Dags för några lättare rader om tyskar på fjärran hav....Den 17:e december 1940 - kapade tyska Panzerschiff ADMIRAL SCHEER den brittiska Furness Houlder-linern s.s DUQUESA i Sydatlanten. Ett av de första kylfartygen - byggt 1918 och således koleldad - kom hon från Argentina p.v.t. England. Prisbesättningen konstaterade genast att hon bara hade kol ombord för att nå Sierra Leone.....(JUST för att hindra kapare - att sända fartyg till Europa - tilldelades många fartyg bara kol/olja för etappresor med bunkring på brittiska stödjepunkter). Följaktligen beordrades DUQUESA att segla till
Wartequadrat Andalusien, ett föga trafikerat område söder om St. Helena i Sydatlanten. Kriegsmarine hade förplanerat just sådana havsområden - som inte skars av några storcirklar där den mesta trafiken gick.
Det fanns två andra,
Bayern i Nordatlanten och
Sibirien i Indiska Oceanen.
DUQUESA.jpg
s.s DUQUESA's last, bestod av 3540 ton av fruset kött och fläsk - och -
15 millioner färska ägg
I Andalusien, väntade ''tankstationen'' NORDMARK.
I förhoppning att något skepp - skulle kapa en kolbrännare - behölls DUQUESA i Andalusien och höjde genast markant matstandarden i Kriegsmarine. NORDMARK fungerade som en tankstation för en ganska intensiv trafik i alla riktningar och kunde frikostigt dela ut läckerheterna till alla passerande ''kunder''. För att spara de dyrbara kolen - togs hon på släp medan man bara höll en ångpanna igång för det värdefulla kylsystemet. Alla kunder, panzerschiff, ubåtar, bockadbrytare -
frossade i kött. Och ägg! I alla former....kokta ägg, stekta ägg, förlorade ägg, äggröra, omeletter... .....uppfinningsrikedomen tröt snart.....Ägg och mera ägg! Så mycket ägg - att signalofficeren på NORDMARK, tigande utdelade ett flygblad till den knotande besättningen på NORDMARK;
RANSONERINGSTILLDELNING I BERLIN: Ägg - för vuxen 1 per månad för barn 2 per månad
Det lär ha blivit tyst i mässarna.
Men de goda tiderna varade inte - ingen lyckades kapa någon kolbrännare så DUQUESA kunde skickas till Frankrike med intakt last. Till slut rev och brände, dom hennes livbåtar, däcksplankor, inredning - vad som helst, för att hålla kylmaskinerna gående. Men det räckte inte - under strömmande tårar, skickades hon till botten den 18:e februari 1941.
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.