Operation ''Franz'' - tyska fallskärmsjägare i Persien

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Operation ''Franz'' - tyska fallskärmsjägare i Persien

Inlägg av varjag » 7 januari 2012, 11:15

Ämnet kom upp i quizzen....
av Blixten ons jan 04, 2012 10:34 pm

I vilket land, till synes ständigt i fokus för stormakter och konflikter, landade fallschirmsjägers enligt "Plan Franz"
med prompt svar....från erep = Iran = rätt svar. Men sen tvekar Blixten lite >
Eller gjorde dom det? Jag tycker att det låter som en skröna men det verkar finnas iallfall halvseriösa källor på att det planerades. Vet du mer?
erep - svarar med en länk till Otto Skorzenys memoarer - lång och svårläst, men seriös källa. I korthet berättar Otto Skorzeny om Unternehmen Franz:

Avsikten var att störa den brittiska ockupationen av delar av Persien, genom förbindelse med ''upproriska stammar''.
Och helst fixa sabotage mot de persiska oljefälten & pipelines. Han anger inte datum, men det bör ha varit våren 1943.
Hopparna var inga Fallschirmjäger - utan specialpersonal från Ausland Abwehr Amt VI vari det lilla förbandet
Oranienburg z.b.V. - Skorzeny hade befälet. Personal övades, t.o.m. i språket med infödda perser - som skulle delta i operationen. Efter oändliga fördröjningar med flygtransport - kom två officerare, tre underofficerare och en perser - iväg från Krim och släpptes i fallskärm över ett saltträsk sydost om Teheran. Flygningen gjordes med ett speciellt långdistansflygplan - en Junkers Ju 290 från Kampfgeschwader 200.

Det gick inte så bra för ''Franzarna'' - dom upproriska förblev ljumma inför uppgiften. Tyskarna uppmanades fly -
till Turkiet 8O En omöjlig uppgift. Varefter ''de upproriska'' överlämnade dem till britterna.

Varjag

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Operation ''Franz'' - tyska fallskärmsjägare i Persien

Inlägg av Marcus » 7 januari 2012, 16:51

Eftersom jag dragit varjags tråd något ur spår delar jag av inläggen till en ny tråd: Otto Skorzenys trovärdighet

/Marcus

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Operation ''Franz'' - tyska fallskärmsjägare i Persien

Inlägg av Blixten » 8 januari 2012, 15:19

Tack för engagemang i frågan jag ställde! Efter att ha surfat och läst runt så har jag inte hittat någon annan källa än Otto S. och han brukade tydligen avrunda till sin favör så att säga. Jag tycket att om Franzarna landat så borde de engelska ockupanterna ha rapporterat om det men även för dem var det kanske svårt att skilja verklighet från rykten, fallskärmshoppande tyskar från sådana som var där sedan innan kriget osv. (Jfr polska tavelförsäljare i fredliga Svedala.)

Kul grej: i mitt surfande hamnade jag på ett Iranskt engelskspråkigt MÖP-forum. Gissa vilket plan dessa MÖPar tyckte Iran borde skaffa?
http://www.irandefence.net/showthread.php?t=37305
Sweden Fuck Yeah!! :lol: :D

Edit: Jag har skrivit till forumet och bett att får registrera mig. Kanske kan folket där reda ut några frågetecken.

Skriv svar