DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Jag har räknat lite på hur mycket lastbilar som egentligen skulle behövts för Rommels underhåll, för att sätta lite diskussioner i perspektiv.
En tsyk pansardivision i offensiv trid behöver c:a 450 ton underhåll och vatten dagligen.
Den tyska standardlastbilen är en Opel Blitz som tar 3 ton last.
Dock är c.a 20% av lasten lådor, emballage o.s.v. så när lastbilen anländer är det c:a 2,4 ton av lasten som är underhåll.
Lastbilen behöver bensin. C:a 4 liter milen på dåliga vägar för Opel Blitz.
Avståndet mellan Tripoli och El Alamein är ungefär 225 mil.
En liter bensin väger c:a 0,75kg.
Så, lastbilen använder 675kg av sina 2,4 ton underhåll för att komma fram. Säg att lite mat och vatten till besättningen plus avdunstning i ökenhettan för det upp till 700kg.
Så med varje lastbil anländer i El Alamein 1,7 ton underhåll.
För 450 ton behöver vi då 450/1,7=265 (avrundat) lastbilar som anländer varje dag.
Dock kommer c:a 30% av lastbilarna vara under reparation/service vid varje givet tillfälle, ökenmiljön sliter hårt (siffran är från tyska kvartersmästarstaben, som estimerade 20% vid andra fronter och 30-35% i Afrika). Jag antar också att för 10 lastbilar i en underhållskonvoj så behövs det ytterligare 1 med reservdelar, smörjolja, reservbensin, reservförare, mekaniker o.s.v. (265/0,7)*1,1=417 /avrundat) lasbilar .
Dock behöver lastbilarna tid både att lasta ur och i och för att köra sträckan på 225 mil. Säg 5 timmar ilastning och 5 timmar urlastning för en sådan flotta. En lstbilskonvoj under avk höll 40km/h med bra förare, så resan tar 56 timmar mellan Tripoli och El Alamein. Dock kan man knappast förvänta sig att konvojen kör nonstop. 16 timmars körning och 8 timmars vila per dygn är nog realistiskt, så resan tar 50% längre. Dessutom ska man tillbaka också, så 10+(112*1,5)=178 timmar för en lastbil att ta sig till fronten och tillbaka, inklusive i- och urlastning. Detta innebär att för varje lastbil som anländer och lastar ur är det ytterligare 6,4 (avrundat) som lastar och är på väg till eller från Tripoli.
417*7,4=3086 (avrundat).
För att förse EN pansardivision vid El Alamein med allt underhåll den behövde för offensiva operationer från Tripoli behövdes det alltså över 3000 lastbilar! Och det är förutsatt att inga flaskhalsar uppstår, att inte WDAF eller LRDG lägger sig i och att det alltid finns urlastat material i hamnarna att lasta på lastbilarna.
Det beräknades att hela Panzerarmee Afrika vid El Alamein behövde c:a 3300 ton underhåll om dagen. Visserligen kunde en del skickas genom Benghazi och Tobruk, men dessa hamnar saknade hamninfrastrukturen (kranar, dockor, hamnpersonal, interna hamnjärnvägar, lastplatser, lagerhus o.s.v.) för att kunna ta emot lika mycket underhåll som Tripoli kunde.
Totalt kunde hamnarna i Libyen tillsammans kanske ta emot 5000 ton underhåll om dagen - men att sedan få iväg det till trupperna var inte riktigt lika lätt.
Något att tänka på de som tror att Rommel med två pansardivisioner till kunnat ta sig till Irak.
En tsyk pansardivision i offensiv trid behöver c:a 450 ton underhåll och vatten dagligen.
Den tyska standardlastbilen är en Opel Blitz som tar 3 ton last.
Dock är c.a 20% av lasten lådor, emballage o.s.v. så när lastbilen anländer är det c:a 2,4 ton av lasten som är underhåll.
Lastbilen behöver bensin. C:a 4 liter milen på dåliga vägar för Opel Blitz.
Avståndet mellan Tripoli och El Alamein är ungefär 225 mil.
En liter bensin väger c:a 0,75kg.
Så, lastbilen använder 675kg av sina 2,4 ton underhåll för att komma fram. Säg att lite mat och vatten till besättningen plus avdunstning i ökenhettan för det upp till 700kg.
Så med varje lastbil anländer i El Alamein 1,7 ton underhåll.
För 450 ton behöver vi då 450/1,7=265 (avrundat) lastbilar som anländer varje dag.
Dock kommer c:a 30% av lastbilarna vara under reparation/service vid varje givet tillfälle, ökenmiljön sliter hårt (siffran är från tyska kvartersmästarstaben, som estimerade 20% vid andra fronter och 30-35% i Afrika). Jag antar också att för 10 lastbilar i en underhållskonvoj så behövs det ytterligare 1 med reservdelar, smörjolja, reservbensin, reservförare, mekaniker o.s.v. (265/0,7)*1,1=417 /avrundat) lasbilar .
Dock behöver lastbilarna tid både att lasta ur och i och för att köra sträckan på 225 mil. Säg 5 timmar ilastning och 5 timmar urlastning för en sådan flotta. En lstbilskonvoj under avk höll 40km/h med bra förare, så resan tar 56 timmar mellan Tripoli och El Alamein. Dock kan man knappast förvänta sig att konvojen kör nonstop. 16 timmars körning och 8 timmars vila per dygn är nog realistiskt, så resan tar 50% längre. Dessutom ska man tillbaka också, så 10+(112*1,5)=178 timmar för en lastbil att ta sig till fronten och tillbaka, inklusive i- och urlastning. Detta innebär att för varje lastbil som anländer och lastar ur är det ytterligare 6,4 (avrundat) som lastar och är på väg till eller från Tripoli.
417*7,4=3086 (avrundat).
För att förse EN pansardivision vid El Alamein med allt underhåll den behövde för offensiva operationer från Tripoli behövdes det alltså över 3000 lastbilar! Och det är förutsatt att inga flaskhalsar uppstår, att inte WDAF eller LRDG lägger sig i och att det alltid finns urlastat material i hamnarna att lasta på lastbilarna.
Det beräknades att hela Panzerarmee Afrika vid El Alamein behövde c:a 3300 ton underhåll om dagen. Visserligen kunde en del skickas genom Benghazi och Tobruk, men dessa hamnar saknade hamninfrastrukturen (kranar, dockor, hamnpersonal, interna hamnjärnvägar, lastplatser, lagerhus o.s.v.) för att kunna ta emot lika mycket underhåll som Tripoli kunde.
Totalt kunde hamnarna i Libyen tillsammans kanske ta emot 5000 ton underhåll om dagen - men att sedan få iväg det till trupperna var inte riktigt lika lätt.
Något att tänka på de som tror att Rommel med två pansardivisioner till kunnat ta sig till Irak.
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Dessutom behövs väl lika mycket bensin för att ta sig tillbaka?von Adler skrev:Den tyska standardlastbilen är en Opel Blitz som tar 3 ton last.
Dock är c.a 20% av lasten lådor, emballage o.s.v. så när lastbilen anländer är det c:a 2,4 ton av lasten som är underhåll.
Lastbilen behöver bensin. C:a 4 liter milen på dåliga vägar för Opel Blitz.
Avståndet mellan Tripoli och El Alamein är ungefär 225 mil.
En liter bensin väger c:a 0,75kg.
Så, lastbilen använder 675kg av sina 2,4 ton underhåll för att komma fram.
Intressanta uträkningar för övrigt!
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Wooster skrev:Dessutom behövs väl lika mycket bensin för att ta sig tillbaka?!von Adler skrev:Den tyska standardlastbilen är en Opel Blitz som tar 3 ton last.
Dock är c.a 20% av lasten lådor, emballage o.s.v. så när lastbilen anländer är det c:a 2,4 ton av lasten som är underhåll.
Lastbilen behöver bensin. C:a 4 liter milen på dåliga vägar för Opel Blitz.
Avståndet mellan Tripoli och El Alamein är ungefär 225 mil.
En liter bensin väger c:a 0,75kg.
Så, lastbilen använder 675kg av sina 2,4 ton underhåll för att komma fram.
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Jag har alltid undrat varför de inte använde sina typ IX (eller var det XIV de kallades?) ubåtar (de sk mjölkkossorna) för att under natten gå in till kusten nära fronten och läktra över en inte obetydlig mängd drivmedel, även om bara en last kunde lossas borde det ha varit ett gott tillskott till DAK:s pansardivisioner. En tanker lastas ofta med en slang som ligger på botten, och som vinschas ombord långt utanför kusten så det borde varit möjligt även i betydligt mindre skala.von Adler skrev:Jag har räknat lite på hur mycket lastbilar som egentligen skulle behövts för Rommels underhåll, för att sätta lite diskussioner i perspektiv.
För att förse EN pansardivision vid El Alamein med allt underhåll den behövde för offensiva operationer från Tripoli behövdes det alltså över 3000 lastbilar! Och det är förutsatt att inga flaskhalsar uppstår
Men dessa U-tankers kanske inte fanns i medelhavet när de så väl behövdes, men även typ VII borde väl ha kunnat leverera en hel del bränsle till fronten i El Alamein.
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Um, är du medveten om naturen i regionen? Det som engelsmännen kallar escarpment (vad kallar man det på svenska? Brant?) hindrar all slags rörelse mellan kusten och inlandet.
Det var därför Sollum och Halfaya-passet var så viktiga, liksom Bardia och Tobruk - dessa var några av de väldigt få platser där man kunde röra sig från kusten till inlandsplatån.
Så, lång historia kort, vid El Alamein befinner sig Rommels trupper uppe på kustplatån. Ubåtarna befinner sig ett antal kilometer bort vid kusten.
Det var därför Sollum och Halfaya-passet var så viktiga, liksom Bardia och Tobruk - dessa var några av de väldigt få platser där man kunde röra sig från kusten till inlandsplatån.
Så, lång historia kort, vid El Alamein befinner sig Rommels trupper uppe på kustplatån. Ubåtarna befinner sig ett antal kilometer bort vid kusten.
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Del av bränslet torde man väl kunnat flyga fram, om än i mindre mängder.
Har nån bild på näthinnan tar man transporterar bränsle i Ju 52.
Har nån bild på näthinnan tar man transporterar bränsle i Ju 52.
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Efter Norge, Nederländerna och Kreta är den tyska flottan av transportplan rätt knäckt. En Ju-52 kunde ta c:a 1,5 tons last - vilket innebär 1,2 ton underhåll i en resa. För att försörja en enda pansardivision måste 375 Ju-52 landa varje dag. Det är så gott som hela den tyska transportplansflottan. Finns det verkligen flygplatser kring El Alamein som kan ta emot så mycket flygplan? Hur mycket underhåll kräver markpersonal, flygbränsle (man lär behöva tanka i Egypten innan man flyger hem), mekaniker, reservdelar, reparationsfaciliteter?
Knappast.
Dessuom är varje transportplan som flyger underhåll till Rommel ett mindre som flyger underhåll till Demjansk (vintern 41-42) eller Stalingrad (vintern 42-43) på Östfronten. Dessutom är en invasion av Malta helt ur spel med en sådan luftbro.
Knappast.
Dessuom är varje transportplan som flyger underhåll till Rommel ett mindre som flyger underhåll till Demjansk (vintern 41-42) eller Stalingrad (vintern 42-43) på Östfronten. Dessutom är en invasion av Malta helt ur spel med en sådan luftbro.
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Nu tänkte jag mer på taktisk tillförsel av bränsle, inte strategisk eller operativ tillförsel.von Adler skrev:Efter Norge, Nederländerna och Kreta är den tyska flottan av transportplan rätt knäckt. En Ju-52 kunde ta c:a 1,5 tons last - vilket innebär 1,2 ton underhåll i en resa. För att försörja en enda pansardivision måste 375 Ju-52 landa varje dag. Det är så gott som hela den tyska transportplansflottan. Finns det verkligen flygplatser kring El Alamein som kan ta emot så mycket flygplan? Hur mycket underhåll kräver markpersonal, flygbränsle (man lär behöva tanka i Egypten innan man flyger hem), mekaniker, reservdelar, reparationsfaciliteter?
Knappast.
Dessuom är varje transportplan som flyger underhåll till Rommel ett mindre som flyger underhåll till Demjansk (vintern 41-42) eller Stalingrad (vintern 42-43) på Östfronten. Dessutom är en invasion av Malta helt ur spel med en sådan luftbro.
Att försörja en pansardivision med enbart flyg förstår t.o.m. jag att det är omöjligt.
Det jag menade var att det kunde var en del av möjligheter att leverera bränsle.
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Precis, och det gjordes. Det lastades ur underhåll i Tobruk, Benghzi och till och med Sidi Barrani, Bardia och Mersa Matruh.
Problemet är att det inte finns flygplatser, järnvägar och vägar nog att underhålla en stor armé i Egypten.
Min originalpost är mest en tankeställare för de som hävdar att med 2 pansardivisioner till hade Rommel strax varit i Bagdad.
Problemet är att det inte finns flygplatser, järnvägar och vägar nog att underhålla en stor armé i Egypten.
Min originalpost är mest en tankeställare för de som hävdar att med 2 pansardivisioner till hade Rommel strax varit i Bagdad.
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Hur var det med Tobruk? Helt kass hamn kan det ju inte vara. Det var ju med dess fall som hotet mot Egypten blev verkligt. Britterna lyckades få fram starka förstärkningar innan "Tobruk effekten" hann få verkan. Sen angående 30 % frånvaro av lastbilar så borde ju det fårhållandet vara det motsvarande minst vid "fronten". Då borde underhållbehovet nedgå men en del procent med, kanske 20% eftersom allt underhåll inte är drivmedel. Har du några sifror på hur många lastbilar som fanns?
EDIT Sen så byggde väl underhållet mer på depåförfarandet. Man byggde upp depåer före förestående rörliga operationer under veckor med stillasittande.
EDIT Sen så byggde väl underhållet mer på depåförfarandet. Man byggde upp depåer före förestående rörliga operationer under veckor med stillasittande.
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
http://www.britishpathe.com/record.php?id=60628Der Löwe skrev:Hur var det med Tobruk? Helt kass hamn kan det ju inte vara.
Min bedömning är att någon jättekapacitet hade den inte, kajplatser för några båtar men jag såg inga kranar iland. Men vad vet jag som landkrabba? Vad säger båtmaffian?
MVH
Hans
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Men hur löste man det med tanke på bristfälliga transportvägar?von Adler skrev:Precis, och det gjordes. Det lastades ur underhåll i Tobruk, Benghzi och till och med Sidi Barrani, Bardia och Mersa Matruh.
Problemet är att det inte finns flygplatser, järnvägar och vägar nog att underhålla en stor armé i Egypten.
Min originalpost är mest en tankeställare för de som hävdar att med 2 pansardivisioner till hade Rommel strax varit i Bagdad.
Har funderat enn hel del kring det. På 70-talet i dåvarande Soldat och teknik fanns det ett reportage om det tyska underhållet på östfronten. Tyvärr sviker minnet avseende detaljer.
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Jag hittade en intresant länk om hamnkapacitet på tyska.
http://forum-marinearchiv.de/smf/index.php?topic=1167
http://forum-marinearchiv.de/smf/index.php?topic=1167
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Tack för den länken, mycket läsning var det.
Tysk läsövning:
Für etwa Juni 1942 habe ich folgende, tägliche Löschleistungen gefunden:
Tripolis 4.000 t
Benghasi 2.000 t
Tobruk 500-800 t
---
Ich habe da gerade neue Zahlen gefunden:
Monatliche Kapazität im Frieden:
Tripolis - 45.000 t
Benghasi - 27.000 t
Tobruk - 20.000 t
Im Krieg wurden dann zwei- bis dreimal höhere Leistungen erzielt!
Im Monatsdurchschnitt wurden von Mitte Juli bis Mitte September 1942 gelöscht/verladen:
Tripolis:
35.669 t aus Italien gelöscht
19.015 t für die Küstenschiffahrt nach Osten verladen
Benghasi:
60.500 t aus Italien gelöscht
13.980 t für die Küstenschiffahrt nach Osten verladen
11.090 t von der Küstenschiffahrt vom Westen kommend gelöscht
Tobruk:
47.071 t aus Italien gelöscht
10.071 t für die Küstenschiffahrt nach Osten verladen
17.655 t von der Küstenschiffahrt vom Westen kommend gelöscht
Marsa Matruh:
1.927 t aus Italien gelöscht
10.030 t von der Küstenschiffahrt vom Westen kommend gelöscht
MVH
Hans
Tysk läsövning:
Für etwa Juni 1942 habe ich folgende, tägliche Löschleistungen gefunden:
Tripolis 4.000 t
Benghasi 2.000 t
Tobruk 500-800 t
---
Ich habe da gerade neue Zahlen gefunden:
Monatliche Kapazität im Frieden:
Tripolis - 45.000 t
Benghasi - 27.000 t
Tobruk - 20.000 t
Im Krieg wurden dann zwei- bis dreimal höhere Leistungen erzielt!
Im Monatsdurchschnitt wurden von Mitte Juli bis Mitte September 1942 gelöscht/verladen:
Tripolis:
35.669 t aus Italien gelöscht
19.015 t für die Küstenschiffahrt nach Osten verladen
Benghasi:
60.500 t aus Italien gelöscht
13.980 t für die Küstenschiffahrt nach Osten verladen
11.090 t von der Küstenschiffahrt vom Westen kommend gelöscht
Tobruk:
47.071 t aus Italien gelöscht
10.071 t für die Küstenschiffahrt nach Osten verladen
17.655 t von der Küstenschiffahrt vom Westen kommend gelöscht
Marsa Matruh:
1.927 t aus Italien gelöscht
10.030 t von der Küstenschiffahrt vom Westen kommend gelöscht
MVH
Hans
Re: DAK och logistik, en liten matematikuppgift.
Räkneuppgiften som tommy skapade flyttade jag till teknikavdelning.