släktingar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

släktingar

Inlägg av Lasse » 5 januari 2003, 17:17

hej! ville bara fråga om det var nån som haft släktingar i ww1 eller ww2 (eller nåt av de finska krigen).

Själv är svaret nej, hade en farfar i svenska flygvapnet dock.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 5 januari 2003, 17:30

Min gammelmorfar var finsk frivillig.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 5 januari 2003, 17:36

ok! överlevde han kriget??

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 5 januari 2003, 18:10

Japp, han blev lärare för blinda efter kriget. Tyvärr pratade han aldrig om det så jag vet inte så mycket om hans upplevelser. Det enda jag har är en minnesmedalj....

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 5 januari 2003, 18:30

Min gammelfarfar stred i forsättningskriget där han stupade i sommaren 1941 och lämnade efter sig fem barn och en fru. Dock vet jag inte om han stred i vinterkriget men troligtvis så gjorde han det. Jag har hittat den mesta information om honom på det finska krigsarkivet.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 5 januari 2003, 18:49

Där emot min vaktmästares farsa fick Järnkors i ww2 (var i kreigzmarine) sen var det nån pappa kände vars farfar fick i järnkors i första världskriget.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 5 januari 2003, 19:19

Min gammelmorfars äldre bror emigrerade till USA.
Där blev han inkallad under 1:a världskriget. Det sista brev dom fick hem, skrev han om vilket helvete det var i skyttegravarna.
Eftersom dom sen aldrig hörde av honom, antog dom att han hade stupat. Jag har däremot kollat arkiv över stupade men inte funnit hans namn. Möjligt att man kanske har lite avlägsna släktigar i amerikat som man inte vet om... :o

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 5 januari 2003, 20:23

Min morfar är "infödd" finne och deltog i fortsättningskriget som soldat i IR 4. Några av hans berättelser har jag samlat på min hemsida: http://www.finnishwar.cjb.net

Tydligen så har jag även en del släktingar som slogs för Tyskland, men uppgifter om dessa är nära nog obefintliga.



~Henric Edwards
Senast redigerad av 1 subskipper, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 5 januari 2003, 22:31

En kusin till min far skall ha flugit för USAAF i europa.

Kusinen är tyvärr död nu, och kontakterna med den amerikanska grenen av släkten är minst sagt sporadiska, så jag vet inte mer än så...

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 6 januari 2003, 00:07

Mormors sida av släkten kom hit från Sudettyskland 1947.
Hennes äldsta bror och far stred på tysk sida på östfronten.
Efter en snabb titt i "släktarkivet" för några månader sedan så hittade jag information om släktningar i åtminstone ett halvt dussin av USA:s stater,
så att jag hade släktingar även på den allierade sidan verkar troligt.

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 6 januari 2003, 00:24

Min mormors morfar var amerikansk soldat (emigrant) i ww1. Han sårades vid Verdun och skickades hem efter att blivit upptäckt och plundrad av ett gäng afrikaner/svarta.

Min morfar var först norsk soldat och sen motståndsman i Norge. Han sårades ett par gånger (hjälmen full av granatsplitter en gång med) men överlevde. Dog i cancer 1978, så jag han aldrig träffa honom. Hans medaljer är försvunna efter ett par bränder. Han var även i Nürnberg 34 eller 35 och fick hälsa på Hitler.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Ett antal

Inlägg av Gatzu » 6 januari 2003, 03:26

Jag har ett antal släktingar som stred i andra världskriget. Man är ju från Österrike :D
De enda som jag egentligen vet hur det gick för är min farfar och "styfarfar". Min farfar var med i en ingenjörsbataljon och la ut och fixade telegraf/telefon linjer från högkvarteren till fronten. Han blev tillfånga tagen norr om kursk och satt i fångläger till 1947 då han släptes.
Min "styvfarfar" gick frivilligt med i armen 1939 och rekryterades till SS där han arbetade med rustningen av Waffen SS. Han lyckades fly från amerikanerna i italien och blev aldrig tillfångatagen. Han dog tyvärr för 5 år sedan. Men jag minns när han visade sin SS tatuering på underarmen. :wink:
Jag är stolt över min farfar och "styvfarfar" och föraktar alla som kallar dem för onda mördare... :x

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 januari 2003, 04:03

Min morfar var en hederlig svensk soldat som vaktade sverige och Helsingborg från din onda mördare till styvfarfar, marcus! :wink:

Han hade under en tid uppdraget att se att spränga hamninloppet till Helsingborg om dom tyska soldaterna(se Marcus Schober onda styvfarfar :) :wink: ) skulle invadera Sverige!


Ps. Bli inte sur Marcus!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 6 januari 2003, 04:13

Morfar körde tuff-tuff tåg i Norrbotten (troligen fullastade med en massa järnmalm till tyskarna) medan min mormors släkt troligen gjorde allt de kunde för att förvandla de stridsvagnar som man producerade av järnmalmen till skrot. :roll:

Farfar satt och frös i något tält i någon håla gud glömt bort. 8)

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

:)

Inlägg av Gatzu » 6 januari 2003, 04:27

Anno skrev: Ps. Bli inte sur Marcus!
:lol: :lol: :lol: :lol:

Skriv svar