Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflutet!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflutet!

Inlägg av Fredrik Andersson » 23 augusti 2011, 21:56

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13515359.ab

Ja jisses. Är det någon som inte visste det här tidigare? Vad kan man möjligen ha för syfte med att lyfta fram Kamprads förflutna ännu en gång? Det är väl inget som är nytt med det här??? Snacka om att sparka in öppna dörrar...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

apersson850
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 maj 2009, 23:25

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av apersson850 » 23 augusti 2011, 23:05

Alltid säljer det nån tidning.

Men detta är ju inget som är något konstigt. Det var många som gillade sånt som var tyskt, och då hängde med även när Hitler kom till makten, på 30-talet.

Det finns två scener i TV-serien Någonstans i Sverige som visar detta på ett ypperligt sätt. I början av kriget hänger ett porträtt av Hitler på en vägg, men i ett senare avsnitt har han bytts ut mot - Churchill.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av B Hellqvist » 23 augusti 2011, 23:24

OK, Kamprad hade nazistiska sympatier samtidigt som Aftonbladet talade väl om Hitler och dennes politik. Sten, glashus...

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av liljen » 23 augusti 2011, 23:25

Fredrik Andersson skrev: Vad kan man möjligen ha för syfte med att lyfta fram Kamprads förflutna ännu en gång? Det är väl inget som är nytt med det här??? Snacka om att sparka in öppna dörrar...
Syftet är väl att vi svenskar ständigt ska påminnas om vår skuld och skam. Kamprad - närmast en nationalsymbol efter att ha byggt upp IKEA-sfären är ju på sätt och vis något man brukar kunna vara få vara lite stolt över, men se det går icke!

På sätt och vis tycker jag dock klappjakten på Silva och kungafamiljen går längre. Där är det ju som om ondska och åsikter på något mystiskt vis skulle gå i arv. Silvia personligen kan vad jag vet till skillnad från Kamprad inte anklagas för att ha hyst nazistiska åsikter eller arbetat för dylika. Måste dock säga att det ändå var lite förvånande att gamle Ingvar även var med i SSS. Man ska heller inte tro för mycket på Ingvars tal om att ha nvar ung, dum och naiv. På det viset har han duperat journalister tidigare. Att visa svaghet är faktiskt en ganska bra mediastrategi som konstigt nog inte fler använder sig av. Ingvar har ju bland annat gärna berättat om sin dyslexi och alkoholism vilket gjort det svårare för journalister att gå allt för hårt fram. Ska bli intressant att se hur han hanterar detta dock. Troligen blir det locket på samt möjligen något kort pressemeddelande om detta blir en internationell nyhet att tala om. Vid det här laget är väl dock Kamprad så gammal att han kan skylla på sin hälsa för att slippa ställa upp på intervjuer.

IKEA fortsätter av någon anledning att vara populärt att gräva i. Skulle inte någon kunna gräva igenom Victor Muller och Saab istället? Det skulle väl kunna bli något relevant av det. Dagens industri gjorde ett par intressanta reportage men konstigt nog verkade inte övriga media haka på. Nazism säljer ju alltid mer.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av Fredrik Andersson » 23 augusti 2011, 23:34

Jag förstår inte vad som är så anmärkningsvärt med att de som levde i Tyskland på 1930-40-talen på ett eller annat sätt hade med regimen att göra? Det hade väl alla? För att som företagare lyckas i Tyskland under nazisternas styre måste du väl i rimlighetens namn stå på god fot med dem?

Att det fanns tysk-sympatier i Sverige under kriget är väl ett ämne som vi måste ha diskuterat ett otal gånger här på Skalman. Många tog hotet från Sovjet som mycket allvarligare. Det har vi också diskuterat. Och om syftet är att vi ska känna skam så misslyckas de fatalt. Som i alla historiska diskussioner måste man döma personers handlande utifrån den tid de levde i och utifrån de premisser de agerade.

I det här landet får man bevisligen inte vara framgångsrik utan att media ska älta gamla spöken.

Missförstå mig inte nu. Nazism är dåligt. Att sympatisera med nazism är dumt. Men att med jämna mellanrum kasta fram Kamprads förflutna som något världsomvälvande (varenda gång...) anser jag vara tröttsamt och fruktlöst.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

knegon
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 4 september 2006, 18:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av knegon » 23 augusti 2011, 23:42

Ja detta är väl gamla nyheter.
Känns lite konstigt att de drar upp detta igen.

Lite kul att länken är från Aftonbladet också....kanske dags att tvätta sin egen byk?

"År 1929-1956 ägdes Aftonbladet av Torsten Kreuger, bror till Ivar Kreuger.
P G Peterson var chefredaktör 1933-1956. Politiskt hade tidningen stött Tyskland under Adolf Hitlers regim
och framfört åsikten att det var en mer fredlig lösning att låta Hitler ta över Europa."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aftonbladet

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av Battler » 23 augusti 2011, 23:45

Ingvar kamprad behöver inte förklara sig, född 1926 (85 år) så han var 19 år 1945, det räcker med det han sagt tidigare om ungdomssynder.
Väntar oroligt när mediadrevet går mot Aftonbladet, för dess nazistvänlighet före och under 2 vk.
__________________________________
MVH

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av Der Löwe » 24 augusti 2011, 12:02

Jag tycker återigen att det är aktuellt att ta upp frågan varför Nazism, Hitler mm säljer så bra. Är det för det var sån ren ondska? Ett fantastiskt avslöjande att tidigare minister och Riksdagens talman Birgitta Dahl försvarade Pohl Pott ivrigt på 70 talet säljer få lösnummer. Det måste vara något med Nazismen och Hitler som är morbidt fascinerande eftersom det används så fort det finns minsta möjlighet för att dra till sig uppmärksamhet.

EDIT ändrade sista meningen från är, till måste vara.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av Schwalbe » 24 augusti 2011, 13:13

Kamprad är rena idolen. Att han tampats med alkoholism gör honom bara mera mänsklig. Nazistskriverierna från 30-talet är historia. Inget som jag bryr mej om. Jag bryr mej inte om drottning Silvias fars nazistförflutna heller. Jag tycker snarare synd om henne pga hetsjakten.

Wilkman
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 30 oktober 2007, 19:02
Ort: Någonstans

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av Wilkman » 24 augusti 2011, 14:25

Kanske det inte handlar om att Kamprad var nazist under andra världskriget, utan att han fortsatte att ha sympatier för "dess ledare" i den nyare form efter AVK, och även nu..
Kamprad är en beundrare av Per Engdahl och så sent som för ett år sedan sa han i en intervju: ”Per Engdahl är en stor människa, och det kommer jag att vidmakthålla så länge jag lever”.

Jag antar att uppmärksamheten har med detta att göra, varför skall det då inte belysas?
Kamprad själv står ju för sin åsikt, varför skall det då vara tabu att tala om och peka på?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Engdahl


Jag finner där emot drevet som går mot Silvia som direkt osmakligt, skall vi ställas vid skampålen för vad våra föräldrar har gjort…
Vad är ett lämpligt straff för ett barn vars förälder mördat, eller vilket straff skall ett barn till en bankrånare ha? Vilket straff är lämpligt för ett barn till en spiondömd? ..

/W

edit stavning
Senast redigerad av 3 Wilkman, redigerad totalt 24 gång.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av Schwalbe » 24 augusti 2011, 16:03

Man kan väl tycka att någon är en stor människa utan att dela dennes åsikter.
Jag tycker Jonas Sjöstedt är en fantastisk människa utan att dela alla hans åsikter.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av tommyjonason » 24 augusti 2011, 17:45

"År 1929-1956 ägdes Aftonbladet av Torsten Kreuger, bror till Ivar Kreuger.
P G Peterson var chefredaktör 1933-1956.
P G Peterson kommer jag faktiskt ihåg från tidiga TV-år. Han kunde en del om litteratur, kanske recenserade han deckare.

Skrev han Nazistinfluerade texter i Aftonbladet?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av LasseMaja » 25 augusti 2011, 13:34

Wilkman skrev:Kanske det inte handlar om att Kamprad var nazist under andra världskriget, utan att han fortsatte att ha sympatier för "dess ledare" i den nyare form efter AVK, och även nu..
Kamprad är en beundrare av Per Engdahl och så sent som för ett år sedan sa han i en intervju: ”Per Engdahl är en stor människa, och det kommer jag att vidmakthålla så länge jag lever”.
Skall man vara riktigt petig så var Engdahl väl aldrig riktig "nazist" utan mer fascist. Visserligen sympatiserade han stort med Hitler och nazismen, men det var nog snarare fascismen och hans egen svenska version av denna, nysvenskheten, som låg honom närmast hjärtat.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av Battler » 25 augusti 2011, 15:23

Wilkman skrev:Kanske det inte handlar om att Kamprad var nazist under andra världskriget, utan att han fortsatte att ha sympatier för "dess ledare" i den nyare form efter AVK, och även nu..
Kamprad är en beundrare av Per Engdahl och så sent som för ett år sedan sa han i en intervju: ”Per Engdahl är en stor människa, och det kommer jag att vidmakthålla så länge jag lever”.

Jag antar att uppmärksamheten har med detta att göra, varför skall det då inte belysas?
Kamprad själv står ju för sin åsikt, varför skall det då vara tabu att tala om och peka på?
Tolkningar och vantolkningar, är det en "slaskjournalist" som försöker marknadsföra sitt alster ?
Boken ska finnas i de större bokaffärerna samt på nätet fr o m onsdag 24 augusti.

CITATET OM PER ENGDAHL från intervjun med Ingvar Kamprad 9 augusti 2010.

Den 9 augusti 2010 intervjuade jag Ingvar Kamprad på IKEAS huvudkontor i Älmhult. Han är koncernens ledare, hans assistent satt med hela tiden och allt spelades in. Ingvar Kamprad fick ta del av utskrift av intervjun så som den publiceras i boken i januari 2011 men hade inga kommentarer. Därefter avböjde han två förfrågningar om kompletterande intervjuer.

ur intervjun:
Elisabeth Åsbrink: Vad jag är nyfiken på, som du märker, är ju hur det gick ihop. Att man ändå kunde tycka att Engdahls idéer var något viktigt och riktigt och ändå vara nära vän med någon som hade fått vara med om konsekvenserna av en del av de idéerna.
Hur tänkte du? Vad visste du?

Ingvar Kamprad:
Det finns ingen motsättning för mig. Att Per Engdahl var en stor människa, det kommer jag att vidmakthålla så länge jag lever.

Kommentar: Jag ställer frågan för att förstå hur sympatierna och engagemanget med Per Engdahls idéer gick att kombinera med den nära vänskapen med Otto Ullmann, vars föräldrar fängslats i Theresienstadt i två år och som hösten 1944 mördades i Auschwitz.
Min fråga utgår alltså från den politiska Per Engdahl - inte från privatpersonen. Det är hans idéer som Ingvar sympatiserade med - enligt egen utsaga - och som rimligtvis måste skapa en konflikt med Kamprads vänskap till den judiske flyktingen vid hans sida. Jag kan alltså inte se att frågan, eller svaret, är uttryckt ur något relevant sammanhang. /Elisabeth Åsbrink 24 augusti 2011
http://www.elisabethasbrink.se/
__________________________________
MVH

Wilkman
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 30 oktober 2007, 19:02
Ort: Någonstans

Re: Stoppa pressarna: Ingvar Kamprad har nazistiskt förflute

Inlägg av Wilkman » 25 augusti 2011, 15:45

LasseMaja skrev:
Skall man vara riktigt petig så var Engdahl väl aldrig riktig "nazist" utan mer fascist. Visserligen sympatiserade han stort med Hitler och nazismen, men det var nog snarare fascismen och hans egen svenska version av denna, nysvenskheten, som låg honom närmast hjärtat.
Tja, Engdahl var väl rasist och antisemit men det gör honom kanske inte nödvändigtvis automatiskt till nazist...
Engdahl och Svenskheten? Efter kriget verkade han väl snarare för en europeisk gemenskap i en speciell ”tappning”, som utgick från sin ickedemokratiska rörelse (kalla rörelsen vad man vill, men den bestod av rester av europeiska nazister och fascister).

Så om Engdahl var nazist eller inte… Jag har sett intervjun med Engdahl där han stolt berättar om hur han hjälpte nazister fly från Tyskland (efter kriget), hur han lät gömma dem på bondgårdar i Skåne tills man ordnat med ”flykten” till säkra länder. I samma intervju ifrågasatte han förintelsen.

Kanske var Engdahl "en stor människa", men det beror väl på med vilken och vems måttstock han mäts med.

/W

Skriv svar