Man kan få intrycket att den som skrev det officiella SJ-meddelandet medvetet ville stävja sådana funderingar, eftersom det påpekas att tåget körde "utan uppehåll" från Telleborg F till Olskroken. Varför behövde allmänheten den upplysningen? För att "förstå" att ingen i södra Sverige hade haft möjlighet att göra det som Stefan spekulerar om?Stefan skrev:Att man lät en civil dignitär resa igenom är inte så märkligt, tycker jag.patrik blom skrev:
3. SJ ordnade ett extratåg för den tyske propagandaministern Joseph Goebbels på sträckan Trelleborg F - Oslo natten den 27-28 november 1940. Återresan skulle ske med extratåg natten 29-30 november men uppsköts först två gånger och inställdes sedan. Goebbels flög i stället hem.
Med tanke på den uppmärksamhet som ägnats permittenttågstrafiken och transiteringen av division Engelbrecht tycker jag det är märkligt att denna "transitering" av Dr Goebbels och vad som kunde ligga bakom är så lite uppmärksammad. Vad hade Dr Goebbels för ärende i Norge, varför ville han åka tåg genom Sverige, och vad hände som försenade hans hemresa? Fnns det något härom i hans dagböcker eller i andra källor? Vet någon?
Men jag har en fundering. Tillfället var ju som hittat för ett informellt möte med svenska representanter. Jag utgår nästan att så skedde. Från regeringen - eller andra. Officiella eller inofficiella ombud. Ett par tre män stiger på lite diskret på ena stationen, kliver av vid en annan station...
Alldeles speciellt som dr Goebbels åkte tåg i ena riktningen, men det gick tydligen alldeles utmärkt att flyga i andra riktningen.
Vad säger ni, guys? några belägg för eller emot? Blev t.ex. tåget plomberat, som när Lenin for genom Sverige?
Jag tror inte att ett sådant tåg var plomberat, men säkert bevakat under uppehållet i Olskroken och ev andra schemalagda platser. Troligen följde också en svensk officer med tåget, eller två, så att de kunde sova i skift, sittande/liggande i en egen kupé. Men en inofficiell påstigning kunde lätt ordnas genom att någon placerar ett hinder på spåret på någon ödslig sträcka, t ex ett nedfallet träd, så att tåget måste göra ett kort uppehåll för att avlägsna detta. Medan lokföraren och lokförarbiträdet lyfter bort trädet, och kontrollofficeren tittar ut i mörkret från sitt fönster och undrar vad som har hänt, stiger någon/några snabbt på en av vagnarna.