Misslyckade operationer
Misslyckade operationer
Vi känner ju alla till att Operation Market-Garden inte riktigt slutade som man hade tänkt sej för de allierade och Montgomerys status sjönk nämnvärt efter detta. Vilken/vilka allierade operationer kan tala om som de mest misslyckade, jämfört med hur planerna såg ut från början?
Landstigningen vid Anzio får väl räknas som en klar missräkning från de allierades sida. Istället för att använda den som språngbräda för att kringgå Gustavslinjen (tror jag det var) så lyckades man aldrig bryta sig ut ur fickan förrän tyskarna dragit sig bakåt.
Den brittisk/franska interventionen i Norge får väl också räknas som ett rejält fiasko, där man visserligen lyckades inta Narvik, men på grund av bristande luftherravälde dessutom tvingades åse när tyskarna gick in i Belgien, Frankrike och Holland.
Sen hade de ett par operationer från brittiskt håll i nordafrika som inte lyckades med speciellt mycket som jag tyvärr glömt namnen på.
Den brittisk/franska interventionen i Norge får väl också räknas som ett rejält fiasko, där man visserligen lyckades inta Narvik, men på grund av bristande luftherravälde dessutom tvingades åse när tyskarna gick in i Belgien, Frankrike och Holland.
Sen hade de ett par operationer från brittiskt håll i nordafrika som inte lyckades med speciellt mycket som jag tyvärr glömt namnen på.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Operation Battleaxe i afrika kan väll inte vart någon höjdare, finns säkert flera misslyckade engelska operationer i afrikafältåget.
Senast redigerad av 2 Lützow, redigerad totalt 10 gång.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Wolfblitzer
- Medlem
Operation Goodwood 19-20 juli 1944.
Efter de förlustbringande striderna (främst infanteri) för att ta staden CAEN, skulle britterna nu spara infanteriet och istället satsa på en krafsamlat kåranfall med tre pansardivisioner. Det dom inte tänkt på var att när de nådde ut i den s"tridsvagnsvänliga" terrängen SO om CAEN fick tyskarna övertaget då de kunde nedkämpa britterna på mycket längre avstånd (med främst Pz VI, 88:or) än vad britterna kunde bekämpa tyskarna.
Britternas hvudsyfte var att "tära" på tyskarnas stridsvagnsbestånd men utfallet blev precis tvärtom.

Efter de förlustbringande striderna (främst infanteri) för att ta staden CAEN, skulle britterna nu spara infanteriet och istället satsa på en krafsamlat kåranfall med tre pansardivisioner. Det dom inte tänkt på var att när de nådde ut i den s"tridsvagnsvänliga" terrängen SO om CAEN fick tyskarna övertaget då de kunde nedkämpa britterna på mycket längre avstånd (med främst Pz VI, 88:or) än vad britterna kunde bekämpa tyskarna.
Britternas hvudsyfte var att "tära" på tyskarnas stridsvagnsbestånd men utfallet blev precis tvärtom.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det fransk-brittiska foretaget mot Narvik 1940 med bas i Harstad. Dar man, som anglosachsarna sager, lyckades slita nederlaget ur segerns kaftar. De allierade var overlagsna i nastan allt, de tyska trupperna nast intill slagna. Men under trycket av det tyska anfallet i vast, tappade man nerverna i London och evakuerade.
Enl. boken "Fjellkrigen" (tyvärr kommer jag inte ihåg författaren) som handlar om IR 16 strider N Bjerkvik våren 1940, så ska vi svenskar inte vara så stolta över vårt agerande mot vårt "broderfolk".varjag skrev:Det fransk-brittiska foretaget mot Narvik 1940 med bas i Harstad. Dar man, som anglosachsarna sager, lyckades slita nederlaget ur segerns kaftar. De allierade var overlagsna i nastan allt, de tyska trupperna nast intill slagna. Men under trycket av det tyska anfallet i vast, tappade man nerverna i London och evakuerade.
Enl boken så lät Sverige, vid två tillfällen, tyskarna skicka personal (sårade och umbärliga personal) genom Sverige och ersätta dessa med ny personal och mtrl.
Enl. författaren medgav detta att tyskarna, som var på gränsen att ge upp, åter kunde uppta striderna med förnyad kraft.
-
Saarbrücken
- Ny medlem
Det är svårt att säga vilken som varit mest misslyckad och de flesta har ju redan nämnts men jag skulle ändå vilja påstå att Operation Market-Garden var den som var mest misslyckad. Varför?
Jo, därför att den var en enormt stor operation och dess mål var väldigt avgörande för krigets utgång. Man satsade därför enormt mycket resurser på just den operationen.
Tvåa skulle jag vilja klassa Operation Goodwood. Större stridsvagnsslakt får man nog leta efter (om jag inte minns fel så var det väl här Michael Wittman hade sin egen lilla show vid Villers-Bocage).
Sedan finns där ju en massa andra:
Operation Battleaxe
Operation Brevity
Anzio
Dieppe-räden.
Striderna kring Monte Cassino var inte så lyckade heller ur allierad synpunkt. Men det kan man ju inte riktigt definiera som en operation förstås.
Jo, därför att den var en enormt stor operation och dess mål var väldigt avgörande för krigets utgång. Man satsade därför enormt mycket resurser på just den operationen.
Tvåa skulle jag vilja klassa Operation Goodwood. Större stridsvagnsslakt får man nog leta efter (om jag inte minns fel så var det väl här Michael Wittman hade sin egen lilla show vid Villers-Bocage).
Sedan finns där ju en massa andra:
Operation Battleaxe
Operation Brevity
Anzio
Dieppe-räden.
Striderna kring Monte Cassino var inte så lyckade heller ur allierad synpunkt. Men det kan man ju inte riktigt definiera som en operation förstås.
Inte för att vara Messerschmitt men det var drygt en månad mellan händelserna.Saarbrücken skrev:
M Wittmans strid i V-B skedde 13 juni och operation Goodwood 18-20 juli.
Så lite fel minns du