Blücher dokumenterat

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Blücher dokumenterat

Inlägg av Marcus » 25 november 2011, 18:44

En grupp dykare från Sverige, Norge och Åland har i tre dagar dykt på det tyska krigsvraket Blücher i Oslofjorden för att filma och dokumentera.
Målet med projektet är att producera en film i HD-kvalitet om den enorma tyska pansarkryssaren. Redan nu ska man redigera en kort film om projektet men man planerar att spela in mer material nästa år.
Nu har man gjort två-tre dyk per dag med team på tre till fyra dykare. Projektledaren Gunnar Midtgaard berättar:
– Det var en utmaning att ha så mpånga dykare med i projektet, och att hantera all den utrustning som krävs, men jag är imponerad över hur väl alla löst sina uppgifter.
Det krävs mycket av en dykare att använda stora HD-kameror, HMI-belysning, skotrar och modeller, allt på 90 meters djup i mörka Oslofjorden. Att det 205 meter långa vraket ligger nästan helt upp och ner gör inte saken lättare.
Bakom det hela ligger FUE i Oslo och GUE-dykare från Sverige, Norge och Åland.
http://dyk.net/nyheter/bl%C3%BCcher-dokumenterat

/Marcus

jeger
Medlem

Re: Blücher dokumenterat

Inlägg av jeger » 26 december 2011, 08:34

Det forbauser meg, vraket er krigsgrav.En annen ting er at skipet hadde betydelige mengder med olje ombord da det gikk ned. Det har derfor tidligere vært en operasjon på stedet i forbindelse med at man gikk ned med slanger og pumpeutstyr for å tømme vraket for olje slik at ikke fjorden skulle bli ødelagt, ellers ligger det der det ligger.Nazi-monumentet på holmen eller skjæret der skipet gikk ned er imidlertid blitt fjernet
Jeger

alamein
Medlem
Kontakt:

Inlägg av alamein » 10 januari 2012, 22:39

Blücher är ingen pansarkryssare. Detta är ett antikt begrepp där främst maskinen och andra delar skyddas av ett horisontalt eller ofta välvt pansardäck. Vi hade en pansarkryssare, HMS Fylgia, byggt 1905 och mycket använt som långresefartyg vars eldrör senare hamnade i Kalixlinjen, tror jag. Undrar om de inte är bevarade t om. Kanske någon annan vet.
En annan lite mer berömd pansarkryssare är den ryska Aurora som avlossade det skott som startade Oktoberrevolutionen, hon ligger fortfarande vid kaj i St Petersburg.
Jag tycker också att det är märkligt att tillåta dykning på en uttalad krigsgrav, trodde det var olagligt i Norge.
Kan inte vara särskilt trevligt heller ur en annan synvinkel. Det ligger mängder med tjockolja runtomkring vraket pga av fjordens bottenstruktur och kalla vatten.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 januari 2012, 23:00

Vad trevligt att se dig här igen.

Jag kände en norsk kvinna som förlorade sin far när han dök vid vraket på sjuttiotalet då hon var ung. Ingen bra övning för vare sig far eller dotter. :-(

MVH

Hans

alamein
Medlem
Kontakt:

Inlägg av alamein » 10 januari 2012, 23:19

Tack Hans!
Och tack för senast förresten. Hoppas du tog dig igenom Tobrukboken.
Kanske är det så att en filminspelning kan ske med specialtillstånd. Här gäller det också att lyfta fram något som norrmännen med rätta är stolta över. Och de ska väl inte in och rota.
Men oljiga blir de. Vi får skicka lite avfettningsmedel.

NilsT
Medlem

Inlägg av NilsT » 14 januari 2012, 11:27

alamein skrev:Tack Hans!
Och tack för senast förresten. Hoppas du tog dig igenom Tobrukboken.
Kanske är det så att en filminspelning kan ske med specialtillstånd. Här gäller det också att lyfta fram något som norrmännen med rätta är stolta över. Och de ska väl inte in och rota.
Men oljiga blir de. Vi får skicka lite avfettningsmedel.
Jag måste beundra norrmännen, som hade sinnesnärvaro att sänka Blücher, en tidig morgon, då landet inte var i krig.
Svenskar är ju bäst på att sitta på läktaren och vara stora i truten.
En svensk skulle säkert inte våga skjuta, utan skrifligt tillstånd från någon byråkrat.

Denna händelse påmnner mig om en liknande vid invasionen av Frankrike.
När några hemvärnssoldater skulle hämta ut vapen ur ett förråd, krävde någon att de skulle först skaffa skriftligt tillstånd från Paris. Dessa byråkater fattade tydligen inte vad "blixttkrig" innebar.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 23 januari 2012, 13:51

NilsT skrev:Jag måste beundra norrmännen, som hade sinnesnärvaro att sänka Blücher, en tidig morgon, då landet inte var i krig.
Svenskar är ju bäst på att sitta på läktaren och vara stora i truten.
En svensk skulle säkert inte våga skjuta, utan skrifligt tillstånd från någon byråkrat.
Jag vet inte vilka "svenskar" du refererar till? Sen var väl Bluchersänkningen undantaget som bekräftar regeln. Det var inget fel på de norska soldaterna eller befälens kampvilja, men ett överaskande anfall som det som skedde var de inte beredda på. Många händelser morgonen 9 april 1940 visade prov på bristande förberedelser och bristande initiativ. Jag tror inte Norrmänen var vare sig bätre eller sämre än Svenskar skulle varit på att reagera på det första "strategiska överfallet".

Skriv svar