Tyska blockadbrytare

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Kurirflyg till Japan - och Krigsförbrytarfängelse

Inlägg av varjag » 3 oktober 2010, 06:22

fortsättning;

Sjökaptener utan fartyg finns inte mycket arbete för. BRAKE's och andra besättningar samlas i ett ''återhämtningsläger'' - Marinelager Tijsarna på behagliga 750 meters utanför Batavia och ovanför den kvävande tropiska hettan. Man spelar fotboll - och läser anbefalld litteratur
uppbygglig litteratur.jpg
uppbygglig litteratur.jpg (104.59 KiB) Visad 863 gånger
av denna arten....(Hemligheten med Japansk Kraft)
Efter attentatet mot Hitler i juli, kommer order om att utnämna en Politisk Führungsoffizier i lägret och som äldste officer - tillfaller denna oönskade plikt Kapten Kölschbach :roll: Uppställning - Lystring! Kärnfullt meddelas truppen i kortast möjliga ordalag kaptenens uppfattning;
Es is meine Veltanschaulicher Ansicht.... (det är min Världsåskådliga Uppfattning) - ''att tyska soldater som kämpat långt från hemlandet i flera år - inte har det ringaste behov av sådan smörja!''

Höger Vänster om - marsch!

Den 9:e augusti 1944 får Otto K. order att bege sig till Tokyo....Kejserliga Japanska Flottan står för researrangemangen
för en ''ärad gäst''.
Farväl till besättning och vänner, inte minst Capt. Maeda, med vilken han utvecklat ett bra vänskapsförhållande. Avskedet sker med blandade känslor på bägge hållen - krigsläget inger oro både för tyskar och japaner.
Invasionen har lyckats och Paris befrielse står för dörren - i Stilla Havet har Saipan just fallit i amerikansk hand.
Allt defaitistiskt prat var strängt förbjudet....men varje vettig människa kunde ju själv se vart det barkade hän....

Lustigt nog är tyskarna via radion, bättre informerade om läget än t.o.m. de japanska officerarna - som fångna i sitt eget språk mest är hänvisade till Tokyoradions härskrin om segrar överallt, segrar som bara är fria fantasier.
En annan källa till sorg och upprörda sinnen bland sjöfolket, är nyheterna om hur den aktningsvärda tankerflottan som de känt i Frankrike - offras som blockfartyg eller sänks av de egna i de förtvivlade försöken att neka de allierade användning av hamnar på Kanalkusten.

Kurirflyget till Tokyo avgår från Surabaja och Otto K. får reserverad 1:a Klasskupé på tåget dit - komplett med japansk ordonnans, superb mat i restaurangvagnen och angenämt umgänge på ett språk varav han inte begriper ett enda ord :)
I Surabaja, till Japanska Officersklubben - överdådigt logi och mera mat och drinks - i väntan på en plats på kurirplanet.
''jag gjorde den reflektonen att hur illa det än såg ut för Japanska flottan, så märktes det inte bland dess officerare och deras livsstil....''

Utpurrning kl. fem en morgon, bil - till hamnen.....kurirplanet, är en väldig fyrmotorig flygbåt
Kurirplanet startar.png
Kurirplanet startar.png (84.79 KiB) Visad 863 gånger
med 10 mans besättning, komplett kök ombord, sovplatser - och rökning var tillåten kommenterade han entustiastiskt.
(Flygplanet var en Kawanishi H8K, enligt samstämmig uppfattning i flyghistorien kanske den bästa flygbåten av allas krigförande under 2:a VK [min anm.] )
Dom hinner inte ens starta förrän frukost serveras ombord - följt av oändliga koppar te och för den som ville ha - tycktes mängden av sake som stod till buds för de 14 passagerarna - vara bottenlös :lol: Det enda problemet var motordånet som var bedövande, konversation var omöjlig och varje kväll när vi landat och motorerna stoppats, var man stendöv. Om man lyckats återfå någon hörsel på morgonen - försvann den snabbt på nästa etapp....

Resan gick i etapper, första dagen till Brunei på Borneo, den andra till Manila, tredje till Formosa, fjärde till Kagoshima och först på femte dagen - når man Tokyo
kladd.png
kladd.png (17.2 KiB) Visad 863 gånger
Vår Otto spiller ingen tid innan han inställer sig hos Admiral Japan, som förvånad undrar vem som beordrat honom till Tokyo? Reseordern framvisas med underskrift....men han har ju just avrest till Java?
Antagligen - gissar Kapt.K. - ville han hellre ''sitta ut kriget'' på Java än i Japan.
Mein lieber Kapitän Kölschbach...säger amiral Wennecker - er skulle jag anförtro vilket fartyg som helst....men Ni i en landkommendering, hmm, jag vet inte?
Det slutar med att vår kapten utnämns till Förbindelseofficer mellan tyska och japanska marinmyndigheter. ''Det var en sinekur utan egentligt arbete, men vad kunde man göra?''

Masterchief
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 1 maj 2010, 09:34

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Masterchief » 3 oktober 2010, 07:00

Äntligen! Haft abstinens ett tag nu :-)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Tysk kapitulation och epilog

Inlägg av varjag » 3 oktober 2010, 07:05

Månaderna rinner undan, Tyskland kapitulerar. Alla tyska fartyg i japanska hamnar måste överlämnas till japanerna. Besättningarna blir - inte som man fruktat - internerade. Utan förblir i frihet även om japanerna låter dem förstå att de, såvitt möjligt borde ''försvinna ur stadsbilden''. Otto K. blir lägerchef för en anläggning i Yokohamas utkant där tyskar logerats. De japanska officerarna förblir kamratliga och gör sitt bästa för att underlätta livet för tyskarna trots Japans eget svåra läge.
I slutet på maj - kommer B-29:orna från Saipan på besök till Yokohama, brandbomberna regnar ned, enorma områden av staden läggs i aska
Yokohama brinner maj 1945.jpg
Yokohama brinner maj 1945.jpg (88.54 KiB) Visad 860 gånger
Kapten K. ordnar flera tyska brandsläckningskommandon om 20 man vardera, som energiskt hjälper till med släcknings och räddningsarbetet bland ruinerna. Något som mycket uppskattas - men inte kan nämnas offentligt. Men ett varmt tackbrev från befälhavande amiralen i Yokohama anländer prompt till vår kapten. :)
Den 15:e augusti kapitulerar Japan. Den 15:e september kommer amerikanerna till Yokohama.
Den 8:e oktober - stannar en jeep utanför kaptenens hyresbostad
jeep-military-police-mp.jpg
jeep-military-police-mp.jpg (24.13 KiB) Visad 860 gånger
''Are you Captain Kolschbach?'''
''Yes''
''Come on!''

Han förs i rasande fart under bevakning av k-pistbeväpnade MP's till Sugamofängelset i Tokyo. Detsamma där senare höjdare som General Tojo och andra krigsförbrytare hölls fångna. Tiden fram till januari 1946 sporadiska förhör av diverse amerikanska officerare vilkas frågor gör det klart - att han blivit angiven som ''supernazist'' av andra tyskar i Japan. Därefter...glömde dom bort mig eller tappade intresset..

Jag frigavs den 13:e februari 1947 utan några anklagelser.
My Documents0003.JPG
My Documents0003.JPG (38.85 KiB) Visad 860 gånger
Och här - har ni slutligen, en bild av Kaptenen i civil kaptensuniform och tagen 1958.

Han blev repatrierad med ett fartyg till Tyskland och hamnade där omedelbart på ett interneringslasarett i Ludwigsburg med lungskador som han ådragit sig i det iskalla fängelset i Tokyo. Först den 21:a juni 1947 skrivs han ut och möter sin fru och dotter. Det är fyra år och elva månader sedan de sist skildes 1942.

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tysk kapitulation och epilog

Inlägg av Hans » 4 oktober 2010, 12:49

Även jag har haft abstinens.

En liten parantes, Kawanishi H8K deltog i den andra flygräden mot Pearl Harbor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_K
Horn, Steve (2005). The Second Attack on Pearl Harbor: Operation K and Other Japanese Attempts to Bomb America in World War II. Naval Institute Press. ISBN 1-59114-388-8.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 4 oktober 2010, 13:24

Tack Mastercheif och Hans för erat tålamod!

Jag har inte mycket mer att tillägga om ''varjags Blockadbrytarkapten'' - men är glad att fått lyfta storyn om ''okänd tysk soldat'' ur glömskans djup. För en soldat - var just vad han betecknade sig som. Hans tyska soldatära - sken igenom allt han sade, gjorde och skrev. Om konzentrationsläger, gaskammare och Nürnbergrättegångar ville han ej höra talas.
''Om sånt visste vi ingenting''!
Hans obsession med radiotystnad, var hans egen aning. Men - han och hans samtida visste ingenting om Bletchley Park, Enigma-dekrypteringen eller allt det material som publicerats långt senare. Men - hans aningar - var befogade!
Hans bok; Der Blockadebrecher mit dem Glücklichen Hand är bra titulerad. För en Lyckosam Hand - behövdes sannerligen vid ratten på de skepp han hade befäl över.
När sanden tll slut gled ur hans Lyckosamma Hand - i Indiska Oceanen, gissade han fortfarande på spioner, agenter och förrädare - som de skyldiga....
Att en hel brittisk eskader, med eskorthangarfartyg - satts in för att hitta och sänka hans BRAKE, ledda av dekryptering gjord i fjärran England - anade han aldrig.

Och - kanske bäst så, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11161
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av sveahk » 4 oktober 2010, 14:11

Det här med blockadbrytare blir bara mer och mer intressant :D - kan varjag ev. yttra sig om följande bok:
Dinklage/Witthöft: Die Deutsche Handelsflotte 1939-1945...Unter besonderer Berücksichtigung der Blockadebrecher. 2-bändige Ausgabe, 537 bzw.392 Seiten mit vielen Schiffs-Fotos. Musterschmidt-Verlag 1971.
Kan köpa dem för 35 Euro...

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 5 oktober 2010, 01:45

sveahk skrev:Det här med blockadbrytare blir bara mer och mer intressant :D - kan varjag ev. yttra sig om följande bok:
Dinklage/Witthöft: Die Deutsche Handelsflotte 1939-1945...Unter besonderer Berücksichtigung der Blockadebrecher. 2-bändige Ausgabe, 537 bzw.392 Seiten mit vielen Schiffs-Fotos. Musterschmidt-Verlag 1971.
Kan köpa dem för 35 Euro...

Hans K
Har inte läst den så kan tyvärr inte yttra mig. Skulle gärna köpa - MEN är livrädd för K-kortsnummer på Nätet sedan grannen åkte på en $18000-dollarssmäll för ett par år sedan. Varje gång han möter en rumän - vill han bara strypa 8O

m.v.h. Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Hans » 5 oktober 2010, 08:41

Beställ via en etablerad näthandel som t.ex. Amazon så får du inga problem. Jag har kanske handlat där 30 gånger och det har fungerat bra alla gångerna.

Min tillträdande chef är rumänska :wink:

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

m.s. ARAUCA, skeppet som Roosevelt stal

Inlägg av varjag » 12 oktober 2010, 06:31

Motorfartyget ARAUCA om 4354 GRT var ett snabbt modernt skepp byggt 1938 som överaskades av krigsutbrottet i brasiliansk hamn 1939. Tillsammans med det stora passagerarfartyget COLUMBUS sökte hennes kapten, Frederick Stengler, nödhamn i Vera Cruz i Mexico där bägge ankrade och blev kvar till december.
viewtopic.php?f=6&t=37626&start=45

Med vintermörkret hoppades man kunna slinka igenom osedda till Tyskland.
Men - amerikanska flottan, höll ett öga på de bägge tyska fartygen - speciellt 32000-tonnaren COLUMBUS och för ändamålet hölls ett par jagare hela tiden på plats utanför Vera Cruz. Natten till den 10:e december såg man från USS BENHAM
USS Benham.jpg
USS Benham.jpg (30.46 KiB) Visad 639 gånger
att ARAUCA var i rörelse och jagaren lade sig prompt i kölvattnet ett par tusen meter bakom och skuggade tysken. Efter ett par timmar fick FC på BENHAM en signal - att även COLUMBUS hade lättat ankar - samt order att hitta och skugga det större och värdefullare fartyget. Så för många timmar, lämnades ARAUCA på fri fot med kurs mot Floridasundet mellan USA och Kuba. Men följande morgon - dyker en annan amerikansk jagare, USS TRUXTUN upp - och slår följe runt Florida Keys. Kapten Stengler förbannar den amerikanska närgångenheten men anar kanske inte att US Navy kontinuerligt rapporterar hans fartygs position, fart och kurs, till Marinstaben i Washington - som - omedelbart relaterar nyheterna till Amiralitetet i London..... :roll: För att ta sig ut i Atlanten måste ARAUCA segla norrut längs Floridas ostkust - och de brittiska Bahamaöarna ligger 100 kilometer från Miami.
När ARAUCAS rundat Florida och gått på nordlig kurs några timmar den 12:e - sackar plötsligt TRUXTON efter och försvinner.
Men från öster kommer farligare sällskap - den brittiska kryssaren HMS ORION närmar sig med vita mustacher om bogen och det är uppenbart för alla - att amerikanerna skvallrat om dem för engelsmännen.
Kapten Stengler kan bara göra en sak - han håller sig så nära kusten han vågar - d.v.s på amerikanskt territorialvatten.
Territorialvattengränsen var vid denna tid futtiga 3 sjömil eller 5½ kilometrar, så både det tyska fartyget och den engelska kryssaren
Lätta kryssaren HMS ORION.jpg
Lätta kryssaren HMS ORION.jpg (10.7 KiB) Visad 639 gånger
lätt kan ses från stränderna. ORION kommer närmare men på ARAUCA tvivlar man på att britterna vågar något medan de befinner sig i neutralt vatten.
Dom har fel - ORION öppnar eld med prejskott efter prejskott som ligger obehagligt nära......
Vi bör beakta här, att dels ligger nedslagen väl inom territorialgränsen, dels skjuter ORION med 15-centimeterskanoner vars granater mycket lätt också kan hamna i Florida :roll:
Den dödliga leken pågår ngn halvtimme men kryssaren håller sig i alla fall ute på internationellt vatten. På höjden av Ft. Lauderdale, har Stengler fått nog av leken - och löper in till Port Everglades, där han söker - och får nödhamn.
Helt enligt neutralitetsreglerna, detta hände den 12:e december 1939.
Det är också det datum tyska arkiv noterat som förlustdatum för ARAUCA - ehuru skeppet ännu hade ett långt liv framför sig........i Tyskland hade man - befogade och onda - aningar.....(bildtexten på sista bilden säger ''internerad'' - den är fel - ARAUCA internerades aldrig)

Varjag
Bilagor
ARAUCA i Port Everglades.jpg
ARAUCA i Port Everglades.jpg (66.92 KiB) Visad 639 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

ARAUCA, skeppet som Roosevelt stal

Inlägg av varjag » 13 oktober 2010, 13:47

Med ARAUCA väl förtöjd i Port Everglades (liten hamn strax utanför Fort Lauderdale) kom det väntade diplomatiska rabaldret....En engelsk kryssare hade skjutit - in på amerikanskt territorialvatten! Amerikansk egendom och medborgare hade utsatts för dödliga risker- lalalala.....Diplomatpostens säckar vibrerade av indignation - och dom brittiska av ursäkter.....Stormen i tekoppen bedarrade snabbt genom direkta kontakter mellan President Roosevelt och Marinministern i London. (som råkade heta Winston C. :) )
Men sensationen i fjärran Florida höll ångan uppe - Kriget har kommit till Port Everglades...
Strax över horisonten ångade ORION omkring som en ilsken hund när räven gått i lyan - i Fort Lauderdale fanns en gammal engelsman - den självutnämnde ''Kommendör'' A.H. Brook, som kvickt ordnade insamling av godsaker, böcker, tidningar - ja t.o.m. detaljerade sjökort över inloppet till Port Everglades - till ORION's besättning. Och körde ut presenterna till kryssaren. Det, tog hus i helvete! State Departmentagenter ställde Brook mot väggen och anklagade honom för att ha brutit USA's neutralitet!

I helvete heller - vi, är inte neutrala... lär Brook ha svarat

Mängder av folk vallfärdade till hamnen för att bese den objudna gästen, rapporterade journalisten Holt McPherson. Många sympatiserade med den tyska besättningen och till Julen 1939 - kom det mängder av öl och presenter till ARAUCA, ja McPherson inbjöds till Julpartyt ombord tillsammans med andra välvilliga amerikaner.
Och så blev skeppet liggande till våren 1941.....När President Roosevelt tillsammans med sin rådgivare, Harry Hopkins drog till Florida för sin vanliga (och sista) fisketripp till varmare klimat. Killarna i US Coast Guard, spillde ingen tid med att per Presidentyacht - förevisa de höga herrarna ARAUCA där hon låg - med hakkorsflaggan stolt vajande i aktern.
Inte oväntat - fick Presidenten ''spader'' 8O. What - the nazi flag in our port?!?
Roosevelt erinrade sig sin ''policy'' av vadsomhelst - utom krig - och såg genast en chans att provocera Hitler...
För säkerhets skull beställde han också om en rapport från FBI med önskat innehåll; ...alla tyska fartyg har order sänkas av sina egna besätningar i händelse av beslagshot...
På presidentens order - stormade Marinsoldaterna ombord på ARAUCA den 30:e mars 1941 - och beslagtog fartyget.
Besättningen, 52 man - fördes till Fort Lauderdale och spärrades in.
Isolationistiska skrin om ''krigshets'' förblev obeaktade och Hitlers utfall framkallade bara skratt i Washington.
Den 19:e augusti, bogserades ARAUCA ut från sin nödhamn
Under amerikansk flagg - bogseras ut.jpg
Under amerikansk flagg - bogseras ut.jpg (73.31 KiB) Visad 587 gånger
till Mobile i Alabama, för att införlivas med amerikanska flottan.....

Roosevelts biograf - Robert Sherwood, skrev senare att få saker gett honom så mycket nöje - som beslaget av ARAUCA som han ansåg som ett ''moralhöjande knytnävslag'' mot Hitlerismen.
ARAUCA införlivades med US Navy 1942 som USS SATURN där hon gjorde god tjänst till 1946.....
h99295.jpg
h99295.jpg (157.05 KiB) Visad 587 gånger
Hon låg i reservflottan till 1972, då hon såldes till Spanien för skrotning.

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Amund » 15 oktober 2010, 20:22

Intressant att amerikanarna var så öppet fräcka långt innan Hitlers krigsförklaring, jag noterar att när hon lämnar Port Everglades är hon på lätten, till skillnad mot föregående bild. Innebär det att USA trots sin historiskt starka känsla för äganderätten konfiskerat lasten? 8O

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av varjag » 16 oktober 2010, 00:40

att USA trots sin historiskt starka känsla för äganderätten konfiskerat lasten?
:lol:

Ja Amund - skillnaden mellan den fullt lastade och välskötta ARAUCA av 1939 och det betydligt avflagnade och smutsigare fartyg som bogseras ut med slagsida 20 månader senare är en ögonöppnare......
amerikanarna var så öppet fräcka
Det mesta av den amerikanska fräckheten 1939-1941 har numera glömts bort, men den översteg det mesta. I praktiken befann sig USA's Rooseveltregering i oförklarat krig med Tyskland redan från Day One.

Hitlers tal den 11:e december 1941 summerar den tyska förtrytelsen över Roosevelts anti-tyska politik......
The government of the United States of America, having violated in the most flagrant manner and in ever increasing measure all rules of neutrality in favor of the adversaries of Germany, and having continually been guilty of the most severe provocations toward Germany
On September 11, 1941, the President of the United States of America publicly declared that he had ordered the American Navy and Air Force to shoot on sight any German war vessel
Acting under this order, American naval vessels have systematically attacked German naval forces since early September 1941. Thus, American destroyers, as for instance, the Greer, the Kearny and the Reuben James, have opened fire on German submarines according to plan. The American Secretary of the Navy, Mr. Knox, himself confirmed that the American destroyers attacked German submarines.
Och här salvan om den tyska handelssjöfarten;
Furthermore, the naval forces of the United States of America, under order of their government and contrary to international law, have treated and seized German merchant ships on the high seas as enemy ships.
och till slut Krigsförklaringen:
The government of the Reich consequently breaks off diplomatic relations with the United States of America and declares that under these circumstances brought about by President Roosevelt, Germany too, as from today, considers herself as being in a state of war with the United States of America.
Hitler hade, som han själv sa - mycket att ''få lätta av sitt bröst'' visavi Roosevelt den dagen....Dom ''diplomatiska förbindelserna'' hade redan varit obefintliga i två år :D

http://www.ihr.org/jhr/v08/v08p389_Hitler.html

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Hans » 13 december 2011, 13:22

En tanke slog mig.

1) Blockadbrytare och hjälpkryssare uppträdde ju ganska ofta under falsk flagg
2) De måste ju mer än en gång ha blivit anropade via radion
4) De anropande engelska örlogsmännen måste ju haft personal som varit ganska världsvana, inklusive inkallade civila sjömän
5) För att trovärdogt låtsas vara japan, svensk eller sovjet över radion på engelska så måste man nog ha lite språkkunskaper

Såg man till att man hade personal som hjälpligt pratade språken i de länder som man klädde ut sig att komma ifrån?

MVH

Hans

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Erik Ljungberg » 13 december 2011, 14:47

Hans skrev:En tanke slog mig.

1) Blockadbrytare och hjälpkryssare uppträdde ju ganska ofta under falsk flagg
2) De måste ju mer än en gång ha blivit anropade via radion
4) De anropande engelska örlogsmännen måste ju haft personal som varit ganska världsvana, inklusive inkallade civila sjömän
5) För att trovärdogt låtsas vara japan, svensk eller sovjet över radion på engelska så måste man nog ha lite språkkunskaper

Såg man till att man hade personal som hjälpligt pratade språken i de länder som man klädde ut sig att komma ifrån?

MVH

Hans
Språket märks mindre via morsekod än tal.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tyska blockadbrytare

Inlägg av Hans » 13 december 2011, 14:57

Erik Ljungberg skrev:Språket märks mindre via morsekod än tal.
Du har en poäng där, var det bara morse som gällde? Aldrig klartext?

MVH

Hans

Skriv svar