Tyska blockadbrytare
-
- Stödjande medlem 2021
Re: Tyska blockadbrytare
Testa med Yoji Maeda eller Yoshio Maeda.
-
- Saknad medlem †
Tack för tipset!!, Varjagkoroshiya skrev:Testa med Yoji Maeda eller Yoshio Maeda.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Instämmer!varjag skrev:Tack för tipset!!, Varjagkoroshiya skrev:Testa med Yoji Maeda eller Yoshio Maeda.
http://metallurgistguy.blogspot.com/200 ... round.html
Tadashi Maeda, marinattaché i Nederländerna eller brorsan Minoru.
http://search.informit.com.au/documentS ... res=IELHSS
MVH
Hans
-
- Saknad medlem †
Supertrål- igen Hans!
Han är mycket lik den bild boken visar av Maida. Fortfarande novis i databehandling - kan du invänta scannade bilder av Maida och Kölschbach - kanske du kan ''behandla'' dom till ett format som kan presenteras på forumet
Dataidioten, Varjag
Han är mycket lik den bild boken visar av Maida. Fortfarande novis i databehandling - kan du invänta scannade bilder av Maida och Kölschbach - kanske du kan ''behandla'' dom till ett format som kan presenteras på forumet

Dataidioten, Varjag
-
Efter all intressant läsning här så gör jag NÄSTAN vad som helst för dig Varjag
MVH
Hans

MVH
Hans
-
- Medlem
Tänkte bara inflika att det här en helt underbar tråd, jag läser med spänning och loggar in varje dag för att se om något har uppdaterat. Tack.
-
- Saknad medlem †
Japanska lotsar, en explosion & sjömansbegravning
Tack för dom vänliga orden Threviel och här - fortsättning;
Den 7:e december går BRAKE till Shonan för att lasta för japansk räkning. (Shonan - är det namn japanerna omedelbart efter erövringen 1942, gav till Singapore) Japanerna lider redan av brist på tonnage så vår tanker beordras bereda ''allt tillgängligt lastutrymme'' för japansk räkning på resan till Japan. Givetvis - uteblev den japanske lotsen, men Kapten K. tar utan svårigheter sitt fartyg till anvisad kaj. Man lastar 200 ton tapioka i säckar, ungefär lika mycket av styckegods och - 2000 ton råolja. Detta sista, gillar varken kapten eller besättning. Råoljan (crude oil) smutsar ned tankarna något förfärligt och, den avger gaser som kräver ständig luftning av de utrymmen den förvaras i. Gästfriheten i Shonan är lika stor som i Batavia, ideliga middagar med sake och skålar.
Men man finner japanerna oerhört hemlighetsfulla varje gång konkreta sjömilitära frågor kommer på tal. Varje fråga om minfält, minkartor, lägen för sänkta vrak, uppträdande av fientliga ubåtar eller flyg - besvaras med leenden och att man plötsligt inte begriper frågorna......''japanerna teg om allt, även helt oväsentliga saker....'' Samtliga tyska kaptener med vilka Otto K. var i beröring, klagade högljutt om osäkerheten att få japanska lotsar; ''antingen kommer dom för sent eller inte alls. Jag blev säker på att detta var satt i system men kunde aldrig lista ut orsaken...''
När BRAKE skall avgå från Shonan, tappar kaptenen hakan - en lots, inte bara uppenbarar sig, han är där i rätt tid !
''...efter någon halvtimmes lotsning tyckte jag han verkade ytterst osäker och tveksam, så jag frågade hur länge han innehaft tjänsten..".?
Sedan igår...!
Några dagar senare - skakas plötsligt fartyget av en explosion.
Verdammt! - nu har en torped hittat oss.... Upp på bryggan, en lastlucka föröver har slitits upp och ur hålet kommer flammor och tjock rök i mängder. Det rör sig om ett proviantförråd som står i ljusan låga. Den välövade brandsläckningen är redan framme - tonvis med vatten sprutas ned i proviantförrådet. Mindre muntert, är att för om förrådet på samma däck bara skilt av ett stålskott - finns BRAKES ammunitionsförråd. Artilleri och Lv-ammunition - och torpeder! (BRAKE är ett s.k. Trosschiff, ett Trossfartyg och har förutom olja/vatten/proviant - också ammunition för de fartyg hon beordras stödja) ...om det flyger i luften - är det Godnatt med oss alla....
Men en ljuspunkt - maskinrummet rapporterar att skrovet är intakt - inga läckor någonstans. Alltså - ingen torped.
Lättnad!
Efter släckningen visar det sig att ett par mannar öppnat ett manhål i luckan för att hämta något...en matros klättrar ned för lejdaren och klagar över konstiga ångor som gör honom yr i skallen. Högbåtsmannen på däcket skickar en löpare akteröver för att rapportera. Sedan ser han, hur trots strängaste rökförbud, mannen nere i förrådet - repar eld på en tändsticka för en cigarett......jag såg en sekund en blå låga runt handen med tändstickan - sen WOOOSH
Några dagar senare - skakas plötsligt fartyget av en explosion.
Verdammt! - nu har en torped hittat oss.... Upp på bryggan, en lastlucka föröver har slitits upp och ur hålet kommer flammor och tjock rök i mängder. Det rör sig om ett proviantförråd som står i ljusan låga. Den välövade brandsläckningen är redan framme - tonvis med vatten sprutas ned i proviantförrådet. Mindre muntert, är att för om förrådet på samma däck bara skilt av ett stålskott - finns BRAKES ammunitionsförråd. Artilleri och Lv-ammunition - och torpeder! (BRAKE är ett s.k. Trosschiff, ett Trossfartyg och har förutom olja/vatten/proviant - också ammunition för de fartyg hon beordras stödja) ...om det flyger i luften - är det Godnatt med oss alla....
Men en ljuspunkt - maskinrummet rapporterar att skrovet är intakt - inga läckor någonstans. Alltså - ingen torped.
Lättnad!
Efter släckningen visar det sig att ett par mannar öppnat ett manhål i luckan för att hämta något...en matros klättrar ned för lejdaren och klagar över konstiga ångor som gör honom yr i skallen. Högbåtsmannen på däcket skickar en löpare akteröver för att rapportera. Sedan ser han, hur trots strängaste rökförbud, mannen nere i förrådet - repar eld på en tändsticka för en cigarett......jag såg en sekund en blå låga runt handen med tändstickan - sen WOOOSH
mvh, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2021
Det är intressant med det läckande alkoholfatet. Hangarfartyget Taiho gick ju under av en enda torpedträff. Träffen gjorde att flygbränsletankar började läcka. Efter sex-sju timmar bestämde man sig för att försöka vädra ut skrovet. Ångorna spred sig därför genom fartyget och till sist antändes de. Explosionen slet ut sidorna på fartyget. Två timmar senare sjönk det.
Jag tänkte på det här med Hans trålning. Han kan nog ha hittat rätt man även om förnamnet inte verkar stämma. Hm, borde inte japanska flottan ha listor på sina officerare? Jag har en japansk granne. Man kanske kunde gå till henne och be om hjälp?
Jag tänkte på det här med Hans trålning. Han kan nog ha hittat rätt man även om förnamnet inte verkar stämma. Hm, borde inte japanska flottan ha listor på sina officerare? Jag har en japansk granne. Man kanske kunde gå till henne och be om hjälp?

Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Saknad medlem †
Alldeles säkert, även om det måste röra sig om tiotusentals. Jag har schabblat till detta med mina scans ngt förfärligt...Hm, borde inte japanska flottan ha listor på sina officerare?
Jag kan inte posta dom! Varken på forumet eller till ''min bildredaktör'' - Hans

På fotot av Kdrkapten Maida, är hans initial tydligt skriven som T. - (antagligen Kölschbachs handskrift) men i boken skriver han Yojo? Jag får fila vidare på detta.....suck.
mvh, Varjag
-
Den japanske kaptenen Maida
Voilà.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Re: Den japanske kaptenen Maida
Tacka varjag.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Saknad medlem †
....som har glömt mera om datahantering - än jag någonsin lärt ....''min bildredaktör'' - Hans
förtjänar mycken tack för hjälpen med att posta dessa bilder!
Den övre bilden fr. vänster, visar okänd japansk marinofficer, 1:e Officeren på BRAKE Kaleunt Tangermann, Kapten Kölschbach - och okänd japan. Jag har alltid trott att denna bild tagits ombord på tankern slutet 1943/början 1944 - men då Kapt. K. bär sitt Deutsches Kreuz in Gold kan det inte stämma. Han fick den utmärkelsen först den 27:e juni 1944 - ett datum då han redan hade förlorat sitt fartyg?
(kanske korset han bär är av ''silvervalören'' - och han senare erhöll ''guldkorset''?? Jag är inte så hemma på de tyska medaljerna....

Tack igen, Hans!
-
- Saknad medlem †
Jag tror att Hans tidigare trålning - träffade rätt vad gäller T. Maeda/Maida........här Hans trålbild - och bokens. Vad tycks - samma person? , Varjag
http://metallurgistguy.blogspot.com/200 ... round.html
Han var i Batavia 1942/43 och fortfarande 1944. Enligt Hans länk.....ännu 1945.http://metallurgistguy.blogspot.com/200 ... round.html