Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
varjag
Medlem
Inlägg: 44103
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av varjag » 01 sep 2010 11:31

NÅGRA FAKTAREFERENSER OM BLOCKADBRYTARNA OCH DERAS ÖDEN:

Jag öppnar denna tråd som en kompanjon till Amunds om TYSKA BLOCKADBRYTARE
Avsikten är att ge en bredare bild av ämnet för de som är intresserade, genom att katalogisera i bokstavsordning de blockadbrytare jag känner till. Med korta detaljer om deras öden och datum då de är bekanta.

Den tyska Handelsflottan, vid krigsutbrottet 1939 hade ett totalt tonnage av c:a 2466 fartyg med en dräktighet över 100 GRT - omkring 4 492 000 GRT.
Däribland fanns 858 fartyg med tonnage över 1600GRT = 3 888 000 GRT. Av dessa 858 skepp befann sig vid krigsutbrottet 432 i ''säkra hamnar eller farvatten''. I översjöiska hamnar, eller till sjöss fanns minst 406-429 fartyg (siffran är disputerad och osäker). Av dessa återvände till tysk, eller tyskkontrollerad hamn (läs fransk, japansk eller norsk) 127 fartyg. Antalet skepp som förlorades genom internering, beslag,tvångsförsäljning eller självsänkning ligger alltså vid cirka 300.
Det är debattabelt vilka fartyg - som egentligen skall betraktas som blockadbrytare. Jag har nedan valt ta med alla de fartyg jag känner till, (det fattas ett femtiotal!?) som bröt eller försökte bryta blockaden - oavsett var och hur. Som det framgår av listan misslyckades de flesta.

I tabuleringen använder jag många förkortningar och ibland smyger kanske lite ''svengelska'' med. Alla fartygsnamn är skrivna MED STORA BOKSTÄVER.

Om någon läsare kan göra tillägg eller rättelser - Skjut! Det är fakta vi söker.,

MVH Varjag

Förkortningsförklaringar:

AMC - Armed Merchant Cruiser = Engelsk hjälpkryssare
Ank = ankommer/ankom
Arr = arrive = ankommer/ankom
Avg = avgår
Blockfartyg = sänkes i farled för att blockera infart till hamn
Dep = depart =avgår

GRT = Gross Register Ton = Bruttoregisterton, VIKTIGT för den intresserade. Sökning runt fartygsnamnen ger oftast ''10000 meningslösa träffar''. Sökning med fartygsnamn OCH GRT siffran - ger oftast träffar i målet! (Exempel....AMASIS 7219 GRT)

HK = Hilfskreuzer = tysk Hjälpkryssare *)
HMAS = His Majestys Australian Ship = australiskt krigsfartyg
HMCS = His Majestys Canadian Ship = kanadensiskt krigsfartyg
HMS = His Majestys Ship = brittiskt krigsfartyg
Holl = holländskt fartyg
IJN = Iperial Japanese Navy / Japanska Flottan
No = norskt fartyg
p.r.f./prf = på resa från
p.r.t./prt = på resa till
Sc/sc = scuttled = självsänkt av den egna besättningen
USS = US Ship = amerikanskt krigsfartyg

*) De hjälpkryssare som nämns i tabuleringen har inte alltid fått sin titel; för den som inte känner till namnen är dom: ATLANTIS, KORMORAN, MICHEL, ORION, PINGUIN, STIER, THOR och WIDDER
De tyska Panzerschiffen, Slagskeppen och Kryssarna som nämns - torde vara alltför bekanta för att kräva närmare presentation.

..........***............



ADOLF LEONHARDT 2990 GRT
Scuttled 8.12.39 väster om Angola efter prejning HMS SHROPSHIRE

ADOLF WÖHRMANN 8577 GRT
Från sydamerikansk hamn, skuggades av brittiska s.s. WAIMARAMA vars kapten är misstänksam och anropar HMS NEPTUNE. Kryssaren ansluter 22.11.39 varpå fartyget självsänks nära Ascension

AFRICANA, 5869 GRT (Italiensk)
Avgår Recife 30.7.41 - ankommer Bordeaux 30.8.41

ALBERT JANUS 1598 GRT
Avgår Vigo 13.1.40. Prejas samma dag av franska hjälpkryssaren VICTOR SCHOELCHER och sänks av den egna besättningen

ALSTERTOR ex norska ROSE 3063 GRT byggd Landskronavarvet 1939
Såld fr. Norge till Tyskland 1939. Avg. tysk hamn 1941, anländer ''plankvadrat Andalusien''
17.2.41 och bunkrar från NORDMARK. Beordras till Port Covreaux på Kerguelen för möte med HK PINGUIN där hennes förråd bl.a. ett Arado 196 fpl - överförs till PINGUIN. Efter ny bunkring från NORDMARK styrs mot Bordeaux. Hittas väster om Kap Finisterre av brittisk jagarflottilj - HMS FAULKNOR och självsänks 23.6.41.

ALSTERUFER 2719 GRT
Avgår Tyskland till Indiska ceanen januari 1941. Oljar ADMIRAL SCHEER och hjälpkryssare i två år, innan hon sänds till Japan. Lastar och avgår Kobe 4.10.43. Angripen av brittiskt flyg Biskaya 27.12.43, satt i brand och sänkt

AMASIS 7219 GRT
Avg. Las Palmas 28.9.39. Når tysk hamn via Denmark Strait

ANNELIESE ESSBERGER 5137 GRT
Avgår Dairen (Manchukuo) 20.6.41 - ankommer Bordeaux 10.9.41. Avgår Bordeaux till Japan 6.11.42. Prejad vid St.Pauls Rocks av USS MILWAUKEE 21.11.42 och självsänkt

ANTARKTIS 10710 GRT, tanker
Anlöper Vigo, Spanien 28.8.39 med 14000 ton dieselolja från (?) Flyttades till Ferrol 18-19:e maj 1940. Nådde Bordeaux ?/?/?. Självsänkt 10.8.44 i Nantes

ANTILLE 4363 GRT
Försökte smita från Aruba 10.5.40 (dagen f. det tyska angreppet på Holland) Prejad samma dag av holländsk kanonbåt och självsänkt. Senare bärgad > holländsk? Öde okänt

ANTIOCHIA 3106 GRT
Scuttled söder Island 23.11.39, AMC LAURENTIC

ARAUCA 4353 GRT
Flyr fr. Vera Cruz Mexiko 14.12.39. Skuggad av US Navy, som tipsar brittiska kryssaren HMS ORION som skjuter prejskott över amerikanska territorialgränsen....diplomatiskt rabalder.ARAUCA söker nödhamn Port Everglades, beslagtas senare av amerikanska myndigheter. Blir USS SATURN (AF-40)

ARUCAS 3359 GRT
Kom från Vigo, Spanien. Öster om Island närmar sig HMS YORK - besättningen självsänker fartyget 3.3.40. Det blåser 9 beaufort, orkanvindar = inga överlevnadschanser i livbåtar.....
Alla omkommer!!

ASUNCION 4626 GRT
Från Sydamerika...når tysk hamn via Denmark Strait 1939

ATLANTA (Italiensk)
Når Bordeaux från Kanarieöarna juni/juli (?) 1941

AUGUST LEONHARDT 2593 GRT
Når tysk hamn från (?) via Denmark Strait september 1939

BABITONGA 4422 GRT
Avg. Santos, Brasilien 1941. Oljade ATLANTIS 24.4. och 4.5.41 samt tog ombord ATLANTIS fångar. Prejad HMS LONDON vid St Pauls Rocks 21.6.41 och scuttled (hade oturen hamna i svepet efter BISMARCK's sänkning)

BADEN 8204 GRT
Från Teneriffe december 1940. Siktas av HMS BONAVENTURE utanför Portugals kust den 28.12. och torpederas då vädret är för dåligt för bordning

BAHIA 4117 GRT
Avg fr. Santos Brasilien december 1939, Last 5700 ton krommalm & 2700 ton bomull. Ank Nordnorge slutet januari 1940 och når tysk hamn senare

BAHIA LAURA 8561 GRT
Når tysk hamn från (?) via Denmark Strait sent november 1939

BAHIA BLANCA 8558 (ex SCHÖNFELS)
Från Brasilien, kolliderar med isberg i Denmark Strait 9.1.40 och sjunker. Besättningen räddad av isländska trålaren HAFSTEINN

BAHIA CASTILLO 8579 GRT
Når tysk hamn september 1939 från (?)

BALDUR 5605 GRT
Uppbringad Nordsjön 16.2.40 av HMS IVANHOE

BELCHEN , ex norska SYSLA 6367 GRT, tanker
Beslagtagen Norge 1940, insatt som supplyfartyg för BISMARCK-operationen 1941. Siktad av HMS AURORA & KENYA 3.6.41 i Davis Strait. Scuttled men besättningen räddad av U 93.( Davis Strait - ligger mellan Grönland och Labrador)

BELGRANO 6095 GRT
Tysk ''spärrbrytare'' som sätts in som blockadbrytare 1942. Avg. Bordeaux 1.10.42. Angrips av flyg Biskaya 2.10.42 och skadas. Söker nödhamn Ferrol 6.10.42. Tillbaka till Frankrike ?/?/?
Sänkt 4.1.45 som Sperrbrecher 11 i Flensburgsfjorden av brittiskt flyg

BENNO ex OLE JACOB 8306 GRT - se OLE JACOB

BERTA FISSER 4110 GRT
Scuttled, söder Island 20.11.39 efter prejning AMC CHITRAL

BERTRAM RICKMERS 4188 GRT
Från italiensk hamn, Eritrea(?) Uppbringad Röda Havet HMS KANDAHAR 30.3.41.Scuttled

BESSEL, ex SORRENTO
Fast bunkerstation i Vigo f. ubåtar 1940-42. Codenamn ''Bernardo''. Övertagen av England 1946

BIANCA 1375 GRT
Kapad Denmark Strait 20.10.39 av AMC TRANSSYLVANIA, beslagtagen

BIRKENFELS 6322 GRT
Med 7500 ton vetelast från (?) Gick genom Kanalen, sänkt brittiska MTB 31 18.12.41

BISCAYA 6386 GRT, tanker
Kapad 21.10.39 vid Island av AMC SCOTSTOUN, beslagtagen > EMPIRE UNITY

BOGOTA 1230 GRT, tanker
Äventyrlig resa fr. Coquimbo, Chile till Yokohama maj 1941, delvis bogserande HAVELLAND. Supplyfartyg Japan och Penang, bl.a. japanska ubåten I-29 som avgick till Frankrike 16.12.43. som oljades Indiska Oceanen 25.12.43 och 4.1.44 (I-29 når Lorient 11.3.44) Tyska ubåtsbasen Penang till maj 1945. Övertagen av IJN 10.5.45, repatriering av japanska fångar 1946-7. Återställd till Norddeutscher Lloyd 150, såld Danmark, senare Grekland. Sjönk efter explosion utanför Dakar 1964

BOLTENHOF 3307 GRT
Når tysk hamn 1939 från (?) via Denmark Strait

BORKUM 3670 GRT
Uppbringad AMC CALIFORNIA 18.11.39 vid Orkneyöarna. Beslagtagen men sänkt av tyska ubåten U 31 fem dagar senare

BRAKE 9925 GRT, tanker
I Vigo september 1939. Bilbao till fransk hamn mars 1941. Avg. La Pallice till Japan 26.9.42.
Oljar MICHEL Indiska Oceanen 12-15.11.42. Anl. Batavia 2.12.42. Yokohama januari 1943. Lastar kokosolja Manila februari 1943 som lossas i Kobe. Trossfartyg för ubåtar Indiska Oceanen 1943-44. Scuttled 12.3.44 efter beskjutning HMS ROEBUCK

BREMEN 51656 GRT Passagerarångare (den största blockadbrytaren)
Norddeutscher Lloyds stolhet, tog Atlantens Blå Band 1929. När Berlin ger krigsvarning den 26 augusti 1939 - befinner sig BREMEN två dagar från New York med 1770 passagerare. Kaptenen fortsätter till N.Y., debarkerar sina passagerare. Avg. New York tom 30.8.39 till ''Stödjepunkt Nord'' - Murmansk, anl. dit 6.9.39 10:e december 1939 - spurt till Bremerhaven, ank. 13.12.40.
Barackfartyg....1941 startar en imbecill mordbrand ombord, blir ett utbränt vrak.

BURGENLAND 7320 GRT (en av de framgångsrikaste blockadbrytarna)
Avg. Tsingtao till Kobe 30.8.41. Anl. Bordeaux 10.12.41. Depart Bordeaux 9.10.42, anl. Kobe 12.1.43. Lastar Manila febr-mars 1943. Dep Kobe 20.10.43. Scuttled Sydatlanten 5.1.44 efter prejning USS OMAHA & JOUETT

BUTTERFLY 5127 GRT(Italiensk)
Avg. Recife, Brasilien 29.6.41, 1024 ton last, därav 200 ton gummi - angör Bordeaux 29.7.41

CANADOLITE 11309 GRT, tanker
Kanadensisk, uppbringad av KORMORAN 25.3.41. Pris - nådde fransk hamn 13.4.41. Ombyggd f. bunkring av ubåtar, nytt namn SUDETENLAND. Oljade ubåtar 1941-42? Scuttled/brand(?) i Brest 14.8.44

CAP NORTE 13615 GRT
Prejad Atlanten 9.10.39. av HMS BELFAST, beslagtagen blev EMPIRE TROOPER

CARL FRITZEN
Scuttled 4.9.39 utanför Uruguay, HMS AJAX

CERIGO 1426 GRT
Beslagtagen Guayaqil, Equador 1.4.41 (amerikanska påtryckningar)

CHARLOTTE SCHLIEMANN ex norska SIR KARL KNUDSEN, 7747 grt
Såld 1939 till Tyskland. Ankom 2.9.39 till Las Palmas med 11000 ton dieselolja från Aruba.
Avg Las Palmas 24.2.42, oljar STIER & MICHEL från maj-42 och ombord tar deras fångar.
Avgår till Japan. Juni 1943, oljar ubåtar Indiska Oceanen resten av året. Februari 1944 siktad av brittiskt flyg - HMS RELENTLESS anländer scuttled 9.2.44. Besättningen räddad av U 532

CHEMNITZ 5522 GRT
Uppbringad av franska ubåten PONCELET 28.9.39 vid Kanarieöarna. Förd till Marocko och beslagtagen

CLÄRE HUGO STINNES 5295 GRT
Når tysk hamn sept. 1939 via Denmark Strait. Senare kapad av norska torpedbåten STEGG
10.4.40 i Hardangerfjord, använd som norskt depåfartyg 14.4.-2.5.1940

COBURG 7400 GRT
Avgick Italienska Somaliland - uppbringad 4.3.41. Indiska Oceanen av HMAS CANBERRA
Scuttled (se även KETTY BRØVIG)

CONSTANTIA 1777 GRT
Når tysk hamn 1939 från (?) via Denmark Strait

CONSUL HORN 8384 GRT
Avg. Aruba 1939 med sockerlast. Kamouflage som sovjetiskt fartyg. Når Norge januari 1940 - senare tysk hamn. Eldar delar av sockerlasten i brist på kol.

CORDOBA 4611 GRT
Avg. Vigo 11.11.39, når tysk hamn via Island-Shetlandgapet under svår storm

CORRIENTES 4565 GRT, tanker
I Las Palmas vid krigsutbrottet. Fast bunkerstation för ''Etappe Spanien'' 1941. Såld till Spanien 1.9.43, blev MONTE MONCAGO

CORTELAZZO 5292 GRT (Italiensk)
I hamn Japan vid krigsutbrottet. Lastar Dairen 15.11.41 mot Bordeaux, framme 28.1.42. Avgår Bordeaux 29.11.42, sänkt Biskaya 30.11.42 HMS REDOUBT

CURITYBA 4969 GRT
Från Sydamerika, når tysk hamn oktober 1939

DOGGERBANK ex SPEYBANK (lätt att googla!)

DRESDEN 5567 GRT
Ank. Santos, Brasilien 15.11.39. Fortsätter till Japan. Oljar ATLANTIS, Indiska Oceanen 1941 och tar c:a 400 fångar ombord f. resa till Frankrike. (De flesta neutrala ex s.s. ZAMZAM)
Sätter av neutrala fångar i Saint-Jean-du-Luz 20.5.41 (en Vichyfransk hamn nära Biarritz)
Avgår Bordeaux 15.4.42 till Yokohama ?.6.42. Dep Yokohama 20.8.42, ank. Bordeaux 3.11.42. Skadad av brittiska röjdykare i Bordeaux 12.12.42, Scuttled Gironde 25.8.44

DÜSSELDORF 4930 GRT
Uppbringad av HMS DESPATCH utanför chilenska hamnen Punta Caldera 5.12.39. Beslagtagen.
(skedde på chilenskt territorialvatten!) > EMPIRE CONFIDENCE

DURAZZO 1153 GRT
Stormad av venezuelanska marinsoldater 17.5.40 i Maracaibos hamn ''f.förhindrande av incidenter i Panamerikanska neutralitetszonen''. Beslagtagen > venezuelanska PAMPERO

EDMUND HUGO STINNES 2189 GRT
Torpederad 23.3.40 Nordsjön. HMS TRIDENT

EILBEK 2185 GRT
Uppbringad 15.11.39 AMC SCOTSTOUN vid Island, beslagtagen > EMPIRE SCOUT

EISENACH 4177 GRT
Beslagtagen Puntarenas, Costa Rica 1.4.41. Amerikanska påtryckningar

EGERLAND 9789 GRT, tanker ex norska NORTH AMERICA
Under byggn. Tyskland 1939 för Panama, konfiskerad 1940. Lastade rysk olja Tallinn febr -41. Avg St. Nazaie 24.4.41 oljar ubåtar i Atlanten. Scuttled 5.6.41 HMS SHEFFIELD

ELBE 9789GRT, tanker
Kom från Dairen, Manchuhuo. Sänkt Atlanten 6.6.41 av Swordfishplan från HMS EAGLE

ELISABETH BORNHOFEN 2289 GRT
Når tysk hamn (från?) via Denmark Strait september 1939

ELSA ESSBERGER 6104 GRT
I Japan vid krigsutbrottet. Oljade QUITO, BOGOTA, OSORNO och HAVELLAND Marshallöarna maj 1941. Avg. Sasebo november 1941, angör El Ferrol, Spanien 12.1.42. Senare fransk hamn. Scuttled som blockfartyg 26.8.44

EMMY FRIEDRICH 4732 GRT, tanker
Avsedd som oljare för GRAF SPEE 1939. Avgick Tampico, Mexiko oktober 1939. Hittad av HMS ORION Yucatansundet 23.10.39. Scuttled

ENTRERIOS 5179 GRT
Från Sydamerika, når tysk hamn via Denmark Strait november 1939

ERLANGEN 6101 GRT
Episk resa för att nå Chile. Avg. Dunedin, Nya Zealand slutet augusti 1939, flyr till Carley Harbour på obebodda Auckland Islands. Där besättningen avverkar 250 TON SKOG.då kolen inte räcker till Chile. (Gläntan kallas än idag ''Erlangen Clearing''). Dom riggar SEGEL för att dryga ut bränslet och når Chile. Kolar nog för att runda Kap Horn och angöra Buenos Aires och försöker utbrytning juli 1941. Prejas av HMS NEWCASTLE 25.7.41 och scuttled

ERMLAND 6528 GRT
Omdöpt till WESERLAND f. att förhindra förväxling med ERMLAND av DITHMARSCHEN-klassen.
Började kriget i Fjärran Östern. Lastade Kope och avgick 29.12.40. tar ombord fångar från ADMIRAL SCHEER i Indiska Oceanen - anländer Bordeaux 4.4.41 Avg. Bordeaux 10.11.42 och ank. Yokohama 1.12.42. Avseglar Yokohama 5.1.43 men återkallas till Batavia, senare Yokohama. Ny avsegling Yokohama 26.10.43 men prejad USS SOMERS Sydatlanten 2.1.44 och scuttled

ESSO HAMBURG 9848 RT, tanker
Supply för BISMARCK, oljade PRINZ EUGEN 28.5.41, scuttled efter prejning HMS LONDON Natal-Freetowngapet 4.6.41

EUROFELD 5947 GRT, tanker P.r.f. Aruba vid krigsutbrottet. Sänd till Teneriffe. Oljar ADMIRAL SCHEER och THOR i Atlanten oktober-november 1940. Nyår 1941 med NORDMARK i ''Andalusien''. Lämnar med fångar från SCHEER,THOR och WIDDER 14.1.41 och anländer Bordeaux omkr. 15.2.41. Scuttled St. Nazaire 11.9.44

FRANCO MARTELLI 10535 GRT (Italiensk), tanker
Avgick brasiliansk hamn febr(?) 1941 med full oljelast. Sänkt Biskayabukten av HMS URGE 18.4.41

FRANKFURT 5522 GRT
I hamn Talcahuano, Chile 6.9.39. Avseglar 7.4.41 till Rio de Janerio. Avg. Rio 6.6.41. Scuttled Atlanten 3.8.41, AMC CAVINA

FRANKENWALD 5062 GRT
Framgångsrik brytning blockaden, når Norge 6.1.40. bara för att gå på grund vid Yttrefiord, Bergen ngra dgr senare - sjunker

FRIDA HORN 3184 GRT
Når tysk hamn via Denmark Strait september 1939

FRIEDRICH BREME 10397 GRT, tanker
Oljare f. ADMIRAL HIPPER's Atlantkryssning 1940 och ''Operation Berlin'' med SCHARNHORST & GNEISENAU 1941. Oljare f. BISMARCK-operationen 1941. Sänkt av HMS SHEFFIELD 13.6.41 väster om K. Finisterre - som skjuter bredsidor.....stora personalförluster

FRIESLAND 6252 GRT
Scuttled 1.4.41 utanför Paita i Peru för att undvika beslag

FRISCO 4535 GRT (Italiensk), tanker
Avg. Fortaleza, Brasilien ?/?/1941 - ankommer fransk hamn ?/?/41 med 5800 ton olja

FUSIJAMA (Italiensk) 6244 GRT
Avg. Kobe 7.2.42, anl. Bordeaux 26.4.42. Sänkt av brittiskt flyg utanför Bordeaux 25.8.43

GEDANIA 8923 GRT, tanker
P.r.f. Aruba vid krigsutbrottet varefter hon anlöpte Kanarieöarna. Låg i Las Palmas till 15.10.40 då hon avseglade mot - och nådde St. Nazaire. Insatt som tanker i BISMARCK-operationen 1941. Avg. fr. La Pallice 15.5.41. Prejad av AMC MARSDALE söder Island 4.6.41. Panikartat övergiven, beslagtagen - blev EMPIRE GARDEN i brittisk tjänst.
Hennes kapten, hette Paradies i efternamn. Hade tyskarna kunnat llgga vantarna på denne man - hade det inte blivit ngt ''paradies'' för honom

GENERAL ARTIGAS 11254 GRT, tanker?
Från Sydamerikas ostkust genom Denmark Strait till tysk hamn oktober 1939

GERMANIA 9851 GRT, tanker
Avg. fransk hamn (vilken?) 11.12.42 mot Fjärran Östern. Scuttled 15.12.42 när HMS REDOUBT siktas

GLORIA 5896GRT
Kapad av HMS SHEFFIELD söder Island 21.10.39. Blev EMPIRE CONVEYOR

GLÜCKSBURG 2650 GRT
Prejad HMS WISHART vid Chipiona Fyrskepp SW Spanien, fartyget sattes avsiktligt på grund på spanska kusten...vrak(?)

GONZENHEIM 4574 GRT
Uppbringad av AMC RAWALPINDI 19.10.39, scuttled

Ja - den fanns två Gonzenheims!......

GONZENHEIM, ex norska KONGSFJORD 4103 GRT
Beslagtagen Norge 1940, utrustad som spaningsfartyg f. BISMARCK-operationen. Scuttled norr om Azorerna 4.6.41 HMS NELSON & NEPTUNE

GOSLAR 6040 GRT
Scuttled utanför Paramaribo 10.5.40.

HAGEN 5988 GRT
Prejad och beslagtagen utanför Durban 8.9.39 > EMPIRE SUCCESS

HALLE 5889 GRT
Scuttled utanför Dakar 16.10.39 franska kryssaren DUGUAI-TROUIN

HAMELN 4351 GRT
Prejad utanför Vera Cruz, Mexiko 1.4.41 av mexikansk kanonbåt. Beslagtagen - omdöpt till OAXACO under mexikansk flagg

HAMM 5874 GRT
Från Las Palmas september 1939, når tysk hamn oktober via Denmark Strait

HANNA BÖGE 2377 GRT
Prejad HMS SOMALI 3.9.39 - tagen som pris till England. HANNA BÖGE var krigets första prisfartyg - togs samma dag som England förklarade Tyskland krig!

HANNOVER 5537 GRT
Snabb ''bananbåt'' Norddeutscher Lloyd. Sökte nödhamn Curacao vid krigsutbrottet. Mars 1940 försöker ta sig ut i Atlanten men siktad av HMS DUNEDIN mellan Puerto Rico och Hispaniola. HANNOVER försöker nå Dominikanskt vatten - men misslyckas. Bordas, tas som pris. Seglas till England, byggs om till eskorthangarfartyget HMS AUDACITY (det första av typen!)
HMS AUDACITY sänktes redan 21.12.41 av U 751 väster om Portugal

HAVELLAND 6334 GRT
Flydde fr. Sydamerika, äventyrlig resa till Yokohama maj/juni 1941. Såld till Japan 1942 > HAFERLAND-GO eller TATSUMIYA MARU. Torpederad USS GUNARD 22.12.43 vid Kashinisaki - satt på grund och blev vrak

HEDDERNHEIM 4947 GRT
Torpederad HMS URSULA, nordost Skagen 21.3.40

HEIDELBERG 6530 GRT
Avgick Aruba 1940, scttled Windward Passage 2.3.40 HMS DUNEDIN

HEINZ HORN 3994 GRT
Når tysk hamn (från?) via Denmark Strait september 1939

HELENE 2160 GRT
Når tysk hamn via Denmark Strait september 1939

HELGOLAND
Avg. 24.10.40 från Puerto Colombia, skakar av sig tre skuggande amerikanska jagare (!!) förbi Antillerna 3.11 och når St. Nazaire 30.11.1940 (Bra gjort...)

HENNING OLDENDORF 3986 GRT
Uppbringad 17.11.39 Denmark Strait av HMS COLOMBO, beslagtagen > EMPIRE INDUSTRY

HERMES (se KARNAK 7209 GRT)

HERMONTHIS
Flydde Callao, Peru 1.4.40. Skuggad peruanskt flyg/flotta som tillkallar kanadensiska
HMCS PRINCE HENRY, satt i brand 2.4.41 - totalförlust

HIMALAYA 6240 RT (Italiensk)
Avgår Massawa 1.3.41 och når Rio de Janerio 4.4.41 Lastar gummi bl.a. Avg. Rio 30.4.41 och ankommer Bordeaux 30.8.41

HOHENFRIEDBERG 7892GRT, ex norska HERBORG, tanker
Kapad av HK THOR Indiska Oceanen 19.6.42. Sänd till Japan i juli. Dep Yokohama 11.11.42 mot Frankrike. Scuttled west Finisterre 26.2.43. HMS SUSSEX

IDARWALD 5033 GRT
Bryter ut fr. Tampico, Mexico 3.12.40. Skuggad av USS BROOME som tillkallar HMS DIOMEDE 5.12.40. Fartyget sätts i brand - engelskt priskommando kan inte släcka - hon sjunker vid Kubas kust 9.12.40

ILL 7603/7824 GRT (olika mätningar) ex norska TURICUM, tanker
Beslagtagen Norge april 1940. Omdöpt till ILL 12.8.40. Mars-april 1941 oljar HIPPER och ubåtar i Atlanten. Hittad halvsjunken Brunsbüttel 1945, återlämnad till Norge - reparerad Antwerpen och igen- TURICUM. Såld t. Spanien 1951 > PUNTA ASPRA, skrotad 1958

INN 2867 GRT
Prejad HMS NEPTUNE 5.9.39 och scuttled

IRENE 4793 GRT ex norska SILVAPLANA
Kapad 11.9.41 Stilla Havet av ATLANTIS. Sänd som pris till Bordeaux med 5500 ton sago, 2100 ton gummi, 540 ton tenn. Ank. 10.11.41. Avg. Bordeaux 11.10.42, anl. Kobe december -42. Dep Singapore 4,2,43, scuttled nära Kap Finisterre 10.3.43 HMS ADVENTURE

JOAO PESSOA (italiensk) se NATAL

JOHANNES MOLKENBUHR 5294 GRT
Prejd HMS JERSEY väster Bergen 4.9.39, scuttled

JUNO 2036 GRT
Når tysk hamn vid Denmark Strait september 1939

KARIBISCHES MEER, 6864 GRT, tanker
Kom från (?), skadad flygbomber i Kanalen, bogserad till Bologne 20.7.41. Scuttled Rouen 21.6.44 som blockeringsfartyg

KARIN 7322 GRT, ex holl. KOTA NOPAN, kapad av KOMET i Stilla Havet 17.8.41. Värdefull last, 2800 ton sagogryn, 1500 ton tenn, 1200 ton gummi. Sänd som pris, ank. Bordeaux 14.11.41. Avgår Bordeaux 6.11.42 till Singapore, ank. ?.1.43. Avg. Singapore 4.2.43. Scuttled sydatlanten 10.3.43 USS SAVANNAH

KARNAK, ex HERMES 7209 GRT
Avg Bordeaux 15.3.41 - anl. Rio de Janerio 10.4.41. Lastar rågummi och avgår 27.5.41. Scuttled St Pauls Rocks 11.7.41 AMC CANTON

KERTOSONO 9289 GRT
Holl. tanker, pris THOR 1.7.40, anl. Frankrke 13.7.40. Scuttled Nantes 10.8.44

KETTY BRØVIG 9289 GRT, tanker
Norsk pris 8.2.41 Indiska Oceanen av ATLANTIS. Oljade ATLANTIS & ADMIRAL SCHEER flera ggr. 4.3.41 långsides med COBURG för transfer av fångar när HMAS CANBERRA dyker upp. Scuttled

KIEL 3703 GRT
Från Vigo, når tysk hamn 10.10.39

KLAUS SCHOKE 5830 GRT
Scuttled Atlanten 5.12.40 när AMC CALIFORNIA närmar sig

KONSUL HENDRIK FISSER 4458 GRT
Uppbringad Island 22.11.39 av HMS CALYPSO. Beslagtagen > EMPIRE SOLDIER

KOTA PINANG 7275 GRT, tanker
Ombyggd till depåfartyg 1940. Deltar i BISMARCK operationen 1941, oljar PRINZ EUGEN 29.5.41
29.6.41(?) avg. Le Verdon mot Dakar för att tjänstgöra som ubåtsbas (!!) i överenskommelse med Vichy....överraskad i regnby av HMS KENYA som ger eld, fartyget sätts i brand, sedan sänkt av torped. Besättningen räddad av U 129 och landad i Spanien

KULMERLAND 7363 GRT
Supplyfartyg f. ORION & KOMET i Stilla Havet. Julen 1940 vid Lamotrek. Insatt som blockadbrytare, lastade och avg. Dairen 26.8.42. Ankommer Bordeaux 7.11.42. Bombad i Nantes 23.9.43 - totalförlust.

KURMARK, ex norska TROPIC SEA (se TROPIC SEA)

KYPHISSA 2964 GRT
Når tysk hamn från (?) via Denmark Strait september 1939

KÖNIGSBERG 6466 GRT, tanker
Från Belem, Brasilien okänt datum. Oljar WIDDER i Atlanten ?.?.40. Prejad 16.6.40 av franska hjälpkryssaren PRESIDENT HOUDACE utanför Vigo, scuttled

LA CORUNA 7414 GRT
Scuttled Nordatlanten 13.3.40, AMC MALOYA

LAHNECK 1663 GRT
Avg. Vigo 11.11.39, når tysk hamn via Island-Shetlandsgapet hjälp av svår storm och dålig sikt

LEANDER 989 GRT
Uppbringad och beslagtagen 9.11.39 av HMS ISIS vid Kap Finisterre. > EMPIRE CRUSADER

LECH 3290 GRT
Lastade Brasilien mars 1941, hudar, kaffe. Scuttled 28.5.41 utanför Santos, HMS EDINBURGH

LEIPZIG 5898 GRT
Scuttled 1.4.1941 utanför Callao, Peru f. att undgå beslag

LEUNA 5856 GRT
Når tysk hamn oktober 1939 från (?)

LEUTHEN 7131 GRT ex brittiska NANKIN
Pris THOR Indiska Oceanen 10.5.42. Sänd till Japan. Totalförstörd vid explosionen på UCKERMARK i Yokohama 30.11.42

LIVADIA 3094 GRT
Når tysk hamn sent november 1939 via Island-Shetlandgapet

LUISE LEONHARDT 4831 GRT
Når tysk hamn via Denmark Strait september 1939

LÜBECK 3703 GRT
Från Haiti september 1939, når tysk hamn via Denmark Strait

LOTHRINGEN 10746 GRT, tanker
Avg. La Pallice 11.5.41 för BISMARCK-operationen. Hittad av fpl från HMS EAGLE - kapad 15.6.41 av HMS DUNEDIN. (med förlust av hemligt signalmaterial)

LUDOLF OLDENDORF 1953 GRT
Avg. Teneriffe november 1939. Klarar slarvig ontroll av HMS SHEFFIELD söder Island - och når tysk hamn

MADRONA, se ROSSBACH

MAX ALBRECHT 5824 GRT, tanker
Avg. Houston 30.8.39, diverterad till El Ferrol. Blev fast bunkerstation där för ubåtar till 1942.
Internerad 43-44-45?? Övertagen av brittiska intressen 1945 > EMPIRE TAGRALIA

MECKLENBURG 7902 GRT
Scuttled vid Island 12.11.39 efter prejning HMS DELHI

MIMI HORN
Avg. Curacao 5-6.3.40 lyckas undvika brittiska fartyg Karibiska Sjön - men hittad 28.3.40 i Denmark Strait av AMC TRANSYLVANIA. Scuttled

MINDEN 4158 GRT
Dep Rio de Janerio 6.9.39. Prejad HMS CALYPSO 24.9.39, scuttled

MOMBALDO 6214 GRT (italiensk)
Avg. Belem, Brasilien 28.3.41, anl. Le Verdon 24.4.41(andra uppg. 28.6.41 - 24.7.41)

MONTE OLIVIA 13750 GRT, tanker?
Från Sydamerikansk hamn, genombryter blockaden och når tysk hamn oktober 1939

MONSERRATE
Satt i brand i Callao 1.4.41 f. att förhindra beslag

MONSUN 8038 GRT, ex norska SANDEFJORD (Se SANDEFJORD)

MOREA 4709 GRT
Kapad HMS HASTY nw Ferrol 12.2.40 > EMPIRE SEAMAN

MÜNCHEN
Flydde Callao 1.4.41. Peruanskt flyg tillkalla HMCS PRINCE HENRY 2.4.41. Fartyget sätts i brand och sjunker

MÜNSTERLAND 6315 GRT (1942 omdöpt till WALKENREID)
P.r.f. Manila augusti 1939 - anl. Kobe 7.9.39. Rekvirerad som stödfartyg av Sonderdienst.
Lastar Kobe januari 1942. Avg. 18.2.42 - anländer Bordeaux 17.5.42.

NATAL ex JOAO PASSOA (italiensk)
Avg. Bordeaux 26.3.41 till Brasilien. Ankom Santos 29.4.41. Lastar bl.a. 3000 ton rågummi. Avg. Santos 27.6.41(?) och ankommer Bordeaux 3.12.41

NEW YORK 22337 GRT Passagerarfartyg
Ank. Murmansk sept/okt. 1939 från (?). Logementsfartyg i Kiel, sänkt amerikanskt bombanfall 3.4.45

NORDENHAM 4592 GRT
Fr. Vigo, når tysk hamn 10.10.39

NORDERNEY 3667 GRT
Fr. sydamerikansk hamn, scuttled 17.8.41 NO Amazonmynningen, HMS DESPATCH

NORDMEER 5671 GRT, tanker
Avg. Curacao december 1939.Förföljd franska ubåten QUESSANT men når Vigo, senare Bordeaux. Scuttled Bordeaux 25.8.44, bärgad efter kriget > franska ARTVINE

NORDSTERN 6994 GRT, ex BRITISH ADVOCATE
Pris tagen ADMIRAL SCHEER 21.2.41. Nådde fransk hamn 1941. Sänkt av bomber 24.7.44 i Bordeaux

NORDVARD 4111 GRT
Pris PINGUIN 16.9.40 Indiska Oceanen. Ank. Bordeaux 3.12.40 med 200 fångar. Sänkt 28.12.44 flygbomber (var?)

ODENWALD 5098 RT
Kapad USS OMAHA 6.11.41 utanför Natal, beslagtagen

OLE JACOB 8306 GRT, norsk tanker senare omdöpt till BENNO
Kapad av ATLANTIS 10.11.40 utanför Sumatra. Sänd som pris till Kobe. Följetanker för ORION jan-juni 1941. Hemsänd juni-41, ankommer Bordeaux 21.4.41. Utbrytningsförsök december 1941, skadad av flygbomber 23.12., torpederad av brittiskt flyg 24.12.41 och sänks utanför spanska kusten

OLE WEGGER 12201 GRT, norskt valkokeri
Kapad PINGUIN 14.1.41 Sydgeorgien. Ank. Bordeaux omkri. 16.3.41, använd som basfartyg franska hamnar. Sänkt som blockskepp i Rouen 22.8.44

OLINDA 4576 GRT
Scuttled La Platamynningen 3.9.39 HMS AJAX

ORINOCO 9660 GRT
Beslagtagen Tampico 1.4.41. Blev amerikanska m.s. PUEBLA

ORIZABA 4354 GRT
Hemresa fr. sydamerika. Strandade Skerrøa, Norge 26.2.40, blev vrak

OSORNO 6951 GRT (DEN SISTA BLOCKADBRYTAREN SOM ANKOMMER T. FRANKRIKE)
Flydde Chile till Japan maj 1941. Avg. Kobe 24.12.41, ankommer Bordeaux 19.2.42. Avg. Bordeaux ?.?.43, ankommer Kobe ?.?.43 Avseglar Kobe 4.10.43, ankommer Bordeaux 26.12.43 skadad vid kollision, sätts på grund. Lasten 3944 ton gummi,1826 ton tenn & 180 ton wolframmalm - kan räddas.

PALIME 2863 GRT
Minsprängd utanför Stavanger 5.6.40, kom från (?)

PALOS 997 GRT
Från Vigo 11.11.39, når tysk hamn via söder om Island p.g.a. storm & dålig sikt

PASSAT 8998 GRT, ex norska STORSTAD, tanker
Kapad PINGUIN 7/10/40, utrustad som hjälpminläggare med 70 minor lagda i Bass Strait oktober 1940. Oljar ATLANTIS i Indiska Oceanen 8.12.40., senare NORDMARK & THOR i sydatlanten 6-8.1.41. Avg. med 524 fångar till Bordeaux, anl. 4.2.41. Rustad f. resa till Batavia aug/sept 1942 - men skadad av flygbomber St. Nazaire 6.9.42.

PATAGONIA 5898 GRT
Fr. sydamerikansk hamn, når tysk hamn 12? eller 26.10.39

PELAGOS 12084 GRT, norsk valkokeri
Kapad 14.1.41 av PINGUIN Sydgeorgien. Sänd till Bordeaux, ankommer dit mars 1941. Senare ubåtsdepåfartyg i Norge. Vid kapitulationen 9.5.45 låg hon i Narvik

PIETRO ORSEOLO (Italiensk)
Avg. Kobe 2.12.41, ank. Bordeaux 24.2.42. Lastar Bordeaux och avseglar till Japan 1.10.42.
Ank. Kobe 2.12.42. Avgår Kobe 25.1.43, skadas av torped USS SKAD 1.4.43 i Biskaya - men lyckas nå Bordeaux den 2.4.43

PIONIER 3285 GRT
Når tysk hamn december 1939 från ???

PHAEDRA 619 GRT
Uppbringad HMS GREYHOUND 14.1.40, Nordsjön. Beslagatagen > EMPIRE SENTINEL

PHRYGIA 4137 GRT
Försöker bryta ut fr. Tampico, Mexiko 12.11.40 (tillsammans med RHEIN & IDARWALD) Skuggas av tre amerikanska jagare. I tro utbrytning omöjlig självsänks PHRYGIA. De andra två återvänder till Tampico

POLYCARP 6405 GRT, norsk tanker
Kapad av SCHARNHORST 16.3.41 i Atlanten. Som pris, ankommer Bordeaux 24.3.41

PORTLAND 7132 GRT
Avg. Talcahuano, Chile 30.1.41. Oljas av NORDMARK i Atlanten. Tar ombord 327 fångar fvb till Bordeaux. Oljar KORMORAN Atlanten. (Under resan försöker fångarna ta över fartyget. Revolten slås ned) Ank. Bordeaux 14.3.41. Avg. Bordeaux 22.10.41, ankommer Osaka 1.1.42. Avg. Yokohama 26.2.42 och ank. Bordeaux 10.5.42. Skadas av brittiska grodmän i Bordeaux 12.12.42. - repareras. Avgår mot Japan igen ?.2.43. Prejad franska kryssaren GEORGES LEYGUES 13.4.43 i Natalgapet, scuttled

PORTO ALERE 6105 GRT
Fr. Sydamerika, når tysk hamn oktober 1939 via Denmark Strait

POSEIDON 5864 GRT
Prejad, kapad AMC SCOTSOUN 21.10.39. Självsänkning misslyckas - brittisk boarding-party stänger bottenventilerna, fartyget tas på släp. POSEIDNON sjunker i en storM DEN 27.10.39.

PYTHON 3664 GRT
Nådde tysk hamn september 1939. Utrustad f. oljning av ubåtar. Avgår fransk hamn 6.11.41. Oljar (bl.a.?) U 124, 126 och 129 vid Kap Verdeöarna. Tar upp överlevande från ATLANTIS vars livbåtar bogserats efter U 126 den 24.11.41. Oljar U 68 och UA Tristan da Cunha 30.11 och 1.12.41 Överraskad av HMS DEVONSHIRE 1.12.42 och scuttled. Besättningen inkl folket fr. ATLANTIS, iallt 414 man - upptagna av UA och U 68, senare fördelade på fyra tyska och fem italienska ubåtar.

QUITO 1230 GRT, tanker
Äventyrlig resa fr. Chile till Japan maj 1941. Stödfartyg f. ubåtar Indiska Oceanen 1943-45. Sänkt USS GUNARD vid Borneo 29.4.45

RAMSES 7893 GRT
Avg. Dairen 12.5.41. Avg. Kobe 23.10.42. Scuttled Indiska Oceanen 10.12.42 HMAS ADELAIDE

R.C. RICKMERS 5198 GRT
I Japan vid krigsutbrottet. Ansågs i för dåligt skick att nå Europa. Såld t. Japan 1940 > TEIFUKKO MARU?/TEISHU MARU

RHAKOTIS 6753 GRT
Flydde fr. Chile t. Japan maj-juni 1941. Avgick Yokohama 27.9.42. Scuttled väst Kap Finisterre 1.1.43, HMS SCYLLA

REGENSBURG 8068 GRT
Avg. Dairen 5.5.41, ank. Bordeaux 27.6.41. Avg. Bordeaux 2.5.42, anl. Yokohama 7.7.42. Oljat HK THOR på resan. Avseglar Kobe 14.9.42, skadad Sundasundet av torped fr. USS SEARAVEN. satt på grund. Senare bogserad till Singapore & reparerad. Avgick Singapore ?/?/42. Scuttled 30.1.43 Denmark Strait, HMS GLASGOW. Bara sex överlevande bärgade av GLASGOW

REKUM 5540 GRT, tanker
Ank. Teneriffe 6.9.39 med 8300 ton olja från Aruba. Tillhörde Etappe Spanien. Sänkt brittiskt långdistansartilleri utanför Bologne 20.3.44

RHEIN 6031 GRT
Andra utbrytningsförsöket fr. Tampico 3.12.40. Skuggad USS SIMPSON som tillkallar holländska kanonbåten VAN KINSBERGEN. Holländskt äntringsförsök avslås 11.12.40. i Floridasundet. Satt i brand och scuttled samma dag då ditkallade HMS CARADOC anländer

RHEINGOLD 5055 GRT
Prejad 27.10.30 vid Island HMS DELHI, beslagtagen > EMPIRE MARINER

RIO DE JANERIO 5261 GRT
Når tysk hamn december 1939 från (?)

RIO GRANDE 6062 GRT
I Rio Grande do Sul, Brasilien vid krigsutbrottet. Når Frankrike ?/?/40. Avgår Bordeaux 21.9.41 ankommer Osaka 6..12.41. Avg. Kobe 31.1.42, anl. Bordeaux 16.4.42. Avgår Bordeaux 27.9.42 till Japan. Dep Kobe 12.11.42 mot Frankrike. Återkallad till Batavia, avg. senare igen ?/?/42. Scuttled Sydatlanten 8.1.43, USS OMAHA

ROLANDSECK 1845 GRT
Från Vigo, når tysk hamn 10.10.39

ROMOLO 9780 RT (Italiensk)
Kom från Nederländska Ostindien, prejad 12.6.40 av HMAS MANOORA vid Salomonöarna och scuttled

ROSSBACH 5894 GRT, ex norska MADRONA
Tagen pris HK THOR 4.7.42 och sänd till Japan. Avg. Kobe 12.11.42 - men återkallad till Batavia, senare Japan. Torpederad och sänkt 7.5.44 av USS BURFISH utanför Kobe

ROSTOCK 2542 GRT
Prejad & beslagtagen 11.2.40 utanför Vigo av franska kanonbåten ELAN. Blev franska
ST MAURICE, återlämnad Tyskland juni 1940

RUDOLF ALBRECHT 3817 GRT, tanker
Ank. Punta Delgada, Azorerna 8.5.40 från (?) med 5000 ton dieselolja. Senare Teneriffe, Avg.Teneriffe 22.3.41, oljade KORMORAN i Atlanten. Återvände Frankrike ?/?/41
Beslagtagen 1945 i Kiel > EMPIRE TAGINDA

SAMLAND 5978 GRT, tanker
Från (?) Torpederad, sänkt HMS TETRARCH vid Lister 16.6.40

SANDEFJORD 8038 GRT, norsk tanker
Tagen som pris 17.1.41 av ADMIRAL SCHEER. Sänd till Bordeaux, omdöpt till MONSUN. Bombad & sänkt Nantes 25.8.43

SEATTLE 7469 GRT
Avg. Curacao 6.3.40, sänkt utanför Kristiansand 8-9 april 1940 av norska kanonbåten SLEIPNER

SANTOS 5943 grt
Avg. Rio de Janerio 13.1.40. kamouflerad som norsk ångare, lurar franska hjälpkryssaren CHARLES PLUMIER och når Norge 27.2.40, senare tysk hamn - efter ha suttit fast i isen i Denmark Strait i två dygn

SCHARNHORST 20196 GRT passagerarfartyg
Upplagd Kobe 1939. Såld till IJN 1942. Ombyggd till hangarfartyg 1943 > SHINYO. Sänkt av USS SPADEFISH 17.11.44

SCHWABEN 7773 GRT
Fr. Sydamerikansk hamn. Når tysk hamn 12-26.10.1939

SCHLETTSTADT 8055 GRT, ex holländska CORYDA, tanker
Beslagtagen Holland 1940. Oljare för Operation Berlin - SCHARNHORST & GNEISENAU febr, 1941.Skadad raid St. Nazaire 1942, scuttled 1.8.44 i fransk hamn

SEBU 1894 GRT
Avg. Vigo 11.11.39., når tysk hamn Island-Shetlandgapet i svår storm

SESOSTRIS 3987 GRT
F. 'förhindrande'' av incidenter i Panamerikanska Neutralitetszonen, stormad av Venezuleanska marinsoldater i Maracaibo 17.5.40. Maskinerna saboterades av tyskarna

SIGURD FAULBAUMS 3256 GRT
Kapad, beslagtagen utanför Brügge 10.5.40 HMS jagare(?)

SILVAPLANA, se IRENE

SOLGLIMT 12246 GRT, norskt valkokeri
Pris av PINGUIN Sydgeorgien 14.1.41 - anlände Girone 16.3.41. Omdöpt t. SONDERBURG. Bombskadad i Cherbourg 1942, senare sänkt som blockfartyg där augusti 1944

SOPHIE RICKMERS 7033 GRT
Scuttled nära Sabang, Java 10.5.40

SPICHERN 9323 GRT, ex norska KROSSFONN, tanker
Tagen som pris WIDDER 26.6.40 i Västindien, ankommer Lorient 7.7.40. Första prisfartyg som angör nyerövrade franska hamnar. Oljar fem ''rotar'' norska valfångstbåtar (priser PINGUIN) i Atlanten mars 1941. Oljar PRINZ EUGEN under BISMARCK-operationen maj 1941. Skadad raiden St. Nazaire 1942. Avg. mot Japan 10.10.42, skadad flyganfall Biskaya, tvingas anlöpa Ferrol. Tillbaka till Frankrike januari 1943. Bombskadad Brest 9.8.44 och sänkt som blockfartyg där 31.8.44

SPREEWALD 5083 GRT
Vid krigsutbrottet i Stilla Havet. Når Yokohama slutet setember 1939. Lastar i Dairen ?/?/41 bl.a. 3650 ton gummi och avgår mot Bordeaux. Torpederad och sänkt av misstag av tyska ubåten U 333 den 31.1.42. (U 333 hade inte varnats om att en tysk blockadbrytare var i området!)

ST. LOUIS 16372 GRT passagerarfartyg
Angör Murmansk ''Stödjepunkt Nord'' 13.9.39. Till Tyskland ?/?/40. bombad & sänkt i Kiel
3.8.44 som logementsfartyg

STORSTAD, se PASSAT

TANGER 1742 GRT
Avg. Vigo 11.11.39, når tysk hamn genom Island-Shetlandgapet i svår storm

TANNENFELS 7840 GRT
Avg. från Mogadishu, italienska Somaliland 1941 - bunkrar ADMIRAL SCHEER i Indiska Oceanen jan. 1941 och agerar spanare f. pansarskeppet i ngn vecka.Ank. Bordeaux ?/?/1941. Avgår Bordeaux 2.3.42, ankommer Yokohama 12.5.42. Avgår Yokohama 8.8.42, tar fångar fr. HK MICHEL 12.9.42. Bärgar besättningen från HK STIER omkr. 1.10.42 (STIER blev svårt skadad i strid med amerikanska ångaren STEPHEN HOPKINS & måste överges) Angör Bordeaux 2.11.42. Skadad brittiska grodmän i Bordeaux 12.12.42. Scuttled 4.8.44

TENERIFFE 4996 GRT
Uppbringad 21.11.39 Denmark Strait av AMC CHITRAL, beslagtagen

TELDE 2969 GRT
Når tysk hamn från (?) september 1939

THALIA 8939 GRT, tanker
Depåfartyg f. ubåtar, Cadiz slutligt öde okänt

THORN 5486 GRT, ex norska RUTH, tanker
Beslagtagen Norge 1940. Oljar HIPPER 21.3.41 i Atlanten. Torpederad HMS TIGRIS Loiremynningen 2.4.41 och sjönk följande dag

TIJUCA 5918 GRT
Når tysk hamn fr. Sydamerika oktober 1939

TIMAVE 7549 GRT (Italiensk)
Fr. Italienska Somaliland - scuttled NO om Durban 11.6.40 efter bombning av Sydafrikanskt flyg

TIRANNA 7230 GRT
Pris ATLANTIS 10.6.40 Indiska Oceanen. Torpederad & sänkt HMS TUNA Gironemynningen 22.9.40

TODARO 5084 GRT (Italiensk), tanker
Efter Italiens krigsinträde 1940, liggande i Las Palmas. Bröt ut till fransk hamn tidigt maj 1941. Sänkt Bordeaux 14.8.44

TOGO 5042 GRT
Når tysk hamn sent november 1939 vis Island-Shetlandgapet

TRIFELS 6198 GRT
Uppbringad 14.11.39 vid Azorerna av franska hjälpkryssaren KOUTOUBIA, beslagtagen

TROJA 2390 GRT
Flydde Aruba febr. 1940, prejad HMS DESPATCH Karibiska sjön 1.3.40, scuttled

TROPIC SEA 5761 GRT
Norsk pris av ORION vid Kermadecöarna Stilla Havet 18.6.40. Sänd t. Bordeaux 30.6.40. Prejad HMS TRUANT Biskaya 3.9.40, scuttled

TÜBINGEN 5433 GRT
Fr. Teneriffe november 1939. Når tysk hamn via Denmark Strait

UCKERMARK 7021 GRT (EJ att förväxlas med tankern UCKERMARK ex ALTMARK!)
Bryter ut från Mogadishu 10.2.41. Siktas av fpl från HMS HERMES, prejad av HMS HAWKINS 12.2.41 och scuttled

UHLENFELS 7603 GRT
Prejad Nordatlanten 5.11.39 HMS HEREWARD & ARK ROYAL, beslagtagen > EMPIRE ABILITY

ULM 3071 GRT
Når tysk hamn 1939 från(?) via Denmark Strait

WESERMÜNDE 5356 GRT
Prejad/beslagtagen (?) Honduras 28.12.39, såld > holländska CHIRIPO

WINNETOU 5113 GRT, tanker
Ank. Las Palmas 3.9.39 med 7000 ton brännolja fr. Curacao. Oljar ORION Sydatlanten och Stilla Havet 1940. Såld till Teikuku Sempako K.K., Kobe 1940 > TEIKON MARU. Torpederad och sänkt 12.8.44 av USS PUFFER

WOLFSBURG 6201 GRT
Kamouflerad som norsk ångare från (?), uppbringad av HMS BERWICK norr om Island 2.3.40, Scuttled

XXIV MAGGIO 5372 GRT (Italiensk)
Avseglande Recife, Brasilien 29.6.41, last: 40t bomull,163 t hudar, 218 t gummi, 207 ton ''berillium'(?) ankom Bordeaux 27.7.41

Fotnot: Läsaren kanske noterar många 'scuttled'' och ''sänkt som blockfartyg'' i augusti 1944.
Då tyskarna tvingades retirera från Kanalkusten i Frankrike vid den tiden - utbröt en veritabel
massaker på den stora mängd av fartyg som fanns i franska hamnar, men ej kunde evakueras p.g.a. den allierade överlägsenheten till sjöss och i luften. De franska hamnarna från Bordeaux till Dunkirk - blev en jättelik massgrav av sänkta fartyg. Så gott som alla ovannämnda blockadbrytare som befann sig i franska hamnar - begravdes där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8218
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av sveahk » 02 sep 2010 09:09

Dags återigen för ett hjärtligt tack i riktning varjag - denna gång för blockadbrytarlistan :D !

Ett par av de nämnda fartygen dyker upp igen :roll: i slutet av kriget i samband med räddningsaktionerna över Oestersjön:

AFRICANA (ex VALLELUCE, ex SESTRI) 5.869 BRT - Bj.1918
övertogs september 1942 i Bordeaux av Tyskland.
2.3.1944 rederi Schulte & Bruns, Emden.
25.3.1945 självsänktes den i Gotenhafen (Blockschiff).
7.6.1947 ryssarna lyfter den för att senare skrotas ner.
AFRICANA.jpg
BOLTENHOF (ex DORIE) 3.307 BRT - Bj.1911
tillhörig Aug. Bolten Wm. Miller's Nachfl., Hamburg (som bevisligen räddade 3.150 människor 1944-45).
31.12.1944 vid en räddningsinsats i Rostock bombad och sänkt av britiskt flyg.
Upptagen och reparerad av ryssarna, nytt namn KUCHARENKO.
1947 till Polen, nytt namn KALISZ.
1955 till Panama, nytt namn CAROLYN.
1958 skrotad i Odense.
BOLTENHOF.jpg
MS MONTE OLIVIA 13.750 BRT - Bj.1924
tillhörig Hamburg-Südamerikanische Dampfschiffahrtsgesellschaft, Hamburg.
1940 Wohnschiff KM.
1945 Lasarettskepp.
16.2.1945 minskadad vid en räddningsinsats från Pillau .
3.4.1945 kollision med den tyska ubåten U 3524, Kieler Förde.
12.6.1946 sänkt - upptagen och skrotad 1948.
MONTE OLIVIA.jpg
TOGO (ex CORONEL) 5.042 BRT - Bj.1938
tillhörig Woermann Linie A.G., Hamburg.
1940 ombyggd till Minenschiff KM.
1943 ombyggd till Hilfskreuzer CORONEL.
Senare ombyggt till Nachtjagdleitschiff (se bilden).
1.2.1945 evakuerade 2.000 flyktingar från Pillau till Gotenhafen.
Använd som Bodenführung i Pillau för Jagdfliegerführer Ostpreussen.
8.2., 17.2. och 11.3. evakuerade 6.000 flyktingar och skadade från Pillau till Gotenhafen.
19.3. evakuerade 2.000 skadade från Danzig till Kiel.
13.3.1946 överlämnades i Bremerhaven till Norge, nytt namn SVALBARD.
1954, nytt namn STELLA MARIS.
1956 till Deutsche Afrika-Linien, igen kallad TOGO.
1968 till Panama, nytt namn LACASIELIE.
1976, nytt namn TOPEKA.
1984 strandade vid Coatzacoalcos, Mexiko (2 dog).

fortsättning...

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8218
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av sveahk » 02 sep 2010 09:12

...
CORONEL.jpg
Källa:
Martin Schmidtke: Rettungsaktion Ostsee 1944/45 (Bernard&Graefe Verlag)

Hans K

varjag
Medlem
Inlägg: 44103
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av varjag » 02 sep 2010 11:51

Superpost sveahk, tack för den! Och ordentligt kött på det benrangel jag presenterat. Som kräver många rättelser och mycket mera kött på benen. Och lustigt - BOLTENHOF som du presenterade i bild, är jag säker jag har sett i Luleå som polska KALISZ (KALICZ?) Den som undrar (ta en titt!) vad i Herrans namn hon har på däck....det är vedlast! Och att döma av höjden, är det torr gran eller furu :D

Kom igen, alla forumistas som har ngn puzzelbit att lägga till!

mvh, Varjag

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8218
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av sveahk » 03 sep 2010 09:55

Hittade ytterligare tre fartyg med blockadbrytarförflutet - även de deltog i de nordliga räddningsaktionerna 1944/45:

HEINZ (ex MS HEINZ HORN) 3.994 BRT - Bj. 1928
Tillhörig rederi H.C.Horn, Hamburg.
15.1.1941 Wohn- och Zielschiff 24. U-Flottile KM.
31.7.1944 insatt vid evakueringen av Memel.
18.12.1944 bombad och sänkt av brittiskt flyg vid en räddningsinsats i Gotenhafen. Döda?
Direkt upptagen och reparerad.
10.3.1945 flyktingar från Kolberg till Swinemünde - plus ytterligare evakueringar.
1945 Wohnschiff hos GM/SA (German Mine Sweeping Administration) i Kiel.
10.7.1946 överlämnad till Holland, nytt namn BETUWE.
1947 till Norge, nytt namn LIVARDEN.
1954 till England, nytt namn CRETE AVON.
1956 nytt namn ALDERNEY.
1961 skrotad i Hamburg (Eisen & Metall).
HEINZ HORN.jpg
SPERRBRECHER 11 (ex BELGRANO) 6.095 BRT - Bj. 1936
Tillhörig rederi Hamburg-Südamerikanische Dampfschiffahrts-Gesellschaft.
1941 Sperrbrecher KM.
4.1.1945 minsänkt vid räddningsinsats, Flensburger Förde, inga döda - direkt upptagen och reparerad.
5.5.1945 löpte ut från Köpenhamn till Hela för räddningsinsats.
Efter krigsslutet hos GM/SA.
20.9.1947 till England.
1948 skrotad i Inverkeithing.
BELGRANO.jpg
TMS TAIFUN (ex POLYCARP, ex FANNY HOEGH) 6.405 BRT - Bj. 1931
Tillhörig rederi Eugen Friedrich, Bremen.
10.4.1941 Tross-schiff KM.
1941 bombad och skadad av brittiskt flyg vid överföring till Rotterdam(se bild).
4.4.1945 "torpederad" och sänkt av brittiskt flyg efter en räddningsinsats söder om Stora Bält. Inga döda.
1945 upptagen, reparerad och återförd till Norge.
1948 nytt namn WILSTAR.
1963 skrotad i Oslo.
TAIFUN.jpg


Hans K

varjag
Medlem
Inlägg: 44103
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av varjag » 03 sep 2010 11:05

Tack f. posten -

sveahk ''uppmönstras'' med omedelbar verkan från obefaren, till befaren jungman!

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3701
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av spett » 03 sep 2010 11:44

Gubbar och kärringar.
kan meddela att "Erlangen clearing" på Auckland är fullt synlig på Google-Earth !
Trädslaget heter Sydlig Rata och har mycket gott rykte som ved. Brinner med stark värme och är alltså ett inte helt odugligt surrogat för kol.

varjag
Medlem
Inlägg: 44103
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av varjag » 03 sep 2010 12:59

spett skrev:Gubbar och kärringar.
kan meddela att "Erlangen clearing" på Auckland är fullt synlig på Google-Earth !
Trädslaget heter Sydlig Rata och har mycket gott rykte som ved. Brinner med stark värme och är alltså ett inte helt odugligt surrogat för kol.
Kanske du kan visa den.....? Här en länk till Erlangen-eposet (fast på tyska) - en episk saga av tysk energi, tro och vilja...

http://www.mare.de/index.php?article_id ... etCookie=1

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6122
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av Amund » 05 sep 2010 16:16

Har hittat uppgifter om några Bremenbaserade systrar. Som vanligt med stor reservation för min dåliga läsförståelse på andra språk. :wink:

S/S Wartenfels 6181 BRT. Befann sig i Röda havet vid krigsutbrottet och gick omgående till Massawa, Italienska Eritrea. I feb. -42 gick hon till Diego Suarez på Vichyfranska Madagaskar, där hon blev kvar tills de allierade erövrade ön. Förstördes men iordningställdes och seglade hädanefter för britterna. I länken finns bilder och mera info, den senaste bilden så sent som från 1979 8O som kinesfartyg i Shanghai! (Inget slit och släng i kina inte-(båten byggdes 1921)).

http://www.ddghansa-shipsphotos.de/wartenfels200.htm

S/S Werdenfels. 6318 BRT. Internerad Sabang, Indonesien. Sänkt -42 (U-214) norr om Azorerna som Balingkar p.r Freetown-Liverpool.

S/S Wildenfels. 6223 BRT. Fast i Iran vid krigsutbrottet. Besättningen hem via Sovjet, Övertagen av britterna och blev efter kriget japanska Liverpool Maru.

S/S Liebenfels. 6318 BRT. Ungefär samma historia som Wartenfels.

S/S Falkenfels 6318 BRT. Vände om och stack hemåt nära Island vid krigsutbrottet p.r.t Baltimore.

S/S Drachenfels 6342 BRT. Låg i Goa (Portugisiskt) vid krigsutbrottet och internerades. Självsänktes vid ett brittiskt överfall sept. -43. i strid mot neutraliteten. Där fanns även Ehrenfels, Braunfels och italienska Anfora.

S/S Sturmfels. 6288 BRT. Persiska viken, fast I Iran och besättningen misslyckades elda upp henne när britterna kom. Nu Empire Kumari, torpederad nära Port Said (U-375). Senare bogserad till Haifa.

Här ytterligare några fartygsnamn som jag hittat och som jag tror hamnade utanför spärren, men som jag ännu inte hittat fakta om. Flera är säkert blindspår och går nog att avfärda.
Trautenfels
Wahehe
Uruguay 5846 BRT
Sao Paolo 4977 BRT.
Moni Rickmers
Sophie Rickmers
Wasgenwald
Bitterfeld
Franken
Soneck
Wuppertal
Nordmark
Vogtland
Naumburg

Hamn och fartygsbilderna i länken är för övrigt väldigt vackra och marint intressanta, t.ex när Werdenfels har bogserbåtshjälp vid Vegesacker kurve uppströms Weser.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3701
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av spett » 05 sep 2010 17:04

varjag skrev:
spett skrev:Gubbar och kärringar.
kan meddela att "Erlangen clearing" på Auckland är fullt synlig på Google-Earth !
Trädslaget heter Sydlig Rata och har mycket gott rykte som ved. Brinner med stark värme och är alltså ett inte helt odugligt surrogat för kol.
Kanske du kan visa den.....? Här en länk till Erlangen-eposet (fast på tyska) - en episk saga av tysk energi, tro och vilja...

http://www.mare.de/index.php?article_id ... etCookie=1
Ser väl inte så spännande ut. Titta längst norrut i Carnley-fjorden. Skogen saknas och det finns ingen bebyggelse.

varjag
Medlem
Inlägg: 44103
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av varjag » 06 sep 2010 12:05

Amund skrev:
Här ytterligare några fartygsnamn som jag hittat och som jag tror hamnade utanför spärren
Tack för dom!
Dom flesta av dessa, BITTERFELD (7659grt), FRANKEN(7789grt), SONECK (2191grt), SOPHIE RICKMERS (7033grt), WASGENWALD(4990 grt) och WUPPERTAL(6737grt), som jag skrivit ovan - blev offer för det tyska angreppet i väster 10:e maj 1940. Alla låg i Padang i Holländska Ostindien - och beslagtogs genast. VOGTLAND(7106grt) och NAUMBURG låg i Batavia och undergick samma öde.
Om MONI RICKMERS vet jag intet....
SAO PAOLO (4977grt) tillhörde ''nachschub'' för den tysk invasionen av Norge - Operation Weswerübung - och sänktes 8-9/4 1940 p.v.t. Trondheim. Om SAO PAOLO ''blockadbröt'' tidigare, vet jag inte
URUGUAY och WAHEHE finns bägge med min ovanstående lista över blockadbrytare

TRAUTENFELS(6418 grt), slutligen, blev minsprängd vid Borkum den 10.12.42 - men förefaller ha varit ''innanför spärren'' sedan krigsutbrottet.

mvh, Varjag

varjag
Medlem
Inlägg: 44103
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

En blockadbrytare, tre kryssare och åtta ubåtar

Inlägg av varjag » 11 sep 2010 12:46

Morgonen den 22:a november 1941 är kristallklar, varm och med laber bris, söder om ekvatorn i Sydatlanten. Hjälpkryssaren ATLANTIS är på väg hem efter många månader och äventyr till sjöss. Ett av hennes sista uppdrag - är att olja ubåten U 126 (Klt Ernst Bauer), innan hon angör fransk hamn. Hon har U 126 långsides med oljeslangen kopplad - och hennes FC, Kaleunt Ernst Bauer ombord för en liten sherry med Fregattenkapitän Rogge i salongen, när larmet går...
Fientlig kryssare i sikte! Sekunder efter larmet - surrar en engelsk ''Walrus-flygbåt'' över.
Uppståndelse - vild rusning till stridsposter.....Stackars Klt Bauer - hinner bara ut på däck - för att se sin U 126 bubbla ned under ytan, under befäl av hans IO (Försteofficer) och svär ljudliga eder...... :x

Över horisonten, med stora ''vita mustacher'' runt bogen'kommer HMS DEVONSHIRE forsande...
HMS DEVONSHIRE.jpg
Hon håller sig på behörigt avstånd och hög fart, då hennes Walrusflygbåt redan har rapporterat närvaron av en U-boat....
DEVONSHIRE öppnar eld, tre salvor och kapten Rogge vet att spelet är över - beordrar ''överge fartyget'' och spränger de inbyggda demoleringsladdningarna. 305 man kommer i livbåtarna - eller vattnet, åtta man har dödats ombord av granatsplitter och inslag. Det sista våra Atlaniser ser, när deras fartyg vänder stäven mot himmlen för sin sista resa - är det väldiga ärret under förskeppet - som de mödosamt reparerat med en intern kofferdam på Kerguelen ett halvår tidigare.
DEVONSHIRE, väl medveten om en ubåt i faggorna - försvinner.
Efter ett par timmar, dyker U 126 upp till ytan igen....vi fick ingen chans att komma till skott - kryssaren gjorde alltför hög fart för långt borta...
Det hålls skeppsråd mellan fyra livbåtar och en ubåt. Alla sårade och ett tjugotal andra - tas ombord på ubåten, resten, omkring 265 man i fyra livbåtar - tas på släp av ubåten i riktning Brasilien som är närmaste neutrala kust.

Men - U 126 som har förbindelse med SKL i Berlin rapporterar läget och si, det finns en tysk blockadbrytare i dessa avlägsna faggor!
SKL beordrar U 126 att träffa m.s. PYTHON in ''Blomkvadrat Lilja''.
PYTHON är ett modernt kylfartyg som utrustats för bunkring av ubåtar, har brutit blockaden från Bordeaux den 6:e november och befinner i samma område - just med den sysslan...
U 124 och Python.jpg
...här oljar hon U 124 den 20:e november 1941 sydväst om Kap Verdeöarna.
Den 26:e når våra 305 nödställda från ATLANTIS fram, PYTHON tar ombord alla de nödställda, sårade kommer under läkarvård, utmattade förfriskas. PYTHON toppar upp U 126's tankar - och fartygen skiljs.

PYTHON - har bara fem dagars liv kvar - till det ödesdigra alarmet - Fientlig kryssare i sikte!

(forts. följer)

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Medlem
Inlägg: 44103
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

En blockadbrytare, tre kryssare och åtta ubåtar

Inlägg av varjag » 12 sep 2010 00:20

Fientlig kryssare i sikte! - men denna gången kommer utropet i vår nyss tankade U 124 under Kapten ''Jochen'' Mohr.
(Länk till en animerad vimeo om hur U 124 möter tankern BESSEL i neutrala spanska Vigo som ger ngn uppfattning om hur dessa möten kunde gestalta sig. Vimeon är ren fantasi då U 124 aldrig oljades av BESSEL i Vigo, men väl av CORRIENTES i Las Palmas 3-4 mars 1941)

http://vimeo.com/14690610

U 124 har siktat den engelska lätta kryssaren HMS DUNEDIN som vi mött tidigare på forumet....
viewtopic.php?f=6&t=37626&start=90

DUNEDIN siktar ubåtens periskop ungefär samtidigt, men missuppfattar dess kurs - och styr felaktigt bort från U 124.
När Mohr höjer periskopet igen är avståndet omkring 5000 meter och väl långt för torpedskott. Men han tar chansen - avfyrar tre torpeder och startar stoppuret......Och han har tur - efter långa 5 minuter och 23 sekunder, hörs en detonation, tätt följd av en andra.
HMS DUNEDIN.jpg
Den första torpeden träffar midskepps och slår ut radiohytten, den andra akteröver där en 15-centimeterspjäs blåser överbord. DUNEDIN börjar snabbt sjunka - och utan radio kan hon inte sända några nödsignaler....Omkring 250 man kommer levande i vattnet på sju Carley-flottar, resten följer kyssaren i djupet. Av dessa är bara 72 vid liv tre dagar senare när den amerikanska ångaren s.s. NISHMAHA hittar dom, varav ytterligare fem avlider innan fartyget kommer till Trinidad. Iallt omkommer 423 man av DUNEDIN's besättning, 63 överlever.

U 124 vill gärna ersätta de tre avskjutna torpederna - och sätter kurs mot PYTHON's beräknade position.... det är den 24:e november.

Raskt framåt i tiden - till den 1:a december. Från PYTHON's utkik i masttoppen kommer igen det ödesdigra ropet;

Fientlig kryssare i sikte!

Det är dramats tredje kryssare, HMS DORSETSHIRE, syster till ATLANTS baneman DEVONSHIRE, som har siktat blockadbrytaren och närmar sig med hög fart. Vid PYTHON's sida ligger ubåten UA och diar olja......
UA.jpg
(forts. följer)

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Medlem
Inlägg: 44103
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Dom tyska och italienska blockadbrytarna, A > X

Inlägg av varjag » 12 sep 2010 12:47

Alarm!, UA kastar bogsertross och oljeslang - och snabbdyker. U 68 som tankat dagen före men bara befinner sig ngn sjömil borta, gör samma sak. Atlantismännen på PYTHON som upplet detta bara tio dagar tidigare utbrister...
Oh nej - inte IGEN! Men - det händer - igen.
DORSETSHIRE's fartygschef tror att det finns allierade fångar på PYTHON och är artig nog att skjuta varningsskott ''för om bogen''...han behöver aldrig tillgripa verkningseld. I god ordning evakueras PYTHON och Gudskelov - har man sparat ATLANTIS livbåtar som också åker i sjön. Demoleringsladdningarna detonerar - och fartyget sjunker. När det försvunnit - flyter sju livbåtar kvar på ytan - tillsammans bär dom 441 karlar. Så det är trångt, men kvicktänkta har i alla fall provianterat båtarna och försett de flesta med dricksvatten - innan de firades ned. Fartygschefen på den engelska kryssaren, hade alldeles rätt - det fanns EN FÅNGE på PYTHON.....en amerikan vid namn Frank Vicovari - som hade skadats när ATLANTIS sänkte den egyptiska ångaren ZAMZAM, och ensam behållits ombord på hjälpkryssaren för den bättre läkarvård han kunde få där. Alla i amerikanens livbåt prisar hans närvaro då de gissar han - var orsaken till kryssarens återhållsamhet med skjutandet :) .

Så - här har vi 440 tyskar och en amerikan - i sju öppna båtar mitt i Sydatlanten och sisådär 8600 kilometer från Bordeaux! Dessutom kommer DORSETSHIRE's Walrusflygbåt susande över dem på så låg höjd att de känner propellervinden och ser en fotograf ombord som ivrigt arbetar med sin kamera....Danke schön..vi blir i alla fall avplåtade innan vi alla blir hajmat.... :P Flygbåten och kryssaren försvinner - men till ytan stiger både U 68 och UA som osedda åsett hela katastrofen.
Nytt skeppsråd under brännande sol.....Vad göra? Jo SKL har fyra ubåtar i området, UA, U 68, 124 och 126 - alla fulltankade. Alla 441 skeppsbrutna - fördelas lika mellan ubåtarna. Trångt - beskriver dåligt förhållandena ombord - alla får sova liggande i 90-minuterspass, sedan vänta stående, sittande vadsomhelst - på nästa 'liggetid'. Det är absolut outhärdligt, både för skeppsbrutna och ubåtsbesättningen. Och det vet man hemma hos SKL i Berlin. Norr om ekvatorn opererar italienska ubåtar tillhörande Betasom-gruppen som hjälper till med Slaget om Atlanten. Fyra av dessa LUIGI TORELLI, ENRICO TAZZOLI, GIUSEPPE FINZI och PIETRO CALVI - dirigeras till ett rendez-vous med de tyska båtarna den 12:e december i närheten av Kap Verdeöarna. Där en fördelning sker till åtta ubåtar. Mannen som skrivit ned dessa minnen, Klt Mohr som var Second på ATLANTIS beskriver i lyriska ordalag hur underbart det var att undkomma trängseln i Edelweissbåten U 124......
Edelweissbåten U-124.png
ock stiga ombord på TAZZOLI den 12:e. Dagen innan, hade han haft plikten meddela sin, vid det laget, amerikanske vän Frank Vicvovari - att
du är nu krigsfånge...Tyskland förklarade USA krig idag.... :roll:
TAZZOLI med räddade.jpg
Roande är, hans beskrivning om livet på en italiensk ubåt i Atlantkriget.....jämfört med en tysk - var det mera plats och KLASSKILLNADERNA mellan officerare och besättning!! Det fanns två kabysser, en för officerare och en annan för manskapet. Och två matsedlar! Jag var officer och åt som en furste på fint porslin - med vin till maten. Våra tyska matroser fick hålla till godo med semolinagröt och lite vacumtorkade grönsaker...... Det brukas olika här i världen.
Alla våra åtta ubåtar - ankom till Lorient och St. Nazaire Nyårsafton/Nyårsdagen och - mirakulöst hade alla 441 mannarna räddats. Det utbröt väldiga festligheter, ceremonier och medaljregn det nyåret...här en bildsvit från segeryran...
atlantis10pr9.jpg
men det var styvt gjort! Sådana problem ställdes aldrig den allierade marinledningen inför.

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Medlem
Inlägg: 44103
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Tyska Fartygskategorier

Inlägg av varjag » 13 sep 2010 03:08

Tyskan är ju ett rikt språk men vad avser fartygskategorierna bland civlia, halvmilitära och rent militära blockadbrytare tycks t.o.m. tyska språket ha slagit knorr på sig självt för att förvilla oss sentida studenter.
Här ett försök att något litet - bena upp den rikhaltiga tyska terminologin, med engelsk och svensk översättning - och förklara den. I den ringa mån jag ens själv fattat de tyska meningarna;

BEGLEITTANKER /Följetanker/ Auxiliary Tanker. T.ex WINNETOU & OLE JACOB var Begleittankers åt ORION

DEPOTSCHIFF /Depåfartyg/Supply Ship. En luddig vittomfattande term, BESSEL i Vigo torde ha varit Depotschiff?

ETAPPENVERSORGER/Etappförsörjare/Supply Ship. Sorterade under Etappendienst, t.ex CORRIENTES i Las Palmas

HANDELSKREUZER/Handelskryssare/Auxiliary Cruiser. Omfattar alla Hilfskreuzer/Hjälpkryssare

HANDELSSTÖRER/Handelsstörare/ Auxiliary Cruiser. Omfattar alla Hilfskreuzer/Hjälpkryssare

HANDELSSTÖRKREUZER - ännu ett bokstavsrikare ord för ovanst. två kategorier

HILFSSCHIFF/Hjälpfartyg/Auxiliary. T.ex. PASSAT som en kort tid blev HILFSMINENLEGER (hjälpminläggare)

KRIEGSHILFSCHIFF/Krigshjälpfartyg/Auxiliary. Osäker om varför man måste lägga KRIEGS till ovanst. kategori

SPÄHSCHIFF/Spaningsfartyg/Reconnaissance Ship. T.ex GONZENHEIM ex KONGSFJORD var ett sådant fartyg

TROSSCHIFF/Trossfartyg/Supply Ship /Fleet Oiler. T.ex ALTMARK, SPICHERN & BRAKE. One-stop Shoppingfartyg

U-BOOTVERSORGER/Ubåtsförsörjare/Supply Ship. T.ex. PYTHON var ett sådant fartyg. Även kallat Z-SCHIFF

VERSORGUNGSSCHIFF/Försörjningsfartyg/Supply Ship. Osäker om den exakta rollen, eller bara ännu ett namn

Z-SCHIFF Ibland förekommande term för U-BOOTSVERSORGER

ZUBRINGERSCHIFF/Tillbringarfartyg/Supply Ship. Igen osäker, KOTA PINANG kallades så i samband med hennes uppgift att upprätta en stödjepunkt f. ubåtar i franska Dakar

I många fall överlappar funktionerna varandra, antagligen beroende på uppdragens speciella art. Men den härvan har jag aldrig lyckats nysta ut :roll:

Lycka till, Varjag