Har inte sökt runt på forumet innan jag skriver detta, så om ämnet redan har tagits upp så får jag be om ursäkt och fråga om en länk. Men men,
Nåväl;
Hur var det med "klassiska" förbrytare under Tredje Riket, dvs. mördare, rånare, inbrottstjuvar osv. Det jag försöker ta reda på mer om är vart dessa förbrytare "förvarades" - spärrade man in dem i vanliga fängelser eller placerades även dem i Koncentrationsläger? När vi ändå är inne på ämnet - hur såg hela fängelsesystemet ut under Tredje Riket, jag antar att det hamnade under polisens(och SS) administration?
Finns det någon information vad som hände med sk. "klassiska" fångar efter krigsslutet, fortsatte fängelserna oavbrutet sin "verksamhet" men under de allierades vakande öga? Var det kanske även så att en del fångar rent av kom undan då de påstod att de kanske tillhörde en av de grupper som förföljdes av nazisterna och således befriades? Just ja, kanske skulle understryka att det är just information om tyska fångar, dvs. personer födda i Tyskland(och även de tysktalande områden som föll under Tredje Rikets kontroll) som jag söker efter.
Tacksam för svar!
Förbrytare och fångar i Tyskland
Re: Förbrytare och fångar i Tyskland
Du hittar en del här sedan jag använt sökfunktionen. Men mycket som du frågat om verkar vara obesvarat, jag kan t.ex. inte hitta något om fängelserna.panzerIV skrev:Har inte sökt runt på forumet innan jag skriver detta, så om ämnet redan har tagits upp så får jag be om ursäkt och fråga om en länk. Men men,
Nåväl;
Hur var det med "klassiska" förbrytare under Tredje Riket, dvs. mördare, rånare, inbrottstjuvar osv. Det jag försöker ta reda på mer om är vart dessa förbrytare "förvarades" - spärrade man in dem i vanliga fängelser eller placerades även dem i Koncentrationsläger? När vi ändå är inne på ämnet - hur såg hela fängelsesystemet ut under Tredje Riket, jag antar att det hamnade under polisens(och SS) administration?
Finns det någon information vad som hände med sk. "klassiska" fångar efter krigsslutet, fortsatte fängelserna oavbrutet sin "verksamhet" men under de allierades vakande öga? Var det kanske även så att en del fångar rent av kom undan då de påstod att de kanske tillhörde en av de grupper som förföljdes av nazisterna och således befriades? Just ja, kanske skulle understryka att det är just information om tyska fångar, dvs. personer födda i Tyskland(och även de tysktalande områden som föll under Tredje Rikets kontroll) som jag söker efter. Tacksam för svar!
Vardagsbrottslighet i Tredje riket
viewtopic.php?f=32&t=18969
Dödsstraff för bilstöld i nazityskland
viewtopic.php?f=32&t=35095
Halshuggningar i Nazityskland
viewtopic.php?f=6&t=27971
Förintelsen och tysk lagstiftning
viewtopic.php?f=6&t=40111
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
I Ospreys World War II German Police Units står det att läsa lite kort om fängelsesystemet. Detta bestod av ordinarie fängelser (från före 1933), avsedda för "vanliga" kriminella och administrerade av statstjänstemän (Strafanstaltsbeamte*) samt under övervakning av domstolarna. Jämte detta fanns extraordinarie fängelser (KL m.m.) för politiska fångar, dessa stod under överinseende av SD och GESTAPO och låg utanför domstolarnas räckvidd.
* Dessa kom senare att införlivas med polisen.
* Dessa kom senare att införlivas med polisen.
Ah tack, ska faktiskt ha den boken i gömmorna, men har helt missat det! Får kolla upp det!