Tack Amund - alltid roligt när man ''spinner'' en tråd som kanske berikar foumet med detaljer av en mindre känd aspekt av kriget.
besättningarnas spekulationer samt gissningar bör ha varit rikliga
Jodå, ''surret i mässarna'' gick på högvarv naturligtvis. Varje vild gissning eller spekulation - fick sina anhängare och debatterades livligt. Ofta användes trick - för att lura spioner och agenter att dra fel slutsatser......Ett som erinrar mig, var att strax före Gatloppet genom Kanalen - tog man öppet och demonstrativt ombord
tropikuniformer på PRINZ EUGEN....och ngra dagar innan fick en högre officer sig speciellt tillskickat från Tyskland,
sin dyrbara jaktstudsare -vilken naturligtvis inte behövdes om omedelbar avgång stod för handen.....
Skulle det ha varit möjligt att använda spanskt territorialvatten och nordspanska hamnar såsom Vigo, La Coruna för mellanlandning
Javisst. Och det gjordes, t. ex. m.s. ELSA ESSBERGER som vi snart kommer att möta i denna tråden - gick in till El Ferrol med sin last från Fjärran Östern då det var lite för hett om öronen i Biscaya i januari 1942 för att riskera henne där. (Vid ett lugnare tillfälle 1944 - riskerades sista biten - men det gick åt helsicke). Hennes last gick på järnväg från El Ferrol till Tyskland.
Den största ansamlingen tyska tankfartyg 1939-40, låg annars på Kanarieöarna.....Las Palmas hade en hel liten tankflotta i väntan på order frå SKL's (Seekriegsleitung) order om försörjning av hjälpkryssare, krigsfartyg och ubåtar på olika oceaner. Ja i ett par fall, smög sig ubåtar in på natten - och bunkrades. Och hade försvunnit när morgonen randades.
Hur? Och hur ofta utväxlades det telegram mellan fartyget och rederiet,
Jag är lite osäker där.....rederierna hade nog inte tillgång till ''säkra'' krypton och deras trafik med fartygen sköttes nog via SKL och säkrare coder. T.ex. tankbåtarna i Las Palmas/Teneriffe - kunde delges nya krypton per diplomatpost från Tyskland. Detsamma gällde fartyg som fanns i Fjärran Östern vid Japan, så klart innan det tysk-ryska kriget bröt ut. Likaledes gällde Syd-Amerika då tysk diplomatisk representation fanns där och post kunde gå via neutrala kanaler som Vichy-Frankrike, Spanien och Portugal t.ex.
franska kanaler för att skicka ubåtar
Kanalerna var för små/ubåtarna för stora.....det krävdes hela Donau - för att skicka några pyttesmå ''kanoter'' - som tyskarna kallade Typ II-båtarna, till Svarta Havet. Och - delvis demonterade!
Kunde de tillverka eget färskvatten (evaporatorer)
Dithmarschen-klassen hade distilleringskapacitet - andra tror jag inte....
Hur det gick för m.s. TACOMA minns jag inte på rak arm - återkommer kanske
Visst var det i stort sett liknande förhållanden under första världskriget?
Ganska - men blockaden under det Andra, var betydligt effektivare.(radiopejling, radar, flygspaning)
Livet till havs är ju lite speciellt - Det är lite av en egen värld, ett eget samhälle där verkligheten och omvärlden är långt borta
Sjömansyrket är mer än ett yrke - det är Ett Sätt att Leva
mvh, Varjag