Tyska blockadbrytare

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 18 augusti 2010, 11:52

TUSEN TACK HANS! För ''Wochenschau'' - och finfin bild av bägge tankbåtarna i dockan. (trålskeppar'n does it AGAIN :) )
Och ja - Otto K. berättade om många fångar som togs, dagarna efteråt - de hade gömt sig undan var dom kunde i hopp om undsättning. Vilken naturligtvis aldrig kom. Beträffande ''dom 360'' omkomna ombord på CAMPBELTOWN vid detonationen - tvivlar jag på att det fanns plats för så många - ens i närheten. Hon var ett litet fartyg - vars akterskepp delvis låg under vattnet. Likaledes berättar många engelska artiklar - och böcker, ja t.o.m. en film, om hur tyska inspekterande ''guldgaloner'' flög i luften. Det - sade mig Kapt. K var helt fel - dom hade gått iland ngn halvtimme före det small.
Om ngn undrar över de olika vinklarna jagarvraket har i olika bilder - beror detta på tidvattnet. Skrovet akterdel hade viss flytkraft - som steg och sjönk med tidvattnet.

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Orderbrott - eller Sunt Förnuft?

Inlägg av Blixten » 18 augusti 2010, 12:04

varjag skrev:Alla som läser tråden, är kanske nu utledsna på bottenventiler och livbåtar...... :)
Kan aldrig bli för mycket.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 18 augusti 2010, 12:55

unmo300 skrev:Hornblåsare, ja det var ett tag sedan man hörde det utrtycket :) .
Om man inte följer forumet kontinuerligt är det risk att man missar guldkornen, som tur var fann man den här tråden. Tack för den Varjag.
Som parantes kan nämnas att många hornblåsare fick arbete i svenska fartyg efter krigsslutet. Som ett bevis på detta var det inte ovanligt att för sisådär en 40 år sedan höra äldre lotsar och kanalstyrare i Kielkanalen prata svenska.
Definitivt unmo300 - men det fanns oxå en (ringa) korsbefruktning i andra riktningen....vars beneficium blev - varjag!
Med ett ''BC'' betyg i (skriven!) tyska - lärde jag mer konversationstyska av många hornblåsande skeppskamrater än någonsin i realskolan. Inte minst då jag var den enda svenska besättningsman som någorlunda förstod och talade deras språk. Du kanske minns - den relativa isolering - som tyskar levde i, i svenska fartyg....''hornblåsare'''etc. etc.
Jag är evigt tacksam för att som (någorlunda) tysktalande svensk, ha accepterats vid deras mässbord, lyssnat till deras åsikter - argumenterat, men också förstått och sympatiserat med mycket av vad de haft att säga.
Utan den språkskolan - hade denna tråd aldrig blivit skriven!

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av predator » 18 augusti 2010, 22:22

Varjag

Du nämner i tråden ""Obefarne/Befarne Jungmannen/Lättmatrosen/Matrosen/Tredjestyrmannen"" Är det titlar du haft och i så fall vad gör respektive titel?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Stellan Bojerud » 18 augusti 2010, 22:40

Vi var fler: Eldaren/smörjaren/tredjemaskinisten Stellan B. Vad var en smörjare?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 18 augusti 2010, 23:26

predator skrev:Varjag

Du nämner i tråden ""Obefarne/Befarne Jungmannen/Lättmatrosen/Matrosen/Tredjestyrmannen"" Är det titlar du haft och i så fall vad gör respektive titel?
Det handlar mera om lönegrader/erfarenhet - än titlar predator. Alla är ''däcksfolk''. Man talar om att segla på däck, att segla i maskin (som Stellan) - eller att segla i viktualieavdelningen - alltifrån mässuppassare till ''Stuert''.

En Obefaren Jungman - var den lägsta livsformen bland däcksfolket - och gör alla skitjobben. Vilket han fortsätter med tills han blivit ''befaren'' och får löneförhöjning - men slipper inte vara hackkyckling. Lättmatrosen - har avancerat här i världen, han förväntades t.ex. klara farligare klätter- och klängjobb. Som dom äldre matroserna helst ville slippa.
Allt detta däcksfolk - basades av en förman som kallas båtsman. Han får arbetsuppgifterna av 1:e styrman och delar ut dem till däcksfolket som han vill. (Så det gällde att ligga väl till med ''båsen'' :lol: )
3:e styrman - är den lägsta livsformen bland styrmännen, alltså ''officerarna'' - varav det i de flesta båtar fanns 3.
1:e, 2:e och 3:e styrman. 3:e styrman får alltid den djävligaste ''tolv-fyra vakten'' - och du gissade det - på 12-4-vakten har han minst en jungman.....

Det sagt delades däcksfolket i ''dagmän'' och ''vaktmän''. Dagmännen jobbade till sjöss ungefär som vanliga knegare i land 07.oo - 17.oo med lunchrast och ett par kaffepauser f.m. och e.m.
Vaktmännen - vanligen 2 på varje vakt (12-4, 4-8 och 8-12) jobbar runt klockan till sjöss, men som dagmän i hamn.

Stellan får redogöra för hur livet gestaltade sig ''nere i maskin- och pannrum.... 8-)

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Amund » 19 augusti 2010, 07:10

Med den marina konservatismen och sjöhierarkin så umgås inte befäl och manskap, utan man har olika mässar (matsal) och dagrum (sällskapsrum). Jag har arbetat på en tusentonnare med 6 mans besättning, och självklart nog var båten konstruerad med en egen mäss på 2 kvm för de två befälen (som ändå inte tålde varandra). :lol:

På däck fanns bland manskapet även andra förmän som var likställda med båtsmannen såsom pumpmannen på tankbåtar, och långt före min tid timmermannen som var snickare och pejlade tankar bl.a. Dessa förnäma herrar hade naturligtvis eget bord i manskapsmässen tillsammans med reparatören (svetsare, bl.a) från maskin. På ångfartygen fanns även donkeyman, men jag är osäker på vad denne hade för arbetsuppgifter.

Visst fanns det även ibland förr en fjärde styrman som skötte överstyrmans vakter, så att denne kunde göra viktigare saker?

Tack Varjag - Ser mycket fram mot kapten Kölschbachs fortsatta äventyr. :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Ankarplatsdispyt - och 80 stupade

Inlägg av varjag » 20 augusti 2010, 05:19

Ser mycket fram mot kapten Kölschbachs fortsatta äventyr
I höstmörkret 1942 planeras den största avseglingen av blockadbrytare under hela kriget. Inte mindre än 11 fartyg skall avsegla till Fjärran Östern från Kanalhamnar;
Fyra tankbåtar UCKERMARK (Kpt Zatorski), SPICHERN (Kpt Stehncken), PASSAT (Kpt Kölschbach) CHARLOTTE SCHLIEMANNN (Kpt Rother)
Sju torrlastfartyg IRENE (Kpt Wendt), BURGENLAND (Kpt Schütze), RIO GRANDE (Kpt v. Allwörden), ANNELIESE ESSBERGER (Kpt Bahl), WESERLAND (Kpt Krages), ALSTERUFER (Kpt Piatek) och OSORNO (Kpt Hellman)
PASSAT's uppgift på resan var också att bunkra hjälpkryssarna STIER och MICHEL - anlöpa Japan, lossa återstoden av lasten och avgå till Filippinerna för att inta kokosolja - tillbaka till Europa.
På e.m. den 5:e september, ligger PASSAT sjöklar väntade på avseglingsorder på den yttre redden i St.Nazaire. När lotsbåten kommer ut och beordrar förhalning till inre redden. Kpt K - anser detta är vansinne med hänsyn till flygfaran - och delger hamnkaptenen sin uppfattning ''med hänsyn till fartygets säkerhet''. Lotsbåten försvinner med beskedet men är tillbaka efter ett par timmar. Beskedet: PASSAT förhalar genast till inre redden!
(förhala, betyder på sjömanniska att flytta fartyget bara ett kortare stycke)
''Nu var hamnkaptenen en Fregattkapitän medan jag bara var en liten Korvettkapten.....så det var bara att lyda :roll: I gryningen morgnen därpå - ALARM! Flygplansbuller, luftvärnskanoner skjuter - med blixtens fart upp på kommandobryggan. En bomb träffar akterskeppet - går ner i maskinrummet - och exploderar! Hela skeppet rycker som i spasmer - tjugo meter höga flammor slår upp och enorma svarta rökmoln bolmar.
Flöda kofferdammen! (ett smalt ''brandskott'' mellan maskinrum och oljetankarna) Lv-ammunitionen till 20-och 37 millimeterspjäserna på akterhuset börjar explodera - hela akterskeppet blir ett inferno på minuter, bara enstaka mannar svårt brända lyckas ta sig föröver om brandhärden......PASSAT's egen'brandutrustning fungerar inte då maskinrummet slagits ut och ingen hjälp står att få från land - då det är ebb och dockportarna är stängda. Lyckligtvis ligger hon med ankare nere och alltså fören mot vinden - så flammorna och röken går över aktern.....
Först efter ett par timmar kommer ett par bogserbåtar med vattenkanoner - och släcker elden. Hela akterpartiet är utbränt, hettan har varit så intensiv att de flesta omkomna inte ens kan identifieras.
Det var kapten Kölschbachs fasta uppfattning - att hade han fått ligga kvar på den yttre redden - hade flygplanen aldrig siktat hans fartyg - bekräftat av att UCKERMARK som låg långt ut, undgick att anfallas.
När han berättade om denna händelse, såg jag honom upprörd - ja het under kragen trots de 18 år som gått -
På eftermiddagen kommer en slup med självaste Amiral Leopold Ziegenbein och vem har han med sig? Jo Hamnkaptenen!
Ziegenbein på ss BREMEN.JPG
Ziegenbein på ss BREMEN.JPG (34.52 KiB) Visad 501 gånger
Amiralen, ''blåses'' artigt över relingen - presentation, hälsningsfraser. Kapten Kölschbach ägnar inte Hamnkaptenen en blick eller ett ord...vilket amiralen märker och gör hamnkaptenen förlägen, han tar till orda;
Beklagar vad som hänt kapten - vad kan vi göra för att hjälpa er? DET blir för mycket för vår kapten med brännblåsor i ansiktet, sotig och riven uniform och blodiga händer

Om ni vill göra något för mig - så lämnar ni omedelbart detta fartyg! Det har åttio döda ombord och ALLA TILLRÄKNAR JAG ERT KONTO!!!
Amiralen lyssnar, utan att avbryta, till Kölschbach's osminkade sida av saken - Hamnkaptenen säger inte ett ord.
Beaufortbombare.jpg
Beaufortbombare.jpg (18.64 KiB) Visad 501 gånger
PASSAT bogseras till Nantes. Kapten K. övertar omedelbart därefter befälet på tankern BRAKE som skall ersätta PASSAT på resan till Japan.

Varjag

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem
Inlägg: 228
Blev medlem: 9 augusti 2010, 19:23

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Hedmark » 20 augusti 2010, 11:00

Stellan Bojerud skrev:Vi var fler: Eldaren/smörjaren/tredjemaskinisten Stellan B. Vad var en smörjare?

De är precis vd det låter som. Alla maskinerier behöver oljas och eller "fettas" alltså ett slags oljefett så maskinerna inte rostar eller går sönder. Jag har själv varit en "smörjare", ett ytterst lättsamt jobb.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ankarplatsdispyt - och 80 stupade

Inlägg av Hans » 20 augusti 2010, 11:11

varjag skrev:inre/yttre redden i Saint-Nazaire
Kanske en dum fråga men ungefär var går gränsen mellan inre och yttre redd?

Bild

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 20 augusti 2010, 11:54

En bra fråga Hans - som jag inte absolut vet svaret på.....vad jag minns var att han sa ngt om bristfällig flygnavigation. I stil med - ''dom vet inte var dom är förrän dom siktar kusten - sen följer dom den till dom hittar ngt känt landmärke...'' Hamnkaptenen ville antagligen ha PASSAT liggande under det tunga Lv-paraplyet i St.Nazaires omedelbara närhet. Där hon hittades när RAF-killarna hittade stan. Lotsbåten - tog minst ett par timmar för rundresan tillbaka och gjorde cirka 7 knop. Varav följer att PASSAT bör ha legat 10-12 kilometer ut från kusten m.a.o. mera svårsiktad för flygare som koncentrerar sig på staden och shipping i dess närmaste omgivning.
Returnerar kartan med gissade positioner, röd = verklig, grön = önskvärd

My best guess 8-) , Varjag
Bilagor
StNazaire_10.jpg
StNazaire_10.jpg (35.56 KiB) Visad 451 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 20 augusti 2010, 14:18

Diabolus skrev:
Stellan Bojerud skrev:Vi var fler: Eldaren/smörjaren/tredjemaskinisten Stellan B. Vad var en smörjare?

De är precis vd det låter som. Alla maskinerier behöver oljas och eller "fettas" alltså ett slags oljefett så maskinerna inte rostar eller går sönder. Jag har själv varit en "smörjare", ett ytterst lättsamt jobb.
Smörjaren - tillhörde ångfartygens epok. I motorfartygen - blev smörjaren ''motorman'' istället. Men med i stort sett samma uppgifter. I äldre ångfartyg, minns jag att smörjaren gick runt med en stor oljekanna - och kollade ''oljningskoppar'' på maskinen - och - propelleraxeln nere i ''axeltunneln''. Hans sista yttersta post, var i ''kyrkan'' - det utrymme längst akteröver - där propelleraxeln går ut genom skrovet, där den sista oljekoppen satt. han hällde helt enkelt smörjolja i de ÖPPNA kopparna så att nivån var den rätta. Ångmaskinerna gick ju med lågt varvtal - och jag har sett smörjare, som kollade vevstakslagrens temperatur - men handpåläggning :D - dom hann helt enkelt med handen känna - när vevstaken virvlade förbi, att den inte var för het.....

Sen fanns i kolavdelningen, eldare, lämpare och trimmare. och deras bas - var just Donkeyman! Som på annan plats i forumet - gett en bra skildring om namnets historia och befattningens plikter.....Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 augusti 2010, 15:02

Just så Varjag.

1950 ändrades en del titlar. 1:e maskinisten blev övermaskinist. 2:e maskinisten blev 1:e o s v. Dessa skulle ha behörighetsbevis utfärdade av Kommerskollegium, senare av Sjöfartsverket. 1950 ändrades även namnen på examina. Övermaskinistexamen blev Sjöingenjörsexamen och Maskinistexamen av 2:a klass blev Maskinteknikerexamen.

Rangordningen bland icke-examinerade var: Donkeyman, Smörjare, Eldare, Lämpare (trimmer). På större fartyg hanterade en eldare ca 3 ton kol på 24 timmar. Lämparen ännu mer. Lämparen - nybörjaren i maskin - forslade kol från kolboxarna och fram till eldarna.

Donkeyman och smörjaren gick maskinistvakt då fartyget låg i hamn. Donkeyman skötte den s k donkeypannan, som gav ånga åt vinschar och kranar. Donkeyman "bankade" fyrarna för natten och eldade på dem på morgonen. På fartyg som saknade särskild donkeypanna var istället en driftångpanna påeldad.

Han var även reparatör och smed. Namnet kom från de större segelfartygen där donkeyman skötte den åsna, som drog runt vinschspel.

På tal om "hornblåsare". Har man en tysk ombord är det bara trevligt, har man två tyskar ombord är det uthärdligt om en går på däck och en i maskin, har man tre tyskar ombord så slår en på trumma och två marscherar.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 20 augusti 2010, 23:05

På tal om "hornblåsare". Har man en tysk ombord är det bara trevligt, har man två tyskar ombord är det uthärdligt
:lol: :lol: :lol: ! På kornet Stellan. Precis så betraktade Svenska Sjöfolksförbundets medlemmar tyska besättningsmän....

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 augusti 2010, 00:43

Vilka minnen,Varjag!

Handpåläggning var något av ett måste för en komptent smörjare. Maskinen gjorde vanligtvis vid full kraft högst ca 125 rpm. Man kunde hinna med.

Skriv svar