Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av Marcus » 15 maj 2011, 11:08

Nedanstående är från viewtopic.php?p=594803#p594803 men förtjänar en egen tråd.
Marcus Wendel skrev:
Blixten skrev:Och visst är tykt tuffare än allierat. Alla pojkar vill ha en Tiger tank! Varför är det så? Man kanske skulle ha en tråd om det...?
Ja varför inte, det har diskuterats i forumets barndom men i en ny tråd om varför tyskarnas utrustning idag ses som "tuffare" på något sätt vore intressant.
/Marcus

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av jeger » 15 maj 2011, 11:41

Interessant spørsmål;-Jeg spurte min sønn som er/var kaptein i Hæren, han sa "Det er fordi tysk utstyr fra 2VK var så bra. så fremtidsrettet at det faktsk dannet grunnlaget for mye av det vi bruker idag" Kommentarer?
Jeger

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av Der Löwe » 15 maj 2011, 12:08

Jag tror även att det finns en vurm för det förbjudna, det farliga, det mörka. Även tyska saker från VK 2 som inte var bra eller framtidsinriktat, som t ex förbandsmärken och utmärkelser, säljer ju bra till höga priser. Jag har nästat tappat intresset för VK 2 eftersom det finns en morbid fascination med nazismen och framförallt Hitler. Det dräller av tv serier,Hitlers bödlar, Hitlers läkare och Hitlers frisörer, eller vad de nu heter. Jag tror många ser den tiden som enkel, det var en god och en ond sida och ondska facinerar. Därför tror jag tyska vapen från tiden ses som "tuffare"

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av Marcus » 15 maj 2011, 13:24

Det finns också en kraftig slagsida i media, jag minns när jag började intressera mig lite för andra världskriget som liten (dvs före Internet fanns som något annat är ARPANET) så fanns det mängder med bilder på t.ex. tyska pansarfordon eller flygplan men inte mycket om t.ex. japanska flygplan eller franska pansarfordon.

/Marcus

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av millgard » 15 maj 2011, 13:30

1. Allt med hakkors eller Hitler på säljer 100ggr så bra och är därmed minst 100ggr så populärt.

2. Och givetvis är det en gigantisk mytbildning kring det som bidrar till imagen.

3. Och sedan VAR ju stora delar av Tysklands militärmakt faktiskt bättre, eftersom de byggde såväl ledning som materiel på modernaste rön (utprovade i Spanien och sedan Polen) och inte på tjugo-trettio år gamla doktriner och konstruktioner. Att omsätta nyvunna erfarenheter i direkta förbättringar var de sannolikt främst på.


Men egentligen är ju frågan omöjlig att besvara. Varför är blått tuffare än rosa?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av Marcus » 15 maj 2011, 14:03

millgard skrev:Men egentligen är ju frågan omöjlig att besvara. Varför är blått tuffare än rosa?
Det är just därför frågan är "Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?" ;-)

/Marcus

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av Sarvi » 15 maj 2011, 14:10

De allierade byggde ju faktiskt själva upp en viss mytbild av åtminstone den tyska materielen under och omedelbart efter VK2. Det var mindre svårsmält att kunna tillskriva motgångar fiendens överlägsna materiel (Tigers, Panthers, Stukas osv) snarare än egna lednings- och taktikmässiga brister i doktrinen.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av Blixten » 15 maj 2011, 14:19

Der Löwe skrev:Jag tror även att det finns en vurm för det förbjudna, det farliga, det mörka. Även tyska saker från VK 2 som inte var bra eller framtidsinriktat, som t ex förbandsmärken och utmärkelser, säljer ju bra till höga priser. Jag har nästat tappat intresset för VK 2 eftersom det finns en morbid fascination med nazismen och framförallt Hitler. Det dräller av tv serier,Hitlers bödlar, Hitlers läkare och Hitlers frisörer, eller vad de nu heter. Jag tror många ser den tiden som enkel, det var en god och en ond sida och ondska facinerar. Därför tror jag tyska vapen från tiden ses som "tuffare"
Å andras sidan brukar tyskarna inte framställas som onda i populärhistorisk krigsböcker utan mer som "fina killar som hamnade i fel lag".

Skrivs det tex om Rommel (i ett propulärmilitärhistoriskt sammanhang) brukar han inte framställas som nazist utan som en duktig general som faktiskt till slut gick emot fuhrern. I das Boot finns en scen där det framgår att kaptenen minsann inte är någon ond nazist etc etc.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av B Hellqvist » 15 maj 2011, 14:29

Jga hade skivit ett långt svar, som försvann i cyberrymden. Jag försöker sammanfatta det jag skrev:

Tysk materiel var inte nödvändigtvis bättre än allierad materiel, men mycket av den var designad för att se aggressiv ut. Ta t.ex. en PzKpfw IV med den korta 75:an och jämför den med en M3 Lee, eller en SdKfz 251 och en M3 halvbandvagn. T.o.m. den klassiska tyska hjälmen såg aggressiv ut, jämförd med vad andra nationer använde. Koppla detta med framgångarna under de första åren, och kombinationen av utseende och användning gör utrustningen "tuff".

Det är lätt att stirra sig blind på tyskarnas tekniska landvinningar och lösningar som pekade på framtiden. V2:an var en fingervisning om de kommande ballistiska missilerna, men främst var den ett exempel på att tyskarna missat att utveckla ett strategiskt bombflyg. Räknat i kostnadseffektivitet (resurser använda för att leverera x mängd sprängmedel) så måste den ha varit en felsatsning. Galland kommenterade Tysklands drivmedelsbrist med att världens modernaste jetjaktplan, Me 262, bogserades ut på startbanan med oxspann. Vad hjälper det att man har tuff utrustning, om man inte har logistiken att kunna utnyttja den? Tyska skyttesoldater 1944-45 visade vad som komma skulle, med kamoflageuniformer, automatkarbiner och pansarskott, men det var samtidigt som andra enheter kastades in i strid med erövrade franska gevär från 1800-talet och alldeles för lite ammunition.

Tyvärr tror jag att många av de som uppfattar tysk materiel som tuffare besitter en ganska grund kunskap om ämnet. De ser en Tiger II och ooh:ar och aah:ar, men glömmer bort att den tillverkades bara i drygt 470 exemplar, och att de allierade var kapabla att inte bara bygga tusentals fler stridsvagnar, utan även att förflytta mycket av sitt infanteri och artilleri med motorfordon. I slutet av dagen spelar det ingen roll om man behärskar en kulle med sin Tiger, om fienden gått runt med ett par pansardivisioner och fortsatt mot målet.

Som tidigare nämnts så var tyskarna medvetna om design, och hela samhället var utsatt för ett konsekvent användande av symboler och hyllande av aggressivitet och offervilja. Der Löwe nämner att det förbjudna har sin lockelse, vilket de ansvariga för Imperiets uniformer i "Star Wars" och Federationens i "Starship Troopers" fattat. Följande numera klassiska sketch kan illustrera symboler och det förbjudna:


Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av Marcus » 15 maj 2011, 15:12

Helt underbart klipp!

/Marcus

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av ola » 15 maj 2011, 15:43

Men så är det väl med allt annat som är "det förbjudna"...."det farliga"....."det tuffa".....och det är ju så i historien med om man tänker efter.....comboy och indianer....tjuv och polis..... m.m.

Finns det någon psykologisk förklaring på detta om hur det är så
typ av någon avhandling ??.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av ola » 15 maj 2011, 15:44

Marcus Wendel skrev:Helt underbart klipp!

Kan enbart hålla med :milsmile:

/Marcus
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av jeger » 15 maj 2011, 18:55

Se bort fra merker s.s.hakkors,flagg og all den nazi-dritten,-se på produktene.
Vi bruker idag i NATO f eks i Norge, tyske biler (Mercedes GLW), tysk panzer (Leopard), tyske hjelmer, tyske håndvåpen og avdelingsvåpen,(Glock,AG 3-MG-42), tysk artilleri og uniformer(kammo ) med tysk insp mønster etc etc. Er det noen som ikke har hørt om Siemens ? Jeg holder en knap på at jr har et poeng eller er vi uenig ?
Jeger

Användarvisningsbild
Utåtriktad
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 9 juni 2005, 16:34
Ort: Hammarö

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av Utåtriktad » 15 maj 2011, 23:47

B Hellqvist skrev:Jga hade skivit ett långt svar, som försvann i cyberrymden. Jag försöker sammanfatta det jag skrev:

Tysk materiel var inte nödvändigtvis bättre än allierad materiel, men mycket av den var designad för att se aggressiv ut. Ta t.ex. en PzKpfw IV med den korta 75:an och jämför den med en M3 Lee, eller en SdKfz 251 och en M3 halvbandvagn. T.o.m. den klassiska tyska hjälmen såg aggressiv ut, jämförd med vad andra nationer använde. Koppla detta med framgångarna under de första åren, och kombinationen av utseende och användning gör utrustningen "tuff".

Det är lätt att stirra sig blind på tyskarnas tekniska landvinningar och lösningar som pekade på framtiden. V2:an var en fingervisning om de kommande ballistiska missilerna, men främst var den ett exempel på att tyskarna missat att utveckla ett strategiskt bombflyg. Räknat i kostnadseffektivitet (resurser använda för att leverera x mängd sprängmedel) så måste den ha varit en felsatsning. Galland kommenterade Tysklands drivmedelsbrist med att världens modernaste jetjaktplan, Me 262, bogserades ut på startbanan med oxspann. Vad hjälper det att man har tuff utrustning, om man inte har logistiken att kunna utnyttja den? Tyska skyttesoldater 1944-45 visade vad som komma skulle, med kamoflageuniformer, automatkarbiner och pansarskott, men det var samtidigt som andra enheter kastades in i strid med erövrade franska gevär från 1800-talet och alldeles för lite ammunition.

Tyvärr tror jag att många av de som uppfattar tysk materiel som tuffare besitter en ganska grund kunskap om ämnet. De ser en Tiger II och ooh:ar och aah:ar, men glömmer bort att den tillverkades bara i drygt 470 exemplar, och att de allierade var kapabla att inte bara bygga tusentals fler stridsvagnar, utan även att förflytta mycket av sitt infanteri och artilleri med motorfordon. I slutet av dagen spelar det ingen roll om man behärskar en kulle med sin Tiger, om fienden gått runt med ett par pansardivisioner och fortsatt mot målet.

Som tidigare nämnts så var tyskarna medvetna om design, och hela samhället var utsatt för ett konsekvent användande av symboler och hyllande av aggressivitet och offervilja. Der Löwe nämner att det förbjudna har sin lockelse, vilket de ansvariga för Imperiets uniformer i "Star Wars" och Federationens i "Starship Troopers" fattat. Följande numera klassiska sketch kan illustrera symboler och det förbjudna:

Dödskalle på tyska uniformer har lika lite med nazismen att göra som järnkorset har. Se länk nedan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Totenkopf

/Peter

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av Battler » 16 maj 2011, 08:02

__________________________________
MVH

Skriv svar