Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av Sensemaker » 27 februari 2014, 10:52

Intresset för vk2 kommer alltid att vara stort bland annat eftersom det är så viktigt och så dramatiskt och relativt nära i tid. Intresset är dock större än vad som kan motiveras med bara detta. Så frågan är när intresset får mer rimliga proportioner och hamnar på, säg , samma nivå som intresset för revolutions- och Napoléonkrigen (ett annat "världskrig" som ödelade Europa med en stark ideologisk komponent och mycket dramtiska händelser och stora historiska konsekvenser, men som dock saknar den riktigt massiva Hitler-ondskan på någondera sidan).

Min vilda gissning är en eller två generationer 25-50 år.

Viss minskning kan ske när Hollywood kommer över sin "wow, vi kan göra nästan vad som helst med datorgrafik"-förkärlek för stora slag och sin allmänna "gritty realism"-trend, vilket gissningsvis sker inom fem eller tio år.

Att folk som deltog som soldater börjar dö ut gör säkert sitt till; både att höja intresset just nu och till att det försvinner när dessa människor försvinner.

Sensemaker

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av Grille » 27 februari 2014, 11:04

Tycker att vi snävat in orsakerna rätt bra i olika svar här ovan. Kommer förstås att lägga sig på längre sikt men först tror jag på ett ännu mer stegrat intresse. Bilder hittas, gamla dagböcker kanske anträffas, arkiv öppnas, dataanimationen når nya höjder. Kanske att tyska/italienska "hjältedåd" kommer att filmas nu när åren gått?.

Dessutom så verkar olika arkiv vara långt ifrån tömda. Såg ni franska filmen om "Hitler och Mussolini"? Helt unika färgfilmer. Bla visade man Hitler på sitt första statsbesök ( och första utlandresa?). En blyg och besvärad tjänsteman såg han ut som bredvid "Duce". Färgfilm på Cianos avrättning. Han såg lika avspänd ut som han var på en tebjudning minuterna innan.

Som avslutning: gick nyss in på SVT nyheter i mobilen. Två Hitlerinslag. Ett om hans tvättade kavaj och något jag redan glömt. Två inslag och karln dog våren 1945. HUKA ER! Vi kommer att fullkomligt dränkas i WWII under minst en 10 årsperiod framåt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av Hexmaster » 27 februari 2014, 18:42

Grille skrev:Såg ni franska filmen om "Hitler och Mussolini"? Helt unika färgfilmer.
Verkligen? Snarare än kolorerade svartvita?
Grille skrev:HUKA ER! Vi kommer att fullkomligt dränkas i WWII under minst en 10 årsperiod framåt.
Som vanligt alltså.

Få se om WWI kan ta en liten andel av den marknaden under åtminstone några månader framöver. Hoppas jag. :-)

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av Grille » 27 februari 2014, 18:54

Ja verkligen. Filmen finns ännu på SVT play. Se den och återkom gärna med kommentar. Åtminstone jag satt käpprak i soffan och upplevde att detta var delvis helt unikt filmmaterial. Bara att se en påtagligt tafatt Hitler i färg på statsbesök var värt titten plus en hel del annat. Vad menar du med kolorerade svartvita? Finns det sådana från VK2? Detta kändes som det var färgfilm från början

http://www.svtplay.se/video/1714070/mussolini-hitler

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av Hexmaster » 27 februari 2014, 19:23

Grille skrev:Vad menar du med kolorerade svartvita?
Att man har tagit svartvit film och lagt på färg. Det är inte särskilt märkvärdigt med dagens digitala hjälpmedel, åtminstone om man inte är så noga med resultatet. Man försöker heller inte att göra filmer som ser ut som om de var filmade idag, utan med lite urblekta färger. Vissa kanaler verkar vara rädda för att visa svartvita original men efter att ha sett ett antal timmar synskadade koloriserade så har jag utvecklat en lätt allergi mot formatet.

Dokumentärfilmen du länkade till ser koloriserad ut och en snabbtitt bekräftade:
Tutti questi materiali sono stati riversati direttamente dalla pellicola 16mm e 35 mm in HD e poi sottoposti ad uno speciale trattamento di colorazione che garantisce al film una qualità visiva molto particolare che contribuisce in modo determinante all’intensità drammatica della narrazione.
Ur presentationen hos http://www.doclab.it/

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av Grille » 27 februari 2014, 19:56

Aha. Där ser man då kanske även detta är lite friserat? För mig kändes det dock som filmer jag aldrig sett tdigare:

"Filmen består av unikt arkivmaterial från tyska, italienska, österrikiska, franska, brittiska, amerikanska och israeliska arkiv, det mesta tidigare aldrig visat"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av B Hellqvist » 28 februari 2014, 07:53

Med tanke på att en hel del journalfilmer spelades in i färg, men av kostnadsskäl kopierades och distribuerades i svart/vitt, så kan det finnas okända originalversioner i färg i magasinen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7193
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av sonderling » 28 februari 2014, 08:04

Hexmaster skrev:
Få se om WWI kan ta en liten andel av den marknaden under åtminstone några månader framöver. Hoppas jag.
Ja det hoppas jag med och det tror jag faktiskt. Men VK2 kommer säkert komma tillbaka stort 2039! :D

Sonderling

PS. Det här med kolorerad film tycker jag är ett otyg som ökat faktiskt. Men jag tycker det brukar vara lätt att se. Att färgerna inte stämmer och att att ibland så hänger inte koloreringen med och saker i bakgrunden har fått samma färg som objektet förgrunden. Ja jag vet inte om ni förstår vad jag menar. Men det är klart tekniken blir bättre där också antar jag.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av jeger » 16 oktober 2014, 16:13

Interessen for WWII kommer til å være der helt til de siste arkiver blir åpnet og de siste hemmeligheter legges på bordet, og like lenge kommer det til å komme nye bøker, nye filmer og nye leserinnlegg om den begivenhet som den store danske filosof Erling Bjøl betegner som den største uhyrlighet i det kan kaller " det blodigste århundre i menneskenes historie"
Jeger

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av Grille » 17 oktober 2014, 09:12

Det bara ökar. Ni har väl märkt att både Expressen och Aftonbladet haft hela löpsedlar med vk2-rubriker sista tiden. Inget om Syrien eller ebola utan om tema vk2. På löpet. Hela löpet. Ni som inte sett det tror att jag ljuger förstås. Måste sälja enormt annars skulle de inte köra det.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3792
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av millgard » 17 oktober 2014, 09:40

Hi som skolämne står väl för Hitler?

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av Terje » 20 oktober 2014, 09:12

Jag tror att intresset för vk2 kommer att hålla i sig fram tills dess att följande kriterier uppfylls av ett annat krig som kan ta över.
1. Kriget måste vara stort och involvera många nationer.
2. Kriget måste kunna uppvisa ordentliga "slag" inte massa "småstrider".
3. Kriget måste vara förhållandevis jämnt.
4. Kriget måste hålla på relativt lång tid 3+ år med stridigheter.
5. Förlusterna måste vara såpass höga att "alla" berörs av dem.
6. Måste nog ha en relativt stor geografisk spridning på både slagfält och inblandade.
7. Tydligt definierade sidor. dvs inte som i Vietnam och Korea där varken Kina eller Soviet officeillt var inblandade trots att de hade hela ansiktet fullt med sylt.

De enda krig som enligt min mening varit i närheten har varit Korea och Vietnam men inget av dem har nått hela vägen fram

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av B Hellqvist » 20 oktober 2014, 13:52

Med andra ord behövs ett tredje världskrig för att vi ska sluta tjata om 2VK, i varje fall i ett par år...

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2604
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av Der Löwe » 20 oktober 2014, 14:07

Jag tror det är uppfattningen om det odelat onda mot det helt goda som gör att VK2 intresset håller i sig. Hitler blir någon slags klon av Darth Vader och Sauron. medans Luke och the felowship of the ring med lite understöd av Clint Eastwood och Burt Lancaster vadar i land på Omaha beach och stoppar den onda kraften. Den "mytbilden" drar sig mot sagornas håll vilket gör att alla nyheter om kriget kan braskas upp på löpsedlar. Saurons hemliga armé! Så flög jag ensam över Berlin, av Luke Skywalker! osv. För oss som kanske är mer intresserade av djupare historiska analyser finns ju ett fantastisk material som fortfarande kan leda till nya upptäkter. Därför produceras det fortfarande många nya böcker och skrivs djupa inlägga på internetforum där vi nördar kan få vårt lystmäte av antalet cyckelburna förband i Jugoslaviska armén mm.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28753
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur länge kommer intresset för vk2 vara så stort?

Inlägg av Hans » 20 oktober 2014, 14:26

Der Löwe skrev:... där vi nördar kan få vårt lystmäte av antalet cyckelburna förband i Jugoslaviska armén mm.
Första cykelbataljonen ingick i ett Detachement Ormozki vid krigsutbrottet och tog sig från Ljublana till Žalec den 5 april.

MVH

Hans

Skriv svar