Tyska blockadbrytare

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45620
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Tankern CHARLOTTE SCHLIEMANN

Inlägg av varjag » 25 jul 2010 23:03

CHARLOTTE SCHLIEMANN kom att leva ett mera äventyrligt liv - kanske kan jag återkomma till henne framledes...
Charlotte blev en arbetsamt fruntimmer.....
Som framgått av en post ovan - anlände hon till Las Palmas med en last av 11 000 ton dieselolja från Aruba den 2:a september 1939, dagen före Englands krigsförklaring.
Där blev hon liggande i 2½ år. Men inte bortglömd av Sjökrigsledningen. Den 24:e februari 1942 avseglar hon från Las Palmas med kurs mot Sydatlanten där hennes oljelast skall förlänga hjälpkryssarna STIER och MICHELs tid till sjöss.
Från april till augusti bunkrar hon bägge vid tre olika tillfällen. Också hjälpminläggaren DOGGERBANK (ex SPEYBANK).
Schliemann och Doggerbank.jpg
Bilden tagen 21/22 juni 1942 från MICHEL då alla tre fartygen möttes i närheten av Tristan da Cunha. DOGGERBANK har redan sått sina last av minor utanför Sydafrikas kuster - och skall avgå till Japan med de fångar hjälpkryssarna tagit.
CHARLOTTE SCHLIEMANN blir kvar i Sydatlanten tills den 28:e augusti, då STIER får de sista tonnen av hennes last - och hon sätter kurs mot Japan.
I juni 1943 då den tyska ''Monsungruppen'' av ubåtar börjar operationer i Indiska Oceanen, hittar vi CHARLOTTE söder om Madagaskar, oljande 6-7 olika ubåtar som angriper trafiken mellan Godahoppsudden och Indien/Röda Havet. Hon ''fyller på'' bränsleförrådet minst en gång i Batavia i slutet av 1943. Januari 1944 - och hon är tillbaka i närheten av Madagaskar och oljar ytterligare ett par tre ubåtar. Men vid det laget har britterna baserat långdistans Catalina-flygbåtar på Mauritius och en av dem siktar CHARLOTTE SCHLIEMANN öster om Fort Dauphin.
HMS RELENTLESS i Valetta.jpg
Jagaren HMS RELENTLESS sätts på spåret, hittar och sänker tankern med kanoneld den 9:e februari 1944.
De överlevande skeppsbrutna plockas upp senare, av ubåten U-532 och tas till Penang.

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45620
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

11 000 kubikmeter flygbensin.....

Inlägg av varjag » 29 jul 2010 04:01

...fortsättning från ovanstående....

Vi lämnade WINNETOU i stormens tänder vid Kap Horn. ORION förlorade också mycket tid i dåligt väder, så Kpt. Weyher skippar mötet med WINNETOU vid Tubuai och går med högsta fart mot Nya Zealand. Han vill dit under nymåne med mörka nätter - för att bli av med de 228 minor som är surrade på ORION's mindäck. Man kan förstå honom - en enda fientlig träff där - och ORION skulle atomiseras......
EMC-minor på minrälsarna.jpg
Nya Zealand ligger ju så långt från Tyskland det är möjligt att komma och de goda ''Kiwis'' tycks, trots tio månaders krig, leva på fredsfot. Fyrarna är tända, fartyg seglar med navigationsljus på natten och radion - är artig nog att läsa väderleksrapporter även för NZ vidsträckta ''sjödistrikt'' vilket mycket uppskattas av Kpt. Weyher och hans metrolog.
Och in i Hauraki-bukten utanför Auckland, smyger ORION natten till den 14:e juni, där hon släpper sina ägg i tre minfält - noggrant beräknade i positioner för maximalt antal träffar.
Lite snopet får tyskarna morgonen efteråt - när de stått ut till sjöss - höra av fångarna (från s.s. HAXBY sänkt i Atlanten två månader tidigare) att ''vi hörde att ni lade 228 minor i Haurakibukten...." :roll: Kaptenen och styrmännen från HAXBY har nämligen kvarter under mindäcket, hörde bullret av minvagnarna - och förstod precis vad som pågick :)
Hur kunde dom veta var de var? Jo, med alla omställningarna av klockorna och räknande dagar och gissad fart - visste dom precis var de befann sig!
Korta fem dagar efter minläggningen - den 19:e, rapporterar den australiska passagerarångaren s.s. NIAGARA att det skett en explosion i förskeppet....vatteninbrottet kan inte kontrolleras - och NIAGARA sjunker.
Förutom tre veckors post till USA, tar hon också med sig 8000 kilo guldtackor värderade till 2½ million Pound Sterling - i djupet. En avbetalning på Englands snabbt växande skuld till USA - borta för alltid......
s.s. NIAGARA 13415 tons.jpg
När man konstaterat att orsaken var en tysk mina - utbryter panik. Aucklands hamn stängs för trafik, fyrarna släcks och allt som flyter sätts in för minsvepning. Ett resultat av fyrsläckningen , med följder - är att ångaren ARMADALE kolliderar med den norska tankern OLE JACOB, bägge skadas och tarvar veckolånga reparationer.
Som vi skall se hade då inte OLE JACOB befunnit sig på fel plats vid fel tid.......

ORION stävar nu österut för att hitta WINNETOU och toppa upp sina tankar. Och har turen på vägen att hitta den norska
m/s TROPIC STAR med 8000 ton vetelast destinerad till England. Fartyget kapas och duon hittar WINNETOU - som vanligt under ett enormt rökmoln - på överenskommen position bortom ''allfarvägarna''. Kpt. Weyher vill sända TROPIC STAR till Frankrike som pris och vem, skulle bara bättre skickad för den svåra uppgiften, än kapten Steinkrauss? TROPIC STAR får också ett nytt namn; KURMARK. (Vilket hade varit ORION's namn i tyska handelsflottan - innan hon blev ORION 8-) )
Hans svar på förslaget; Allright! :D
Förste styrman på tankern får befälet och kapten Allright med sitt nya fartyg och 50 fångar ombord, vinkar adjö den 30:e juni 1940. Ingen av parterna tror mycket på något återseende......

Lite mer än fyra månader senare - siktar den tyska hjälpkryssaren ATLANTIS utanför Sumatras kust den tidigare nämnda norska tankern OLE JACOB. Fartygschefen Kpt Rogge - lyckas lura norrmännen tro att hans fartyg är den brittiska AMC ANTENOR (AMC = Armed Merchant Cruiser = hjälpkryssare) och att prejningen gäller ngn rutinkontroll.
AMC ANTENOR.jpg
Tricket går hem och först när bordningsmanskapet kliver över relingen på OLE JACOB och kapten Krogh ser mössbanden, på vilka det står Kriegsmarine förstår han att han blivit lurad.
Han kapitulerar omedelbart! Under däcket han står på finns 11000 kubikmeter av högoktanig flygbensin.....
En enda träff från ATLANTIS kanoner - skulle förvandla tankern till ett eldhav 8O

(forts. följer)

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22368
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: 11 000 kubikmeter flygbensin.....

Inlägg av Hans » 30 jul 2010 09:24

Bild

Bild

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45620
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 30 jul 2010 11:40

Tack Hans för kartan över Haurakigulfen, vilken nog förklarar en hel del - om vad jag skrivit. Och ja - med OLE JACOB
kommer ....
Götaverken ''zum Einsatz''
Hon levererades sommaren 1939 vilket i skeppstermer gör henne splitterny. Kpt. Rogge på ATLANTIS hade hoppats att hennes last skulle vara dieselolja - men han visste väl, vilka som törstade efter flygbensin.....Ungefär samtidigt med kapningen - pågick informella militära diskussioner mellan USA, England och Holland - om politik och förfarande med oljan i Nederländska Ostindien. Holländarna kunde berätta att redan två månader tidigare, i september 1940 - hade en manstark japansk delegation i Batavia krävt att exporten till Japan skulle ökas från årliga 540 000 ton - till
3.800 000 ton 8O .
Så OLE JACOB's last var begärlig vara i Japan. :D
Med fångar från norska tankern TEDDY och prisbesättning under Klt. Paul Kamenz sättes kursen mot Kobe i Japan dit hon anländer den 6:e december. Amiral Wenneker, tyske marinattachen - har redan gjort ett ''deal'' med japanerna.....
Flygbensinen lossas, OLE modifieras för bunkring till sjöss - och får en ny last, brännolja. Hon döps också om - och blir den tyska BENNO. Och Götaverkens BENNO - kommer att göra den tyska sjökrigföringen stora tjänster ''im Einsatz"...

vi möter henne snart igen......Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45620
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 31 jul 2010 12:25

...fortsättning....

Fotnot: OLE JACOB/BENNO....och namnet BENNO användes tydligen inte förrän hon angjort fransk hamn. Men i nästan all litteratur figurerar hon som OLE JACOB.

Vi återvänder till kapten Steinkrauss och hans KURMARK/TROPIC SEA.....
kapten Allright med sitt nya fartyg och 50 fångar ombord, vinkar adjö den 30:e juni 1940. Ingen av parterna tror mycket på något återseende......
Vid detta laget en mästare i att korsa oceaner utan uppmärksamhet, når KURMARK oantastad ''det farliga hörnet'' vid Kap Finisterre....Där prejas hon av en brittisk ubåt. Som annars bara torpederar - utan varning. Men på HMS TRUANT
HMS_Truant.jpg
....vet man vilket fartyg det är - och - att det finns allierade fångar ombord, därför prejningen.
Kapten Steinkrauss, som med sin vetelast - hade hoppats kunna berika Tyskland med ytterligare sisådär 25 000 000 brödlimpor - beordrar självsänkning....''ska inte vi äta dom- så skall banne mig inte dom heller....''
I KURMARK's livbåtar, förs alla fångar över till ubåten, inklusive TROPIC SEA's rara norska kaptensfru - den enda mig veterliga kvinna som åkt brittisk ubåt på stridspatrull! Ja - kapten Steinkrauss tas också ombord på TRUANT - men protesterar våldsamt till fartygschefen......jag måste tillbaka till mina mina män i livbåtarna! Allright?
Och Kapten Allright - återbördas till livbåt. :D
Tre dygn senare, siktas livbåtarna av spanska fiskebåtar - och tas på släp till spanska kusten.
Ett par veckor senare - är den tyska besättningen i Frankrike. Och Kapten Allright - är på tåget till Berlin.
Där han stegar in på Amiralitetet på Tirpitzufer och frågar efter Trossschiffsverband's kontor....där han deklarerar att ''jag vill ha ett nytt befäl...'' svaret; lugna er Herr Kapitän
Men några veckor senare, kallas han tillbaka......''vi väntar en tanker till Kobe inom ett par veckor, vill ni ta befälet...?''
Allright!
Inom dagar - sitter vår kapten på Transsibiriska Järnvägen på väg till Kobe....

- och nu har ni gissat det - tankern är OLE JACOB och här är det bråttom. OLE JACOB har anlänt till Kobe den 6:e december, fått nödvändiga modifikationer gjorda bums, lossat - lastat brännolja och proviant - och avseglat...
Omkring den 22:a december droppas ankaret i lagunen på Emirau
meeting Emirau Atoll december 1940.jpg
atollen.....

Och vem - skall segla in till Emirau på Julafton 1940 - om inte ORION! Kapten Allright är jättestolt att kunna visa sitt nya fina fartyg......
Vilket återseende...vilket Julfirande för ''Alte Kameraden''....... :wink:

(forts. följer)
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45620
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Gömställe med japanskt besök

Inlägg av varjag » 06 aug 2010 03:54

(fortsättning...)
Efter Jul och Nyårsfirandet 40/41 blir våra båda kaptener, Weyher och Steinkrauss belåtna med ordern från SKL att OLE JACOB nu skall tjäna som ORION's tankstation - och ''spanare''. I motsats till den utslitna WINNETOU, har OLE JACOB fartresurser att följa hjälpkryssaren. Det tillgår så att fartygen seglar parallellt, med cirka 40 km's lucka emellan sig - vilket dubblar chanserna att sikta något ''byte'' för ORION. Men först - måste ORION's hårt medtagna pannor få sig en rengöring. Vilket kräver att eldarna släcks under dem - de får kallna och sedan renskrapas. Ett jobb som tar många dygn.
Det perfekta gömstället för en så lång liggetid - är Maugön i Marianergruppen.....
Maug Island perfekt gömställe.jpg
en vulkankrater som ger skydd från insyn från nästan alla sidor.....
Dit anländer vårt såta par den 6:e januari - och hittar flera landsmän. Blockadbrytarna REGENSBURG, MÜNSTERLAND och ERMLAND finns redan på plats. Alltså hela fem tyska fartyg, tillsammans. ERMLAND som skall göra resan till Frankrike tar ombord alla fångar som finns på ORION. De andra två levererar färsk mat och förnödenheter från Japan - dit de skall återvända. Det är också nu ORION får sitt Nakajima-spaningsplan, som ersättning för sin sönderslagna Arado.

På tredje dagen - anländer ytterligare en besökare, MARANA MARU! I motsats våra tyska skepp - som bär japanska namn....ja OLE JACOB har t.o.m. en stor japansk flagga målad på skorstenen - är MARANA MARU ett alldeles äkta japanskt kustbevakningsfartyg. Dess förbluffade besättning stirrar gapande på främlingarna och konverserar livligt sinsemellan.....

Men i detta lite spända ögonblick - finner KaptenAllright snabbt på råd. Han firar ett fallrep - och inbjuder japanerna ombord på OLE JACOB, som i jämförelse med deras egen skuta - bjuder på namnlös lyx i salongen. Under otaliga leenden och bugningar från bägge hållen bjuds japanerna sitta ned och serveras iskallt tyskt öl medan en tolk anskaffas i form av fillippiner som bott på Saipan och talar någorlunda japanska och spanska. Via denne kommer frågan alla väntat på; hur kan det komma sig att ert fartyg har en japansk flagga målad på skorstenen????
Åh det.... säger KaptenAllright....låt mig försäkra - att innan ni lämnar mitt fartyg - kommer den att vara övermålad! 8-) Mera öl serveras - och i en allt gemytligare stämning ackompanjerad av oerhörda mängder kallt öl - knyts Tremaktspaktens band allt fastare.....
När gästerna går från bord några timmar senare - är också den japanska flaggan försvunnen från skorstenen :wink:
images.jpg
Den 16:e februari stävar OLE JACOB som spanare åt hjälpkryssaren - mot Korallhavet. Men ingen av dem - hittar något ''byte''. Ett par fartyg, siktas - men befinns vara amerikanska, om äkta eller britter under amerikansk flagg vet man inte. Men orderna lyder att på inga villkor skapa någon incident med amerikanska fartyg. Hitler är rädd för att på minsta vis provocera Washington.....(detta gäller t.o.m. skepp som bär laster - till eller från Imperiets hamnar)

ORION får order att omgruppera till Indiska Oceanen, tar 4000 ton av OLE JACOB's olja för den långa resan och bägge seglar västerut, långt söder om Nya Zealand och Tasmanien.
Den 10:e april möter de blockadbrytaren ALSTERTOR, som kommer från Kerguelen där den överlämnat olja och förnödenheter till PINGUIN vars jaktmarker också skall bli i Indiska Oceanen. Kapten Weyher får därmed ytterligare en ''drevkarl'' till sitt förfogande - och den yta som de tre kan ''kratta av'' fördubblas nästan....
bunkring till sjöss.jpg
Tyskarna avände ''släpmetoden'' för oljeöverföring till sjöss, oftast bogserade tankern det oljande fartyget - något som krävde relativt goda väderleksförhållanden.

(forts. följer)

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45620
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 06 aug 2010 14:03

(forts.....)

Den bredare ''krattan'' över Indiska Oceanen ger inga resultat, bytet har blivit sällsyntare. Britterna sänder sina fartyg på andra - än de troligaste - farlederna....det är en stor skillnad mot vad det varit ett år tidigare.
Och det har blivit farligare! Fientliga kryssare patrullerar där tyskarna minst anar dom. Vår trio, har fått order om att kontakta ett par andra blockadbrytare....m.s.COBURG, som stuckit från Italienska Somaliland i slutet av februari, och tankern KETTY BRØVIG, en norrman som ATLANTIS kapat redan den 8:e februari och som redan oljat både ATLANTIS och ADMIRAL SCHEER. COBURG, har inte tillräckligt med bränsle för att nå Frankrike.
Men vad vår trio inte vet, är att redan den 4:e mars, siktades bägge fartygen av en ''Walrus''-flygbåt från den australiska kryssaren HMAS CANBERRA. In flagrante som det heter i älskogen - bägge fartygen ligger långsides mitt i oceanen.
Tyskarna kastar desperat banden - men det är för sent. CANBERRA kommer över horisonten - och öppnar eld.
På KETTY BRØVIG, har man fått demolerings
KETTY BRØVIG sjunkande 4.3.41.jpg
laddningar av ATLANTIS - som sprängs - hon sjunker med aktern först....

COBURG som inga har - men får träffar så att hon driver redlös - sätts i brand.....
COBURG i brand 4.3.1941.jpg
Bilderna ovan är tagna från CANBERRA's katapultstartade Supermarine ''Walrus'' som åser dramat.
Bägge fartygen sänks.

Men värre, utan minsta byte - hör trions radiopassning ett annat drama.
Den 8:e maj hör dom desperata QQQ-signaler...(QQQ föregår alla nödsignaler i engelska handelsflottan - och betyder ''okänt skepp'' = handelskryssare....RRR - betyder krigsfartyg och SSS - betyder ubåt) Nödropen kommer från den lilla brittiska tankern m.t BRITISH EMPEROR - som snart tystas och sänks - det är PINGUIN som slagit till igen.
Bara timmar senare - hör dom flera QQQ-signaler, denna gång från ''norska m.s. TAMERLANE'' - vilken dom vet - är den tyska hjälpkryssaren PINGUIN's camouflage vid tillfället, som försöker vilseleda den brittiska radiospaningen.

Men männen på HMS CORNWALL, låter sig inte vilseledas - deras ''Walrus'' hittar PINGUIN. Sedan CORNWALL själv - det är afton. PINGUIN får in en träff - innan spelet ges upp. Men en av CORNWALLS 20-centimeters granater - träffar minförrådet - 130 minor - och PINGUIN dör i en fruktansvärd explosion. Av de 401 tyskarna ombord överlevde 61, av de 238 fångarna på PINGUIN - bara fyra..... :roll:

PINGUIN är den första av de tyska hjälpkryssarna som sänks....
Supermarine Walrus.jpg
och den nyheten stärker minsann inte ''Kampandan'' hos vår trio i Indiska Ossianen....

(forts. följer)


Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6770
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Amund » 06 aug 2010 18:54

Tack Varjag! Vilken fantastisk läsning! Särskilt detta med Maug island. För alla som inte har erfarenhet av oceanerna vill jag att de ska tänka på havets oförutsägbarhet. Vädret kan snabbt slå om, och inga beräkningar finns att tillgå. Det mesta bygger på erfarenhet och rykten, något som kanske inte räcker till i krigets komplexa värld! Glöm inte att för dessa sjökaptener var förmodligen radiopejling betydligt mera abstrakt än vad satellitbilder är för oss idag! Ser med stor nyfikenhet fram emot nästa episod. :)

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45620
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 07 aug 2010 12:25

Tack Amund för de uppskattande orden....och ja - det bli en fortsättning när jag finner tid :wink:
för dessa sjökaptener var förmodligen radiopejling betydligt mera abstrakt än vad satellitbilder är för oss idag!
Nej - radiopejling var väl känd och förstådd. Det var därför alla var försiktiga med att använda radion. Alla fartyg hade egna pejlingsantenner.....
radiopejlingsantenn.jpg
vilka egentligen först fanns - för att ta bäringar till radiofyrar och underlätta navigering och positionsbestämningar. Cirkelantennen vrids tills signalen är svagast...(full cirkel mot sändaren = bäst mottagning, ingen, alltså cirkeln parallell med bärvågen = sämst mottagning) I det sista fallet pekar antennen mot radiofyren/sändaren. Antennens läge visas på en gradskiva - som anger bäringen (riktningen) till sändaren. Men 2-3-4-pejlingsstationer (som jag skrev om en en föregående post om brittiska besittningar runt Atlanten) i olika geografiska positioner - tar en krysspejling som ger flera olika bäringar.
Där de olika bäringarna - korsar varandra - FINNS SÄNDAREN!
För att motverka detta, använde tyskarna dels mycket obskyra våglängder - där de hoppades att ingen skulle lyssna. Dels av mekaniska sändarnycklar som arbetade mycket fortare än någon mänsklig telegrafist - med s.k. Kurzfunk - en komprimerad signal - som vanligen inte varade längre än 1- 3 sekunder! Men britterna var inga duvungar vad gällde radio - och deras lyssnar-pejlingsstationer, efter 1940 täckte automatiskt ALLA våglängder och noterade bäringen till alla signaler - förutom innehållet. Även om det var oförståeligt (tills Bletchley Park fick fart på sin Bombe...)
1943 lyckades dom skala ned storleken och vikten på pejlingsautomatiken så den kunde monteras i fartyg där den fick namnet HuffDuff - High Frequency Direction Finding. HuffDuff snappade upp sekundkorta signaler på alla våglängder och angav bäringen inom en sekund!
HuffDuff mottagare.jpg
När den här teknologin infördes till sjöss - hade blockadbrytarna spelat ut sin roll. Men landbaserade HuffDuff gjorde livet svårt för dom redan 1941.

Blockadbrytarna behövde superba telegrafister, ofta 2-3 - som 24/7 avlyssnade radiotrafik i deras närhet. Dessutom var hela tiden Seekriegsleitung och Marine Sonderdienst mycket skickliga i att uppsnappa och analysera radiotrafik världen över - och, vad den berörde blockadbrytarfartygen - omedelbart varna dom om rörelser av brittiska sjöstridskrafter.
Auf dem Draht... kallade kaptenerna det....dom ''var på tråden''!

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45620
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

OLE JACOB och sex torpeder från HMS TUNA

Inlägg av varjag » 08 aug 2010 05:52

fortsättning....

Vår trio, splittas upp. ALSTERTOR beordras tillbaka till Bordeaux, efter förlusten av PINGUIN den 9:e maj, medan ORION och OLE JACOB söker fientlig shipping vid Madagaskar men utan resultat. Den 3:e juni pumpas den resterande olja i ORION's tankar, OLE JACOB behåller bara vad hon behöver för att ta sig till Frankrike, man signalerar ''Lycklig resa'' - men denna gång med mindre tro på orden än när man skiljdes för elva månader sedan. KaptenAllright sätter kursen mot Godahoppsudden och Atlanten.
Men i juni 1941 är det en annan Atlant än den han korsade med sin gamla WINNETOU femton månader tidigare.

Operation Rheinübung, alltså BISMARCK's och PRINZ EUGEN's utbrytning i Atlanten - har rört upp ett veritabelt getingbo! BISMARCK expedierades ju snabbt och PRINZ EUGEN tappade kvickt stridslusten - och flydde till Brest. Men att OLE JACOB har ett veritabelt gatlopp framför sig står klart redan innan man nått runt udden.
Radion, kommer nästan dagligen med nya Jobsposter......
Redan dagen för avskedet tredje juni - meddelas att tankern BELCHEN har självsänkts i Davis Strait efter prejning av HMS KENYA och AURORA. Nästa dag, detsamma med tankern ESSO HAMBURG som hittats av HMS LONDON. Samtidigt överges panikartat tankern GEDANIA under AMC MARSDALE's kanoner....(Armed Merchant Cruiser = hjälpkryssare)
Den 5:e juni - är det EGERLAND's tur. Igen en tankbåt - med HMS SHEFFIELD som skyldig. Nästa dag, den 6:e - hittas tankern ELBE, som kommit hela den långa vägen från Dairen i Manchukuo som blockadbytare - av Swordfishflygplan från HMS EAGLE. Dom bombar och sänker henne.
Hangarfartyget EAGLE.jpg
En vecka senare, hittar HMS SHEFFIELD tankern FRIEDRICH BREME nordväst om Cap Finisterre. Artilleriofficeren på kryssaren tycker att besättningen behöver lite underhållning....så utan att vänta på tyskarnas självsänkningstrick - skjuter SHEFFIELD bredsidor med sina fyra 15-centimeters trippeltorn. FRIEDRICH BREME fattar eld och sjunker snabbt.
Den 15:e, kapar lätta kryssaren HMS DUNEDIN tankern LOTHRINGEN efter den upptäckts av flygplanen från EAGLE
LOTHRINGEN m. HMS DUNEDIN i bakgrunden.jpg
På LOTHRINGEN hittar britterna en guldgruva av hemligt signalmaterial..... :roll: Och bara åtta dagar senare faller yxan ''närmare hemma'' - OLE JACOBS spanarkompis från Indiska Oceanen bara en månad tidigare, ALSTERTOR självsänks den 23 juni efter oturen att sikta en engelsk jagarflottilj på nära håll i gryningen. Två dagar tidigare - har BABITONGA som kommer från Santos i Brasilien och försett ATLANTIS med bränsle och proviant, hittats vid St. Pauls Rocks av HMS LONDON och igen, självsänkning.

Denna sista är oroande då vår OLE JACOB snart skall tackla ''flaskhalden'' mellan Freetown och St. Pauls Rocks - där det är som smalast i atlanterhafvet. Dessutom står det klart för alla - att britterna känner både de tyska signalhemligheterna och kvadratrutnätet på Atlanten, att ingen numera går säker.

Det är alltså mot sådana odds som KaptenAllright styr norrut.......
Hur han klarade den skivan-vet jag inte. Men jag har fokuserat runt denne sjökapten, då han måste ha varit en mycket skicklig befälhavare med fingerspetskänsla. Och en med en god portion TUR!
Tro't eller ej - men han når väster om Cap Finisterre - där han den 19:e juli, möts av den tyska eskorten, fyra stora minsvepare. Som skall stå för ubåtssäkring och bereda ett betydande luftvärnsförsvar i händelse av flygangrepp.
M-klass minsvepare.jpg
En osynlig del av mottagningskommittén - är den brittiska ubåten HMS TUNA, som också siktat OLE JACOB.
TUNA avskjuter en fullsalva - sex torpeder i solfjädersform mot tankern 8O

Men - den gången stod Turen kapten Steinkrauss bi. Minsveparna M 27 och M 30 uppfattar tre detonationer i hydrofonerna, men de förefaller ligga mycket djupt - och ingen i den lilla konvojen anar ens att den varit angripen av en ubåt.(Antagligen gick torpederna på djupet pga av - felinställning? Dålig funktion? Ingen vet....)

Den 23:e juli 1941, inlöper Götaverkentankern OLE JACOB, som gjort Kriegsmarine så goda tjänster - till Bordeaux. Och alla, mest kanske KaptenAllright, vågar dra en suck av lättnad.

[OLE JACOB rustas för ännu en utresa i december 1941. Den 23:e skadas hon av bomber från en ''Sunderland'' utanför spanska kusten och på Julafton torpederas hon av ett ''Beaufort''-förband ur Coastal Command och sänks. Men då har inte KaptenAllright längre befälet]

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45620
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Epilog

Inlägg av varjag » 09 aug 2010 00:54

Och nu är det dags runda av denna långa följetong om två kaptener och deras skepp.
Den gamla ångtankern WINNETOU, såldes 1940 till det japanska rederiet Teikuku Sempako K.K. i Kobe, döptes om till TEIKON MARU. Hon sänktes utanför Borneos kust 12:e augusti 1944 av den amerikanska ubåten USS PUFFER.

Kapitän zur See Kurt Weyher, ORION's fartygschef
Kpt zur See Kurt Weyher.jpg
lyckas också smyga sig igenom den brittiska blockaden och ORION seglar upp för floden till Bordeaux den 23:e augusti 1941. Hon har varit till sjöss i 510 dygn, nästan 73 veckor. Hon har tillryggalagt den fantastiska sträckan av 127 337 Nautiska Mil > 235 828 kilometer, alltså snudd på sex ggr Jordens omkrets!

När fartyget glider uppför floden stiger glädjen av att återse Alte Kameraden.....här ligger REGENSBURG och ERMLAND...och där - ligger OLE JACOB! KaptenAllright störtar upp på kommandobryggan - och drar i sirensträngen....
OLE JACOBS ''basröst'' hälsar ORION välkommen tillbaka
Kakofoni av sirener........jpg
EGERLAND, sen REGENSBURG, till sist varenda fartyg i hamnen - bölar, tutar eller piper sin hälsning till det hemvändande fartyget.

Kpt. Weyher befodras till Konteramiral, han slutar kriget som chef för kustfortifikationerna i Friesland. Han avled den 17:e december 1991 i Wilhelmshaven.

ORION, blir skolfartyg med namnet HEKTOR och sätts in i evakueringen av tyskar som flyr undan ryssarna från Ostpreussen under krigets slutskede. Hon gör sexton resor från Memel, Pillau, Gotenhafen och Danzig och räddar omkring 20 000 människor västerut. Den 4:e maj 1945, bärgar hon besättningen från det gamla slagskeppet SCHLESIEN som minsprängts utanför Swinemünde, när hon anfalls av ryskt attackflyg. Hon skadas svårt, sätts i brand - men man lyckas sätta henne på grund på en sandbank där hon blir ett utbränt vrak. 150 personer omkommer.
Vraket bärgades och skrotades av ett polskt företag 1952.

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud †
Saknad medlem
Inlägg: 9684
Blev medlem: 12 jun 2005 05:23
Ort: Stockholm

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Stellan Bojerud † » 09 aug 2010 01:59

Fascinerande berättelser! Skriv en bok!

Hälsar

Smörjaren Stellan

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45620
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 09 aug 2010 12:58

Stellan Bojerud skrev:Fascinerande berättelser! Skriv en bok!

Hälsar

Smörjaren Stellan
Tack Stellan och ja - historien om de tyska blockadbrytarna ÄR fascinerande. Men böckerna - är redan skrivna. För 45-55 år sedan...Och på tyska! Och mest för tysk läsekrets.
Om varav ''hjärtat är fullt - talar munnen'' sägs det ju.....och ett mångårigt intresse för ämnet, gav mig denna behövliga spark i röven....
Tyska blockadbrytare, hjälpkryssare och underhållsfartyg under (också) det andra världskriget är en jättefascinerande historia som vi skall försöka trigga Varjagen till att berätta mer om
Det är roligt att kunna berätta om en föga känd aspekt av 2:a VK. Om hjältemod, feghet, plikttrohet - men också sjömanskap - bortom det vanliga. Vilket jag fortfarande beundrar oerhört, då jag kan sätta mig in - personligt - i de situationer dessa kaptener och besättningar, befann sig i.

Jag hoppas posta mera i denna tråden och - kanske f.f.g. på svenska..... :)

Obefarne/Befarne Jungmannen/Lättmatrosen/Matrosen/Tredjestyrmannen :wink: - Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 9 gånger.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3398
Blev medlem: 27 jul 2007 18:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Schwemppa » 09 aug 2010 13:31

Även Schwemppa tackar för spännande och intressant läsning. :)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3642
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av predator » 09 aug 2010 16:29

Även om man inte kan så mycket om sjön själv så skriver varjag på ett sånt sätt så man hänger med. Tack