Skalman.nu Forum

Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia.
Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.

Gå direkt till innehåll

Sovjets Bombkrig mot Finland 1939-40

Diskussioner kring andra världskriget
Värdar: B Hellqvist & frodeh
Se även Axis History Forum

Re: Sovjets Bombkrig mot Finland 1939-40

Inläggav Ördög 17 jun 2012 23:27

erep skrev:Din materiella text är väldigt bra, men ditt sätt att primärt använda finska ortsnamn i svenskspråkig text, för orter som har etablerade svenska namn är språkvidrig.

Det korrekta är att använda svenska ortsnamn, och om du vill "utbilda" någon, lägger du de finska ortsnamnen inom parentes.

Det är helt etablerat att göra så som jag beskriver. Din kutym att blanda finska ortsnamn i svensk text är, tyvärr, förfärlig. Man kan helt enkelt inte t.ex prata om Helsinki på svenska. Det finns bara Helsingfors.

Hurra! Skönt att vi är flera som tycker så!

Varjag! Jag upprepar vad jag skrivit tidigare, och det i bästa välmening. Din tråd är intressant, men med den stavningspraxis som du använder här får jag samma intryck som när jag nyss läste Herman Lindqvists bok om Napoleon. Där omtalas den från *La Grande Armées fälttåg berömda staden Vitebsk genomgående (det är alltså inget tryckfel) som Vitbesk. "Historikern" Lindqvist tror alltså att staden heter så, och nån korrekturläsare eller därmed jämförbar expert har inte stått till förlagets förfogande.

Det är en klen tröst att också en del av de finska namnen i tråden är felstavade. Pyhyjärvi heter Pyhäjärvi (ett ortnamn som förekommer på många platser i Finland), Hyrinsalmi heter Hyrynsalmi, Äyröpää heter Äyräpää, Sotkamu heter Sotkamo och så vidare. Och vad sjutton är Korpüo för en håla? Bokstaven ü existerar inte i finska. Är det måhända det svenskspråkiga Korpo i Åbolands skärgård, på finska stavat Korppoo, som åsyftas?

Dessutom skulle det vara trevligt att se de ryska namnen transkriberade på svenskt vis. Således bör Grokhovski stavas Grochovskij på svenska.

Jag beklagar om dessa nattliga reprimander känns gnälliga. Men jag har ett förslag: När du är klar med tråden, så tar jag gärna och gör upp en lista på de korrekta formerna av samtliga ortnamn, varefter du kan utföra de behövliga korrigeringarna. Det kommer inte att ta länge!

Vördnadsfullt, Ö-g

Jag har modifierat mitt inlägg medan du skrivit ditt svar, varför den version du "quotar" inte stämmer överens med den form jag publicerar.

* Den 24 juni är det 200 år sedan den minnesvärda kampanjen inleddes! Ämne för separat tråd!
Senast redigerad av Ördög 18 jun 2012 00:02, redigerad totalt 3 gånger.

Bookmark and Share

Ördög
Medlem
Finland

Inläggav varjag 17 jun 2012 23:52

Ördög skrev:
erep skrev:Din materiella text är väldigt bra, men ditt sätt att primärt använda finska ortsnamn i svenskspråkig text, för orter som har etablerade svenska namn är språkvidrig.

Det korrekta är att använda svenska ortsnamn, och om du vill "utbilda" någon, lägger du de finska ortsnamnen inom parentes.

Det är helt etablerat att göra så som jag beskriver. Din kutym att blanda finska ortsnamn i svensk text är, tyvärr, förfärlig. Man kan helt enkelt inte t.ex prata om Helsinki på svenska. Det finns bara Helsingfors.

Vi är flera som tycker så, och som försynt har påtalat saken. I bästa välmening, Varjag - din tråd är intressant, men med den stavningspraxis som används här får jag samma intryck som när jag nyss läste Herman Lindqvists bok om Napoleon. Där omtalas den berömda staden Vitebsk genomgående (det är alltspå inget tryckfel) som Vitbesk!

Att också en del av de finska namnen är felstavade är en klen tröst. Pyhyjärvi heter Pyhäjärvi, Hyrynsalmi heter Hyrynsalmi. Och vad är Korpüo för en håla? Bokstaven ü existerar inte i finska. Är det måhända det svenskspråkiga Korpo i Åbolands skärgård, på finska stavat Korppoo, som åsyftas?

Dessutom skulle det vara trevligt att se de ryska namnen transkriberade på svenskt vis. Grokhovski ska stavas Grochovskij på svenska.

Tack Ördög. Skall bums rätta till Pyhäjärvi. Vad har jag felat med Hyrynsalmi?
Du har alldeles rätt betr. Korpüo! Som inte heller jag lyckats identifiera - namnet stammar ur en sovjetisk bombrapport
utan mera precis lägesangivelse (Baltflottans flyg /källa Geust Red Stars 5)- även jag tvivlade på det där tyska ''ü'' med tog givetvis med ortsnamnet - då lokaliteten tydligen bombades.

Vad gäller namnen på bombade orter - hade tyskarna lika rätt i att bli förbannade över alla bombrapporter om städer som
Brunswick, Cologne, Munich och Nuremberg m.fl. - inte sant?

mvh, Varjag

Bookmark and Share

varjag
Stödjande medlem
Australia

Inläggav varjag 20 jun 2012 02:54

Fortsättning....

Ja, bombningshistorien om de sista tio dagarna av Vinterkriget är lätt berättad. Min ''bombkalender'' för de dagarna är mycket tunnsådd......
4 mars ?

5 mars
Jyväskylä, Kuhmo, Kuopio, Mikkeli, Virasoja

6 mars
Jänisjärvi (night-raid)

7 mars
Oulu?

8 mars
Vaala

9 mars
Turku

10 mars
Jänisjärvi, Kemijärvi, Monrepos (Viipuri), Rovaniemi ?

11 mars
Jänisjärvi, Konevitsa, Kouvola, Riihimäki, Valaam

12 mars ??

13 mars
Kemijärvi, Rovaniemi

Om det beror på dåligt flygväder, eller min oförmåga att vaska fram bättre information - vet jag inte, kanske 50/50.

Det kraftiga angreppet mot Kouvola den 11:e gjordes av 7:e DBAP och i ''regementsstyrka''.
45 stycken DB-3:or - alltså tre fulltaliga Eskadrilya, fäller 275 bomber med en sammanlagd bombvikt om 39 ton.
Det är också det sista bombanfallet mot det hårt prövade Kouvola. Två bombplan skjuts ned av det finska jaktflyget.

Samma dag, anfaller 6:e DBAP Mon Repos (Monrepos) utanför Viipuri. Mon Repos är en friluftspark anlagd av den ryske baronen Heinrich von Nikolay på 1800-talet, komplett med lustslott och ''den finaste Engelska Trädgården'' i Norden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Monrepos

Precis varför detta mål, är dolt i historiens dunkel. Kanske vet eller misstänker ryssarna att finska trupper förskansat sig där och tänker bjuda motstånd?
''De dödas ö'' på Mon Repos.jpg

Det finska artilleriet lider vid denna tid svår brist på granater - bara i rent kritiska lägen får varje pjäs avfyra
TRE granater - medan det ryska kan skjuta trumeld när- och varsomhelst det behövs..... :roll:
De ryska trupperna står den dagen mindre än tio kilometer från Viipuri och stadens utkanter - ligger inom ártillerihåll''.

På kvällen samma dag - i det fjärran Moskva måste Statsminister Ryti med den finska delegationen underkasta sig de hårda ryska fredsvillkoren - och, underteckna dem.
Den s.k. ''Mars-freden'' stipuleras gälla från Kl. 12.oo Moskvatid, onsdagen den 13:e mars. Vilket är klockan 11.oo finsk tid.

Ordern om ''eld upphör'' klockan 11.oo f.m. - utgår till de finska förbanden under morgonen.

Men - några ryska bombflygare gör sitt bästa för att hålla krigets hetta vid liv intill sista ögonblicket....

Klockan kvart i Nio, morgonen den 13:e, med bara 135 minuter kvar till ''fredsutbrottet'' - anfalls samtidigt städerna
Kemijärvi och Rovaniemi. Över Kemijärvi ett tiotal SB's - över Rovaniemi det dubbla antalet.
Vad jag vet - är dessa de sista bomberna som fälldes över den finska hemorten i Vinterkriget.

Sovjetflyg uppträdde över finskt territorium flera ggr efter klockan 11.oo - bl.a. över Hanko, Ivalo och Kuusamu så sent som efter kl. 13.oo - men inga bomber fälls.

När vapnen tystar, står ryska trupper vid Viipuris stadsrand. Men över Torgils Knutssons gamla borg (anlagd 1293)
- som under nära 650 år varit Finlands Lås mot öster (och -- Sveriges...)
Torgils Knutssons Gamla borg.jpg

- vajar fortfarande Finlands flagga.....

När de finska soldaterna - enligt fredsvillkoren dikterade i Moskva, avtågar mot sitt lands ''nya gränser'' - kan de göra det med högburet huvud!

Forts. följer......

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Bookmark and Share

varjag
Stödjande medlem
Australia

Inläggav Hans 20 jun 2012 08:01

varjag skrev:Klockan kvart i Nio, morgonen den 13:e, med bara 135 minuter kvar till ''fredsutbrottet'' - anfalls samtidigt städerna Kemijärvi och Rovaniemi.

Jag har ett minne av att jag har läst något om hur bolschevikerna med sitt artilleri tömde ammunitionslagren ända fram till den sista minuten innan fredsutbrottet med många stupade och skadade finnar som resultat. Kan någon bekräfta eller dementera?

MVH

Hans

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Luxembourg

Inläggav varjag 20 jun 2012 10:25

Hans skrev:
varjag skrev:Klockan kvart i Nio, morgonen den 13:e, med bara 135 minuter kvar till ''fredsutbrottet'' - anfalls samtidigt städerna Kemijärvi och Rovaniemi.

Jag har ett minne av att jag har läst något om hur bolschevikerna med sitt artilleri tömde ammunitionslagren ända fram till den sista minuten innan fredsutbrottet med många stupade och skadade finnar som resultat. Kan någon bekräfta eller dementera?

MVH

Hans

Enligt boken om F 19 - stämde det på Sallafronten.....en kanonad ur ''alla rör''! Mannerheims memoarer skildrar något liknande på en del avsnitt ''intill sista minuterna.....om finska förluster i samband därmed - vet jag intet., Varjag

Bookmark and Share

varjag
Stödjande medlem
Australia

Inläggav varjag 20 jun 2012 11:32

Forts...

Många studenter av Vinterkriget, har säkert läst Överbefälhavarens, Marskalk Mannerheims Dagorder Nr.34..... från den 14:e mars 1940:

...Jag har kämpat på många slagfält, men jag har ännu ej sett Er like som stridsmän.
(på svenska - Klicka på Nr. 34! och mycket läsvärd....)

http://www.mannerheim-museo.fi/mm.php?p ... t&lang=swe

Vad få har läst, men bör läsa - är den sovjetiska från samma dag:

''Dagorder Nr. 42 till Nordvästra Fronten:
- Kamrater, Rödarmister, Kommendörer, Kommissarier och Politiska Arbetare!
Kriget mellan Finland och Sovjetunionen är slut.
Den Röda Arméns makt har skänkt Fred och Säkerhet till våra gränser *). De anglo-franska krigsprovokatörerna, kastade in Finland i ett kriminellt äventyr mot Sovjetunionen.
Den Röda Armén, genom Partiets och Regeringens vilja - utdelade ett slag mot kirgshetsarna. Fienden försökte bekämpa den Röda Armén genom förstärkningar av Mannerheim-Linjen, byggd under överinseende av Engelsmän och Fransmän. Det största hindren var naturens!
Men ingenting av denna art hejdar den armé som skapats av Lenin och Stalin.
Betongen i Mannerheimlinjen pulvriserades. Ingen enda armé har tidigare stormat ett modernare försvarsverk.
Inget angrepp har genombrutit fortifikationerna vid den tysk-franska gränsen.
Nordvästfrontens trupper har skrivit ett nytt kapitel av hjältedaterna i Röda Arméns historia.
Hela Sovjetfolket är stolta över dess söners hjältemodiga kamp, vilken har bringat seger över fienden, säkerhet vid våra gränser och en Permanent Fred till Östersjöns och Ishavets kuster.
Nordvästra Frontens Högkvarter uttrycker sin tacksamhet till var och en som gjorde sin plikt - och med herosim och hederlighet uppfyllde de krav som Moderlandet ställde på dem.
Fanorna sänks på halv stång för de Sovjetfolkens söner, som förlorade sina liv i kampen för Fosterlandets ära, dignitet och säkerhet.
Vi gör honnör för de sårade - och önskar dem snabbt återställande.

Länge Leve den segerrika Röda Armén! Länge leve vår Store ledare - i vars namn våra trupper gick i striden - och vann!
Vår älskade Kamrat Stalin!

Undertecknat: - S. Timoshenko, A. Zhdanov, I. Sorodin''

*) ''säkerheten'' vid gränserna - varade mindre än fyra månader..... Då flera av i tråden nämna bombförband - deltog i befrielseverket av Bessarabien och Bukovina från Rumänien.... :P

Forts. följer....

Varjag

Bookmark and Share

varjag
Stödjande medlem
Australia

Inläggav varjag 24 jun 2012 04:43

Fortsättning.....

''Rådsunionens förluster av dyrbart utbildad flygpersonal, var större än den finska civilbefolkningens.
Sånt flygkrig - lönar sig inte!''

( ur G. Mannerheims memoarer)

Sovjets bomboffensiv mot Finland kännetecknas av en övertro på bombflygets effektivitet i hemortsbekämning. Men den var inte ryssarna ensamma om, nej britter, tyskar och amerikaner delade den i lika mått.
De s.k. Douhet-principerna som fängslat flygmilitärernas fantasi över hela världen i nästan två decennier - var och förblev - en illusion.

http://en.wikipedia.org/wiki/Giulio_Douhet

Sovjetunionen hade, mer än någon annan stat, spenderat oerhörda ansträngningar, pengar och personal under 30-talet
på att bygga upp världens mäktigaste strategiska bombflyg
strategiskt bombflyg 1937.jpg

Men som vi sett ovan i tråden kunde, trots den massiva ryska överlägsenheten i luften, inte bombflyget bidra mycket till betvingandet av Finland. Avgörandet, fälldes på marken - av de lika oerhörda massor av trupp och materiel som till slut blev den lilla finska armén övermäktig.
Jag vill här belysa litet, vad jag ser som bidragande orsaker till det sovjetiska misslyckandet i luften.

Precisionen i bombfällningen- var enligt samstämmiga finska vittnesmål, någonting mellan dålig och urusel.
De ryska bomberna träffade helt enkelt alltför sällan sina mål.

Finland presenterade sig också som ett svårt bombmål. De flesta orter som angreps var små och obetydliga. Många var säkert svåra att hitta för flygnavigatörerna, inte minst p.g.a. det nyckfulla flygvädret under perioder av kriget.
1939 hade t.ex. Helsinki bara lite mer än 300 000 innevånare. Dess näst största stad, Turku omkring 80 000. De andra ''storstäderna'' - Tampere och Viipuri hade cirka 75 000 respektive 60 000. Alltså inte många feta mål av den typ som erbjöds i t.ex. Tyskland och England med mycket mera utvecklad tätbebyggelse med höga innevånarsiffror.

Det personliga och materiella skadorna blev därför relativt ringa trots mängden av ryska bomber.
Antalet omkomna civila under det ryska bombregnet uppgick till 957 personer. Vartill kom det dubbla i form av svårt skadade - och ännu flera lätt skadade. Antalet skadade och förstörda byggnader räknas till c:a 4700 respektive 2000 i hela Finland.
Det är lämpligt här, att illustrera lite av intensiteten - i den ryska bomboffensiven genom en jämförelse med den brittiska samma år - 1940.
Under hela 1940, fällde Royal Air Force's Bomber Command omkring 13 300 ton över Tyskland. Det innebär alltså en bomb-vikt av 36 ton per dag. (Som man ärligt får erkänna 1940 - knappast träffade någonting av betydelse....)

Under Vinterkrigets 105 dagar - fällde de sovjetiska bombplanen ganska precis det dubbla - 26 000 ton. (Därifrån måste vi dra av, vad som fälldes av taktiskt flyg vid fronterna - omkring 5000 ton) - men summan av den kardemumman visar
200 ton per dag östes över den finska hemorten!
Det skulle dröja till mitten av 1943, innan de gemensamma västallierade - alltså England och USA över Tyskland - skulle uppnå dagliga bombvikter av den arten.

Låt oss leka lite till med statistik. I den Strategiska Bomboffensiven under hela 2:a VK, bombade britter och amerikaner ihjäl omkring 500 000 tyska civila. :roll: För det använde dom i runda slängar 1 590 000 ton bomber.
Det behövdes alltså lite mera än 3 ton bomber för att dräpa en tysk. Men ta nu en titt på den ryska bombmängden - och antalet dödade finska civila......ryssarna måste fälla 20 ton bomber- för att döda EN finne !!!

Men - vi vet ju att finnarna är kända som ett Segt Släkte ☺
Paavo från Saarijärvi.jpg

Forts. följer....

Varjag

Bookmark and Share

varjag
Stödjande medlem
Australia

Inläggav Hans 24 jun 2012 12:57

varjag skrev:1939 hade t.ex. Helsingfors bara lite mer än 300 000 innevånare. Dess näst största stad, Åbo omkring 80 000. De andra ''storstäderna'' - Tammerfors och Viborg hade cirka 75 000 respektive 60 000.

:wink:

MVH

Hans

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Luxembourg

Inläggav varjag 25 jun 2012 04:46

Fortsättning....

Ännu en faktor, var de ryska bombernas osäkra funktion. Speciellt vad avser deras brandbomber, varav många var ''blindgångare'' - dom fungerade helt enkelt inte som dom skulle....
hopsamling av blindgångare i Sortavala.jpg

- som synes flera flygplanlaster liggande i snön. En sådan bild var säkert topphemlig, då man naturligtvis inte ville låta fienden veta att bombernas funktion mankerade. Denna bild i Sortavala är antagligen tagen 20-22 december nånting
och det är anmärkningsvärt, att efter mera än tre veckors bombande - ryssarna inte hade vaknat upp till en sån svaghet.

Hela världen, hade imponerats storligen av de tyska Stuka-planens insats i Polen. Mest av den förbluffande träffsäkerhet med vilken störtbombflygarna kunde fälla sina bomber - just mot små punktmål som t.ex. de järnvägsbroar, vars förintelse så hett eftertraktades av sovjetflyget och vilka varit föremål för upprepade anfall - vilket jag skrivit om tidigare i tråden.
Briefmarke_Luftwaffe.jpg

Så, varför satte då inte ryssarna in sådana? Svaret är helt enkelt - att sovjetflyget inte hade några störtbombplan!
Man gjorde improviserade försök att modifiera SB och DB-3 flygplan för uppgiften och satte in dem bl.a. mot broarna vid Koria och Savonlinna. Ryska rapporter säger att ''träffresultaten förbättrades'' - men, broarna stod kvar.
Med sådana flygplantyper blev det säkert mera dykbombning - än ren störtbombning - med åtföljande klenare resultat.
En påtaglig svaghet i den ryska bombtaktiken, var otillräcklig koncentration av angreppen. Med oftast, alldeles för få flygplan insatta i varje enskilt angrepp.
Vi tar en titt på en lista över de tretton OFTAST BOMBADE orterna:

Antal angrepp Flygföretag Antal Bomber fällda Fpl. per angrepp

Hanko 72 260 2800 3,6

Viipuri 64 1400 11600 21,8

Turku 61 440 4410 7,2

Riihimäki 40 620 5200 15,5

Kouvola 39 850 3000 21,8

Elisenvaara 39 280 1000 7,1

Nurmes 37 150 600 4,0

Lappenranta 36 550 4800 15,3

Jänisjärvi 36 220 900 6,1

Lahti 23 300 3800 13,0

Sortavala 23 200 3100 8,7

Rovaniemi 19 170 700 8,9

Tampere 12 260 2700 21,6

...hoppsan min fina tabell hamnade lite i oordning....Men 1:a siffrorna visar antalet bombraider, de 2:a totala antalet bombande flygplan, den 3:a antalet fällda bomber (kom ihåg va jag skrev ovan - finnarna räknade faktiskt bomber!) - och den 4:e och viktigaste kolumnen i detta sammanhang - visar det GENOMSNITTLIGA antalet insatta flygplan per angrepp.
Vilket är löjligt litet - bara Viipuri, Kouvola och Tampere uppvisar snittsiffror om flera än 20 bombplan. Alla de andra tycks mer eller mindre regelmässigt ha anfallits av bara en Eskadrilya (8-15 fpl) per gång. Ja - utom Hanko förstås, där genomsnittstyrkan - var mindre än fyra bombplan.
Man får intrycket av att Hanko var en avlastningsplats för övertaliga bomber på hemvägen - :)

Jag har ju gett exempel på mera koncentrerad bombning ovan - mot till exempel Viipuri med 350 flygplan, Kouvola 132 och Tampere 100+ i februari. Men dessa tillhörde undantagen.
Resten - ja resten plottrade ryssarna bort på nålstick i divisons- eller bästa fall regementsstyrka 12-50 flygplan.

Mycket tyder på att de ryska bombflygarna utbildats mest i förbandsflygning i Eskadrilya (division). Sämre var det med övningar i flygning med samlat regemente - eller flera regementen formerade i luften samtidigt för koncentrerad insats mot målet.
Dessutom, som sveahk visat med exemplet från Turku och de finska pansarskeppen - var förmågan till ko-ordination av oika förband i tid och rum - och i luften - undermålig.

Om man har Tusen bombplan och vill förinta ett mål - skickar man minst 300-400 av dom på en gång - och mot samma mål!
Det är sådana bombanfall som är kännbara för fienden.
Den hårdast bombade staden i Finland, som jag skrivit om tidigare - var Viipuri, som enligt ryska rapporter blev
''jämnat med marken''.
Well, jämnat och jämnat..........så här pass jämnat var det när -
ryssarna rycker in i Viipuri.jpg

- efter fredsutbrottet.

Forts. följer.....

Varjag

Bookmark and Share

varjag
Stödjande medlem
Australia

Inläggav Hans 25 jun 2012 09:01

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Luxembourg

Inläggav varjag 25 jun 2012 10:45

Tack Hans för superb ''action-film'' med bombning och eldsläckning i Viipuri (Viborg) - gissar filmat i december 1939.
För ngn som undrar -vilken flygmaskin- i slutet av den filmen; det är en finsk Fokker C X spanings/lätt bombplan

FÖRSUMMA INTE i menyn efter filmens slut - att klicka på och också se - Vanha Wipurimme!
En vacker och charmig film från förkrigstidens finska Viipuri som ger en bra uppfattning staden, bebyggelsen, människorna i den hur de levde cirka 1935 (? - av bilmodellerna att döma)

Varjag

Bookmark and Share

varjag
Stödjande medlem
Australia

Inläggav varjag 26 jun 2012 04:19

Fortsättning....

Efter Vinterkrigets slut, tycks det i Finland ha uppstått en lite olustig tävlan - om ''vem som bombats mest'', vilket försvårar analyser senare. Utom de OFTAST angripna orterna i f.g. post hävdar t.ex. Hyrynsalmi inte mindre än
Femtiotre (53) bombanfall. Med Kuhmo tillräknar sig Fyrtioåtta (48)!
Varav jag bara känner till ett enda mot Hyrynsalmi med okänt datum - och fem mot Kuhmo :( I fallet Kuhmo, nådde den ryska offensiven till inom ungefär 10 kilometer från staden så här handlar det säkert om taktiskt lätt flyg från den ryska sidan som angripit - och höjt siffrorna. Men ifråga om Hyrynsalmi - 45 km sydväst om Suomussalmi - har jag inget vettig förklaring eller läst om omfattande bombskador?

Även den ryska och den finska statistiken om bombkrigets omfattning - går starkt isär.

Den sovjetiska sidan har noterat 2075 olika angrepp mot 516 olika orter

Den finska - påstår att antalet bombangrepp mot hemmafronten var 2726 mot 690 orter

...varav jag bara lyckats identifiera futtiga 173 :cry: Som synes finns det gott om plats för mera uttömmande forskning i det här ämnet!

De stora skillnaderna mellan sovjetiska och finska siffror ovan - tror jag - beror på olka beräkningsgrunder.
Den ofta dåliga förbandssammanhållningen i luften bland de ryska flygarna, innebar klart att vad som av dem betraktades som ETT angrepp, i praktiken kunde innebära att eftersläntrande flygplan kom fram till målen en god stund efter ''huvudangreppet'' och att finnarna räknat detta som flera olika raider? Jag anförde ovan ett anfall mot Turku i februari, när ett halvdussin SB's från samma förband anlände i ''tre vågor'' inom en timme ( :roll: ) - vllket kanske loggades som tre olika attacker?

Även den mycket högre finska siffran för bombade orter, kan kanske förklaras av den ryska vanan att vid förlorad orientering, dåligt flygväder eller andra motigheter - nödfällde bombplanen sina bomber var som helst.
Jag kallade det ''någonstans??'' i samband med TB-3:ornas raid mot Rovaniemi i mars. Om den finska sidan noterat bombinslag - utan egentligt mål, men kanske i närheten av någon by eller samhälle - har detta inräknats som ett ortsangrepp i den finska statistiken.

I de finska siffrrna inräknas även 440 olika låganfall av jaktplan - som beskjöt civilbefolkningen med kulsprutor men utan att fälla bomber......kan ha sett ut så här -
''ground-strafing''.jpg

Därtill måste jag även notera den - lite bisarra - finska ''bombräkningen''; Under Vinterkiget fälldes 55 000 spräng- och
41000 brand-bomber över den finska hemorten! (Vem höll räkningen?)

Men i ett avseende kan vi lita på den noggranna sovjetstatistiken; Antalet flygföretag!

Arméflyget flög 84 307 ''missions'', därav 44 041 med bombplan - som fällde 23 146 ton av bomber.
Marinflyget flög 16633 ''missions'' (inget om hur många med bombare) - och fällde 2600 ton bomber.
målfoto Sortavala.jpg

Alltså totalt 100 940 flygföretag med en total fälld bombvikt av 25746 ton! En mindre del av denna - säg 5000 ton, fälldes av det taktiska flyget vid fronterna. Men MINST 20 000 ton gick ''på den finska hemortens konto''.......

illa skadat Kajaani.jpg

Forts. följer......

Varjag

Bookmark and Share

varjag
Stödjande medlem
Australia

Inläggav Hans 26 jun 2012 08:26

varjag skrev:målfoto Sortavala

Bild

Bild

http://ww2db.com/image.php?image_id=12479
Den protestantiska kyrkan i Sordavala den andra februari 1940.

MVH

Hans

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Luxembourg

Inläggav varjag 26 jun 2012 11:03

Tack för länk och bild Hans.

Den protestantiska kyrkan i Sordavala den andra februari 1940

...det var just den 2:a februari, som dråpslaget drabbade Sortavala - Nittiotvå SB-bombare från två olika flygregementen - 24:e och 44:e - i fem ''vågor'' under 90 minuter - brände ned stora delar av staden..... :roll:

De ryska brandbomberna - syns ha fungerat utmärkt den dagen
Här massvis med fredliga bilder av finska Sortavala....
http://heninen.net/folder_e.htm?F=sortavala

- och här, avmarscherar lömska finska angripare - som hotat Sovjetunionens säkerhet -
lömska finska angripare avmarscherar.jpg

.......Varjag

Bookmark and Share

varjag
Stödjande medlem
Australia

Inläggav Hans 27 jun 2012 09:56

varjag skrev:- och här, avmarscherar lömska finska angripare - som hotat Sovjetunionens säkerhet

Ja, dessa lömska angripare som med sin förkrossande överlägsenhet, framförallt vad gäller flyg och pansar, sticker dolken i ryggen på de fredsälskande sovjetiska folket.

Wiki skrev:337,000–346,500 men --- 998,100 men (overall)
32 tanks –-- 2,514-6,541 tanks
114 aircraft --- 3,880 aircraft

MVH

Hans

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Luxembourg

FöregåendeNästa

Återgå till Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)