Järnvägsbro mellan Sverige-Norge (malmbanan)?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
jnse
Medlem

Järnvägsbro mellan Sverige-Norge (malmbanan)?

Inlägg av jnse » 7 maj 2011, 14:05

Hejsan.

Jag söker efter en järnvägsbro, som skulle ligga nånstans mellan Sverige och Norge, efter malmbanan.
Det skulle finnas en bro där som man tänkte? spränga vid händelse av att tyskarna skulle invadera Sverige.
(Eller var det till och med så att dom försökte spränga den, men misslyckades?)
Jag har även för mig att den bron inte används nå mer, utan man byggde en ny bro bredvid den gamla?

Är det någon som vet vilken bro jag menar? Gärna ett namn, eller länk till Google map, så blir jag glad :D

Jag har försökt söka på forumet, men hittar inte :( (har iaf för mig att det är här jag läst om det)

Tack på förhand! :D

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Re: Järnvägsbro mellan Sverige-Norge (malmbanan)?

Inlägg av spett » 7 maj 2011, 14:40

Nordalsbron

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 7 maj 2011, 15:10

Var inte ett antal av tunnlarna på Malmbanan också förberedda för sprängning? Sen kan man i och för sig tillägga att de flesta svenska broar av någorlunda bärighet under senare delen av 190-talet var förberedda för sprängning.

jnse
Medlem

Inlägg av jnse » 8 maj 2011, 02:32

Tackar :D
Någon som vet om man kan ta sig till bron i dag?
Det hade varit roligt att vara dit och fota den.

Men det kanske är lite väl långt att gå, antar att det inte finns någon väg i närheten?
(Satellitbilderna på Google map/earth är i så låg kvalité just där så man ser inte ens vars bron är :( )

Bengt H
Medlem

Inlägg av Bengt H » 8 maj 2011, 05:02

Det enklaste sättet att komma i närheten av Norddalsbron är att ta tåget till hpl Sösterbekk då ser du den gamla Norddalsbron rakt framför dej på norska sidan av Malmbanan. Det stannar inte så många tåg där.
Ett enklare råd är att stiga av tåget i Riksgränsen och följa "rallarvägen" ca 6-7 km mot Narvik så borde du komma i närheten av Sösterbekk (har inte gått/cyklat den själv). Ut på själva bron kan du tyvärr INTE komma. Imponerande byggnadsverk som byggdes direkt på platsen från tunnelmynningen . Imponerade natur dessutom
Mvh. Bengt H

jnse
Medlem

Inlägg av jnse » 8 maj 2011, 11:47

Ajdå, jag hade ju ev velat kunna fota själva bron, alltså från "spårnivå" :(
Varför kan man inte komma ut på bron? är tunneln igensatt på nåt sätt?

Jo jag läste lite om bron och det var imponerande hur dom byggde den :)

Bengt H
Medlem

Inlägg av Bengt H » 8 maj 2011, 18:23

Från öster (Riksgränsen stn.) är den gamla linjen som går över Norddalsbron igensatt vid Sösterbekks hpl. genom att ett staket eller dyl. är uppsatt vid tunnel som leder mot linjen. Du kan på egen risk klättra upp på berget och komma närmare bron (har inte försökt själv) men jag skulle tro att bron är igenstängd även från detta hållet med staket.
Från andra håller (Narvik) leder en tunnel rakt ut på bron så från det hållet går det inte att komma ut på bron.
http://i281.photobucket.com/albums/kk22 ... d-449a.jpg

Jag minns från 1980-talet hur spännande det var att direkt från en tunnel åka ut på den höga bron.
Kan upplysa om att bron beräknas ha klarat av att bära en i miljard ton (tåg &malm m.m) på ca. 85 år.

Mvh. Bengt H

jnse
Medlem

Inlägg av jnse » 8 maj 2011, 19:08

Ok, det var ju synd :(
Hade ju varit kul om dom nån gång per år hade haft nån slags guidad visning dit, typ åka dressin dit och sen fått gå och titta på bron.

Hehe kan tänka mig att det kunde vara lite spännande om man aldrig åkt där med tåg, när man helt plötsligt kommer ut på bron.

Nå, fåse om jag chansar och går/cyklar och tar mig en titt, så långt det nu går, i sommar.
Enda problemet är väl min dåliga kondis :lol:

Bengt H
Medlem

Inlägg av Bengt H » 9 maj 2011, 12:49

Den gamla linjen frön Sösterbekk och till bron går nog mest i tunnel även den och likadant är det på den andra sidan. Vad jag vet så är det inga speciellt branta backar från Riksgränsen till Sösterbekk.... så det går nog bra. Däremot så blir det mycket backigare om du skulle fortsätter till Rombaks stn på norska sidan.
Har gått från Rombaks stn ner till Rombaksbotn och det kan jag rekommendera men då måste du ha ordnat båttransport från Rmobak till Narvik. Att gå/cykla upp tillbaka till rambaks stn. kräver sin "Man/Kvinna"....;)
Tyvärr går även E10 (vägen mellan Sverige och Norge en bra bit från bron och dessutom på andra sidan Rombaksbotn.

jnse
Medlem

Inlägg av jnse » 9 maj 2011, 15:13

Om man kollar kartan:
http://maps.google.no/?ie=UTF8&ll=68.44 ... 50426&z=15
Så verkar det gå en väg till Haugfjell. Det är väl en järnvägsstation?
Därifrån bör det inte vara långt till bron?

Jag hittar ingen karta med järnvägen utmärkt på Norska sidan, på Google map syns inte järnvägen alls, så jag vet inte riktigt hur den går.
Vet du nån sida där man ser hur järnvägen går och/eller rallarvägen?

Bengt H
Medlem

Inlägg av Bengt H » 10 maj 2011, 17:21

Hej igen!

Nej Haugfjell är ingen järnvägsstation utan närmaste är Sösterbekk (se tidigare svar) som bara är en liten hållplats och den ligger ca 200m? från Norddalsbron. Enklast är nog att ta tåget till Riksgränsen och gå eller cykla längs "Rallarvägen" ca 6-7 km. Här kommer en länk till "Norgeskart" http://www.norgeskart.no där du kan söka ungefär som på Google Maps. Tyvärr är inte kartan så jättetydlig men det står utsatt Sösterbekk och Norddalsbron men inte exakt var de ligger. Nem det går tyvärr inte att åka med bil och komma nära bron för E10 går på andra sidan Haugfjell.

jnse
Medlem

Inlägg av jnse » 10 maj 2011, 21:51

Hejsan.
Tack för kartlänken :)
Jag hittade en annan sida också, http://www.atlas.no

Jag antar att jag hittat Nordalsbron här?:
http://www.atlas.no/Default.aspx?x=6231 ... 3114900425

Skriv svar