Tyskarna hade ett navigations och positionssystem där Atlanten och Medelhavet var indelat i kvadrater (grossquadrate) markerade med två bokstäver, kanterna på varje ruta var ca 486 sjömil. En U-båt som for från Tyskland till Newfoundland passerade till exempel rutorna BF, BE, BD, BC och BB. Varje ruta var indelad i nio mindre rutor, varje sådan mindre ruta i sin tur delades in 9 delar, och man fick 81 rutor numrerade från 11 till 99. Varje sådan mindre ruta indelades åter på samma sätt, och man fick 81 rutor med en sida på sex sjömil. En position inom denna yta på 6x6 sjömil fick en beteckning, som till exempel BD 6312 eller AF 1236.
Ett intressant faktum är att britterna inte kände till detta i detalj förrän man den 9 maj 1941 lyckades borda U-110 (Kptlt Lemp), och förutom rotorer till Enigma även få med sig denna karta. Detta var förstås till enorm nytta när det gällde att läsa tyskarnas Enigma kodade meddelandet vid Bletchley Park.
http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... ture6.html
Nåväl, jag behöver en bra bild över detta rutverk, som täcker Irland och södra Storbrittanien. Tillräcklig kvalitet för reproducering.
Har letat på nätet men inte hitttat något.
Är det någon som har ett tips?
Marinenquadranten
-
von Strüdel
- Medlem
Re: Marinenquadranten
Kanske inte mycket till tips men;
Om du har tillgång till pc-spelet Silent Hunter III, kan du zooma ut kartan och skärmdumpa den och få den komplett. Sen är ju kanske inte att rekommendera med tanke på copyright o hela den biten, men där finns i alla fall.
Om du har tillgång till pc-spelet Silent Hunter III, kan du zooma ut kartan och skärmdumpa den och få den komplett. Sen är ju kanske inte att rekommendera med tanke på copyright o hela den biten, men där finns i alla fall.
-
tommyjonason
- Medlem
Tack för tipset.
Jag hittade en karta med "qudranten" runt Irland-SydEngland som jag scannade in, förstorade och lyckades rita in de rutor jag sökte för mitt ändamål. T ex ruta AM 88 delades in i först 9 kvadranter och en av dessa i sin tur i 9 kvadranter. På så vis hittade jag mina AM8815 med flera. Med ytan 6x6 sjömil, ungefär 1x1 svensk mil.
Jag hittade en karta med "qudranten" runt Irland-SydEngland som jag scannade in, förstorade och lyckades rita in de rutor jag sökte för mitt ändamål. T ex ruta AM 88 delades in i först 9 kvadranter och en av dessa i sin tur i 9 kvadranter. På så vis hittade jag mina AM8815 med flera. Med ytan 6x6 sjömil, ungefär 1x1 svensk mil.
-
tommyjonason
- Medlem
Tack för påpekandeet.
En kvadrant är ju en sektor av en cirkel, som omfattar 90 grader
tommyjonason skrev:Tack för påpekandeet.
Det var inte bara info från U 110, minst lika mycket hjälp fick Bletchely Park efter bordningen av det tyska väderskeppet MÜNCHEN....Ett intressant faktum är att britterna inte kände till detta i detalj förrän man den 9 maj 1941
http://www.warcovers.dk/greenland/wbs6_1.htm
och tydligen de ''sista puzzelbitarna'' när tankern GEDANIA, panikartat kapitulerade i juni och väderskeppet LAUENBURG
http://en.wikipedia.org/wiki/German_wea ... _Lauenburg
Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Ja, liksom från ännu fler U-båtar (finns en bok om detta)
Men det gällde väl Enigma detaljer, inte kartan.
För övrigt kunde man inte läsa U-båtarnas meddelande under en "svart" period från februari till november 1942. Tyskarna hade infört en fjärde rotor i sina Enigma maskiner och även ett nytt chiffer, Triton.
Varpå antalet sänkta skepp ökade.
Men det gällde väl Enigma detaljer, inte kartan.
För övrigt kunde man inte läsa U-båtarnas meddelande under en "svart" period från februari till november 1942. Tyskarna hade infört en fjärde rotor i sina Enigma maskiner och även ett nytt chiffer, Triton.
Varpå antalet sänkta skepp ökade.