Jag vill oxå hör mer om det här!Niedzwiadek skrev:Enligt den nya ryska historieskrivningen så var ju Soumassalmi en "rysk strategisk seger". Jag gissar på att den vinklingen inte fått ett allt för stort genomslag i Finland?MD650 skrev:Det finska förintandet av två sovjetiska divisioner i Soumassalmi och längs Raate-vägen är ju kända.
Även förintelsestriderna i Kuhmo.
Men vilka fler strider genomfördes under vinterkriget där finländarna vann överlägset över Sovjetunionen?
Har ett namn till på tungan men kommer inte på det....
Jag gillar nästan den här typen av rysk/sovjetisk historieskrivning, inte nog med att man alltid hittar ett bra svar för att rättfärdiga sina övergrepp med, så är det riktigt roligt när det som normala människor skulle kalla ett nederlag inom denna historieskrivning vänds till geiniala framgångar.
Efter att ha babelfishat lite dagsaktuella källor om den ryska synen på vinterkriget, kan jag konstatera:
-Finland förberede ett anfall på Sovjet tillsammans med Tyskland redan 1939 det bevisas genom de misstänktsamt stor flygfälten som byggdes i Finland.
-Det var Finland som startade krisen som ledde til vinterkriget genom att Finland började kraftsamling av förband nära gränsen till Leningrad.
-Det finns många i dagens Ryssland som än idag tror att Mainila kom från finska kanoner.
-Konflikten gällde endast gränsdragningen längst Leningrad.
-Kriget gick helt enligt de ryska planerna som infattade 3 faser.
-Kriget var rättfärdigt och förutseende ur en rysk synvinkel då Finland förberede ett anfall på Sovjet.
-De Finska förlusterna upp gick egentligen till 90 000 döda, men den finska militärledningen mörkade genom att inte ta med i statistiken de som dog på fältsjukhusen. De sanna ryskaförlusterna uppgick bara till 40 000 dödade. Detta hävdas med bestämdhet av de som "vet".
-De finska försvaret var inte alls så underlägset utan bestod av 15 divisioner.