Italiens skuld

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Italiens skuld

Inlägg av Marcus » 20 januari 2013, 20:52

I tråden "Den tyska skuldfrågan" tar Amund upp nedanstående intressanta aspekt. Hur ser ni på hur Italien hanterat minnet och ansvaret för sina insatser på axelmaktssidan efter kriget?
Amund skrev:Vill även tillägga att det känns lite upprörande när forna Axelmakter som Österrike och Italien är mycket snabba med att distansera sig från Nazismen som ensamt skyldig till alla onda handlingar under kriget, bägge länder räknar sig som offer för de elaka tyskarna. De flesta känner till massakern i Lidice - Faktum är att Italienarna var lika elaka i den grekiska byn Domenikon efter ett partisanbakhåll, all manlig befolkning massakrerades utan invändningar… Den Italienska statliga TV-kanalen RAI tyckte inte att ämnet var tillräckligt intressant och tackade nej till att visa en dokumentär om denna massaker 2010. :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Domenikon_Massacre
/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Italiens skuld

Inlägg av sonderling » 25 januari 2013, 07:54

Det var nått program på P1 för nått år sedan som behandlade det här men en snabb sökning på deras hemsida gav inget. :?
De behandlar väl fortfarande det här. Facismen är väl fortfarande närvarande i Italien, kanske just pga av att de inte tagit tag i detta. (Minns ni scenen i Videocrasy när snubben hade en facistmarsch som ringsignal? Det tyder väl på att han inte bryr sig om nån hör detta. Tänk en Tysk affärsman som skulle ha Horst Wessel?) Har man inte haft problem med både facistiska och kommunistiska terror organisationer under efterkrigstiden. Som ett slags lågintensivt inbördeskrig?

Vad tycker jag personligen om Italiens skuld? Nja de bytte kanske sida i sista minuten för att klara sig helt undan och det var ju endå bara halva Italien. (Och det var väl under galgen?) Men jag vet för lite man kanske skulle läsa på om detta nu när 70 årsdagen av Italiens kapitulation närmar sig.

Sonderling

PS. Detta har kanske inte med detta att göra men jag har noterat att Modell företaget Italeri gett ut många modeller av Italienska stridsfordon och flygplan från andra världskriget på senare år. Kul för en sådan som jag som byggt det mesta men jag har också undrat vad det beror på att de kommer just nu?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Italiens skuld

Inlägg av B Hellqvist » 25 januari 2013, 08:37

Med sin fascism var Italien även lite av en ledstjärna för andra totalitära stater i Europa på 20- och 30-talen. Fälttågen i Abessinien, Nordafrika och på Balkan var på italienskt initiativ. Nej, Italien har lyckats slinka under radarn efter 2VK; det har varit för lätt att skylla på Hitler och de elaka tyskarna...

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Italiens skuld

Inlägg av lampros » 25 januari 2013, 09:30

sonderling skrev:... jag har noterat att Modell företaget Italeri gett ut många modeller av Italienska stridsfordon och flygplan från andra världskriget på senare år. Kul för en sådan som jag som byggt det mesta men jag har också undrat vad det beror på att de kommer just nu?
Det är väl för att andra, liksom du, har "byggt det mesta" och nu får lust att pröva ett dittills jungfrueligt område: itaienskt pansar.

OnT: fascismen levde i Italien kvar i liten skala efter kriget. Bl.a lär det ha funnits fascister inom lokalpolitiken. Det är helt enkelt inte samma tabu att vara fascist som nazist, verkar det som. I det historiskt tämligen religiösa Italien ser man kanske värre på religiösa tabun.

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Italiens skuld

Inlägg av Grille » 25 januari 2013, 10:00

Minns i alla fall på 1970-talet på turistresa med föräldrarna hur man kunde se Mussolinis bild helt öppet på cafeer och i turistshoppar. Vi pratar mindre byar upp i bergen

Säkert har Italien klarat sig alldeles för lätt från granskning. Det är också en bild som odlats i media som italienaren som den vindrickande och sjungande gamängen. Tänker tex på filmen "Kapten Corellis mandolin" där italienarna framställs som harmlösa och fredsälskande. Kanske för att förstärka effekten att 5000 man strax skall avrättas av tyskarna? Man tycker kanske lite synd om dem för insatsen vid Stalingrad. Tror att många "Svenssons" upplever Italien som ett offer.

Läste också om ett strandhus utanför Rom som tillhört Mussolini. Minns inte om det var hans eget, hans frus eller mammas. Men i alla fall topprenoverat med några fascistiska symboler kvar och, tror jag, en devis. Något sådant vore otänkbart i Tyskland

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Italiens skuld

Inlägg av cats » 25 januari 2013, 16:37

B Hellqvist skrev:Med sin fascism var Italien även lite av en ledstjärna för andra totalitära stater i Europa på 20- och 30-talen. Fälttågen i Abessinien, Nordafrika och på Balkan var på italienskt initiativ. Nej, Italien har lyckats slinka under radarn efter 2VK; det har varit för lätt att skylla på Hitler och de elaka tyskarna...
Jag håller delvis med. Även om Italienska situationen till en del skilde sig från den tyska.

Men "skuldfrågan" i tyska tråden gäller väl främst i vilken grad dagens generation skall stå för sina fäders skulder. Inte om den generation som deltog i andra världskriget var skyldig eller inte. Och här tycker jag inget lands unga borde stå till svars för vad som hänt i historien. Till en viss grad kan visserligen ekonomisk kompensation fortfarande vara aktuell. Men att barnbarn skall ha moralisk "skuld" för vad farfar och farfarsfar gjorde. Det finner jag principiellt motbjudande. Hela världen får i så fall gå och älta skuld och straff i evigheter. Ingen var "oskyldig".

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Italiens skuld

Inlägg av Amund » 25 januari 2013, 17:18

sonderling skrev:Minns ni scenen i Videocrasy när snubben hade en facistmarsch som ringsignal? Det tyder väl på att han inte bryr sig om nån hör detta. Tänk en Tysk affärsman som skulle ha Horst Wessel?
:lol: Fast om man ska vara riktigt noga så är väl den tyska folkbokföringssystematiska etniska utrotningsorganisationen några snäpp läskigare än den italienska fascismens galna idéer, i.o.f.s. tror jag inte att man systematiskt försökte ”Befria” Italien från grupper man upplevde som oönskade element men man hade heller ingenting emot att skicka dessa vidare till sin axelmaktsstorebror, men det gäller ju även Vichyfrankrike i så fall. :roll: Den rena politiska förföljelsen var desto vanligare men det är ju inte särskilt märkligt i ett politiskt klimat som bygger på en våldskultur.
Grille skrev:Minns i alla fall på 1970-talet på turistresa med föräldrarna hur man kunde se Mussolinis bild helt öppet på cafeer och i turistshoppar. Vi pratar mindre byar upp i bergen

Även idag är det inga problem att skylta med Mussolini som en ikon men så finns det säkert paralleller mellan den oroliga tiden efter VK1 och dagens kaotiska situation, det sorgliga är att jag har full förståelse för att signor Rossi (medel-Svensson) inte har förtroende för det parlamentariska systemet efter de enorma politiska skandaler som kommit fram efter Kalla kriget. Besökte en bar i Brindisi i fjol som hette Mussolini och där inredningen kryllade med fascistfoton och prylar från den tiden, jag köpte t.o.m. med mig en vinflaska därifrån där Musse poserade med en stridsvagn vill jag minnas, vinet var i alla fall förstört och fick hällas bort. :x
cats skrev:skuldfrågan" i tyska tråden gäller väl främst i vilken grad dagens generation skall stå för sina fäders skulder. Inte om den generation som deltog i andra världskriget var skyldig eller inte. Och här tycker jag inget lands unga borde stå till svars för vad som hänt i historien. Till en viss grad kan visserligen ekonomisk kompensation fortfarande vara aktuell. Men att barnbarn skall ha moralisk "skuld" för vad farfar och farfarsfar gjorde. Det finner jag principiellt motbjudande. Hela världen får i så fall gå och älta skuld och straff i evigheter. Ingen var "oskyldig".
Håller med helt och hållet att synden aldrig kan gå i arv men i det italienska fallet finns det en moralisk knorr att ta ställning till; Har italienaren rätt att glorifiera den fascistiska epoken? En tysk skulle ALDRIG kunna glorifiera naziperioden.

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Italiens skuld

Inlägg av Terje » 25 januari 2013, 19:30

Jag tror att det finns ett antal anledningar till att Italien kommit "billigare" undan än tyskland gjort.

1. Om man ser axelmakterna med införlivade delar i europa som ett gäng så var Tyskland den obestridde muskulöse och brutale ledaren, medans Italien var den lille oportunisten som inte gör mycket själv men gärna är med och försöker imponera på flickorna.
2. italien gjorde inga massiva erövringar på egen hand, det mesta var som del av "gänget", förvisso i dessa fall påäggande och drivande men fortfarande halvt dold bakom tyskland.
3. Italien hade en rejäl dos med partisaner vilket visat för omvärden att inte alla Italienare glatt medverkade och samtyckte till regimen.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Italiens skuld

Inlägg av cats » 28 januari 2013, 06:55

Berlusconi har i alla fall inga problem med Mussolini http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-21222341 Hyvens ledare, tyckte han. Men det finns väl ingen människa utanför Italien som tar honom på allvar...

:roll:

Skriv svar