erep skrev:Din materiella text är väldigt bra, men ditt sätt att primärt använda finska ortsnamn i svenskspråkig text, för orter som har etablerade svenska namn är språkvidrig.
Det korrekta är att använda svenska ortsnamn, och om du vill "utbilda" någon, lägger du de finska ortsnamnen inom parentes.
Det är helt etablerat att göra så som jag beskriver. Din kutym att blanda finska ortsnamn i svensk text är, tyvärr, förfärlig. Man kan helt enkelt inte t.ex prata om Helsinki på svenska. Det finns bara Helsingfors.
Hurra! Skönt att vi är flera som tycker så!
Varjag! Jag upprepar vad jag skrivit tidigare, och det i bästa välmening. Din tråd är intressant, men med den stavningspraxis som du använder här får jag samma intryck som när jag nyss läste Herman Lindqvists bok om Napoleon. Där omtalas den från *La Grande Armées fälttåg berömda staden Vitebsk genomgående (det är alltså inget tryckfel) som Vitbesk. "Historikern" Lindqvist tror alltså att staden heter så, och nån korrekturläsare eller därmed jämförbar expert har inte stått till förlagets förfogande.
Det är en klen tröst att också en del av de finska namnen i tråden är felstavade. Pyhyjärvi heter Pyhäjärvi (ett ortnamn som förekommer på många platser i Finland), Hyrinsalmi heter Hyrynsalmi, Äyröpää heter Äyräpää, Sotkamu heter Sotkamo och så vidare. Och vad sjutton är Korpüo för en håla? Bokstaven ü existerar inte i finska. Är det måhända det svenskspråkiga Korpo i Åbolands skärgård, på finska stavat Korppoo, som åsyftas?
Dessutom skulle det vara trevligt att se de ryska namnen transkriberade på svenskt vis. Således bör Grokhovski stavas Grochovskij på svenska.
Jag beklagar om dessa nattliga reprimander känns gnälliga. Men jag har ett förslag: När du är klar med tråden, så tar jag gärna och gör upp en lista på de korrekta formerna av samtliga ortnamn, varefter du kan utföra de behövliga korrigeringarna. Det kommer inte att ta länge!
Vördnadsfullt, Ö-g
Jag har modifierat mitt inlägg medan du skrivit ditt svar, varför den version du "quotar" inte stämmer överens med den form jag publicerar.
* Den 24 juni är det 200 år sedan den minnesvärda kampanjen inleddes! Ämne för separat tråd!