Tyska blockadbrytare

Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 17 jun 2010 23:42

Torpederna släpptes över aktern med propellrarna först
???? jag t r o r att LS-båtarna avfyrade torpederna med nosen först.....???
Ryska G-5:or gjorde precis som spett skrev - men torpedmotorn startades med en tråd som slets av - 50 meter eller så efter torpedens ''sjösättning'' vilket gav tid till undangir. (men sämre riktning av torpedbanan)

''Esau'' torpederade två fartyg, amerikanska tankern Connecticut den 22:a april 1942 och libertyfartyget George Clymer i maj. Vid det sista tillfället siktades aldrig ''Esau'' utan man trodde torpederna kom från en ubåt. Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 18 jun 2010 12:04

Dags för ett par lyckosamma blockadbrytare......

s/s HELGOLAND lämnar den kolumbianska hamnen Puerto Columbia den 24:e oktober 1940 - och lyckas - trots synnerligen ''oneutral eskort'' (US Navy rapporterade tyska fartyg till Brittiska Amiralitetet) av amerikanska jagare - smita från dom (djävligt skickligt!) - och angör St.Naizaire den 30:e november.

s/s RIO GRANDE avseglar Rio de Janerio den 31:a oktober 1940 och når Bordeaux i i december.....vi kommer att höra mera om RIO GRANDE - hon återfanns senare i Fjärran Östern.

Här en bild av HELGOLAND, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Kanadickerna gör mål.....

Inlägg av varjag » 18 jun 2010 13:05

Den 25:e september 1940 - uppbringade den kanadensiska hjälpkryssaren PRINCE ROBERT - den tyska m/v WESER utanför Mexikos kust. Tysken hade avseglat från Manzanillo kvällen förut.

http://www.google.com.au/imgres?imgurl= ... s%3Disch:1

Som synes av länken hade WESER kommit från Stilla Havet via Punta Arenas, för att försöka ta sig hem....men det engelska konsulerna spann ett tätt nät :roll: . Så tätt - så en kanadensisk hjälpkryssare - fanns till hands i Mexikanska Gulfen 8O

m/v WESER var ett hypermodernt och snabbt lastfartyg - och en väsentlig förlust för Tyskland....Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Amund » 18 jun 2010 16:53

varjag skrev: Det krävdes initiativ, uppfinningsförmåga och fantasi för jobbet.

Besättningarna - man föredrog folk som varit till sjöss och hade god sjövana. Bl.a. för att undvika sjösjuka - som var vanlig i de rena krigsfartygen då de dom sällan fick mycken sjötid utan mest låg i hamn.
Att det största sjömansskapet fanns ombord på handelsfartygen....... Det var det jag ville höra :D

Man kan bara tänka sig vad berömt, förädlat och omskrivet detta skulle blivit om det vore de allierade... Det skulle ha producerats åtskilliga hollywoodfilmer om de moderna marina hjältarna.

Kaparens främsta vapen var ju maskeringen som ett vanligt handelsfartyg, och dieseldrift bör ju ha varit optimalt. Vilken enorm möjlighet det bör ha varit att kunna smyga sig på andra fartyg med ledning av röken, och en annan stor fördel borde ha varit en avsevärt större aktionsradie. Men var det inte misstänkt med ett begränsat rökutsläpp eftersom knappast några vanliga sunkiga handelsfartyg var dieseldrivna vid den tiden? Eller var det så finurligt att man kunde alstra rök när så behövdes?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 18 jun 2010 22:29

Att det största sjömansskapet fanns ombord på handelsfartygen....... Det var det jag ville höra
..av naturliga skäl - mycken tid ägnas åt skoputsning i den gråmålade flottan.... :)
Dieseldrift var inte SÅ ovanligt på ossianerna. Kaparfartygen var alla dieseldrivna med undantag av ORION som var olje-eldad och hade turbindrift. Någon speciell rökalstrare för att simulera koleldning har jag inte läst om. Alla fartyg var angelägna om att inte visa feta svarta rökfanor - även om det ibland var omöjligt med koleldning. Kolens kvalité och eldarnas skicklighet - hade en del att skaffa med rökutvecklingen.

Vad beträffar maskeringen, försökte man hela tiden ändra fartygens utseende med falska däckshus, skorstenar och genom att ändra masthöjden - upp och ned. (ett satans jobb) Tyskarna var speciellt rädda för att låta vant allierat sjöfolk se kaparfartygen - och slippa undan. För det tränade sjömansögat är inte alla skepp ''lika som bär'' - utan ganska lätt igenkända individer.

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 19 jun 2010 11:14

I januari 1940, tycker kapten Johannes Roer på s.s. KONSUL HORN, att det är dags försöka ta sig hem - och lämnar nödhamnen i St. Nicolas i Holländska Antillerna. Besättningen målar om fartyget som den sovjetiska ''MODELETZ'' från Odessa. Och - tricket lyckas....Inte bara lura en fransk ubåt och amerikansk flygspaning - men inte HMS ENTERPRISE i gattet mellan Orkney och Shetlandsöarna (en riskfylld passage!). ENTERPRISE tycker att ''ryssarnas'' identifieringssvar är föga övertygande - och beordrar ''MODELETZ'' till kontrollhamn då vädret är för hårt för att borda henne. Men lyckan står de djärvom bi - ENTERPRISE kallas bort för andra uppgifter och KONSUL HORN/MODOLETZ anlöper lyckligt Bremen i februari. :D , Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

m/t STORSTAD blir Minläggaren PASSAT

Inlägg av varjag » 20 jun 2010 03:04

Den norska tankern m/t STORSTAD med last av 12500 ton dieselolja, kapades i Indiska Oceanen 7:e oktober 1940 av hjälpkryssaren PINGUIN.
Storstad.jpg
Den lasten var ju en godbit för tyskarna och PINGUIN bunkrade redan natten efter 1200 ton av den begärliga varan. Med en tysk prisbesättning plus några norrmän ombord, överfördes ett 70-tal minor till tankern och hon omdöptes till ''hjälpminäggaren'' PASSAT. En typisk norsk tankbåt vore naturligtvis mindre misstänkt.....Den 29:e och 31:a oktober sådde hon minorna i Bass Strait utanför australiska kusten, för att sen fly söderut till The Roaring Forties - och uppgjort möte med PINGUIN.
Passat i orkan.jpg
PASSAT bunkrade PINGUIN en gång till och sedan ATLANTIS. I utbyte fick hon ta ombord 405 fångar från PINGUIN och ytterligare 119 från ATLANTIS innan kursen den 8:e december sattes mot Bordeaux i fjärran Frankrike. På vägen dit i Sydatlanten, mötte och bunkrade hon hjälpkryssaren THOR och överförde återstående 6500 ton dieselolja till trossfartyget NORDMARK - avsett för Panzerschiff ADMIRAL SCHEER som också opererade på de latituderna. De stackars 524 fångarna ombord hade en fasansfull resa....var - man logerade dem alla kan jag inte ens gissa. Men termen ''packade som sardiner'' har här full täckning!

PASSAT angjorde Bordeax den 4:e februari 1941.

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

En Pingvin tar Storslam

Inlägg av varjag » 21 jun 2010 03:06

I slutet på december 1940 styrde Kapten Kruder med PINGUIN söderut mot Antarktis och den norska valfångarflottan som opererade i vattnen kring Syd Georgien. I så fjärran vatten uppehöll norrmänen ingen radiotystnad - tvärtom - det var mycket radiotrafik mellan valkokerierna och deras fångstbåtar, som tyskarna pejlade in kursen mot.
Den 14-15 januari 1941, kapade PINGUIN tre valkokerier - SOLGLIMT (12000 ton), OLE WEGGER (12000 ton) och
PELAGOS (9500 ton) plus sju fångstbåter. Detta var den största framgången någon hjälpkryssare hade under hela kriget.

Men det blir bättre; mellan sig hade kokerierna c:a 22 000 ton valolja och 7000 ton bränsle. Alla sattes i marsch mot Europa och anlände till Bordeaux omkring den 7:e mars 1941.
Det sägs att valoljan gjorde det möjligt att dubblera ransonerna av margarin i Tredje Riket i ett helt år :D, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Italienska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 22 jun 2010 03:47

Tyskarna var inte ensamma om den här trafiken. Flera italienska fartyg befanns i Fjärranöstern farvatten när Italien gick med i kriget 1940.
Igen - några namn för hugade googlare; PIETRO ORSEOLO, CORTELAZZO, HIMALAYA, FUSIJAMA, CLIZIA, CABO ALGA, BURANO, TODARO, ATLANTA och FRISCO för att nämna några. Flera av dem slog sig igenom till franska hamnar.

s.s. PIETRO ORSEOLO avseglade från Bordeaux den 1:a oktober 1942 till Japan och kom lyckligt fram.
Den 28 mars 1943 gjordes ett försök att avsegla HIMALAYA från samma hamn mot Japan, men trots stark eskort av fyra jagare och några torpedbåtar angreps konvojen av brittiskt flyg (som förvarnats genom ''Ultra'') och tvingade dem vända tillbaka.
De fyra jagarna fick omedelbart gå till sjöss igen - för att eskortera den ovan nämnda PIETRO ORSEOLO som befann sig utanför Vigo på hemresa från Japan.....RAF Coastal Command ville också delta i festligheterna och anföll med vanlig entusiasm och torpedbärande Beaufighters i Biscayabukten. Men det var en amerikansk ubåt, USS SHAD, som lyckades sätta en torped vardera i en jagare och det italienska fartyget. Bägge skadades - men frenetiska ansträngningar för att rädda PIETRO ORSEOLO's oerhört värdefulla last (4000 ton rågummi och 1100 ton tenn) lyckades och hon angjorde Bordeaux den 2:a april 1943.
(''Torbeau'' var ett öknamn på torpedbärande Beaufighters)

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Blockadbrytare som bytte sida

Inlägg av varjag » 24 jun 2010 22:01

Den 8:e mars 1940, uppbringade den brittiska kryssaren HMS DUNEDIN det tyska motorfartyget HANNOVER i Karibiska Sjön. Hon var ett splitternytt, snabbt och modernt fartyg och en värdefull ''pris''. Tyskarna satte lasten i brand och öppnade i vanlig ordning bottenventilerna för att sänka henne. Men ett ''boarding-party'' från DUNEDIN hann fram innan ens hela den tyska besättningen hunnit i livbåtarna. Tekniker stormade genast ner i maskinrummet och tvingade de tyska maskinisterna att hjälpa till med att stänga bottenventilerna och hindra att fartyget sjönk. Här ett flygfoto av henne med slagsida p.g.a. något hundratal ton vatten som hon hunnit ta in....
mv-hannover.jpg
En generator som var igång - användes för att länspumpa maskinrummet till brandposterna - och sprutades istället ned i lastrummen där elden pyrde. Samtidigt försökte man avstänga all ventilation till lasten och pumpade ned CO2 i hopp om att svälta elden på syre.
Det lyckades - och HANNOVER togs under bogsering till Kingston på Jamaica. Efter provisoriska reparationer där fick namnet SINBAD och seglades till England där Royal Navy övertog henne under namnet EMPIRE AUDACITY. Mellan januari och juni 1941, byggdes fartyget helt om - och blev det allra första eskorthangarfartyget - HMS AUDACITY.
HMS Audacity.jpg


Hon embarkerade 802nd Squadron Fleet Air Arm - åtta stycken ''Martlet''-jaktplan (Grumman F4F i brittisk tappning) - de första i tjänst i engelska flottan.
I september avseglade AUDACITY med sin första konvoj - till Gibraltar och den 21:a lyckades en av hennes Martlets skjuta ned en tysk Focke-Wulf ''Condor'' som angrep konvojen. Hemresan från Gibraltar, anträddes i december med konvoj HG-76 som fick föra en många dagars kamp mot ett dussin tyska ubåtar. Varav fem sänktes. De brittiska förlusterna uppgick till tre handelsfartyg, en jagare - och HMS AUDACITY själv. Som torpederades av U 751 den 21:a december 1941 utanför Portugals kust :roll:
Dessförinnan, hade hennes Martlets lyckats skjuta ned ytterligare två ''Condorer'' - men viktigare, flygplanen kunde med sin blotta närvaro ''trycka ned'' de tyska ubåtarna, d.v.s. tvinga dem att dyka och försvåra deras skuggning av konvojen
Trots att det första eskorthangarfartygets operationella liv blev mycket kort - ansågs försöket mycket lyckat och fartygstypen skulle som bekant - få många efterföljare.
mv-hannover.jpg
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 24 jun 2010 22:31

Hoppsan - det blev 2ggr Hannover :oops: Meningen var att visa en Fleet Air Arm Martlet i tredje bilden - här är den!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Verpflegungsamt Wilhelmshafen Süd

Inlägg av varjag » 25 jun 2010 12:28

Dags för några lättare rader om tyskar på fjärran hav....Den 17:e december 1940 - kapade tyska Panzerschiff ADMIRAL SCHEER den brittiska Furness Houlder-linern s.s DUQUESA i Sydatlanten. Ett av de första kylfartygen - byggt 1918 och således koleldad - kom hon från Argentina p.v.t. England. Prisbesättningen konstaterade genast att hon bara hade kol ombord för att nå Sierra Leone.....(JUST för att hindra kapare - att sända fartyg till Europa - tilldelades många fartyg bara kol/olja för etappresor med bunkring på brittiska stödjepunkter). Följaktligen beordrades DUQUESA att segla till
Wartequadrat Andalusien, ett föga trafikerat område söder om St. Helena i Sydatlanten. Kriegsmarine hade förplanerat just sådana havsområden - som inte skars av några storcirklar där den mesta trafiken gick.
Det fanns två andra, Bayern i Nordatlanten och Sibirien i Indiska Oceanen.
DUQUESA.jpg
s.s DUQUESA's last, bestod av 3540 ton av fruset kött och fläsk - och - 15 millioner färska ägg :lol: I Andalusien, väntade ''tankstationen'' NORDMARK.
I förhoppning att något skepp - skulle kapa en kolbrännare - behölls DUQUESA i Andalusien och höjde genast markant matstandarden i Kriegsmarine. NORDMARK fungerade som en tankstation för en ganska intensiv trafik i alla riktningar och kunde frikostigt dela ut läckerheterna till alla passerande ''kunder''. För att spara de dyrbara kolen - togs hon på släp medan man bara höll en ångpanna igång för det värdefulla kylsystemet. Alla kunder, panzerschiff, ubåtar, bockadbrytare -
frossade i kött. Och ägg! I alla former....kokta ägg, stekta ägg, förlorade ägg, äggröra, omeletter... .....uppfinningsrikedomen tröt snart.....Ägg och mera ägg! Så mycket ägg - att signalofficeren på NORDMARK, tigande utdelade ett flygblad till den knotande besättningen på NORDMARK;

RANSONERINGSTILLDELNING I BERLIN: Ägg - för vuxen 1 per månad för barn 2 per månad :roll:

Det lär ha blivit tyst i mässarna.

Men de goda tiderna varade inte - ingen lyckades kapa någon kolbrännare så DUQUESA kunde skickas till Frankrike med intakt last. Till slut rev och brände, dom hennes livbåtar, däcksplankor, inredning - vad som helst, för att hålla kylmaskinerna gående. Men det räckte inte - under strömmande tårar, skickades hon till botten den 18:e februari 1941.

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30477
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Hans » 26 jun 2010 12:00

Hans skrev:...försöka trigga Varjagen till att berätta mer om
Det lyckades vi väl med :lol:

Stort tack för mycket intressant läsning.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 26 jun 2010 12:45

Det lyckades vi väl med :lol:

Jodåmedtack Hans - som kickstartat ett av varjagens specialintressen :P
Ämnet - är så speciellt, blockadbrytarna så många och deras dater/misslyckanden - räknas i hundratal....Allt jag kan göra är kanske att belysa enstaka vinjetter av en oerhört stor tavla.
Vilket är lite av en Robinson Crusoeoperation..... :roll:

Om någon läsare har frågor om speciella händelser eller fartyg - fråga på! OM jag kan svara gör jag det gärna.

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

USS Omaha's neutralitetsbrott

Inlägg av varjag » 26 jun 2010 13:30

Den 6:e november 1941, siktar den amerikanska kryssaren USS OMAHA tillsammans med jagaren USS SOMERS, ett 5000-tons motorfartyg som töffar norrut utanför Pernambuco i Sydatlanten. Detta händer alltså över en månad innan angreppet på Pearl Harbor och USA är fortfarande ''neutralt''. Men inte - vad avser havsövervakning i president Roosevelts oförklarade krig mot Tyskland tolv månader tidigare.
Anropat - identifierar sig fartyget som den amerikanska ångaren s.s. WILMOTO från Philadelphia. Men hennes silhuett stämmer dåligt med med den riktiga WILMOTO och - ingen rök....detta är ett motorfartyg!
OMAHA prejar och signalerar STOPPA och dreja bi....
Strax efteråt, signalerar ''WILMOTO" - vi befinner oss i sjunkande tillstånd - sänd livbåtar... - samtidigt ser amerikanerna att fartyget firar sina egna livbåtar.
Amerikanerna bordar henne snabbt - och finner omgående att hon är den tyska m.s. ODENWALD och att besättningen försöker sänka henne.
h49935.jpg
ODENWALD har kommit hela den långa vägen från Yokohama i Japan. Hennes last består bl.a. av chilenska produkter som hon omlastat från de tyska fartygen QUITO och BOGOTA - i Japan! Inte minst intressant - var ett stort parti amerikanska bildäck, troligen emanerande från Kina :o

Kapitän Löhr kapitulerar sitt fartyg och hon beslagtas av US Navy som snabbt stänger bottenventilerna. Tre veckor senare tas denna triumfbild...
g464023.jpg
...notera livbojarna med både ODENWALD/HAMBURG och WILMOTO/PHILADELPHIA....

Självaste FBI - förhör besättningen...man vill veta varifrån alla lasterna härrörde! Den mest meddelsamme - var telegrafisten, en man vid namn Helmut Ruge! (googling lönar sig) Han hade varit på GRAF SPEE - men flytt i Argentina och tagit sig till Japan......många är sagorna om blockadbrytarna.....

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.