Forskning i arkiv.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28524
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Forskning i arkiv.

Inlägg av Hans » 7 september 2010, 19:37

alamein skrev:... Dessvärre kopierade jag rätt lite i AWM, vilket jag förbannade när jag kommit hem. Istället kopierade jag hejdlöst i Bundesarchiv Freiburg, ...
För oss dödliga som bara googlar oss till kunskap kan du inte berätta om hur man går tillväga i arkiv? Vi har några till här som har grävt sig ner i diverse arkiv. Kan du inte starta en tråd om hur det går till så kommer de fylla på och jag kommer facinerat läsa.

MVH

Hans

alamein
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 26 augusti 2007, 18:52
Ort: Stockholm, Södermalm, Mariaberget.
Kontakt:

Re: Hur slogs man med och mot stridsvagnar?

Inlägg av alamein » 7 september 2010, 20:06

Ja Hans, det kan vara ett lämpligt sätt att återvinna min lite solkade heder. Nu väntar hustrun hemma med lite kallskuret och kanske ett glas rött, och jag har ägnat mig åt min försummade bokföring hela dagen utöver diverse chat, så dagen tenderar att ha gjort sitt. Men i arkivbranschen är det bästa att starta med någon slags personlig kontakt, forskare eller så. Eller som i fallet med BArch en gammal vän som är politiskt kunnig och allmänbildad och PRATAR TYSKA! Utan sådan stöd är man ganska såld om man inte vrickar sin egen tunga åt det hållet. Det är också fin att kunna studsa lite mot en vägg bredvid sig. När det gäller AWM tog jag helt enkelt mejlkontakt med några forskare som hade skrivit en fantastisk bok om El Alamein. När jag berättade att jag varit på platsen fem gånger började snålvattnet rinna, och då jag också hade varit i Tobruk och planerade ytterligare ett besök där brast den ene i gråt.
Nu ljuger jag förstås, allt skedde via mejl, men de hade bara varit där en gång och hade inte möjlighet att åka dit det närmaste årtiondet och var ganska så avundsjuka. Dock var deras bok starkare än min egen. Rätt ska vara rätt.
Med en av dessa forskares hjälp fick jag möjlighet att preparera mitt tvåveckorbesök i AWM, och genom personlig kontakt några gånger stärktes jag ytterligare.
Medvetenhet, ödmjukhet, brist på blygsamhet, förvissning och tid. Pålästhet! Vänlighet mot all personal. Uppskattning av deras tjänster, tålamod. Och en del pengar, det senare inte så mycket som man kan tro. Jag bor billigast möjligt när jag reser, har bott för 11 kronor natten i Mersa Matruh och blivit loppbiten. Köper mat på snabbköpet och äter på rummet. Man äter inte heller så mycket då man är triggad, behöver inget annat än möjligheter att sitta och bläddra i läggen och skriva in i datorn (Mac förstås) så mycket man hinner. Den värsta fienden är den där gentlemannen/kvinnan som kastar ut en alldeles för tidigt på dagen. AWM hade bara öppet mellan 10 och 17, vilket är ganska klent då man farit runt jorden för att komma dit.
Ja, det där var väl en början, kan fylla på när andra kompletterat. En sista hint: vi har ett väldigt bra Krigsarkiv i Sverige! Ligger på Östermalm, inte många har varit där. Huset ritat av den härliga arkitekten Cyrillus Johansson, arkitektur och krigshistoria är för mig likartade intressen apropå det där med att ha ett liv. Där är det gratis, och där finns bra personal som alla pratar svenska, en stor fördel i sammanhanget. Det mesta är avhemligat, och det hela är mycket spännande!
Slut i rutan. Vi hörs!
KG/Alamein

Användarvisningsbild
kakmonster77
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
Ort: Mölndal

Re: Forskning i arkiv.

Inlägg av kakmonster77 » 8 september 2010, 19:39

Bra initiativ Hans!

Är också nyfiken på hur man går tillväga när man söker i arkiv, framförallt kanske i svenska Krigsarkivet. Har fått för mig att man måste speca. ganska exakt vilka arkiv och beteckningar man man söker för att få tillgång till information?

Jag hade ju tex velat veta hur man fick fram information kring en specifik flygplansindivid från flygvapnet, eller rörelser till och från en flottilj som exempel.
De finns väl iofs representerade på bokmässan i Göteborg varje år, så man kanske skulle fråga dem vid tillfälle?

//Daniel

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Forskning i arkiv.

Inlägg av Artur Szulc » 8 september 2010, 21:50

Är också nyfiken på hur man går tillväga när man söker i arkiv, framförallt kanske i svenska Krigsarkivet. Har fått för mig att man måste speca. ganska exakt vilka arkiv och beteckningar man man söker för att få tillgång till information?
Jag har använt mig av KA några gånger och det fungerar relativt smidigt. Varje bestånd är förtecknad i pärmar vilket innebär att det räcker om du vet ungefär vad du är intresserad av. I mitt fall var det svenska attachérapporter från Polen under 1930-talet. Första gången hade jag ingen aning om vilken/vilka förteckningspärmar jag skulle titta i för att leta reda på volymsignaturer osv och då var det bara att fråga den kunniga personalen. Därefter botaniserade jag i anvisade pärmar, fyllde i beställningssedlar och väntade drygt tjugo min på handlingarna.

Det går också att använda Nationella arkivdatabasen vid sökningar.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Forskning i arkiv.

Inlägg av Ben » 8 september 2010, 22:02

Krigarkivet har också publicerat en beståndsöversikt i flera band. Det är kanske det bästa stället att börja om man vill få en uppfattning om vad som finns och hur arkivet är organiserat.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Forskning i arkiv.

Inlägg av sveahk » 9 september 2010, 00:16

Hans skrev: Vi har några till här som har grävt sig ner i diverse arkiv. Kan du inte starta en tråd om hur det går till så kommer de fylla på och jag kommer facinerat läsa.
MVH
Hans
...ja, arkiv, det är skattkammarön för vuxna - vid sökandet, frust och lyckomoment om vartannat. Om man söker något speciellt kan det bli till att gräva och gräva på många ställen innan kistan hittas - och inte ens då är innehållet alltid vad man hade väntat sig... 8O :cry: :P ...

...men har man tid, tålamod och lite fantasi så hittar man alltid något matnyttigt att driva den egna forskningen vidare - eller öppna nya vägar :idea: !

Nog svamlat :roll: !

Bundesarchiv-Militärarchiv i Freiburg - kilometer efter kilometer med originaldokument. Vi är i Tyskland, det är tyska dokument, alltså grundförutsättning för att hitta något är att skoltyskan inte är alltför inrostad. Det mesta är maskinskrivet, men Kriegstagebücher, brev och liknande är oftast handskrivna, inte sällan i mer eller mindre begriplig Sütterlin-skrift.

Principiellt måste man själv åka till Freiburg för att ta del av härligheten. Anmälning per E-mail bör ske en vecka innan besöket, namn och vilken dag man kommer bör uppges - plats i läsesalen är då reserverad. I läsesalen finns alla Findbücher med Signaturer för samtliga dokument - beställning sker direkt hos personalen. Två, högst tre gånger om dagen sker utlämning av de beställda handlingarna. Fotografering ej tillåten, computer ja. Kopior kan beställas genom en kontraktfirma, SELKE, som finns i huset, men sällan får man dem samma dag - betalning per kreditkort ok. Vissa dokument finns bara på Mikrofilm - betraktningsmaskiner finns och där kan man själv kopiera.

Här två Militärarkiv-sidor:
http://www.wissenschaftsregion.freiburg ... aerarchiv/
http://startext.net-build.de:8080/barch ... 815B1D66A9

...och här, som exempel, två listor med Signaturer för en del av Luftwaffe-arkivet:
http://www.gyges.dk/RL-21%20Flg%20Hrst%20Kom.pdf
http://www.lwag.org/reference/barl001.pdf

En kortfattad översikt - frågor besvaras gärna efter bästa förmåga.
Mer om andra arkiv kommer...

Hans K

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Forskning i arkiv.

Inlägg av tommyjonason » 9 september 2010, 06:44

Då kan jag rekommendera National Archives i London också.Bara ta tunnelbanan till Kew, sen gångavstånd.
Man måste ha två olika legitimationer för att få en "Readers Ticket", men som sen gäller ett år.
Naturligtvis har man tagit reda på i deras väl katalogiserade arkiv (på nätet) innan vad man vill se. Sen får man beställa upp fem (tror jag eller tre kanske) original akter i taget. Lite väntetid men fungerar utmärkt. Fotografering tillåten, det finns speciella bord med kamerastativ, eller kopiering (20 pence per sida, stora A3 papper). Sen är det bara att lämna tillbaks akterna och beställa nya.
Stängt måndagar tror jag.
En ytterst välsorterad bokhandel finns och datarum med fri tillgång till internet.

Användarvisningsbild
kakmonster77
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
Ort: Mölndal

Re: Forskning i arkiv.

Inlägg av kakmonster77 » 9 september 2010, 21:19

Tack för alla intressanta svar(även om det inte var min tråd ursprungligen)
Det hade varit spännande att besöka krigsarkivet i samband med ett huvudstadsbesök någon gång
Mvh Daniel

PK
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 januari 2003, 17:23
Ort: Stockholm

Re: Forskning i arkiv.

Inlägg av PK » 12 september 2010, 00:04

Att befinna sig vid BA-MA är som att vara i en godisbutik när man var 5 år.... Helt klart Europas bästa arkiv! Hundratals och åter hundratals med krigsdagböcker och privata "Nachlass"! Det tar aldrig slut! Kanske därför man redan varit där fyra gånger under endast ett par år? :) Det enda problemet är att det är vansinnigt dyrt om man vill kopiera krigsdagböcker: ca 3,5kr/sidan, vilket innebär att en krigsdagbok m tillhörande "Anlagen" brukar gå på ett par tusen kronor.

För övrigt kan jag även rekommendera krigsarkiven i Tallinn, Riga och Prag. Mycket intressanta dokumentsamlingar och inte alls lika dyrt som Tyskland.. Krigsarkivet i Prag innehar b la Waffen-SS egna krigsarkiv från kriget; en imponerande samling dokument, alltfrån krigsdagböcker till personalpapper!

Mvh
PK

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28524
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Lördag den 13 november - Arkivens dag

Inlägg av Hans » 11 november 2010, 15:13

Armémuseum öppnar sitt arkiv

Lördag den 13 november är det Arkivens dag i hela Norden. På Stockholms Armémuseum slår man upp dörrarna till arkivet. Passa på att ta en titt i gömmorna!

Armémuseum håller öppet hus i arkivet i Östra flygeln och uppmanar besökare att gå på upptäcktsfärd bland arkivets okända handlingar. Olika delar av arkivet kommer att visas fram, som bilder ur FN-samlingen, handlingar och bilder från finsk-ryska fronten från andra världskriget samt axplock ur den unika fan- och uniformsteckningssamlingen.
Du kan också ta med dina egna historiska handlingar och få hjälp av museets experter att tolka texten.

Klockan 14 håller Johan Engström föredrag om Östersjön i stormaktspolitiken – med särskilt fokus på Finland och Baltikum – 1809-1917.

http://www.militarhistoria.se/nyhetsfro ... itt-arkiv/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Forskning i arkiv.

Inlägg av Sarvi » 11 november 2010, 15:34

Be dom rota fram handlingarna från dom där skjutproven på 103:ans frontgaller... ;)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28524
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Forskning i arkiv.

Inlägg av Hans » 11 november 2010, 15:35

Sarvi skrev:Be dom rota fram handlingarna från dom där skjutproven på 103:ans frontgaller... ;)
:lol: :lol: :lol:

viewtopic.php?f=51&t=10497#p149145

Sorgligt nog är jag inte i faggorna.

MVH

Hans

Skriv svar