Adl - som jag har sagt i andra sammanhang...bidrag, nya sidospår är alltid hjärtligt välkomna i mina trådar, jodå! Annars, kanske en egen SEPAL-tråd...?
-------------------------------------------
Tyskarna har alltså sommaren 1942 varit där i norr vid den svenska gränsstenen 272, hittat ett par på svenska avfattade meddelanden av den svenske journalisten Per Olow Andersson, och lämnat in dem till tyska Abwehr i Tromsö. Där de översattes.
De svenska originalen är med största säkerhet förlorade, förintade, i vilket fall försvunna. Men som tur är, de tyska översättningarna bevaras. Kläms in med tysk grundlighet i pärmarna tillhöriga 199. Inf.Division Abt. Ic...och skickas hem till Tyskland. Undersöks, bedöms...och arkiveras.
Direkt efter krigslutet tar de båten till USA, tillsammans med miljoner andra dokument som tyskarna inte hann att förstöra under de sista krigsmånaderna. I Amerika undersöks de, bedöms...och arkiveras - för att tio år senare ta vägen tillbaka till Västtyskland. "Våra" dokument hamnar i Freiburg/Brsg - och ytterligare ett femtiotal år senare hittar en nyfiken svensk de åldersstigna pappren, skört gulnade men fullt läsdugliga.
Gör en lite lycklig och glad - att hitta dokument, som aldrig eller ytterst sällan lästs av andra, och mig veterligen aldrig blivit uppvisade för den s.k. intresserade allmänheten!
Alltså, vidare i texten, först meddelandet skrivet av Per Olow Andersson den 25 maj 1940...
IMG_5535.jpeg
Här min översättning:
"
Jag, Per Olow A n d e r s s o n, fotograf "vid Stockholms Tidningen" gick denna väg under det tysk-norska kriget med Bardu som mål. Jag gick under snösmältningen så det var en besvärlig resa. Jag vore tacksam om de, som hittar denna skrivelse, kunde skicka mig ett kort.
Per-Olow Andersson
Kungsgatan 60
Stockholm"
Lite kortfattat, man har lätt ett par frågor...!?
Som till en viss del blir besvarade två år senare. P O Andersson skriver ytterligare ett meddelande, denna gång längre. Den här gången gör han själv inte "den besvärliga resan" upp till gränsen, nej, han överlåter det åt en inkallad svensk soldat som tydligen gör gränstjänst i området. Som lägger skrivelsen på samma plats - vid gränssten 272.
...och som vid sommarens slut hittas av tyskarna.
IMG_5536.jpeg
"
Gränssten Nr. 272.
Undertecknad som kom förbi här för första gången i maj 1940 under det tysk-norska kriget -- den gången på väg till de engelska/norska/franska styrkorna runtom Narvik, för att ta journalfilmer för PARAMOUNT, och fotografera för tidningarna "Se", "Life" och "Picture Post" -- vore tacksam om besökare vid gränssten 272, och som hittar denna skrivelse, vänligen här kunde skriva sina namn och adress med datum. Det kunde t.ex. vara av stort intresse för turistföreningen att med ett antal namn kunna införliva denna skrivelse i sin samling.
De, som under vintern vill över till Söremo i Norge, kan jag absolut inte rekommendera att följa stranden vid floden, då det betyder stora faror och problem. Själv behövde jag 18 timmar med att klättra, krypa och plaska(i vattnet), innan jag kom fram till den första gården på den norska sidan. Däremot kan jag rekommendera vägen över berget norr om floden, som är den lättaste och mest angenäma. Ändå är det för den som vill ha motion med medföljande starka ansträngningar, angenämt att följa floden fram till Söremo.
Skulle jag någon gång få brev från de många som kommer förbi här, tar jag inte illa upp, nej, med stor glädje ser jag fram emot det brevet.
Denna skrivelse har lagts in här av en inkallad, som vänligen hade svarat på min skrivelse, som jag lade in här i maj 1940.
Den som först hittar denna skrivelse efter 24 juni 1945, var snäll och skicka den till min adress.
Stockholm, midsommar ofridsåret 1942
Per Olow Andersson
per-olow andersson-aller
Berzelii Park 9
Stockholm"
Några frågor får ett någorlunda svar - t.ex. vad han "gjorde" i Norge i maj 1940 - andra uppstår, främst då "
Den som först hittar denna skrivelse efter 24 juni 1945, var snäll och skicka den till min adress."
Vadå! Var han synsk? En som såg genom tiderna...? Eller finns det enkelt svar...?
Kommentarer är välkomna.
Två dokument om "gränssten 272" återstår - kommer...
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.