Vad hade Sverige kunnat prestera?
Vad hade Sverige kunnat prestera?
En intressant fråga tycker jag är denna om svensk industri under andra världskriget. Jag leker med tanken att försvarsbeslutet 1936 hade gett högre anslag och gjort att mer industri allokerades till krigsmatriellproduktion.
Vad hade hänt om Sverige byggt ut sin flyg- och stridsvagnsindustri tidigare?
Jag vet att vi byggde runt 800 stridsvagnar, 700 flygplan och 500 artillerikanoner under andra världskriget, vad hade vi kunnat prestera under en total mobilisering av industrin (vid krig)? Dessutom var resursläget knivigt vad jag vet, framförallt aluminium, hur var det med den svenska produktionen av hård pansarplåt? Men, ponera att Sverige är med i någon av de tre stora fraktionerna?
Vad hade hänt om Sverige byggt ut sin flyg- och stridsvagnsindustri tidigare?
Jag vet att vi byggde runt 800 stridsvagnar, 700 flygplan och 500 artillerikanoner under andra världskriget, vad hade vi kunnat prestera under en total mobilisering av industrin (vid krig)? Dessutom var resursläget knivigt vad jag vet, framförallt aluminium, hur var det med den svenska produktionen av hård pansarplåt? Men, ponera att Sverige är med i någon av de tre stora fraktionerna?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Vad hade Sverige kunnat prestera?
Tre? Beror på vilket år man talar om. Om vi tar våren 1939:Palm skrev:Men, ponera att Sverige är med i någon av de tre stora fraktionerna?
Tyskland - fanns knappast någon opinion för det. När sedan Tyskland anfaller Polen skulle en allians med Tyskland resulterat i att Sverige utsatts för en blockad från Storbritanniens sida. Försök få in förnödenheter via ett minerat Skagerack...
Storbritannnien & Frankrike - en självsvådlig väg, som inte tilltalade några av de andra neutrala länderna (t.ex. Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien...). Vi hade knappast fått ut våra vitala exportprodukter om Tyskland förklarade krig mot oss, och haft ett invasionshot över oss medan vi inte kunnat importera kol, olja, strategiska metaller, etc.
Sovjet - fanns nog inte ens på kartan att liera sig med dem.
Hösten 1939: liera sig med Tyskland = krigsförklaring från Storbritannien/Frankrike. Liera sig med Storbritannien/Frankrike = se våren 1939 ovan. Liera sig med Sovjet: helt osannolikt, med tanke på läget mellan Sovjet och Finland.
En tidigare omställning till krigsproduktion skulle ha höjt temperaturen i närområdet, och frågan är om det hade fungerat (inrikes)politiskt.
-
tommyjonason
- Medlem
Efter att av olika skäl satt mej in lite i hur svenskarna navigerade med sin politik under kriget måste jag säga att en handfull nyckelfigurer lyckades med stor skicklighet hålla oss utanför kriget. Sen får norrmän och amerikanare tycka vad de vill, men jag tror att alla tjänade på att ha Sverige som en neutral oas.
Nåväl, pansarplåt. Mitt favoritämne. Järnmalm hade vi, men fanns det legeringsämnen som nickel, chrom, molybden o. dyl?
Och kunde vi konsten att tillverka den??
Det handlar ju också väldigt mycket om ytbehandling som olika former av härdning o.s.v.
Här verkar det som man kunde det i Avesta:
viewtopic.php?f=51&t=28729
Finnarna betalade Ungern för sitt bistånd under kriget med nickel. Den låg i Stockholms frihamn pga vapenstilleståndet med ryssarna. Meningen var att det skulle göras pansarplåt i Avesta åt ungrarna av nickeln. Men hur det gick har jag ingen aning om - nån som vet?
Nåväl, pansarplåt. Mitt favoritämne. Järnmalm hade vi, men fanns det legeringsämnen som nickel, chrom, molybden o. dyl?
Och kunde vi konsten att tillverka den??
Det handlar ju också väldigt mycket om ytbehandling som olika former av härdning o.s.v.
Här verkar det som man kunde det i Avesta:
viewtopic.php?f=51&t=28729
Finnarna betalade Ungern för sitt bistånd under kriget med nickel. Den låg i Stockholms frihamn pga vapenstilleståndet med ryssarna. Meningen var att det skulle göras pansarplåt i Avesta åt ungrarna av nickeln. Men hur det gick har jag ingen aning om - nån som vet?
- Fredrik Andersson
- Medlem
Ja man glömmer ofta att regeringens främsta mål var att hålla oss utanför kriget. Att vara neutral i ordets rätta bemärkelse var (och är) måhända ett beundransvärt strävansmål, men det är i princip omöjligt att efterleva sådana målsättningar.tommyjonason skrev:Efter att av olika skäl satt mej in lite i hur svenskarna navigerade med sin politik under kriget måste jag säga att en handfull nyckelfigurer lyckades med stor skicklighet hålla oss utanför kriget. Sen får norrmän och amerikanare tycka vad de vill, men jag tror att alla tjänade på att ha Sverige som en neutral oas.
Jag förstår visst om norrmän, amerikaner och finnar uppfattar det som om vi "svek" när kriget rasade som värst. Men som du säger så höll den svenska regeringen oss utanför det elände som rasade omkring oss och mot den bakgrunden så skötte våra ledare sitt jobb.
Att Sverige skulle ha börjat rusta tidigare tror jag hade varit en indirekt väg till konkreta krigshandlingar när striderna väl startade. Om Sverige utgjort det minsta hot mot tyskarnas planer hade vi nog anfallits i samband med angreppen på Danmark och Norge.
Självklart vore det politiskt knepigt (och som tur var skedde det inte, kriget), tycker mer att det är en intressant hypotetisk diskussion. Satte resurserna stopp för en ökad produktion eller var det produktionskapaciteten i sig (hade vi helt enkelt inte mer tung industri)? Om det nu var resurserna så kan man ju ställa sig frågan vad som skulle ha hänt med resursläget om Sverige var allierat med:
Tyskland - ytterst osannolikt
Sovjet - otänkbart
De allierade - möjligt
Jag har också läst att produktionen av kmtrl skulle ha varvats ner runt 44-45 p.g.a. minskad hotbild, stämmer det?
Tommy: Ja precis, vi hade grundmaterialet (malmen), men vilken förmåga hade vi att härda den, intressant fråga och hur förhöll sig svensk pansarplåt mot exempelvis tysk?
Framförallt kommer min fråga då det vore intressant att kunna jämföra Sveriges produktion i ett krigsläge jämfört med de andra krigförande länderna.
Tyskland - ytterst osannolikt
Sovjet - otänkbart
De allierade - möjligt
Jag har också läst att produktionen av kmtrl skulle ha varvats ner runt 44-45 p.g.a. minskad hotbild, stämmer det?
Tommy: Ja precis, vi hade grundmaterialet (malmen), men vilken förmåga hade vi att härda den, intressant fråga och hur förhöll sig svensk pansarplåt mot exempelvis tysk?
Framförallt kommer min fråga då det vore intressant att kunna jämföra Sveriges produktion i ett krigsläge jämfört med de andra krigförande länderna.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Man varvade ner krisgsproduktionen kring hösten 1944, bland annat senarelades flera ordrar på stridsvagnar, vilket gjorde att Pvkv m/43 kom först efter kriget, t.ex.
Vad gäller produktionskapacitet så hade vi väl kunnat producera mer, men mycket var gungor och karuseller.
Vill du ha fler kryssare blir det färre armerinsjärn till bunkrar. Vill du ha fler stridsvagnar blir det färre flygplan o.s.v. mycket p.g.a. bristen på råmateriel.
Sverige saknade, i råmaterial;
Bauxit
Krom
Mobdylen
Olja
Wolfram (som användes för metallbearbetning)
Nickel
Kol och koks
Samt en del ovanliga ämnen som användes i motorer o.s.v.
I industri fanns det flera flaskhalsar;
Flygmotorer (ingen egen industri, endast NOHAB tillverkade på licens)
Stål (den industri som fanns var otillräcklig och den som byggdes upp var klar först efter kriget - vi exporterade malm till Tyskland och importerade stål för att täcka bristen)
Pansarplåt (man valsade ut pansarplåt från de skrotade monitorerna Svea och Niord för att få pansar till kryssarna Tre Kronor och Göta Lejon, t.ex.)
Vad vi hade väldigt väl utbyggt var (i alla fall för ett litet land);
Elektronikindustri
Motorindustri
Byggindustri
Gruvindustri
Järnvägsindustri
Med säker leverans av råvaror, teknisk assistans och industriellt maskineri, samt krigsfokus i ekonomin så hade vi kunnat producera bra mycket mer och framförallt bra mycket mer avancerad utrustning.
Vad gäller produktionskapacitet så hade vi väl kunnat producera mer, men mycket var gungor och karuseller.
Vill du ha fler kryssare blir det färre armerinsjärn till bunkrar. Vill du ha fler stridsvagnar blir det färre flygplan o.s.v. mycket p.g.a. bristen på råmateriel.
Sverige saknade, i råmaterial;
Bauxit
Krom
Mobdylen
Olja
Nickel
Kol och koks
I industri fanns det flera flaskhalsar;
Flygmotorer (ingen egen industri, endast NOHAB tillverkade på licens)
Stål (den industri som fanns var otillräcklig och den som byggdes upp var klar först efter kriget - vi exporterade malm till Tyskland och importerade stål för att täcka bristen)
Pansarplåt (man valsade ut pansarplåt från de skrotade monitorerna Svea och Niord för att få pansar till kryssarna Tre Kronor och Göta Lejon, t.ex.)
Vad vi hade väldigt väl utbyggt var (i alla fall för ett litet land);
Elektronikindustri
Motorindustri
Byggindustri
Gruvindustri
Järnvägsindustri
Med säker leverans av råvaror, teknisk assistans och industriellt maskineri, samt krigsfokus i ekonomin så hade vi kunnat producera bra mycket mer och framförallt bra mycket mer avancerad utrustning.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Var fick vi tag i dessa dyrgripar då? Ändrades leveransvägarna allteftersom krigslyckan pendlade fram och tillbaka?von Adler skrev: Sverige saknade, i råmaterial;
Bauxit
Krom
Mobdylen
Olja
Nickel
Kol och koks
- Per Andersson
- Medlem
Tyskalnd var väl vår huvudleverantör minst en bra bit in på 1944.Fredrik Andersson skrev: Var fick vi tag i dessa dyrgripar då? Ändrades leveransvägarna allteftersom krigslyckan pendlade fram och tillbaka?
- Fredrik Andersson
- Medlem
Åh fasen? Jag trodde att Tyskland hade så stora behov av dessa råvaror att de inte kunde exportera? Kol och koks, ok. Men olja och mineraler för metallegeringar har jag alltid trott var en stor brist i Tyskland. Speciellt sedan Röda armén ryckte framåt och de allierade bombningarna intensifierades under 1943. Där ser man, man lär sig något nytt varenda dag!
Här blev jag nyfiken, eftersom vi exporterade specialstål till britterna under kriget - vad importerade vi ?von Adler skrev: Stål (den industri som fanns var otillräcklig och den som byggdes upp var klar först efter kriget - vi exporterade malm till Tyskland och importerade stål för att täcka bristen)
mm, det mesta stålet producerades i SverigeBattler skrev:Här blev jag nyfiken, eftersom vi exporterade specialstål till britterna under kriget - vad importerade vi ?von Adler skrev: Stål (den industri som fanns var otillräcklig och den som byggdes upp var klar först efter kriget - vi exporterade malm till Tyskland och importerade stål för att täcka bristen)
Importerades var specialkvaliteer bland annat: ( från minnet):
Järnrör (för husbygge bland annat)
Bilplåt
Förtennad plåt för att göra konservburkar
Men det fanns även stål och andra legeringar som kom utifrån
mvh
/John
Svar nej, utan stålet hade det inte fungerat!
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Såvitt jag vet så var det inte förrän Norrbottens Järnverk AB öppnade i Luleå 1943 som Sverige blev självförsörjande i vanligt stål.
Vad gäller övrig handel så gick c:a 70% på Tyskland eller till Tyskland allierade eller av Tyskland ockuperade länder under kriget. Resterande gick på lejdtrafiken (man tog in bl.a. argentiskt kött, venezulansk olja, amerikansk brödsäd o.s.v.).
Vad gäller övrig handel så gick c:a 70% på Tyskland eller till Tyskland allierade eller av Tyskland ockuperade länder under kriget. Resterande gick på lejdtrafiken (man tog in bl.a. argentiskt kött, venezulansk olja, amerikansk brödsäd o.s.v.).
-
Hellbastard
- Medlem
Vad hade hänt om "vi" hade brutit mot licensavtal, och producerat kopior utan lov? Skulle det alls ha upptäckts, och i så fall hur? Och om det hade upptäckts, hade licensinnehavarna gjort/kunnat göra något?von Adler skrev:Flygmotorer (ingen egen industri, endast NOHAB tillverkade på licens)
(Detta var alltså ingen retorisk fråga, utan bara ren nyfikenhet).
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Det gjorde vi - STWC-3 var en piratkopierad 1065Hp Twin Wasp. Enligt legenden så sattes licenspengar av och erbjöds Pratt&Whitney efter kriget, som imponerades över ärligheten men tackade nej.
Problemet med att piratkopiera (tillverka utan licens) är att du behöver ritningar, delar och specifikationer. Vi hade ett antal Twin Wasps, reservdelar och hade tillverkat liknande radiala motorer, ändå tog det mer än tre år innan vi kunde serieleverera piratkopiorna - att ta isär, mäta varenda del, lista ut legeringar och härningar av metall och sedan producera samma sak själv - är lite trial and error. Särskilt när en del material som är vikiga i motorer (vissa icke-korrosiva ädelmetaller, vissa lättmetaller, vissa legeringar o.s.v.) inte finns i landet - i vissa fall fick know-how byggas upp från grunden.
Problemet med att piratkopiera (tillverka utan licens) är att du behöver ritningar, delar och specifikationer. Vi hade ett antal Twin Wasps, reservdelar och hade tillverkat liknande radiala motorer, ändå tog det mer än tre år innan vi kunde serieleverera piratkopiorna - att ta isär, mäta varenda del, lista ut legeringar och härningar av metall och sedan producera samma sak själv - är lite trial and error. Särskilt när en del material som är vikiga i motorer (vissa icke-korrosiva ädelmetaller, vissa lättmetaller, vissa legeringar o.s.v.) inte finns i landet - i vissa fall fick know-how byggas upp från grunden.