Nedskjutna svenska jaktplan

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1468
Blev medlem: 11 sep 2009 18:17

Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av tommyjonason » 16 nov 2010 15:51

I maj 1944 lär två svenska jaktplan ha skjutits ner av Luftwaffe. Orsaken var att de hävdades eskortera båttrafik till Estland eller Lettland.

Någon som vet mer om detta.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1727
Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
Ort: Halmstad

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av Stilleben » 16 nov 2010 16:19

tommyjonason skrev:I maj 1944 lär två svenska jaktplan ha skjutits ner av Luftwaffe. Orsaken var att de hävdades eskortera båttrafik till Estland eller Lettland.

Någon som vet mer om detta.
Det rörde sig om spaningsplan ute på vanliga spaningsuppdrag. Två sköts ner utanför Baltikum och ett tydligen i Kattegatt.

Se http://www.flyghistoria.org/kronologi/1940_1949.pdf

1944, 14 maj: --------
En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 Nyköping skjuts ned av två tyska Messerschmitt Bf 109 utanför Baltikum. En man ur besättningen omkom, medan de övriga tre togs till fånga på en tysk lastångare. Svenska protester 27 maj 1944 mot aktionen, som utspelades på internationellt vatten, ledde till att de tre fick återvända till Sverige via Berlin.

1944, 15 maj: En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 Nyköping försvinner under spaningsflygning över det område, där nedskjutningen den 14 maj skedde. Tyskarna förnekade all inblandning, men flyktingar från Baltikum berättade senare, att tyskt jaktflyg hade skjutit ned det svenska flygplanet. Besättningen återfanns aldrig.

1944, 23 maj: En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 baserad på F 7 Såtenäs försvinner vid flygning över Kattegatt - Skagerack. År 1951 återfanns vraket väster om Anholt av danska fiskare. Det uppvisade brand- och skottskador.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1468
Blev medlem: 11 sep 2009 18:17

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av tommyjonason » 17 nov 2010 07:00

Tack för upplysningarna!

Jag antar att det inte var så svårt att skjuta ner en Caproni. Vad hade de för max hastighet/höjd och beväpning jmf med t ex en Focke Wulf 190?

Kommer ihåg att jag blev förvånad en gång när jag så J 22:s prestanda jmf med en samtida Focke Wulf 190 eller Me 109. Skulle vi haft någon chans i luften om tyskarna av nån anledning kommit 1944?

Och hur var det med B 18, som väl började komma i tjänst 1944?
Skulle det blivit ett blodbad??

Nu sysslar vi med alternativ eller kontrafaktisk historia och sånt är alltid intressant.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1437
Blev medlem: 22 dec 2005 23:51
Ort: Södermanland

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av Fredrik Andersson » 17 nov 2010 19:28

Hmm. Har inte jag läst om en svensk stridsflygare som blev nedskjuten av ett tyskt plan, någonstans i södra Sverige, runt 1944?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1727
Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
Ort: Halmstad

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av Stilleben » 17 nov 2010 20:21

Sgt 83 Pluton skrev:Hmm. Har inte jag läst om en svensk stridsflygare som blev nedskjuten av ett tyskt plan, någonstans i södra Sverige, runt 1944?
http://www.flyghistoria.org/images_minn ... rdlund.htm

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1727
Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
Ort: Halmstad

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av Stilleben » 17 nov 2010 21:25

Stilleben skrev:
tommyjonason skrev:I maj 1944 lär två svenska jaktplan ha skjutits ner av Luftwaffe. Orsaken var att de hävdades eskortera båttrafik till Estland eller Lettland.

Någon som vet mer om detta.
Det rörde sig om spaningsplan ute på vanliga spaningsuppdrag. Två sköts ner utanför Baltikum och ett tydligen i Kattegatt.

Se http://www.flyghistoria.org/kronologi/1940_1949.pdf

1944, 14 maj: --------
En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 Nyköping skjuts ned av två tyska Messerschmitt Bf 109 utanför Baltikum. En man ur besättningen omkom, medan de övriga tre togs till fånga på en tysk lastångare. Svenska protester 27 maj 1944 mot aktionen, som utspelades på internationellt vatten, ledde till att de tre fick återvända till Sverige via Berlin.

1944, 15 maj: En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 Nyköping försvinner under spaningsflygning över det område, där nedskjutningen den 14 maj skedde. Tyskarna förnekade all inblandning, men flyktingar från Baltikum berättade senare, att tyskt jaktflyg hade skjutit ned det svenska flygplanet. Besättningen återfanns aldrig.

1944, 23 maj: En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 baserad på F 7 Såtenäs försvinner vid flygning över Kattegatt - Skagerack. År 1951 återfanns vraket väster om Anholt av danska fiskare. Det uppvisade brand- och skottskador.
Svensk flyghistoriskt forum, http://forum3.sff.n.se/index.php har under http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2206 den upplysningen att "I början av juni 1944 verkar ett påbud utgått att svenska flygplan åter skall ha kronmärken på ovansidan vingarna". Detta skall vad jag vet vara riktigt.

Den första nedskjutningen, alltså den 14 maj 1944, erkändes av tyskarna, dock att de ansåg att Sverige p.g.a. krigsläget borde avhålla sig från spaningsflygningar även på internationellt vatten nära Baltikum.

Nedskjutningen förklarades med att man trott att det rörde sig om ett ryskt plan. Capronin angreps uppifrån och först när det störtade uppmärksammades nationalitetsbeteckningarna.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1437
Blev medlem: 22 dec 2005 23:51
Ort: Södermanland

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av Fredrik Andersson » 17 nov 2010 22:40

Stilleben skrev:
Sgt 83 Pluton skrev:Hmm. Har inte jag läst om en svensk stridsflygare som blev nedskjuten av ett tyskt plan, någonstans i södra Sverige, runt 1944?
http://www.flyghistoria.org/images_minn ... rdlund.htm
Precis den händelsen var det. Tack kompis!

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45958
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av varjag » 17 nov 2010 22:56

Kommer ihåg att jag blev förvånad en gång när jag så J 22:s prestanda jmf med en samtida Focke Wulf 190 eller Me 109. Skulle vi haft någon chans i luften om tyskarna av nån anledning kommit 1944?
Det fanns inte många J 22 på förband 1944 och ännu färre B 18A...... :roll: Vi hade mest varit hänvisade till våra hårt slitna J 9, J 11 och J 20.

Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1727
Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
Ort: Halmstad

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av Stilleben » 19 nov 2010 08:43

tommyjonason skrev:------
Kommer ihåg att jag blev förvånad en gång när jag så J 22:s prestanda jmf med en samtida Focke Wulf 190 eller Me 109. Skulle vi haft någon chans i luften om tyskarna av nån anledning kommit 1944?
Alla fakta om J 22:s prestanda och tjänstbarhet av några som flög planet under kriget, http://www.hobbybokhandeln.se/j22/pilot.htm

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45958
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av varjag » 19 nov 2010 12:36

Alla fakta om J 22:s prestanda och tjänstbarhet av några som flög planet UNDER KRIGET,
Inte mycket galet med J 22:an - utom att den prestandamässigt hörde hemma i 1940 - inte 1944/45.
Slutet på propellerepoken
1945 tillfördes F10 FFVS J22. Detta helsvenska flygplan tjänstgjorde i sex år på F10 och var det sista propellerplanet i första linjen
Det blev mycket litet fluget med J 22 UNDER KRIGET, Varjag

jeger
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 06 nov 2010 23:01

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av jeger » 21 nov 2010 08:22

Ref:Siste propellfly av linjen i Sverige var Mustang P-51, eller......?
Hva med J-26 North American P-51 D Mustang med Packard Merlin V 1650-7/1.650 og med toppfart 695 km/time
Dette flyet, med operativ høyde 12.200 og med en spennvidde på 11.27 m var så vidt jeg vet i tjeneste med Det Svenske Flyvapen i periden 1945-1952 ( 1 Div F 16) og ble også bl.a.benyttet som fotospaningsplan ved F 21 ( S 26) før det ble solgt til Israel
JEGER

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1468
Blev medlem: 11 sep 2009 18:17

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av tommyjonason » 21 nov 2010 10:14

Märkligt att man byggde flygplan med så, för tiden, undermåliga prestanda.
Maxhastigheten för J 22 var alltså ca 100 km/h lägre än de tyska jaktplanen.
Och B18 var väl knappast någon Mosquito?

Vad berodde detta på? En kombination av faktorer antar jag, man hade inga större erfarenheter.
Och hur var det med motorerna? Var de också mycket sämre och på 1940 års nivå?
Vi byggde ju tyska DaimlerBenz motorer bl a.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45958
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Nedskjutna svenska jaktplan

Inlägg av varjag » 21 nov 2010 10:22

Vad berodde detta på?
Frånvaron av starkare flygmotorer. DB-motorn, efter stora svårigheter - kom inte i tjänst förrän efter fredsutbrottet.

@ jeger; du har alldeles rätt - S 26:orna på F 21 var dom sista, Varjag