Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av sveahk » 21 februari 2013, 09:31

Vid krigsslutet var det i många av tyskarna ockuperade länder dags att hämnas - även så i Tjeckoslovakien. Upp till 30.000 kvarblivande tyskar föll offer i en eller annan form - och som i så många liknande fall, har mycket glömts eller förtigits.
http://en.wikipedia.org/wiki/Expulsion_ ... hoslovakia
show.jpg
I ett foto-projekt har den tjeckiska fotografen Lukas Koudek nu tematiserat denna brutalakt. Det speciella - han har för sina diarama-bilder använt Barbie-dockor...

...vilket visuellt nog bara förstärker det brutala i detta folkmord.

Se själva:
http://www.lukashoudek.cz/en/photos/art ... f-killing/

Utställningen "The Art of Killing" finns nu att ses på Tekniska Nationalbiblioteket i Prag.

Hans K

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av millgard » 21 februari 2013, 09:55

Tack för inlägget.

Det förvånande är snarare att ämnet fortfarande verkar vara kontroversiellt. Tidigare illdåd ursäktar övergrepp åt andra hållet. Japanska gärningar i Manchuriet drunknar i Hiroshima...

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av lampros » 21 februari 2013, 11:30

Gällande trådstarten, en detalj: "ockuperat", visst hade tyskarna ockuperat Tjeckoslovakien. Men det fanns ju tyskar där före detta: Sudettyskarna. Dessa "kvarblivande" var således inte några nyanlända kolonister, så vitt jag kan förstå. Det är det som gör fördrivandet av tyskar från tjeckiskt område brutalt. Liksom från Ostpreussen m.fl områden under aktuell tid, sedvanligt tyska länder som ingen i väst fällde en tår över att de etniskt rensades.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av sveahk » 21 februari 2013, 12:19

lampros skrev:Gällande trådstarten, en detalj: "ockuperat", visst hade tyskarna ockuperat Tjeckoslovakien. Men det fanns ju tyskar där före detta: Sudettyskarna. Dessa "kvarblivande" var således inte några nyanlända kolonister, så vitt jag kan förstå. Det är det som gör fördrivandet av tyskar från tjeckiskt område brutalt. Liksom från Ostpreussen m.fl områden under aktuell tid, sedvanligt tyska länder som ingen i väst fällde en tår över att de etniskt rensades.
Mycket riktigt - därför bör den ovanstående kartan beaktas, där de vita ytorna är tyskt bebodda områden (redan långt) innan andra världskriget...

Hans K

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av Marcus » 21 februari 2013, 14:03

sveahk skrev: Upp till 30.000 kvarblivande tyskar föll offer i en eller annan form - och som i så många liknande fall, har mycket glömts eller förtigits.
Det är måhända inte så kännt bland den delen av befolkningen som får sina historiekunskaper från Holywood men är det verkligen så okänt bland historieintresserade? Sedan jag blev aktiv i historieforum för vid det här laget ganska många år sedan har jag mängder med gånger läst att till exempel detta skulle vara okänt och förtigt men historieintresserade i allmänhet känner till det, det står med i böcker och som exempel togs det upp i historieundervisningen när jag gick i gymnasiet.

Att det sedan är beklagligt att det inte är mer känt är en annan diskussion men det gäller å andra sidan så många andra grymheter också, till exempel de röda finnarna efter inbördeskriget, de röda spanjorerna efter deras inbördeskrig, kroaterna i slutet på andra världskriget etc.
Bra att det tas upp till diskussion även i Tjeckien via till exempel en sådan utställning.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av Hans » 21 februari 2013, 21:18

sveahk skrev:...tjeckiska fotografen Lukas Koudek ...

....Tekniska Nationalbiblioteket i Prag.
Min fetstil.

Jag facineras av tjeckernas vilja av att frivilligt faktiskt ta upp de obekväma delarna av sin historia. Jag skall forska (=fråga tjecker) om detta men är lite sur att jag fick reda på detta nu - efter tre dagar i Prag.

Tog mig bara tid till Armémuseum som var riktigt bra nu, var där senast 1990 och då var det bara bolschevikpropaganda. Jag skall återkomma med lite bilder snart.

MVH

Hans

Edit: Min f.d. svärfar var tyskspråkig men familjen blev varnad av tjeckiska vänner någon dag innan det brakade loss och hann fly, de bodde i Brünn eller Brno idag - ej grått på kartan.

knegon
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 4 september 2006, 18:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av knegon » 21 februari 2013, 22:33

Detta har nog börjats tas upp i Tjeckien, denna film har till exempel visats i tjeckisk TV
https://www.youtube.com/watch?v=ZKh-pl9-95Q
Krigsförbrytelser är förstås fel även om de är hämnd för tyskarnas ockupation, Lidice m.m
Senast redigerad av 2 knegon, redigerad totalt 21 gång.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av spett » 21 februari 2013, 22:39

Marcus Wendel skrev:
sveahk skrev: Upp till 30.000 kvarblivande tyskar föll offer i en eller annan form - och som i så många liknande fall, har mycket glömts eller förtigits.
Det är måhända inte så kännt bland den delen av befolkningen som får sina historiekunskaper från Holywood men är det verkligen så okänt bland historieintresserade? Sedan jag blev aktiv i historieforum för vid det här laget ganska många år sedan har jag mängder med gånger läst att till exempel detta skulle vara okänt och förtigt men historieintresserade/Marcus
Då vill jag säga att det inte var många år sedan jag i tjeckisk källa lästre att liken i Moldau var drunknade tyska soldater som varit på flykt från Röda Armén.
När jag i annat forum ondgjorde mig över att alla orter endast angavs med sina tjeckiska namn blev tjeck och tjecks flickvän mycket upprörda.
Greppet att använda barbiedockor var smart.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av Marcus » 21 februari 2013, 23:06

spett skrev:
Marcus Wendel skrev:
sveahk skrev: Upp till 30.000 kvarblivande tyskar föll offer i en eller annan form - och som i så många liknande fall, har mycket glömts eller förtigits.
Det är måhända inte så kännt bland den delen av befolkningen som får sina historiekunskaper från Holywood men är det verkligen så okänt bland historieintresserade? Sedan jag blev aktiv i historieforum för vid det här laget ganska många år sedan har jag mängder med gånger läst att till exempel detta skulle vara okänt och förtigt men historieintresserade/Marcus
Då vill jag säga att det inte var många år sedan jag i tjeckisk källa lästre att liken i Moldau var drunknade tyska soldater som varit på flykt från Röda Armén.
När jag i annat forum ondgjorde mig över att alla orter endast angavs med sina tjeckiska namn blev tjeck och tjecks flickvän mycket upprörda.
Greppet att använda barbiedockor var smart.
Givetvis finns det tjecker som förnekar de övergreppen precis som det finns tyskar som förnekar förintelsen eller spanjorer som förnekar Francos brott, sådana personer/ grupper finns tyvärr alltid.

/Marcus

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av Grille » 23 februari 2013, 09:53

Även om de är kända så är det som att vissa brott/övergrepp ändå tenderar att bli ganska okända hos allmänheten. Marcus listade några lite högre upp. Därför är det förstås alltid bra med nya böcker och utställningar

Lite off topic men själv tänkte jag klämma några böcker om Stalins utrensningar och läger. Jag minns inte hur många miljoner som försvann men det måste varit ganska välorganiserat. När summorna når ofattbara nivåer blir det också svårare att greppa. 5-6 miljoner judar som är borta går nästan inte att föreställa sig. Man får läsa om det på individ eller familjenivå istället

Jöns
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 november 2012, 11:31

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av Jöns » 28 mars 2013, 23:17

En fråga angående ordet Sudettyskar. Varför kallas de inte för Sudetösterrikare? Om jag förstår saken rätt så tillhörde det området som senare blev Tjeckoslovakien, Österrike-Ungern innan 1918. Österrikare är ju generellt tysktalande.

Dessa människor kan ju först ha blivit medborgare i Tyskland 1938 eller 1939 då området blev ockuperat, inkorporerat ( eller hur man nu ska beskriva det) med Hitlers Tyskland. Ifall de nu blev tyska medborgare, frivilligt eller ofrivilligt.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 29 mars 2013, 02:49

Jöns skrev:En fråga angående ordet Sudettyskar. Varför kallas de inte för Sudetösterrikare? Om jag förstår saken rätt så tillhörde det området som senare blev Tjeckoslovakien, Österrike-Ungern innan 1918. Österrikare är ju generellt tysktalande.
Den österrikiska etniciteten uppstod efter andra världskriget, och då fanns det inte längre några sudettyskar.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av sonderling » 29 mars 2013, 08:39

Intressant och att just tjeckerna själva tar upp detta hedrar väl dem.
Annars håller jag nog med Marcus detta är ju inget okänt bland VK2 intresserade. Att ständigt påtala hur okända sådana här övergrepp är luktar lite offerkofta.
(Japans övergrepp i Manchuriet, där kan man nog snacka om okänt.)

Sonderling

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 29 mars 2013, 11:15

Jurgen Wullenwever skrev:
Jöns skrev:En fråga angående ordet Sudettyskar. Varför kallas de inte för Sudetösterrikare? Om jag förstår saken rätt så tillhörde det området som senare blev Tjeckoslovakien, Österrike-Ungern innan 1918. Österrikare är ju generellt tysktalande.
Den österrikiska etniciteten uppstod efter andra världskriget, och då fanns det inte längre några sudettyskar.
Och även tjeckiska böhmare och polska galicier var österrikare 1914 i likhet med övriga invånare, så en term *sudetösterrikare skulle kanske kännas meningslös under 1920-30-talen, ungefär som att kalla dem *sudettjeckoslovaker.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tjeckoslovakien maj 1945 - en annorlunda blickvinkel

Inlägg av sveahk » 29 mars 2013, 12:16

sonderling skrev:Intressant och att just tjeckerna själva tar upp detta hedrar väl dem.
Annars håller jag nog med Marcus detta är ju inget okänt bland VK2 intresserade. Att ständigt påtala hur okända sådana här övergrepp är luktar lite offerkofta.
(Japans övergrepp i Manchuriet, där kan man nog snacka om okänt.)

Sonderling
Om vi nu är i Tjeckien, Sverige eller Schweiz, så kan vi nog räkna med att 80% eller mer inte har något större intresse av sin egen, långt mindre andras historia. Inget intresse betyder också oftast ingen kunskap - de stora linjerna ja, men allt det som diskuteras här på Skalman, historiens bakgård så att säga - är för de mesta ointressant och därmed också obekant...

Därför är det säkert inte oviktigt att vi ibland tar på oss "offerkoftan" (vad det nu är :? ) och berättar lite grann om allt det goda och onda som finns gömda i historiens kringelkrokar och det inte bara en eller två gånger.

Som i detta fall i Tjeckien, där Benes-dekretet fortfarande gäller (" Enligt dekreten kunde bland annat all egendom tas ifrån etniska tyskar och ungrare, eftersom de kollektivt räknades som kollaboratörer till Nazityskland. I dekreten stadgas även förlust av medborgarskap, tvångsarbete för arbetsföra tyskar, internering av vissa tyskar med mera.")
http://sv.wikipedia.org/wiki/Benešdekreten

Men - för första gången har en tjeckisk premiärminister i Tyskland bett om ursäkt ("sich entschuldigt") för fördrivningen av 3 millioner Sudetentyskar efter kriget...och när hände detta? För en månad sedan inför den bayerska Lantdag...! Ok, bättre sent än aldrig - men Benes gäller fortfarande :roll: .

För övrigt, i filmen som knegon hänvisade till ovan (tack för det!) dyker en intressant intervju-sats upp efter ca 40 sek: Bland tjeckerna och rödarmisterna fanns det tydligen också svenskar 8O ...! Verkar något otroligt, men kanske någon känner till mer om den saken?

Hans K

Skriv svar