Tyska blockadbrytare
-
- Medlem
- Inlägg: 1197
- Blev medlem: 22 aug 2002 00:29
- Ort: Lidingö
Re: Tyska blockadbrytare
Jag tackar för spännande och fascinerande läsning och ansluter mig till Stellan - skriv en bok!
Det finns så många som idag inte känner till dessa aspekter av världskriget.
Det finns så många som idag inte känner till dessa aspekter av världskriget.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Varjags egen Blockadbrytarkapten
Tack alla för de erkännande orden - det är alltid roligt att skriva poster som läses och kanske - lär ut något nytt.....
http://www.ww2awards.com/person/14782
Otto Kölschbach, f.d. Korvettenkapitän i Kriegsmarine och bärare av Tyska Korset i Guld.
Jag, var en ung speditör i Malmö med ansvar för in/utklarering - och lastleverans/lastning av den svenska levande-svin exporten till Tyskland, året var 1960.
Kapten Kölschbach förde befälet över Sternlinie, Lübecks s/s FONA - en utsliten gammal ångare som på sin ålders höst inretts för kreaturstransporter, stank till högan himmel - och töffade mellan Malmö och Lübeck 1-2 ggr i veckan för att förse hungriga tyskar med Eisbein och andra läckerheter.
Kaptenen, var en barsk man i 60-årsåldern, van att befalla och bli åtlydd - på ett helt annat sätt än man kanske väntade sig av befälhavaren på en så obetydlig båt.....inte precis en person man försöker ''närma sig''......
Men varjag hade ett ess i bakfickan - jag talade bra tyska och hade genast uppfattat - att Herr Kapitän, bara motvilligt uttryckte sig på engelska....
Det tog väl tre-fyra besök i Malmö, innan jag vågade poppa frågan - ''vad gjorde Ni under kriget...?''
Svaret blev kortast möjliga;
''Jag var tankbåtskapten''
"Jag blev sänkt i Indiska Oceanen, åkte ubåt i tre veckor - till Singapore. Jag blev amerikansk krigsfånge i Japan. Jag fick komma hem till Tyskland först 1947...''
Snacka om att ''hit the Jackpot''!
(fortsättning följer....)
Varjag
Jag ville berätta något om ''varjags egen blockadbrytarkapten''.....Jag har nämligen haft privilegiet att träffa och ganska bra känna en. Nämligen denne....varjag skrev:
Tyska fartygschefer - hängdes på den anklagelsen efter kriget. Vad jag kan erinra mig - hängdes ingen allierad FC för samma brott....(exempelvis HMS Roebuck i Indiska Ossianen 1944.....jag var bekant med den tyske FC som simmade i vattnet - och jag tror på hans vittnesmål...)
Säger man A får man säga B, berätta mer.
http://www.ww2awards.com/person/14782
Otto Kölschbach, f.d. Korvettenkapitän i Kriegsmarine och bärare av Tyska Korset i Guld.
Jag, var en ung speditör i Malmö med ansvar för in/utklarering - och lastleverans/lastning av den svenska levande-svin exporten till Tyskland, året var 1960.
Kapten Kölschbach förde befälet över Sternlinie, Lübecks s/s FONA - en utsliten gammal ångare som på sin ålders höst inretts för kreaturstransporter, stank till högan himmel - och töffade mellan Malmö och Lübeck 1-2 ggr i veckan för att förse hungriga tyskar med Eisbein och andra läckerheter.
Kaptenen, var en barsk man i 60-årsåldern, van att befalla och bli åtlydd - på ett helt annat sätt än man kanske väntade sig av befälhavaren på en så obetydlig båt.....inte precis en person man försöker ''närma sig''......
Men varjag hade ett ess i bakfickan - jag talade bra tyska och hade genast uppfattat - att Herr Kapitän, bara motvilligt uttryckte sig på engelska....
Det tog väl tre-fyra besök i Malmö, innan jag vågade poppa frågan - ''vad gjorde Ni under kriget...?''
Svaret blev kortast möjliga;
''Jag var tankbåtskapten''
"Jag blev sänkt i Indiska Oceanen, åkte ubåt i tre veckor - till Singapore. Jag blev amerikansk krigsfånge i Japan. Jag fick komma hem till Tyskland först 1947...''
Snacka om att ''hit the Jackpot''!
(fortsättning följer....)
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 6498
- Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
- Ort: Mölndal
Re: Tyska blockadbrytare
För min del så vill jag tacka varjag åter en gång för en mycket intressant tråd!
-
- Medlem
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 10 jul 2005 14:21
- Ort: Skåne
Re: Tyska blockadbrytare
Bästa tråden på Skalmanforumet! Tack Varjag! 

-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Varjags egen Blockadbrytarkapten
Jag bugar och tackar och lovar göra mitt bästa för att hålla intresset för min berättelse ... Jag skrev ovan;Graf Zeppelin skrev:Bästa tråden på Skalmanforumet! Tack Varjag!
Jag, vi - har alla träffat människor som deltagit i Andra Världskriget, men de flesta - hade eldat kokvagnar, halvsulat stövlar eller hängt upp bomber i Lancasters....inte riktigt den ''udd'' som vi alla ville höra om....Snacka om att ''hit the Jackpot''!

Kapten Kölschbach, som jag mötte - och p.g.a. mitt påtagliga intresse för 2:a VK, fångade hans uppmärksamhet - var en man av ''annan kaliber''.
Som svar på min fråga om vad han gjort under kriget....
...föll min haka. Men jag repade mig snabbt - och svarade att; ''Varför har Ni inte skrivit en bok.....?''''Jag var tankbåtskapten''
"Jag blev sänkt i Indiska Oceanen, åkte ubåt i tre veckor - till Singapore. Jag blev amerikansk krigsfånge i Japan. Jag fick komma hem till Tyskland först 1947...''
''Det har jag redan gjort!''
''Åh, den ville jag gärna läsa.....''
Utan ett ord - gick han in i sin sovhytt - och återvände med ett nytt exemplar av...
http://www.buchfreund.de/productListing ... d=46683781Der Blockadebrecher mit der glücklichen Hand
''Den kostar åtta Deutschmark''! Vilket anno 1960 var ungefär 12-13 kronor - vilka jag överräckte. Varpå han lade cigaretten,tog reservoarpennen - och skrev en ''dedikation till varjag''

Innan jag berättar om de pratstunder jag senare kom att åtnjuta med denna man vill jag gärna presentera hans curriculum vitae vilken ger en bättre bild av det ''guldfynd'' jag gjorde i just denna trådens ämne.
Han var född 1896
Vid 16 års ålder gick han till sjöss som Skeppsgosse på det tyska skolskeppet PRINZESS EITEL FRIEDRICH - som lever än idag...... som den polska Dar Pomorza som låg internerad i Sverige under kriget.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dar_Pomorza
1914 - inkallad till armén....

1918, januari. Ubåtsskolan i Lübeck. Som bl.a. innefattade övningsturer i U-1, Tysklands första ''riktiga ubåt'' - byggd 1906 och numera permanent utställd på Deutsches Museum i München....
http://en.wikipedia.org/wiki/SM_U-1_(Germany)
Tog ''Fiskeskepparexamen''...så kallat Islandspatent
Sen - bröt freden ut......
1919 ''styrmansbrev'' på BÅDE segel och ånga (!) och korta hyror i arbetslöshetens Tyskland. 1922 - Sjökaptensbrev från Schifferschule i Lübeck.
1931, hans första befäl! Kreatursångaren CONDOR i fart Danmark-Tyskland..kreaturen bölade högre än ångvisslan..
1933-38, befälhavare på TREMASTSKONAREN ''NIEDERSACHSEN'' - östersjöfart.
...och så bröt kriget ut - men hans gamle artilleriofficer från BRESLAU hade inte glömt sin löpare - kontakt knöts och vips knöts vår Otto till Trosschiffsverband Wesermünde i februari 1941. En post som bara varade i dagar - innan han blir Verbandschef i La Baule (vis St. Nazaire)
April 1941 och Kapten på tankern SPICHERN, i väntläge på redden St. Nazaire - det gällerr Weserübung, BISMARCK's entré i Atlanten.
Till sjöss - och nästa väntläge väster om Azorerna
26-27 maj 1941 - oljar PRINZ EUGEN
2:a juni - anlöper St. Nazaire (en av de tre stödfartyg som återvänder - sju har sänkts

1941: överföringskapten i Kanalen; BRAKE från La Baule till St. Nazaire, SCHLETTSTADT, Cherbourg till La Baule och KERTOSONO från Bordeaux till Nantes.
28.3.42 Kapten på PASSAT, ligger i ''Normandie-dockan'' i St.Nazaire tillsammans med SCHLETTSTADT - när den berömda CAMPBELLTOWN-raiden slås ut.
Augusti 1942 - PASSAT klar för avgång till Japan - slås ut av flygbomber...ersättaren blir BRAKE med vår kapten på bryggan. BRAKE lämnar La Pallice den 26 september 1942 - oljar HK MICHEL på vägen till Batavia där ankaret går den 1:a december 1942.
Har jag övertyga läsarna om att Otto Kölschbach var en mycket ''befaren'' kapten?

(forts. följer)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
Re: Tyska blockadbrytare
Det var spännande. Tur man inte har dator på jobbet så hade jag bara kollar mailet ifrån skalman om tyska blockbrytare
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Varjags egen Blockadbrytarkapten
fortsättning......
...och först några ord om hur jag minns och uppfattade Otto Kölschbach. På den tiden när Sverige ännu hade en Handelsflotta värdig namnet kallades tyskar och tyska fartyg med det gemensamma namnet Hornblåsare
.
Ordet alluderade till det färska minnet av ett disciplinerat militaristiskt Tyskland där ''alla gick i takt och skrek order till varandra....''
Kapten K. var Hornblåsaren med stort H! En disciplinär med kort stubin och hög röst. Absolut inga diplomatiska krusiduller...... Vid minsta felsteg, utbröt Das Donnerwetter - det fruktade åskvädret. Han skällde ut försumliga med ett språk som vore otänkbart i svenska fartyg.
Jag - skulle INTE velat segla i ett fartyg med honom som kapten.....
MEN - hade jag varit tvungen segla på en blockadbrytare - över farliga och ovissa hav med fiender överallt - HADE JAG VALT HONOM som befälhavare!
För att stödja ett slagskepp och en kryssare (BISMARCK & PRINZ EUGEN) i ''handelskrig'' på Atlanten krävdes väldiga resurser. I förväg avseglades inte mindre än sju tankbåtar (BELCHEN, LOTHRINGEN, ESSO HAMBURG, SPICHERN, SCHLETTSTADT, FRIEDRICH BREME och GEDANIA) förutom två ''spaningsfartyg'' - GONZENHEIM och KOTA PINANG.
Av dessa nio skepp - skulle bara tre - återvända.
Sex gick förlorade......
Några dagar innan kallas alla kaptenerna till Paris för konferens. Kapten K. erinrar sig speciellt ordern om att använda radion sparsamt - om möjligt, inte alls.....
Tillsammans med SPICHERN låg också LOTHRINGEN och BELCHEN på redden i St. Nazaire - alla nervöst väntande på avseglingsorder. För att minska risken att agenter skulle se och rapportera fartygens rörelser - gick dom till sjöss natten till den 16:e maj. När morgonen grydde - var fartygen försvunna.
SPICHERN får eskort över Biskaya av s.k. ''Geleitboote'' som följer till väster om Kap Finisterre, där dom signalerar tillönskan om ''Lycklig resa'' och vänder tillbaka. SPICHERN är ensam och vädret blir det sämsta tänkbara! Klar himmel, lugnt hav och utmärkt sikt.....Bra väder vid sådana här tillfällen - är regnbyar, dis, låga moln och usel sikt så att de engelska Sunderland-flygbåtarna som patrullerar Atlanten - inte kan upptäcka fartyget
.
Men, SPICHERN är inte helt utlämnad - från Bordeaux har Luftwaffe lagt på flygspaning, varje morgon kommer en tysk fjärrspanare, Focke-Wulf 200 Kondor i sikte. Flygplanet närmar sig tankern mycket försiktigt - och enligt noggrant förberett schema (annars skjuter man några spårljus med Lv-kanonerna som påminnelse till piloten!). Igenkänningssignaler utväxlas med morselampa - sedan gör Focke-Wulfen ett trekvartstimmessvep i tankerns kursriktning - innan den återvänder och signalerar Alles Klar! = att inga skepp siktats föröver.
Destinationen, är en Plankvadrat (en ruta på den hemliga tyska kartan över Atlanten) som ligger nordväst om Azorerna......
(fortsättning följer....)
Varjag
...och först några ord om hur jag minns och uppfattade Otto Kölschbach. På den tiden när Sverige ännu hade en Handelsflotta värdig namnet kallades tyskar och tyska fartyg med det gemensamma namnet Hornblåsare

Ordet alluderade till det färska minnet av ett disciplinerat militaristiskt Tyskland där ''alla gick i takt och skrek order till varandra....''
Kapten K. var Hornblåsaren med stort H! En disciplinär med kort stubin och hög röst. Absolut inga diplomatiska krusiduller...... Vid minsta felsteg, utbröt Das Donnerwetter - det fruktade åskvädret. Han skällde ut försumliga med ett språk som vore otänkbart i svenska fartyg.
Jag - skulle INTE velat segla i ett fartyg med honom som kapten.....
MEN - hade jag varit tvungen segla på en blockadbrytare - över farliga och ovissa hav med fiender överallt - HADE JAG VALT HONOM som befälhavare!
SPICHERN var en f.d. norsk tiotusentons tankbåt, m/t KROSSFONN, som kapats av HK WIDDER i Västindien 26:e juni 1940 och seglats till Frankrike som pris. Hon var f.ö. det första prisfartyget som kunde angöra, det nyligen erövrade Bordeaux den 7.7.1940April 1941 och Kapten på tankern SPICHERN, i väntläge på redden St. Nazaire - det gäller Rheinübung, BISMARCK's entré i Atlanten
För att stödja ett slagskepp och en kryssare (BISMARCK & PRINZ EUGEN) i ''handelskrig'' på Atlanten krävdes väldiga resurser. I förväg avseglades inte mindre än sju tankbåtar (BELCHEN, LOTHRINGEN, ESSO HAMBURG, SPICHERN, SCHLETTSTADT, FRIEDRICH BREME och GEDANIA) förutom två ''spaningsfartyg'' - GONZENHEIM och KOTA PINANG.
Av dessa nio skepp - skulle bara tre - återvända.

Några dagar innan kallas alla kaptenerna till Paris för konferens. Kapten K. erinrar sig speciellt ordern om att använda radion sparsamt - om möjligt, inte alls.....
Tillsammans med SPICHERN låg också LOTHRINGEN och BELCHEN på redden i St. Nazaire - alla nervöst väntande på avseglingsorder. För att minska risken att agenter skulle se och rapportera fartygens rörelser - gick dom till sjöss natten till den 16:e maj. När morgonen grydde - var fartygen försvunna.
SPICHERN får eskort över Biskaya av s.k. ''Geleitboote'' som följer till väster om Kap Finisterre, där dom signalerar tillönskan om ''Lycklig resa'' och vänder tillbaka. SPICHERN är ensam och vädret blir det sämsta tänkbara! Klar himmel, lugnt hav och utmärkt sikt.....Bra väder vid sådana här tillfällen - är regnbyar, dis, låga moln och usel sikt så att de engelska Sunderland-flygbåtarna som patrullerar Atlanten - inte kan upptäcka fartyget

Men, SPICHERN är inte helt utlämnad - från Bordeaux har Luftwaffe lagt på flygspaning, varje morgon kommer en tysk fjärrspanare, Focke-Wulf 200 Kondor i sikte. Flygplanet närmar sig tankern mycket försiktigt - och enligt noggrant förberett schema (annars skjuter man några spårljus med Lv-kanonerna som påminnelse till piloten!). Igenkänningssignaler utväxlas med morselampa - sedan gör Focke-Wulfen ett trekvartstimmessvep i tankerns kursriktning - innan den återvänder och signalerar Alles Klar! = att inga skepp siktats föröver.
Destinationen, är en Plankvadrat (en ruta på den hemliga tyska kartan över Atlanten) som ligger nordväst om Azorerna......
(fortsättning följer....)
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 2877
- Blev medlem: 06 nov 2006 07:45
- Ort: ------
Re: Tyska blockadbrytare
Hornblåsare, ja det var ett tag sedan man hörde det uttrtycket
.
Om man inte följer forumet kontinuerligt är det risk att man missar guldkornen, som tur var fann man den här tråden. Tack för den Varjag.
Som parantes kan nämnas att många hornblåsare fick arbete i svenska fartyg efter krigsslutet. Som ett bevis på detta var det inte ovanligt att för sisådär en 40 år sedan höra äldre lotsar och kanalstyrare i Kielkanalen prata svenska.

Om man inte följer forumet kontinuerligt är det risk att man missar guldkornen, som tur var fann man den här tråden. Tack för den Varjag.
Som parantes kan nämnas att många hornblåsare fick arbete i svenska fartyg efter krigsslutet. Som ett bevis på detta var det inte ovanligt att för sisådär en 40 år sedan höra äldre lotsar och kanalstyrare i Kielkanalen prata svenska.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Blockadbrytarskeppar'n drar Skepparhistorier...
Tack för posten och uppskattningen unmo300, jo jag har förstått att ordet fallit ut bruk - det är kul att sparka liv i ord som kanske de flesta Skalmän aldrig hörtHornblåsare, ja det var ett tag sedan man hörde det uttrycket

fortsättning....
Flygspaningen som hjälper SPICHERN, dras in när hon passerar 18 grader West - sen gäller bara hennes egna utkikar.
Då vaksamheten kan gälla liv och död behöver den inte inpräntas, t.o.m. frivakten hjälper gärna till. Det finns inte kikare nog för alla som spanar - från mastsalningar och bryggvingar. Nervspänningen, leder till många falska alarm - men Kapten K. föredrar det - framför att något skall missas. Det är gott om valar i dessa vatten - och ''blåsen'' från dom rapporteras ofta som ''ubåtsperiskop'' - naturligt nog då ett uppdykande periskop ger en liknande water-spout....
Som sporre - utlovas till den som först siktar och rapporterar - något annat än hjärnspöken en flaska...... ...att personligen avnjutas

Sedan några dagar cirklar SPICHERN med sakta fart runt den anbefallda positionen men horisonten förblir tom. Vid skymningen den 25:e maj kommer en signal från SKL att hon skall uppsöka en annan Plankvadrat, vara på plats vid gryningen och där möta och olja kryssaren PRINZ EUGEN.
Gryningen randas men - ingen PRINZ i sikte....Först en timma senare tjänas den första romflaskan, ett fartyg kommer i sikte akteröver. Misstänksamheten är stor om främlingens identitet - Full Fart Framåt.... Det andra fartyget anropar med signalstrålkastare! SPICHERNS ID är ''28'' men svaret skall ges med fyra ensiffriga tal - som adderade, blir 28.
Svaret kommer prompt - det är kryssaren. Och hon ligger högt i vattnet - hennes tankar är nästan tomma.
SPICHERN manar ut bunkringsattiraljen akteröver......vilken förtjänar en beskrivning;
Först kommer cirka 250 meter av en 3-tums manillatross vid vars tamp sitter två bojar, som fiskas upp av kryssaren - sedan följer en grov stålvajer vid vilken oljeslangen är najad - säkrad vid trossen. För att hålla vajern/oljeslangen flytande - pumpas luft i slangen och alltsamans vinschas ombord på kryssaren där manillatrossen sedan fungerar som släplina medan oljeslangen ansluts. När allt är klart - trycker (3,8 Atm!) tankerns pumpar oljan över. Kapaciteten är omkring 250 ton i timmen - och PRINZ EUGEN tar 2660 ton, så detta tar hela den 26:e maj i anspråk. På bilden nedan, oljas PRINZ EUGEN två dagar senare - av ESSO HAMBURG (notera oljeslangen som ringlar över däcket) Under oljningen kommer NO och SO över till tankern och Kapten Kölschbach orienteras om läget - sjökortet fylls med kryss och ringar som indikerar kända och förmodade brittiska kryssare, slagskepp, hangarfartyg ----

Samtidigt berättar dom i detalj om sjöstriden vid Grönland två dagar tidigare - då BISMARCK sänkte HMS HOOD med ett våldsamt dråpslag. Ja dom får upprepa historien på SPICHERN's högtalarsystem - så alla får lyssna. Och jubla.
Jublet blir kortvarigt, när kyssaren bunkrat färdigt - glömmer dom pumpa tryckluft i slangen, hivar hela attiraljen överbord - tackar för sig och försvinner.
SPICHERN's besättning arbetar som galärslavar hela natten och i beckmörker (inga ljus får visas) för att få alltsammans ombord igen - dom kan inte röra sig av risken att få in grejorna i propellern.....Jag kan lätt föreställa mig Kapten K's språk den natten - FÄRGSTARKT!
Det är svårt minnas precis vad han berättade för mig - och vad jag sedan läst till mig i hans bok. Men det är i hans bok om denna resan som Skepparhistorierna duggar tätt

Med sin noterade aversion mot att använda radion - avstår han från att sända signal till SKL om bunkringen av kryssaren.
Det är nu den 27:e maj - samma morgon som BISMARCK hamras ihjäl och sänks. Den nyheten når tankern på e.m. samma dag - men hemlighålls för ''besättningens moral''. Nästa dag kommer signal - SPICHERN - Rapportera! Kapten K vidhåller radiotystnad, svarar inte. Den 29:e kommer order att gå tillbaka till St.Nazaire ''att bekräftas'' - vilket han igen ignorerar. Men sätter kurs mot Kap Finisterre....Samma dag siktas i disigt väder ett fartyg, bara 20NM borta -
''det är ju GONZENHEIM''(tyskt spaningsfartyg; se ovan) Men vänta - det blir bättre! Telegrafisten kommer rusande
''Herr Kapten, GONZENHEIM, radierar - alldeles i närheten; befinner mig i strid med fientlig hjälpkryssare''
Jag - undrar om inte Kapten Kölchsbach hade tatt sig en flaska av den där Flensburgdrycken - när han skrev det

Spaningsfartyget GONZENHEIM befann sig långt från SPICHERN den 29:e maj. Och självsänktes först den 4:e juni vid antågande av slagskeppet HMS NELSON och kryssaren HMS NEPTUNE!
Den fjärde juni - var den första ''katastrofdagen'' för de många stödfartygen. ESSO HAMBURG som vi mött i denna post mötte den dagen den brittiska tunga kryssaren LONDON - en vecka efter tankningsbilden togs från PRINZ EUGEN.
Vid det laget har SPICHERN legat i St. Nazaire i två dagar, hon kom oskadd dit den 2.6.1941

(Fotnot: SPICHERN var den första tanker som återkallades, troligen då hon hade brännolja för kryssaren och slagskeppet.Med förlusten av det senare och Kpt. Brinkmann's på PRINZ EUGEN beslut att återvända p.g.a. maskinproblem redan den 29:e, blev hennes tjänster obehövliga. Vilket säkert räddade henne från ett värre öde.
Av de nio tidigare uppräknade fartygen....
sju tankbåtar (BELCHEN, LOTHRINGEN, ESSO HAMBURG, SPICHERN, SCHLETTSTADT, FRIEDRICH BREME och GEDANIA) förutom två ''spaningsfartyg'' - GONZENHEIM och KOTA PINANG.
överlevde bara SPICHERN, SCHLETTSTADT och KOTA PINANG. Lusläsaren, kommer säkert ihåg att jag i en tidigare post skrev att SJU fartyg förlorades i operationen. Well, det sjunde - var blockadbrytaren BABITONGA (4422GRT) som kom från Santos i Brasilien med full last - men hade oturen segla rakt in i det brittiska getingboet som Rheinübung skapat i Atlanten.
Hon självsänktes vid St. Pauls Rocks den 21:a juni - under HMS LONDON's kanoner)
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30418
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Blockadbrytarskeppar'n drar Skepparhistorier...
varjag skrev:HMS LONDON

http://www.merchantnavyofficers.com/dilworth4.html
8 x BL 8 inch (203 mm L/50) Mk.VIII in twin mounts Mk.I*
4-8 x QF 4 inch (102 mm L/45) Mk.V in single mounts HA Mk.III
4 x QF 2 pdr (40 mm L/39) Mk.II in single mounts HA Mk.I
8 x QF 0.5 inch (12.7 mm L/50) Mk.III in quad mounts Mk.I
8 x 21 inch (533 mm) torpedoes in quad mounts
Ojämna odds.
MVH
Hans
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Tyska blockadbrytare
Ojämna odds - INDEED!
LONDON, var den enda av County-klasskryssarna (med tre skorstenar) - som hann byggas om före kriget. Tack Hans för bilden av henne - i världens mest kända ''marinfotoatelje'' - infarten till Grand Harbour, Valetta på Malta.
mvh, Varjag
LONDON, var den enda av County-klasskryssarna (med tre skorstenar) - som hann byggas om före kriget. Tack Hans för bilden av henne - i världens mest kända ''marinfotoatelje'' - infarten till Grand Harbour, Valetta på Malta.
U-Boatnet - har tjafsat ihop en del datum och fartyg.....EGERLAND tillskrivs HMS SHEFFIELD den 5.6.41. Och den 26:e hade BABITONGA (som inte vare en tanker!) - redan väl satt sig i bottenleran.....On 5 June 1941 HMS London in company with the destroyer HMS Brilliant while operating in the supply area off the Freetown-Natal route, intercepted the German supply tankers Esso Hamburg and Egerland which were hurriedly scuttled by their crews. On the 26th, she intercepted the German tanker Babitonga who`s crew also scuttled her

mvh, Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1971
- Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
- Ort: Skåne
Re: Tyska blockadbrytare
Vill tacka varjag för en mycket intresant tråd. Fortsätt de goda jobbet.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Normandie-dockan i St. Nazaire
Tack Ja77 - och, vi fortsätter.....av Ja77 sön aug 15, 2010 8:29 pm
Vill tacka varjag för en mycket intresant tråd. Fortsätt de goda jobbet
Den 1 februari 1942, får vår Kapten Kölschbach befälet över tankbåten PASSAT. (f.d. norska STORSTAD)
1932 sjösätter Frankrike världens största och lyxigaste passagerarfartyg dittills. s.s. NORMANDIE. Redan på jungfruresan till New York, erövrar hon Atlantens Blå Band för snabbaste passage.
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Normandie
För ett så väldigt skepp - behövs också en väldig torrdocka där hon kan tas in för översyn och målning då och då. I
St. Nazaire byggs dockan - egentligen en sluss - mellan Loiremynningen och det existerande dockkomplexen kallade St.Nazairebassängen/ Penhoetbassängen. Det finns alltså slussportar i bägge ändarna.
Efter BISMARCK-episoden 1941 lämnar existensen av denna docka Herr Churchill ingen ro. Han har ''pippi på slagskepp'' och fasan för att TIRPITZ ska komma loss i Atlanten - och kunna uppsöka dockan i St. Nazaire och repareras om hon skadas, ger honom sömnlösa nätter. Churchill beslutar ''sätta P'' för denna möjlighet - och det var så den berömda Commanoraiden mot St. Nazaire föddes.
För att förstöra dockan, byggs en gammal jagare - HMS CAMPELTOWN - om..... Notera de extra plåtskydden på relingar och däck, bakom vilka commandosoldater och besättning kan få ngt skydd mot det väntade kulregnet. Man kapar bort de två aktersta skorstenarna och ger de andra två ''Mössskärmar'' med tyskt stuk för att förvirra försvararna....I förskeppet byggs en väldig 6000 kilos sprängladdning med tidsinställning - in. Avsikten är att ramma den yttre slussporten, fyra av sprängladdningen och - göra dockan obrukbar.
Natten till den 28:e mars 1942 går attacken in med CAMPELTOWN och ett dussin snabba motorkanonbåtar.
I Normandiedockan som är bara halvfylld, ligger PASSAT och en annan stor tanker - SCHLETTSTADT. Bilden visar i rött jagarens position vid yttre slussporten - gult representerar SCHLETTSTADT och blått PASSAT.
Strax efter ett på natten går larmet - Kapten K. hoppar i byxor och sjöstövlar och rusar upp på kommandobryggan....
över floden susar spårljusen tätt, både från Lv-batterierna på stränderna och osynliga fartyg på floden. PASSAT's skorsten och ventilatorer träffas och rikoschetterna yr omkring, ''det lät som på en skjutbana....'' Han har p.g.a. ett bombanfall kvällen förut - skickat iland besättning till en bunker på kajen och har bara vaktmanskap ombord. En löpare sänds i språngmarsch till bunkern för att kalla ombord folket igen. När PASSAT's egna karlar kommer springande från bunkern kommer andra män rusande längre bort - dom bär engelska stålhjälmar. Löparen/posten - den ende med ett gevär, går i knäställning och öppnar eld.....han huggs nästan genast ned med ett par k-pistsalvor.
Men folket kommer ombord - fallrepet hissas snabbt och skjutvapen delas ut för att värja fartyget från att bordas....
Det är en förfärlig röra, skott smäller överallt men i mörkret är det omöjligt skilja vän från fiende. PASSAT har en
20-millimeters Oerlikon monterad på backen (med sjömanslogik är backen - längst fram i fören) och dess servis ger eld mot män som ses springa över den inre slussporten. Kort därefter - sprängs portens maskinhus i luften med en väldig smäll -splitter flyger i alla riktningar.....
I allt oväsendet hör ingen, när CAMPBELTOWN rammar den yttre slussporten - med däremot motorvrål i mörkret när hennes besättning evakueras av en motorkanonbåt. Eldgivningen mattas av - för att slutligen dö ut.
Morgonen randas och där, halvvägs igenom slussporten - sitter jagaren fast. En trupp tyska högdjur går försiktigt ombord för att inspektera.....Så snart de dragit sig tillbaka svärmar nyfikna och souvenirjägare över jagarvraket......vår kapten har gett den egna besättningen strängaste order att INTE gå dit då han anar ugglor i mossen.
Omkring klockan tolv, vid högsta tidvattenståndet - händer det - en Mordsmäll kallade han den.....splitter yr genom luften - och, slussporten börjar svikta under det enorma trycket av vattenmassorna - sedan bryter en jättevåg in i dockan.....Först SCHLETTSTADT, sen PASSAT blir surfingbrädor och kastas framåt. PASSAT rammas akterifrån av SCHLETTSTADT's bog och springer läck, bara tack vare några påpassliga matroser vid PASSAT's förtöjningspollare - hindras hennes framfart så att den inre slussporten inte skadas också när de enorma krafterna slungar fartygen fram och tillbaka i den trånga dockan. Skadorna är allvarliga - efter tio minuter står det 2 meter vatten i maskinrummet och elgeneratorerna dör.....
(Men - de bombastiska brittiska rapporterna om att ''två tankers sänktes i dockan'' - är fel. Bägge fartygen flyter även om PASSAT är manöveroduglig)
Vid mönstringen av besättningen efter explosionen - erfar Kapten K. att åtta av hans mannar - brutit mot hans order och befunnit sig på CAMPBELTOWN när det small.
Fem av dom, pliktade med livet för sin nyfikenhet. De andra tre syndarna - entledigas prompt. Fartygsläkaren, har hittat en engelsk K-pist, varmed han lyckats skjuta sig själv i armen...


Bägge tankfartygen förhalas några dagar senare till Penhoet-vavet för reparationer unde Kapten Kölschbach's befäl.
Nomandie-dockan förblir obrukbar till efter kriget. Churchill kan sova lugnare.....
http://en.wikipedia.org/wiki/St_Nazaire_Raid
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 18 gånger.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30418
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Normandie-dockan i St. Nazaire

http://www.airrecce.co.uk/WW2/imagery/S ... StNaz.html
Lustigt nog sades inget om smällen i Wochenschau.
http://wow-video.ru/view.php?video=bbC- ... zaire+Raid
Som sagts många gånger, stort tack för mycket intressant läsning.
MVH
Hans
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30418
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Les Ateliers de Saint- Nazaire Penhoët
Penhoët.
Ligger nästgårds men jag vet inte exakt var.
http://forummarine.forumactif.com/les-n ... -t4844.htm
Sök L'Emile Bertin så finns det en bild.
MVH
Hans
Ligger nästgårds men jag vet inte exakt var.
http://forummarine.forumactif.com/les-n ... -t4844.htm
Sök L'Emile Bertin så finns det en bild.
MVH
Hans