Tysk förbandschef - NJG 2

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Tysk förbandschef - NJG 2

Inlägg av Psilander » 8 december 2011, 16:49

Jag hjälper en god vän med forskning kring en släkting - Wolfgang Thimmig, han slutade som Oblt i luftwaffe och chef NJG.2 1945. Blev senare västtysk militärattache i Stockholm och dekorerades med Svärdsorden. Vi har börjat jaga källmaterial och bland annat få fatt på hans personalakt i Tyskland mm.

Det jag undrar är?
Var kan få tag i krigsdagböcker från hans förband, protokoll från förhör efter det han kapitulerat 45 etc?
Finns det bra forum motsv för forskning krigveteraner?
Var finns papprena från hans attachétid - vad har svenska UD osv?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tysk förbandschef - NJG 2

Inlägg av Psilander » 13 december 2011, 10:09

Min kompis har satt ihop en kort historik om honom, om det kan vara till nån hjälp.
För er som är intresserade så kan jag berätta att min farfar hette Wolfgang Thimmig och han föddes 1912 i Dresden. Han växte upp där och efter avslutad Abitur,1933, började han studera juridik vid universitetet i Leipzig. Dessa studier ägnades även åt s.k. mensurfäktning och han hade ett stort ärr efter detta. Nåväl, studierna varade endast ett år och 1934 gick farfar in i Reichswehr, närmare bestämmt i Infanterie-Regiment 10. Han utbildades sedermera till officer inom det nybildade Luftwaffe och låg under denna tid förlagd i Schleissheim utanför München. Det var under denna tid som min farmor, som kom från Göteborg, studerade i München. De träffades 1936.

1937 påbörjade han sin tjänstgöring i Lehrgeschwader Barths som 1938 gjordes den om till Lehrgeschwader 1 och farfar tjänstgjorde då i Gruppe V som var den gruppe som flög Messerschmitt Bf 110, vilket farfar kom att flyga hela kriget. 1939 deltog denna Gruppe, så även farfar i fälttåget i Polen. Han deltog även i Operation Wesserübung 1940 innan han och hans befäl, överste Walter Grabbman, som strax därefter blev generalmajor, förflyttades till ZG 76. Under tiden här, och även innan i V/LG 1, var farfar, som ung Oberleutnant Gruppenadjutant. Under denna tid skapades det tyska nattjaktsvapnet av Wolfgang Falck (det är en helt annan historia som jag ska skriva om i min bok) och farfar förflyttades ganska snabbt till den nyuppsatta Nachtjagdgeschwader 1, NJG 1. Han låg till en början vid Deelen innan han förflyttades till Venlo i Holland och blev Staffelkapitän för 2./NJG 1. Under denna tid deltog han bl.a. i Operation Donnerkeil och skjöt ned 9 brittiska bombflygplan och tilldelades järnkorset. Farfar blev sedan, 1942, Gruppenkommandeur vid III/NJG 1 i Twente i Holland. Han skjöt under denna tid ned ytterliggare 10 flygplan och tilldelades Ehrenpokal der Luftwaffe och Deutsches Kreuz in Gold. Han övertog sedan, maj 1943, ansvaret som Gruppenkommandeur för III/NJG 101 i Stuttgart Echterdingen. Under denna tid sköt han ned sin enda luftseger i dagsljus, en B-17. I september 1943 övertog han ansvaret som Geschwaderkommodre för NJG 4 och låg förlagd i Frankrike. I februari 1945 blev han Geschwaderkommodre för NJG 2, något som han var fram till och med krigsslutet. Totalt sköt han ned 24 fiendeplan och blev under kriget till slut Överstelöjtnant. Han blev satt i fängelse och min farmor, som då bodde i en liten by i Bayern, där hon och farfar köpt ett hus, hade inte hört från honom på sex månader då hon började söka efter honom. Hon hittade honom också i norra Tyskland. Han var då civilinternerad. I november 1946, då min farmor rest hem till Göteborg, flydde även farfar till Sverige. Han hade som tysk medborgare inte lov att lämna landet men han och en god vän som också var gift med en svenska mutade några fiskare att köra ut dem på natten till internationellt vatten och därifrån rodde de till Sverige i en liten gummibåt som läckte.

Det var svårt att få arbete för farfar i det väldigt engelskvänliga Göteborg och farfar åkte till Syd Amerika för att arbeta. 1948 kom han tillbaka och tog en civilingenjörsexamen vid Chalmers. 1956 ringde en kompis till honom från Tyskland och frågade om han inte skulle börja arbeta inom det nyupprättade BundesLuftwaffe igen, vilket farfar gärna ville och gjorde. 1959-1963 var han Väst-Tysklands militärattaché i Stockholm och fick i egenskap av detta den svenska Svärdsorden. 1965-1967 var han chef för GAFAG, och ett kort tag även chef för Nigerias flygvapen. Han gick i pension 1971 och gick dessvärre bort i cancer 1976, bara 64 år gammal.
.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tysk förbandschef - NJG 2

Inlägg av Hans » 13 december 2011, 10:21

Intressant, tack.

Jag hajade till för en sak, fängelse och sedan civilinternerad - har kompisen mer om detta?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11127
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tysk förbandschef - NJG 2

Inlägg av sveahk » 13 december 2011, 11:53

Jag antar att denna tråd redan är bekant...
http://forum.12oclockhigh.net/archive/i ... -9404.html

Den tyska varianten ger ofta bra resultat...
http://www.luftwaffe-bullet-board.com/index.php

Krigsdagböcker är alltid svåra att hitta, men pröva Militärbundesarchiv i Freiburg/Breisgau - bäst är det om du (ni) kan vara på ort - plats bör reserveras minst en månad i förväg, tillsammans med beställning av det man vill forska i. Att forska är gratis, men om du önskar kopior av t.ex. alla personal-dokument beträffande Wolfgang Thimmig - måste också beställas långt i förväg - så kostar det något eller mer beroende på mängden dokument som finns i deras file.
http://www.bundesarchiv.de/bundesarchiv ... ex.html.de

Vänlig hälsning
Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11127
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tysk förbandschef - NJG 2

Inlägg av sveahk » 13 oktober 2012, 22:42

Troligtvis bekant, men i senaste "Fliegerblatt" Nr 5/2012 (utgiven av Gemeinschaft der Flieger Deutscher Streitkräfte E.V.) är en tre-sidig artikel med foton beträffande Wolfgang Thimmig: "Oberst a.D. Wolfgang Thimmig wäre 100 Jahre alt". 4 oktober ägde tydligen en minnesfest rum på Djursholms Kyrkogård.
Undertecknad är artikeln av Ulrika und Max Thimmig.

Hans K

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Tysk förbandschef - NJG 2

Inlägg av Blixten » 30 oktober 2015, 15:50


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11127
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tysk förbandschef - NJG 2

Inlägg av sveahk » 30 oktober 2015, 17:08

Träffade Max, sonsonen och författaren till "Nattens Jägare" för en månad sedan i Linköping. I samband med den årliga FLIT-träffen (FLIT=Flyglitteratur). Trevlig kille!

Här hade jag tänkt mig ett foto av Max Thimming från FLIT-träffen - men det bidde ingenting!! "Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer." Was ist los??

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11127
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tysk förbandschef - NJG 2

Inlägg av sveahk » 2 november 2015, 12:38

Halleluja, bildfunktionen fungerar igen!
IMG_1358-1.jpg
Hans K

Skriv svar