Tyska blockadbrytare

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av unmo300 » 21 augusti 2010, 07:34

1950 ändrades en del titlar. 1:e maskinisten blev övermaskinist. 2:e maskinisten blev 1:e o s v
Som parantes kan nämnas att maskinisttitlarna ändrades igen för några år sedan i svenska fartyg. Maskinchef blev teknisk chef och maskinist blev fartygsingenjör.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Möte i Monsunen......

Inlägg av varjag » 23 augusti 2010, 05:22

fortsättning...

Slutligen, efter två misslyckade utbrytningsförsök då BRAKE återkallats p.g.a. brittiska flottrörelser i den tilltänkta färdvägen - kastas förtöjningarna den 26:e september 1942 i La Pallice. Och Kapten K. anträder den långa och farliga resan till Japan.
Den tyska flottans B-Dienst (Beobachtungsdienst = Radiospaningstjänsten), är mycket, både aktiv och effektiv när det gäller att avlyssna den brittiska radiotrafiken och pejla in olika fartyg och konvojer till sjöss - samt varna sina egna fartyg. B-Dienst har också bemästrat dekrypteringen av de - relativt enkla koder som britterna använder och kan reagera snabbt på den uppsnappade informationen.
Det är nu sexton månader sedan Kapten Kölschbach var ute i blockadbrytarärenden och mycket har ändrats under den tiden. Värst, för tyskarna, är att fjärrspaningsplanen över Atlanten 1942 har utrustats med radar. Därmed har den avspanade ytan per flygplan tiofaldigats - och radarn ''ser'' genom moln, regn och dimma :roll: .
Som motmedel, har de tyska blockadbrytarna försetts med ''passiv radar''. BRAKE har en anläggning kallad FuMB 3 Bali
FuMB 3 Bali.jpg
FuMB 3 Bali.jpg (37.67 KiB) Visad 4197 gånger
''frityrkorgen'' är en antenn som uppsnappar radarsignaler och pejlar riktningen till sändaren samt ger någon uppfattning om avståndet till källan. En nackdel, är att apparaten är så känslig - att även radarvågor på mycket stort avstånd registreras, vilket ofta leder till oro ombord även när ingen orsak finns.
De första dagarna av resan mot Azorerna ''piper'' den ideligen - men inget flygplan siktas lyckligtvis. Väster om Azorerna ändras kursen mot syd och pipandet från FuMB's tystnar i alla fall.
Den största faran nu, handlar om vägkorsningarna på havet! För visst finns dom. Skepp och konvojer - följer oftast den kortaste vägen mellan två punkter på jordgloben och den kortaste vägen kallas en storcirkel. Storcirkeln hittar man lättast genom att lägga ett snöre över en jordglob mellan två punkter och presto - man har hittat den kortaste vägen.....Tvärs och snett över Atlanten går flera - ''havets huvudvägar'' - som BRAKE måste korsa och där risken för upptäckt är störst. Pernambuco - Freetown, Godahoppsudden - Pernambuco, La Plata - Godahoppsudden för att bara nämna några, är såna trafikleder och BRAKE måste korsa dem alla.
Väster om Kap Verdeöarna, berättade Otto Kölschbach om ''ett rävspel i etern'' som han var säker på, var ett engelskt trick.....
Fartygsradion uppsnappar ett meddelande från ett spaningsplan, inte alltför långt borta I KLARTEXT.....har siktat en tanker.... Inget fpl har setts eller hörts från BRAKE och radiohytten svär på att FuMB inte reagerat på någon radarsignal Men - naturligtvis stiger nervositeten! En timme senare nytt klartextmeddeland från flygplanet.....''den siktade tankern har bombats och sänkts...''
''Om det hade varit en tysk tanker'' - reflekterar kaptenen - ''hade den signalerat bombangreppet till SKL''. Ingen sån signal har uppfattats.
Men - killarna på B-Dienst hemma vid Nordeich Radio i Tyskland har också lyssnat....
På kvällen kommer signal ''BRAKE - rapportera!''.... SKL är oroliga. Jag har ju tidigare berättat om kaptenens aversion mot att använda radion. Han vidhåller radiotystnad. Tjugofyra timmar senare - ny signal frå SKL...''om BRAKE ännu flyter - rapportera omedelbart''
Otto Kölschbach och BRAKE höljer sig trots det i radiotystnad. Skulle fan använda radio nu - när vi närmar oss det smalaste gattet mellan Brasilien och Afrika....''

Först långt söder om ekvatorn, när SKL råder att inte passera Godahoppsudden norr om 40:e breddgraden - behagar BRAKE svara med ett sekundkort bekräftande. So, då vet dom i all fall att vi flyter....
För att vara på den säkra sidan - passeras udden på 42 grader syd i isande kyla och storm. Den 1:a november, ny signal;
Kl. 14oo, 10.11.1942 på position 30S 65Ö *)- möt Schiff 28 Om ingen kontakt - avvik och återvänd samma position 48 timmar senare *) ungefär sydost on Reunion i Indiska Oceanen
Den 10:de - på plats men intet att se.....men den 12:e tillbaka igen, rapporterar mastutkiken ''skepp i sikte''. Igenkänningssignaler utväxlas och ja - det är ''Schiff 28'', bättre känd som Hilfzkreuzer MICHEL under befäl av Kpt.zur See Hellmuth Ruckteschell
Schiff 28 - MICHEL.jpg
Schiff 28 - MICHEL.jpg (39.57 KiB) Visad 4197 gånger
som redan härjat i Atlanten och Indiska Oceanen i åtta månader. Det är naturligtvis en upprymd stämning när två tyska fartyg träffas på dessa fjärran hav och MICHEL glider upp långsides - med ''Mannad Reling'', ett trefaldigt HURRAH ur fler än trehundra strupar - dundrar över vattnet. Vi - kunde bara svara med sextio eller så och det lät lite fesigt.....
Oljningen börjar omedelbart och Kpt Ruckteschell skickar båt för att hämta Kapten K. över till hjälpkryssaren. Han är ytterst tillmötesgående och gästfri. Efter välkomstdrink,dyker den kniviga frågan upp - om vem som siktade vem - först.....Men vår Otto hade förutsett det och har en papperslapp i fickan med exakt tid då utkiken hade rapporterat.
Och BRAKE VINNER - med 20 sekunder! Omedelbart semaformeddelande till BRAKE; ''utkiken kan utkvittera sin flaska Eldvatten!''
Hellmuth von Ruckteschell.jpg
Hellmuth von Ruckteschell.jpg (4.67 KiB) Visad 4197 gånger
Sedan måste K. framföra den tråkiga nyheten att de efterlängtade postsäckarna till MICHEL - brunnit upp ombord i PASSAT två månader tidigare :(
Ruckteschell bjuder på inspektion av sitt fartyg och festlig middag innan han orienterar om läget och att det befinner sig andra tyska fartyg i faggorna. Närmast är RHAKOTIS, på väg från Japan till Bordeaux och efter henne kommer RAMSES med samma destination. Ingen av dem når fram; RHAKOTIS självsänks utanför Kap Finisterre på Nyårsdagen 1943. RAMSES, futtiga 3½ vecka efter samtalet på MICHEL - uppbringas av HMAS ADELAIDE och går också till botten.

fortsättning följer....

Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av millgard » 23 augusti 2010, 07:29

Jaha, där rök en halvtimme som jag inte hade tid med. :lol:

varjag, det är nog fler här i världen som borde skriva en bok och jag ställer mig först i kön till släppet av "Varjag's minnen från land och hav" när den kommer ut.

Måtte den komma.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Det Tyska ''Blockadbrytarrederierna''

Inlägg av varjag » 25 augusti 2010, 07:27

Jaha, där rök en halvtimme som jag inte hade tid med
Tack millgard, men boken lär nappast blir av...vid min ålder köper man inte gröna bananer längre.....

Lämnar vår Kapten ett tag - för att skriva lite om organisationen bakom de tyska (och italienska!) blockadbrytarna.
Rederiet - om vi kallar det så hette Abteilung Marinesonderdienst (Ausl. IV) (MSD) [Avdelning Marin Specialtjänst] som lustigt nog, sorterade under kontraspionaget i Abwehr fast underställd Oberkommande d. Marine (OKM).
MSD var ansvarigt för befraktning av fartygen, dvs anskaffande av laster - förutom ''försörjning'' av Hjälpkryssare och Krigsfartyg inkl. Ubåtar på alla oceaner. Genom att fartygen var allt ifrån rent civila - till halvmilitära är det omöjligt dra klara gränser mellan kategorierna. Ibland blir ett civilt fartyg halvmilitärt för en viss resa - för att sedan bli civilt igen.

MSD hade ''kontor'' av varierande betydelse på många håll. Det viktigaste i Europa, var i Bordeaux - som var den vanligaste utskeppingshamnen. Det viktigaste kontoret utanför den tyska maktsfären, var Amiral Wennecker's i Tokyo men andra fanns i Kobe och Yokohama. Utanför Japan fanns avdelningar i Batavia (Djakarta), Surabaja, Singapore och Penang (Malaysia).

http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/km/msd.htm

Bredvid MSD hittar vi en annan organisation; [bEtappendienst der Kriegsmarine][/b], som överlappar i många funktioner, exakt varför och hur - har jag aldrig lyckats lista ut. Men även Etappendienst hade vida förgreningar.
Mest betydande var Etappe Spanien som medelst tankfartyg i spanska hamnar som oljade och provianterade ubåtar i Las Palmas (CORRIENTES 4565grt), Cadiz (THALIA 8939GRT), El Ferrol (MAX ALBRECHT 5824GRT) och Vigo (BESSEL ????GRT).
Det organiserades inte mindre än fyra Etappavdelningar i Amerika; Etappe Mexiko avsåg utnyttja de tyska fartyg som blivit fast i Mexikanska hamnar vid krigsutbrottet. Endast ett fartyg försökte bryta sig ut - tankern EMMY FRIEDRICH med 6000 ton dieselolja - som skulle bunkra ADMIRAL GRAF SPEE. Hon avgick från Tampico i oktober 1939, men haffades redan i Yucatansundet av brittiska kryssaren HMS ORION och självsänktes den 23:e oktober. Övriga planer övergavs.
Etappe Chile som skickade ut de i tråden tidigare behandlade QUITO, BOGOTA, HAVELLAND, OSORNO och RHAKOTIS. Ett fartyg som jag inte tidigare nämnt tillhörande Etappe Chile - var PORTLAND som den 30:e januari 1941 lämnade Talcahuano med minimala bunkers. Hon lyckades ta sig runt Kap Horn och möta NORDMARK i Atlanten för tankning den 11:e februari. Som extralast fick hon också ta ombord 327 fångar - tagna av ADMIRAL SCHEER - till Frankrike. PORTLAND kom till Bordeaux 14.3.41 och blev alltså, tillsammans med OSORNO de enda fartygen från Chile som lyckades angöra Frankrike.

Etappe Brasilien förfogade över fyra skepp, KÖNIGSBERG, RIO GRANDE,DRESDEN och BABITONGA, som alla kom ut till havs och bunkrade i olika omgångar, HK ORION, WIDDER, THOR och ATLANTIS.
RIO GRANDE och DRESDEN lyckades nå Bordeaux, de andra två självsänktes 1940 och 1941.

Etappe Peru med två fartyg; MÜNCHEN och HERMONTHIS blev ett totalt misslyckande. De peruanska myndigheterna under amerikanska påtryckningar - intog i början av 1941 en starkt anti-tysk hållning. Fartygen avgick från Callao den 1:a april men peruanskt flyg och flotta - varskodde bums den kanadensiska hjälpkryssaren PRINCE HENRY som väntat på chansen utanför kusten. Varpå den gamla storyn om bottenventiler och livbåtar upprepades.

Sist i denna post en länk om ubåtars bunkring/proviantering i spanska hamnar med datum. Intressant - är att tankern THALIA i Cadiz, även tillhandahöll torpeder. Man undrar hur dom om dit - på järnväg kanske??? :roll:

http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/km ... panien.htm

Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av von Adler » 25 augusti 2010, 14:08

Omöjligt är ju inte att man köpte torpeder av spanjorerna - 533mm torpeder var väl mer eller mindre standard?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 26 augusti 2010, 22:18

von Adler skrev:Omöjligt är ju inte att man köpte torpeder av spanjorerna - 533mm torpeder var väl mer eller mindre standard?
Jag vet inte varifrån THALIA kommit till Cadiz, men hon fanns där redan långt innan tyskarna hade erövrat Frankrike och fått tillgång till atlantkusten. Vad jag fäste mig vid, var att det dröjer 18 månader efter hennes första ubåtsbunkring (31.1.40) - innan torpeder kommer med i bilden - till U 109 den 22.7.41. Jag tvivlar på att tyskarna skulle ha litat på spanska torpeder - deras egna G 7 med magnetpistoler, hade ju visat sig katastrofalt opålitliga redan 1940. Och ubåtscheferna var berättigat - mycket upprörda över det. Något mindre lastfartyg, k a n naturligtvis ha smugit sig ned till Cadiz med torpeder i mellantiden. Men då uppstår frågan - varför inga tillgängliga från BESSEL i Vigo eller MAX ALBRECHT i Ferrol?
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28601
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Torpedmysteriet i Cadiz

Inlägg av Hans » 27 augusti 2010, 10:59

Svaret kanske finns här?
Charles B. Burdick "Moro:" The Resupply of German Submarines in Spain, 1939-1942"
http://www.jstor.org/pss/4545574

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torpedmysteriet i Cadiz

Inlägg av varjag » 27 augusti 2010, 12:08

Hans skrev:Svaret kanske finns här?
Charles B. Burdick "Moro:" The Resupply of German Submarines in Spain, 1939-1942"
http://www.jstor.org/pss/4545574

MVH

Hans
Tack Hans för länken...Operation Moro - kanske omfattade hela den tyska ubåtsbunkringen i spanska hamnar, jag har aldrig hittat någon ''Operation Moro''. Däremot ''Probefall Moro'' (Testfall Moro) som just behandlar det allra första försöket att ''i nattens mörker'' tanka/proviantera ubåten U 25 från THALIA i Cadiz hamn den 30/31 januari 1940.
http://forum-marinearchiv.de/smf/index. ... _next=next
In der Nacht zum 31.1.1940 erfolgte die 1. U-Bootversorgung außerhalb der Heimat, der Probefall "Moro", unbemerkt von feindlicher wie auch von spanischer Seite. Nachträglich wurde der spanische Marineminister, Admiral Moreno, vom deutschen Marineattaché in Kenntnis gesetzt. Anschließend wurde die Möglichkeit zur Versorgung deutscher U-Boote in spanischen Häfen so geregelt, daß Spanien seinen Neutralitätsanspruch nach außen hin wahren konnte.
''natten till den 31.1.40 --- den första U-båtsförsörjningen utanför hemmahamn.....
obemärkt från fientlig men OCKSÅ SPANSK sida (!) I efterhand underrättades den spanske Marinministern, amiral Moreno av den tyske Marinattachén om vad som skett.

I samband därmed blev möjligheten till försörjning av tyska ubåtar i spanska hamnar R E G L E R A T, så att Spanien KUNDE HÄVDA sina anspråk på neutralitet :roll:

Försörjningarna - blev från allierad sida inte obeaktade. T.ex. blev den 9.5.40 (tankern) CORRIENTES i Las Palmas
beskjuten av ett franskt fartyg och fick midskepps en träff.(?) I oktober 1941, p.g.a. brittiska protester - inställdes temporärt, verksamheten i Cadiz. 1942 blev det för axeln uppenbart - att Etappe Spanien måste anses ett spelat kort. I augusti/september 1942 lades Etappe Spaniens verksamhet ned.

http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/km ... panien.htm

Av Hans länk och boken att döma - var tyskarna betydligt diskretare i Vigo. Eller också var den amerikanske Marinattachén R. Drace White - illa informerad av sin företrädare. Han åberopas som fackkunnig i referenserna - men tillträdde posten - ungefär samtidigt som de tyska operationerna upphörde.

Det är nu länge sedan jag så filmen ''Das Boot'' - men om jag inte minns fel kommer dom just in en natt - i en spansk hamn, oljar, provianterar - och drar till sjöss igen före gryningen. Och före försöket ta sig in i Medelhavet.
Så, just de skildrade scenerna - bör ha handlat om THALIA och Cadiz.... :)

Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av millgard » 27 augusti 2010, 12:37

Du minns rätt om "das Boot".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 27 augusti 2010, 13:11

millgard skrev:Du minns rätt om "das Boot".
Ah, tack millgard. Lite snabb dubbelkoll - das Boot handlar (egentligen) om U 96. Som inte gick in till Cadiz. Utan Vigo - och tankern BESSEL, natten 27-28/11 1941. Där dom (med tysk noggrannhet noterats) fick 100 ton dieselolja, 3,3 ton smörjolja och sjökort. Tveklöst över Medelhavet - då båten var på väg dit men fick ''förhinder'.....

http://uboat.net/boats/u96.htm

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Japansk flygspaning & Geishor i Batavia

Inlägg av varjag » 28 augusti 2010, 05:06

fortsättning.....
BRAKE stävar över Indiska Oceanen. Signal från Berlin - BRAKE är fr.o.m. 15.11.42 underställd Admiral Japan och får sina order av denne. Amiral Japan, är den tidigare nämnde Wennecker och han visar sig vara en signalglad herre. En störtsjö av telegram om ditt och datt regnar över telegrafisterna. Som alla skall bekräftas.....vi vet nu att Otto K. är allergisk mot radion - så han får inga bekräftelsesignaler från vår tanker. ''Jag blev ordentligt utskälld för det när vi kom till Japan....och när en Amiral läser lusen av en Korvettkapitän, då håller man käften. Men - det var ett billigt pris att betala för att slippa ett bad i Indiska Oceanen :D
BRAKE's telegrafister, klistrade vid sina lurar får av radiotrafien snart klart för sig, att fyra andra blockadbrytare befinner sig före - men med samma mål. ''..det var IRENE, BURGENLAND, RIO GRANDE ...och ''en italienare...''
I likhet med de flesta tyskar av hans generation så nästan spottade Kapten K. ur sig ordet ''italienare''... som något mindre väsentligt. :roll:
Men den gången, var han grovt orättvis. ''Italienaren'' är m/s PIETRO ORSEOLO....
Pietro Orseolo lastar i Bordeaux.jpg
Pietro Orseolo lastar i Bordeaux.jpg (36.57 KiB) Visad 3972 gånger
som här visar fotografen rumpan i Bordeaux. PIETRO, har redan framgångsrikt brutit blockaden på en tidigare resa Kobe till Bordeaux, är nu p.v. tillbaka till Kobe. Och lyckades minsann nå Bordeaux igen - fast med en torpedskada hon fick av den amerikanska ubåten USS SKAD i Biskayabukten - hon kom fram den 2:a april 1943.
Ny signal från Tokyo; Orseolo passage Sundasundet 22:a Rio Grande 24:e Burgenland 26:e Irene 28:e Brake 30:e
Flygspaning 24 timmar före invänta eskort med minlots genom sundet
Det - lät ju bra planerat, då Sundasundet - den smala passagen mellan Java och Sumatra var minerat av japanerna ''och säkert av britterna också''.

Av den utlovade flygspaningen syns inte ett spår. Men Otto K. stävar vidare. Krakatoa - kommer i sikte om babord,
Krakatoa.jpg
Krakatoa.jpg (23.73 KiB) Visad 3972 gånger
vulkanön som 1883 skakade världen med en explosion som t.o.m. får atombomberna att verka lappri..... Men vad som inte kommer i sikte - är den japanska eskorten och minlotsen. Först när BRAKE redan passerat genom sundet - kommer en liten fiskesmack töffande från Javasidan, viftande med ngn sorts flagga. Den kan inte hänga med BRAKES 13 knop och då jag såg i kortet att vattendjupet efter sundet - gjorde minfaran mindre trolig - viftade vi ''Danke und Adieu'' till dom hjälpsamma japanerna....

På kvällen den 30:e november, går ankaret till botten på Batavias redd.
redden utanför Batavia.jpg
redden utanför Batavia.jpg (140.39 KiB) Visad 3972 gånger
Dagen därpå, stor mottagning iland med japanska dignitärer - ledda av Kommendörkapten Yojo Maida. Kapten K. och hans officerare föreställs för Kpt. Maidas stab, oändligt bugande och leenden på bägge sidor, välkomsttal på flytande japanska varav givetvis tyskarna inte begriper ett endaste ord. När japanen slutar sitt tal - en kort order och ett rungande Trefaldigt Banzai för - Adolf Hitler 8O
Tyskarna blir inte svaret skyldiga - ett tacktal på kärnfull tyska, följt av ett lika rungande Heil - för Kejsaren och Japanska Flottan :D
Man sätter sig till bords - men innan, säger Kpt. Maida; ''Meine Herren, Röcke ab!'' - tar av sig uniformskavajen och kavlar upp skjortärmana.....tyskarna följer tacksamt exemplet då Batavia ligger nära ekvatorn och hettan är tryckande mest hela tiden. Men en snörpen tysk fartygsläkare, viskar att ''något sådant skulle aldrig förekomma i Tyskland!''

En fingerknäppning och rummet invaderas av leende japanska geishor, som tar kavajerna - och knäböjande vid varje gäst assisterar med porslin, ätpinnar och goda japanska råd. ...det blev uppenbart att damerna - om man så önskade även skulle stå till tjänst med annat......
Stämningen, hjälpt av Sake och oändliga skålar blev alltmer ''gemütlich'' och kvällens clou kommer när Kapt. Maida
skickar runt ett inramat fotografi. Av sig själv - skakande hand med Der Führer, Adolf Hitler i självaste hög person!
Han har nämligen varit biträdande Marinattaché i Berlin......fotot vandrade runt flera varv - tills vi inte längre kunde hitta på mera pris och lov att säga om det, om Kpt. Maida och om der führer.......

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28601
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Japansk flygspaning & Geishor i Batavia

Inlägg av Hans » 28 augusti 2010, 14:43

varjag skrev:Kommendörkapten Yojo Maida
Jag trålade men inget napp, alternativ transkribering från japanska efterfrågas tack.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Japansk flygspaning & Geishor i Batavia

Inlägg av varjag » 28 augusti 2010, 22:51

Hans skrev:
varjag skrev:Kommendörkapten Yojo Maida
Jag trålade men inget napp, alternativ transkribering från japanska efterfrågas tack.

MVH

Hans
Jag gjorde detsamma - med samma resultat :roll: Har inga japanska kråkfötter för hans namn....suck

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28601
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Torpedmysteriet i Cadiz

Inlägg av Hans » 29 augusti 2010, 11:51

Hans skrev:Charles B. Burdick "Moro:" The Resupply of German Submarines in Spain, 1939-1942"
Central European History, Volume 3, Issue 03, September 1970
http://journals.cambridge.org/action/di ... issueId=03#
Kostar pengar men kanske något välsorterat bibliotek har den?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28601
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Japanska namn

Inlägg av Hans » 29 augusti 2010, 13:17

varjag skrev:
Hans skrev:
varjag skrev:Kommendörkapten Yojo Maida
Jag gjorde detsamma - med samma resultat :roll: Har inga japanska kråkfötter för hans namn....suck
Det hänger ingen japan du känner på AHF för att fråga om alternativ stavning?

MVH

Hans

Skriv svar