Gräns Norge/Sverige under andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av jeger » 26 april 2011, 20:26

Hatten av for den svenske grensevakt 1940-45 som forstod at
1)Så lenge man snakker sammen, så skyter man ikke'
2)Som Mao ville ha sagt det "Kjenn fienden"
Jeger

Chia
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 januari 2014, 12:25

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av Chia » 17 januari 2014, 12:30

Hejsan,
Jag tror inte bilden är från gränsövergången Charlottenberg/Morokulien. Det syns ingen öppning mot fredsplatsen och heller inte den tyska baracken. Och det liknar inte Skillingmark heller. Men det finns ju helt klart fler ställen i Värmland.

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av Magnum12 » 19 januari 2014, 03:06

Hej!
Det är nog omöjligt att identifiera vilken gränsövergång det är på fotot då det finns flera ställen som vore möjliga men det liknar gränsen vid Vittjärn på vägen mellan Kongsvinger - Torsby.
Om ni åker den vägen så finns det ett krigsminnesmärke i närheten av Lekvattnet: http://www.lekvattnet.nu/index.php/historien/minolyckan
/Magnum
Det finns även en befästningsanläggning efter den vägen och "massor" av stridsvagnshinder i både skog och vattendrag.

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av Magnum12 » 21 januari 2014, 17:07

Hej!
Googlefoto från gränsövergången vid Vittjärn mellan Torsby - Kongsvinger.
/Magnum
Bilagor
vittjtärn.jpg
Gränsen Norge - Sverige (E16)

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av hasse lindquist » 13 februari 2014, 11:30

Enligt uppgifter från svenska beredskapssoldater bemannades vissa gränsstationer inte av tyskar utan av folk från Quislingregimens "hird". Dessa hade oftast karaktär av illa utbildad paramilitär med en hel del "knepiga figurer". Vet någon ngt mer om detta.

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av Magnum12 » 28 februari 2014, 16:37

hasse lindquist skrev:Enligt uppgifter från svenska beredskapssoldater bemannades vissa gränsstationer inte av tyskar utan av folk från Quislingregimens "hird". Dessa hade oftast karaktär av illa utbildad paramilitär med en hel del "knepiga figurer". Vet någon ngt mer om detta.
Hej!
http://www.ostlendingen.no/nyheter/fyll ... -1.7598507
/Magnum

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av hasse lindquist » 28 februari 2014, 19:16

Tack Magnum,
det är nog så, att de, som frivilligt går i tjänst hos en ockupationsmakt och/eller quislingregim, övervägande är lite kantstötta själar med avsevärda problem.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av LasseMaja » 28 februari 2014, 20:05

hasse lindquist skrev:det är nog så, att de, som frivilligt går i tjänst hos en ockupationsmakt och/eller quislingregim, övervägande är lite kantstötta själar med avsevärda problem.
Tror jag inte alls. Det är nog den framtida politiska utvecklingen som avgör hur man ser på dem. Män som samarbetade med den förlorande sidan blir naturligtvis inte lika populära som de som jobbat med vinnasidan.

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av Magnum12 » 28 februari 2014, 21:04

Hej!
Framtida politisk utveckling ... ?
Att mer eller mindre lyckade personer hänger sig åt extremistiska rörelser för att kunna hävda sig är väl inget som är "nytt" :( !?
Det gällde då, gäller nu och kommer att gälla i framtiden ...
/Magnum

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av varjag » 28 februari 2014, 21:55

Magnum12 skrev:Hej!
Framtida politisk utveckling ... ?
Att mer eller mindre lyckade personer hänger sig åt extremistiska rörelser för att kunna hävda sig är väl inget som är "nytt" :( !?
Det gällde då, gäller nu och kommer att gälla i framtiden ...
/Magnum
Det är en grov överdrift. Som LasseMaja skrev är det lätt ta ställning i efterhand - med facit i handen.

Att hävda att majoriteten av de millioner norrmän- och kvinnor - som såg sig nödsakade stödja Quislingregimen och i följden - tyskarna, vore ''störda kantstötta själar'' är en absurd tanke. Den absoluta majoriteten, försökte säkert bara göra livet så drägligt som kriget medgav.Dom hade inget annat val.
Dessutom bör det begripas - att fram till våren 1943 fanns det inga som helst garantier att de allierade skulle vinna kriget.
Tvärtom, anpassningen till de nya förhållandena kunde mycket väl ha blivit permanenta. Vilket de flesta insåg.

Varjag

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av Magnum12 » 28 februari 2014, 22:16

Hej!
Är det jag som har uttryckt mig fel eller otydligt?
Att hävda att majoriteten av de millioner norrmän- och kvinnor - som såg sig nödsakade stödja Quislingregimen och i följden - tyskarna, vore ''störda kantstötta själar'' är en absurd tanke
Vem har påstått att majoriteten av norrmännen stödde Quisling ?? Inte jag i alla fall 8O
Är det jag som skriver och uttrycker mig otydligt eller?
De flesta norrmän tog avstånd från nazismen, endera genom civilt motstånd eller som min far m.fl. genom militärt motstånd.
/Magnum
Senast redigerad av 3 Magnum12, redigerad totalt 1 gång.

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av hasse lindquist » 28 februari 2014, 22:28

I boken "Leva med fienden" skildrar Werner Rings de säregna situationer, som uppstod i ockuperade länder under WWII.
I Danmark vägrade Tysklands befullmäktigade dr Best att släppa fram det danska nazistpartiet till någon form av politiskt inflytande. I Norge dröjde det länge innan Quisling tilläts bli ministerpresident. De, som lierade sig organisatoriskt med ockupationsmakten eller quislingregimen tycks ha drabbats av förakt och misstro både från den tyska militären och majoriteten av den egna befolkningen.
Något motsvarande skulle helt säkert ha inträffat, om Sverige ockuperats av Sovjetunionen och en quislingregering av svenska kommunister installerats av ockupationsmakten. Även renhjärtade idealister, som av ideologisk övertygelse gått i ockupationsmaktens tjänst, torde ha löpt avsevärd risk att få sina själar illa "kantstötta" pga den dubbla misstro de snart drabbats av. Vidare finns alltid kategorin, som av samhällshat och privata hämndmotiv går ockupanternas ärenden. Knappast någon alltför psykiskt sund församling.
De däremot, som av pur opportunism och vinningslystnad går ockupanternas ärenden, klarar sig antagligen mentalt bättre. Sorgligt nog.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av varjag » 1 mars 2014, 10:42

Magnum12 skrev:Hej!
Är det jag som har uttryckt mig fel eller otydligt?
Att hävda att majoriteten av de millioner norrmän- och kvinnor - som såg sig nödsakade stödja Quislingregimen och i följden - tyskarna, vore ''störda kantstötta själar'' är en absurd tanke
Vem har påstått att majoriteten av norrmännen stödde Quisling ?? Inte jag i alla fall 8O
Är det jag som skriver och uttrycker mig otydligt eller?
De flesta norrmän tog avstånd från nazismen, endera genom civilt motstånd eller som min far m.fl. genom militärt motstånd.
/Magnum
Lugna dig Magnum12....Jag skrev ''som såg sig nödsakade stödja Quislingregimen '' - för det fanns inget annat val....
Vem har påstått att majoriteten av norrmännen stödde Quisling ??
Inte jag heller - MEN majoriteten föredrog ett lugnare liv än att ''dra i Jössing'' och andra äventyrligheter.
De flesta norrmän tog avstånd från nazismen
- ja, erkänns villigt. MEN.......
endera genom civilt motstånd eller som min far m.fl. genom militärt motstånd.
...NEJ -
de s.k. motståndsmännen var en ytterst liten minoritet. Inte alls ''dom flesta''.

Utom, strax före det tyska sammanbrottet 1945 - då det plötsligt kröp fram ''motståndskämpar'' under varenda mattfrans...
I Norge, som i Danmark - och tidigare Frankrike, Belgien och Holland :D

Och ville dela Segerkalken - utan att ha haft minsta delaktighet i Segern.

Som jag ser det, var fram till 1944 - relationerna mellan ockupationsmakten och civilbefolkningen i alla de nämnda länderna -
betydligt lugnare och mera civiliserad - än efterkrigstridens propaganda ha velat göra gällande!

Varjag

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av Magnum12 » 1 mars 2014, 21:15

Varjag skrev:
... Utom, strax före det tyska sammanbrottet 1945 - då det plötsligt kröp fram ''motståndskämpar'' under varenda mattfrans...
I Norge, som i Danmark - och tidigare Frankrike, Belgien och Holland :D

Och ville dela Segerkalken - utan att ha haft minsta delaktighet i Segern.

Hej!
... plötsligt kröp det fram ''motståndskämpar'' under varenda mattfrans osv... :roll:
De flesta norrmän gjorde motstånd på något sätt mot ockupationsmakten, bar röda mössor, gem, gjorde så mycket som möjligt för att försvåra tillvaron för tyskar och Quislingar, allt från rena pojkstreck till mer avancerat "sabotage" utan våld för att visa vart de stod och visst, de som gjorde militärt motstånd var kanske numerärt inte så många men de uträttade otroligt mycket för freden det går inte att ifrågasätta.
... dela Segerkalken - utan att ha haft minsta delaktighet i Segern ...
Jag skulle tro att minst 95% av Norges befolkning på ett eller annat sätt kunde känna sig delaktiga i segern över förtrycket som de fick uppleva under fem år. Det är kanske en anledning till att det i Norge finns en annan nationalitetskänsla än i Sverige :D
/Magnum

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av varjag » 3 mars 2014, 12:09

Jag skulle tro att minst 95% av Norges befolkning på ett eller annat sätt kunde känna sig delaktiga i segern över förtrycket som de fick uppleva under fem år. Det är kanske en anledning till att det i Norge finns en annan nationalitetskänsla än i Sverige
Jadu Magnum12 - om du tror det, får du gärna behålla den tron.
Jag har den största aktning för den norska nationalitetskänslan. Och erkänner villigt att den svenska, som en gång fanns -
har systematiskt utrotats av den jämlikhetskatekes, som föreskrivits som svenska folkets lott i 1½ mansålder.

Sverige, (om än inte alla svenskarna) - befinner sig i en kramptillstånd av inlärd ''moralisk dignitet'' som verkar diametralt mot
landets intressen. Och tyvärr, har en så stark maktställning - att ''katekeskritik'' - skoningslöst huggs ned!

Jag gratulerar Norge & Finland som ännu inte helt omfattat de svenska idéerna!

mvh, Varjag

Skriv svar