Gräns Norge/Sverige under andra världskriget
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Gräns Norge/Sverige under andra världskriget
En gränsbild från 15.4.40. På baksidan av fotot står: „7 km von Orje – schwedische Grenze – unser Kradmelder“.
På vägskylten i bakgrunden står „Vägarbete 1 km“ och „A B Vägförbättringar“. Jag antar att det är en svensk skylt. Gränsstenen(?) har årtalet 1887.
Nu undrar jag följande, om detta är gränsen, var finns de svenska gränsvakterna? En vecka efter ockupationen av Norge ser det tämligen fredligt ut...Eller fanns det något liknande ett „no-mans-land“, tills Sverige börjar. Men hur förklarar vi den svenska skylten just här?
Troligtvis finns det en ganska simpel förklaring, kanske någon här i forumet kan ge mig den?
Vänliga hälsningar
Hans
På vägskylten i bakgrunden står „Vägarbete 1 km“ och „A B Vägförbättringar“. Jag antar att det är en svensk skylt. Gränsstenen(?) har årtalet 1887.
Nu undrar jag följande, om detta är gränsen, var finns de svenska gränsvakterna? En vecka efter ockupationen av Norge ser det tämligen fredligt ut...Eller fanns det något liknande ett „no-mans-land“, tills Sverige börjar. Men hur förklarar vi den svenska skylten just här?
Troligtvis finns det en ganska simpel förklaring, kanske någon här i forumet kan ge mig den?
Vänliga hälsningar
Hans
-
- Medlem
I tanke på att de säger "7 km från Örje" så är detta ganska säkert vid gränsen på vägen mot Töcksfors - Årjäng på nuvarande E18. Att gränspolisen inte syns till kan som sagt väl bero på att det finns ett "ingemansland" mellan, men vägskylten motsäger ju det. Det kan ju vara så enkelt att gränsvakterna steg åt sidan så att MC-knuttarna kunde posera för en bild?
En annan detalj - har de röjt skogen längs gränsen eller råkar det bara vara ett gap där? Verkar ju inte så sannolikt att det är en ledningsgata...
En annan detalj - har de röjt skogen längs gränsen eller råkar det bara vara ett gap där? Verkar ju inte så sannolikt att det är en ledningsgata...
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2021
Är inte gränszonen bakom gränsstenen? Ser ut som nån röjt en ledningsgata ungefär?
Jag tror tyskarna står med ryggen mot sverige och skylten står på svenskt territorium.
Våra gränsvakter är väl de som tar bilden? Det är därför de inte syns.
Har sett andra liknande bilder och det verkar inte vara några sura miner mellan svenskar och tyskar på den tiden. Man röker ciggaretter eller poserar tillsammans.
Sonderling
Jag tror tyskarna står med ryggen mot sverige och skylten står på svenskt territorium.
Våra gränsvakter är väl de som tar bilden? Det är därför de inte syns.
Har sett andra liknande bilder och det verkar inte vara några sura miner mellan svenskar och tyskar på den tiden. Man röker ciggaretter eller poserar tillsammans.
Sonderling
-
- Medlem
I dagsläget så röjs gränsgatan vart 25:e år. Har sett bilder från 1914 vid gränsen och även då fanns den 5 meter breda gränsgatan. Så det är nog ingen tillfällighet att den finns med på bilden.Urban skrev:Man brukade (brukar?) röja en sorts zon vid gräsnen mellan två länder för att tydligt markera vart gränsen går
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
De hade ju förkortningar för vilken gren de tillhörde, dvs. WH för armén, WL för flygvapnet och SS för SS. Himmlers bil hade ju det okända reg-numret "SS 1".
Exempel(från Internet):
WH

WL

SS

Detta kan vara en polis tror jag, någon som kan bekräfta?

Exempel(från Internet):
WH

WL

SS

Detta kan vara en polis tror jag, någon som kan bekräfta?

Senast redigerad av 2 panzerIV, redigerad totalt 8 gång.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
-
- Medlem
Den "icke mc-klädde" soldaten är väl förmodligen vakt i gränsposten. De svenska gränsvakterna kan ju lika gärna stå snett till höger om kameran som ligga i ett skjutvärn med skarpladdade vapen 30-talet meter inne i Sverige.
Sverige var ju neutrala och ville väl därför hålla god ton mot tyskarna, och tyskarna hade ju ingen anledning att bete sig illa mot svenskarna - så den eventuellt fridsamma tonen finns väl där just för att det finns inget skäl att ha ett spänt läge.
Generellt brukar det väl också vara ganska god sämja mellan gränsposter även vid länder med frostiga relationer- man kan liksom inte vara på spänn och lurpassa på varandra hela tiden. Minns en intervju från en fransk eller möjligen brittisk soldat som låg som gränsvakt vid fransk-tyska gränsen under skymningskriget -39. Visserligen pratade soldaterna inte med varandra, men den allierade soldaten hade från sin post sett hur tyska gränsvakter som hade ledigt spelade fotboll några hundra meter bort. Och detta mellan länder som låg i krig med varandra.
Sverige var ju neutrala och ville väl därför hålla god ton mot tyskarna, och tyskarna hade ju ingen anledning att bete sig illa mot svenskarna - så den eventuellt fridsamma tonen finns väl där just för att det finns inget skäl att ha ett spänt läge.
Generellt brukar det väl också vara ganska god sämja mellan gränsposter även vid länder med frostiga relationer- man kan liksom inte vara på spänn och lurpassa på varandra hela tiden. Minns en intervju från en fransk eller möjligen brittisk soldat som låg som gränsvakt vid fransk-tyska gränsen under skymningskriget -39. Visserligen pratade soldaterna inte med varandra, men den allierade soldaten hade från sin post sett hur tyska gränsvakter som hade ledigt spelade fotboll några hundra meter bort. Och detta mellan länder som låg i krig med varandra.
-
- Medlem
Jo jag antog att det var en gränsvakt men vad jag menade är att situationen känns väldigt fredlig och avslappnad och tyskarna har redan placerat ut gränsvakter. Det verkar som att bilden är tagen från norska sidan med sverige bakom, så skylten är till för att varna norrmän för vägarbetet? Om bilden är tagen från den norska sidan så kan det förklara hjulspåren. Motorcykeln ser ut att ha gjort en usvänd vid stenen.
Senast redigerad av 1 Magnus Lindström, redigerad totalt 9 gånger.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Han har väl tagit manteln av sig, om det råkade vara soligt och vindstilla. Att man kanske umgicks lite över gränsen beror säkert delvis på läget också. Är det ett ställe med obetydlig trafik så blir ju tiden lång när ingenting händer.Magnus Lindström skrev:En sak till det är snö, värmen kanske har börjat komma i april, Men den s.k. gränsvakten ser lite uselt klädd ut. På andra bilder som man sett från norge så är det långrock och handskar som gäller.