Skott i pipan :)

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Skott i pipan :)

Inlägg av Gatzu » 9 november 2002, 18:08

Jag såg precis en ww2 dokumentär på Discovery och där sa dom att en skicklig Panzer ledate vid namnbrick slogs mot en t34 med en panzer 3 på 200m avstånd. han lyckades aldrig penetrera skyddet så når t34 svängde tornet mot honom sköt han ett skott rakt in i pipan och sprängde tanken,,,, 8O
Verkar lite mysko.... :aliengray

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 9 november 2002, 18:11

HEhe såg du ochså det??? och stridsvagnen var en kv-1

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 november 2002, 18:12

Det var ju fan, här sitter man och glömmer bort bra dokumentärer som man själv tippsar andra att titta på! :oops: Får väll hoppas att den kommer i morgon i repris! :cry: Får väl trösta mig med att det kommer en dokumentär om Hitler 19:00! :D

Sturmgeschütz
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 augusti 2002, 18:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Sturmgeschütz » 9 november 2002, 18:23

vilka tider går dokumentärerna på discovery?
Slagfält går väll typ 00.00 men det går ockå i repris....
Tanks och dom andra är går dom?
Vad finns det för några dokumntärer om 2vk på dagarna och helgerna?

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 9 november 2002, 18:51

varje lödrdag från 17.00 brukar det vara, börjar med krigsvapen, sen slagfält (tyärr har det varit mest vietnam på senaste) och sist: hitlers generaler eller vad det heter.

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 oktober 2002, 01:09
Ort: Höllviken i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 9 november 2002, 19:27

Är här inte en tv-tablå nånstans på forumet?

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Hitler

Inlägg av Gatzu » 9 november 2002, 19:52

Hitler propgrammet kl 19:00 var inte något speciellt bra. hela dokumentären var någon skruvad subjektiv tolkning av Hitler. De sade en massa felaktig fakta och påståenden som om det vore ett faktum. Fast det är nog väldigt svårt att göra en bra objektiv dokumentär om Hitler. Lite synd, Doscovery brukar ha grymma dokumentärer om VK2.

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 oktober 2002, 01:09
Ort: Höllviken i Skåne
Kontakt:

Re: Hitler

Inlägg av Borstrand » 9 november 2002, 20:04

MarcuS Schober skrev:Hitler propgrammet kl 19:00 var inte något speciellt bra. hela dokumentären var någon skruvad subjektiv tolkning av Hitler. De sade en massa felaktig fakta och påståenden som om det vore ett faktum. Fast det är nog väldigt svårt att göra en bra objektiv dokumentär om Hitler. Lite synd, Doscovery brukar ha grymma dokumentärer om VK2.
Säger det igen: ingen är perfekt! :D
Oddsen på att det kommer en dålig dokumentär då och då finns ju.

(förresten, är doscovery en systerkanal till discovery? :wink: )

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 9 november 2002, 20:09

Jag håller med om att den var ganska subjektiv, annars var den desto mer politiskt korrekt. (Särskilt hur de förvrängde hans röst för att det verkligen skulle framgå vilket monster han var ))vilket han förvisso var))

Två citat från Hitler fångade mitt intresse:
"En kvinnas intellekt är helt irrelevant"

Ingen särskilt smickrande kvinnosyn...

Samt:
"Tyskalnd la ner vapnen fem i tolv- jag slutar aldrig förrän fem över tolv"

Är det inte ett ordspråk att man ska sluta fem i tolv? Jag tycker det förklarar en del om vad som senare skedde.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Politisk Korrekthet

Inlägg av Gatzu » 9 november 2002, 20:15

Det var en riktigt "kass" dokumentär, de försökte verkligen demonisera Hitler så enormt de kunde. Tog med en massa "översatta" citat och framställde honom som satan (förvrängd röst och personer som sa att han representerar ondskan o.s.v.) MYCKET STÖRANDE. När man nämner Hitler så ses han inte som en människa utan helt enkelt "ondska" och om vi fortsätter att se allting på det sättet kan vi egentligen aldrig få reda på någonting om honom. :cry:
Allt är inte svart eller vit [/i]

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 november 2002, 20:16

Tyckte den var sådär, men jag kan inte hålla med vissa av dom som intevjuades, en sa bla. att Hitler inte var charmig, någon som många kvinnor runt omkring honom kan bevisa att han var, barn och utlänska ambassadörer var han även trevlig mot. Hitler ville ha så bra image som möjligt!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 9 november 2002, 20:19

Anno skrev:[...] en sa bla. att Hitler inte var charmig, någon som många kvinnor runt omkring honom kan bevisa att han var, [...]
Bevisa och bevisa ... Charm är väl inte direkt en objektiv egenskap?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Politisk Korrekthet

Inlägg av Martin Tunström » 9 november 2002, 20:20

MarcuS Schober skrev:Det var en riktigt "kass" dokumentär, de försökte verkligen demonisera Hitler så enormt de kunde. Tog med en massa "översatta" citat och framställde honom som satan (förvrängd röst och personer som sa att han representerar ondskan o.s.v.) MYCKET STÖRANDE. När man nämner Hitler så ses han inte som en människa utan helt enkelt "ondska" och om vi fortsätter att se allting på det sättet kan vi egentligen aldrig få reda på någonting om honom. :cry:
Allt är inte svart eller vit
Han var en ond människa ingenting annat, dom negativa sakerna tyngde så in i bombens mer än dom positvia! Han är en demon som dödade 6 miljoner judar, totalt 13 miljoner dog i koncentrations lägrena, 7 miljoner slavar arbetade för den tyska krigsmaskinen, europa i aska , osv!

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Re: Politisk Korrekthet

Inlägg av Gatzu » 9 november 2002, 20:30

Anno skrev: Han var en ond människa ingenting annat, dom negativa sakerna tyngde så in i bombens mer än dom positvia! Han är en demon, 6 miljoner judar, totalt 13 miljoner, 7 miljoner slvar, europa i aska , osv!
Jag håller med om att han var en "ond" människa men jag tycker man borde reflektera över det lite mer istället för att demonisera honom hela tiden :|

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 november 2002, 20:43

Finns en massa bra böcker om Hitlers liv, som beskriver honom på ett "bra sätt"!

Skriv svar