i striderna som följde. Till följd av detta beordrade Hitler att alla commandosoldater som togs tillfånga skulle avrättas.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 28 januari 2003, 00:10

daniel l skrev:Eftersom det var världskrig och Sovjet senare blev medlem av de allierade och avslutade kriget som allierade räknade jag dem som det.
Återigen en definitonsfråga, men andra världskriget startar väl ändå inte förran vintern 1941 i och med USA:s och Japans inträde i kriget, samt angreppet mot Sovjet.
Innan dess var kriget trots allt begränsat till Europa och Nordafrika (samt givetvis Atlanten).

Jag är tveksam till om man verkligen kan räkna Sovjet till de allierade före den 22 juni 1941, Sovjets roll är tämligen odefinierbar, men jag skulle knappast kalla Sovjet före Operation Barbarossa för allierade.
Dessutom var offren polacker, vilkas exilregering däremot de facto tillhörde de "allierade" vilket ytterligare komplicerar det hela...

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 28 januari 2003, 00:23

Va, skojar du? Andra världskriget startar i september 1939, hur är det med historiekunskaperna?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 28 januari 2003, 00:29

daniel l skrev:Va, skojar du? Andra världskriget startar i september 1939, hur är det med historiekunskaperna?
Men snälla Daniel, kriget mellan Tyskland och Polen är ett Europeiskt krig, inget världskrig.
Visserligne förklarar Frankrike och Storbritannien krig mot Tyskland, men det dröjer ända till 1940 innan kriget tar fart på allvar i och med först angreppet på Danmark/Norge och senare angreppet på Beneluxländerna och Frankrike samt Italiens inträde i kriget.
Först då börjar kriget ta form som mer än en lokal uppgörelse mellan två länder...

På senare år har faktiskt frågan kommit upp om när kriget de facto blir ett världskrig och inte är ett Europeiskt krig, problematiken ligger främst i att länder som Kanada, Nya Zeeland och Australien blandar sig i konflikten på ett tidigt stadium.
Läs t.ex. Bell:s The origins of the second world war där författare tar upp ett helt kapitel om frågan.
Fram till USA:s och Japans inblandning är kriget, rent geografiskt ett Europeiskt krig och inget världskrig.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 28 januari 2003, 00:43

Isåfall borde du ha skrivit något i stil med 'kriget blev inte världskrig förrens 1941' istället för 'andra världskriget startade inte förrän' vilket det de facto gjorde, dock utvecklade det sig till världskrig först senare. Men låt oss inte trassla in oss i definitionsfrågor igen, låt oss hålla oss till ämnet.

mvh/ Daniel

Skriv svar