Tyska blockadbrytare

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5524
Blev medlem: 03 feb 2004 06:51
Ort: Göteborg

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av koroshiya » 29 aug 2010 12:45

Testa med Yoji Maeda eller Yoshio Maeda.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 29 aug 2010 12:57

koroshiya skrev:Testa med Yoji Maeda eller Yoshio Maeda.
Tack för tipset!!, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30477
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Hans » 29 aug 2010 13:31

varjag skrev:
koroshiya skrev:Testa med Yoji Maeda eller Yoshio Maeda.
Tack för tipset!!, Varjag
Instämmer!

http://metallurgistguy.blogspot.com/200 ... round.html
Tadashi Maeda, marinattaché i Nederländerna eller brorsan Minoru.
http://search.informit.com.au/documentS ... res=IELHSS

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 29 aug 2010 13:45

Supertrål- igen Hans!

Han är mycket lik den bild boken visar av Maida. Fortfarande novis i databehandling - kan du invänta scannade bilder av Maida och Kölschbach - kanske du kan ''behandla'' dom till ett format som kan presenteras på forumet :D
Dataidioten, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30477
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Hans » 29 aug 2010 13:54

Efter all intressant läsning här så gör jag NÄSTAN vad som helst för dig Varjag :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Threviel
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 maj 2002 23:24
Ort: Götlaborg

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Threviel » 30 aug 2010 17:50

Tänkte bara inflika att det här en helt underbar tråd, jag läser med spänning och loggar in varje dag för att se om något har uppdaterat. Tack.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Japanska lotsar, en explosion & sjömansbegravning

Inlägg av varjag » 01 sep 2010 01:33

Tack för dom vänliga orden Threviel och här - fortsättning;

Den 7:e december går BRAKE till Shonan för att lasta för japansk räkning. (Shonan - är det namn japanerna omedelbart efter erövringen 1942, gav till Singapore) Japanerna lider redan av brist på tonnage så vår tanker beordras bereda ''allt tillgängligt lastutrymme'' för japansk räkning på resan till Japan. Givetvis - uteblev den japanske lotsen, men Kapten K. tar utan svårigheter sitt fartyg till anvisad kaj. Man lastar 200 ton tapioka i säckar, ungefär lika mycket av styckegods och - 2000 ton råolja.
Tapiokarötter.gif
Detta sista, gillar varken kapten eller besättning. Råoljan (crude oil) smutsar ned tankarna något förfärligt och, den avger gaser som kräver ständig luftning av de utrymmen den förvaras i. Gästfriheten i Shonan är lika stor som i Batavia, ideliga middagar med sake och skålar.
Men man finner japanerna oerhört hemlighetsfulla varje gång konkreta sjömilitära frågor kommer på tal. Varje fråga om minfält, minkartor, lägen för sänkta vrak, uppträdande av fientliga ubåtar eller flyg - besvaras med leenden och att man plötsligt inte begriper frågorna......''japanerna teg om allt, även helt oväsentliga saker....'' Samtliga tyska kaptener med vilka Otto K. var i beröring, klagade högljutt om osäkerheten att få japanska lotsar; ''antingen kommer dom för sent eller inte alls. Jag blev säker på att detta var satt i system men kunde aldrig lista ut orsaken...''
När BRAKE skall avgå från Shonan, tappar kaptenen hakan - en lots, inte bara uppenbarar sig, han är där i rätt tid !
''...efter någon halvtimmes lotsning tyckte jag han verkade ytterst osäker och tveksam, så jag frågade hur länge han innehaft tjänsten..".?

Sedan igår...! :D

Några dagar senare - skakas plötsligt fartyget av en explosion.
Verdammt! - nu har en torped hittat oss.... Upp på bryggan, en lastlucka föröver har slitits upp och ur hålet kommer flammor och tjock rök i mängder. Det rör sig om ett proviantförråd som står i ljusan låga. Den välövade brandsläckningen är redan framme - tonvis med vatten sprutas ned i proviantförrådet. Mindre muntert, är att för om förrådet på samma däck bara skilt av ett stålskott - finns BRAKES ammunitionsförråd. Artilleri och Lv-ammunition - och torpeder! (BRAKE är ett s.k. Trosschiff, ett Trossfartyg och har förutom olja/vatten/proviant - också ammunition för de fartyg hon beordras stödja) ...om det flyger i luften - är det Godnatt med oss alla....
Men en ljuspunkt - maskinrummet rapporterar att skrovet är intakt - inga läckor någonstans. Alltså - ingen torped.
Lättnad!
Efter släckningen visar det sig att ett par mannar öppnat ett manhål i luckan för att hämta något...en matros klättrar ned för lejdaren och klagar över konstiga ångor som gör honom yr i skallen. Högbåtsmannen på däcket skickar en löpare akteröver för att rapportera. Sedan ser han, hur trots strängaste rökförbud, mannen nere i förrådet - repar eld på en tändsticka för en cigarett......jag såg en sekund en blå låga runt handen med tändstickan - sen WOOOSH![/i
Han slungas fem meter upp i luften - landar på en vinch och bryter rygg och nacke i fallet. Men lever länge nog för att kunna rapportera vad han sett. Syndabocken med tändstickan betalade med livet för sin dumhet - han är bränd bortom igenkännelighet. En tredje man, ur släckningsdetaljen ramlade ned i eldhavet - hans brännskador är så svåra att det enda fartygsläkaren kan göra - är att sända honom till Himlen i ett djupt morfinrus.
Tre döda, för att ett fat alkohol börjat läcka i ett slutet rum.....
Kapten K. lät aldrig reparera det utbrunna förrådsrummet - till Varnagel för alla.
Man kan inte behålla liken ombord; de sys in i hängmattor med några klumpar järnskrot från maskinrummet i fotändan.

Hela besättningen förutom vaktpersonalen ''blåses'' på däck i bästa mundering och rättning i leden. maskinen stoppas och flaggan halas till halv stång. Båtsmanspipan blåser GIVAKT, salut med sex Mausergevär - tre skott ur varje.
''Det är min smärtsamma plikt att ta farväl av tre soldater........''

Tre plask i oceanen, tre kamrater borta för alltid....
Båtsmanspipan drillar ''återgå'', flaggan hissas i topp och maskintelegrafen ringer Full Fart Framåt igen.....
Sjömansbegravning.jpg
Nu gäller inte längre kamouflering av BRAKE, utan representation när hon skall visas upp för den japanska bundsförvanten. Det fejas och målas, städas och lappsalvas - dessutom är hårt jobb bra för att glömma den tråkiga händelsen. Den 22:a står hon utanför lotsstationen i Tateyamabukten.
Men - ni gissade det, av lots eller lotsbåt - syns inte ett spår.....''Nåja, har vi klarat oss hit skall vi nog klara sista biten också....'' och aftonen tre dagar före Jul faller ankaret på Yokohamas redd.
Hamnen Yokohama omkr 1939.jpg
Samtidigt berättar kaptenen föll en tung sten från mitt bröst. Han har tagit sitt fartyg runt halva världen till destinationshamnen och halva blockadbrytarresan är avklarad. Återstår bara den andra hälften - hemresan.

(Forts. följer)

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30477
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Japanska lotsar, en explosion & sjömansbegravning

Inlägg av Hans » 01 sep 2010 10:10


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 01 sep 2010 11:26

Tack Hans för lite geografisk orientering - som jag nog borde ägna mer uppmärksamhet.
Yokohama, var då och är fortfarande(!) Japans största och viktigaste hamn, och dess näst folkrikaste stad efter Tokyo. På ''blockadbrytarnas tid'' och fortfarande - var/är de näst viktigaste hamnarna - Kobe och Osaka.
Vilket inte - under 2:a världskriget, betydde några höjdare i snabbhet med godshanteringen :roll: . Något som kommer att beröras i en följande post.
ports.gif
som jag här har indikerat med blåsvarta prickar och som alla ligger på huvudön - Honshu.

mvh, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5524
Blev medlem: 03 feb 2004 06:51
Ort: Göteborg

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av koroshiya » 01 sep 2010 21:03

Det är intressant med det läckande alkoholfatet. Hangarfartyget Taiho gick ju under av en enda torpedträff. Träffen gjorde att flygbränsletankar började läcka. Efter sex-sju timmar bestämde man sig för att försöka vädra ut skrovet. Ångorna spred sig därför genom fartyget och till sist antändes de. Explosionen slet ut sidorna på fartyget. Två timmar senare sjönk det.

Jag tänkte på det här med Hans trålning. Han kan nog ha hittat rätt man även om förnamnet inte verkar stämma. Hm, borde inte japanska flottan ha listor på sina officerare? Jag har en japansk granne. Man kanske kunde gå till henne och be om hjälp? :)
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 1 gånger.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 01 sep 2010 21:51

Hm, borde inte japanska flottan ha listor på sina officerare?
Alldeles säkert, även om det måste röra sig om tiotusentals. Jag har schabblat till detta med mina scans ngt förfärligt...
Jag kan inte posta dom! Varken på forumet eller till ''min bildredaktör'' - Hans :roll:
På fotot av Kdrkapten Maida, är hans initial tydligt skriven som T. - (antagligen Kölschbachs handskrift) men i boken skriver han Yojo? Jag får fila vidare på detta.....suck.
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30477
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Den japanske kaptenen Maida

Inlägg av Hans » 05 sep 2010 13:29

Voilà.

MVH

Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30477
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Den japanske kaptenen Maida

Inlägg av Hans » 05 sep 2010 13:30

Tacka varjag.

MVH

Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 06 sep 2010 00:30

''min bildredaktör'' - Hans
....som har glömt mera om datahantering - än jag någonsin lärt ....

förtjänar mycken tack för hjälpen med att posta dessa bilder!
Den övre bilden fr. vänster, visar okänd japansk marinofficer, 1:e Officeren på BRAKE Kaleunt Tangermann, Kapten Kölschbach - och okänd japan. Jag har alltid trott att denna bild tagits ombord på tankern slutet 1943/början 1944 - men då Kapt. K. bär sitt Deutsches Kreuz in Gold kan det inte stämma. Han fick den utmärkelsen först den 27:e juni 1944 - ett datum då han redan hade förlorat sitt fartyg?
(kanske korset han bär är av ''silvervalören'' - och han senare erhöll ''guldkorset''?? Jag är inte så hemma på de tyska medaljerna.... :roll: )

Tack igen, Hans!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 06 sep 2010 03:18

Jag tror att Hans tidigare trålning - träffade rätt vad gäller T. Maeda/Maida........här Hans trålbild - och bokens. Vad tycks - samma person? , Varjag
admiral maeda.jpg
Han var i Batavia 1942/43 och fortfarande 1944. Enligt Hans länk.....ännu 1945.

http://metallurgistguy.blogspot.com/200 ... round.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.